REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa śmieciowa - analiza przepisów

Tomasz Błotnicki
Of Counsel jednej z warszawskich kancelarii prawniczych

REKLAMA

W 2012 roku wejdzie w życie większa część przepisów tzw. ustawy śmieciowej. Oznacza to, iż gminy - którym nowe przepisy przyznały władztwo nad odpadami - muszą wkrótce zacząć przygotowywania się do przejęcia nowych zadań i do wdrożenia przepisów ustawy.

W dniu 15 lipca 2011 roku, Prezydent podpisał ustawę z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza zmiany w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, polegające m.in. na:

REKLAMA

REKLAMA

- wzmocnieniu systemu gospodarowania,

- prowadzeniu selektywnego zbioru odpadów,

- zmniejszeniu ilości odpadów, w tym ulęgających biodegradacji,

REKLAMA

- zwiększeniu liczby nowoczesnych instalacji do odzysku służących m.in. recyklingowi, czy odnawianiu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwie ważnymi elementami nowelizacji są regulacje dotyczące eliminacji nielegalnych składowisk odpadów, monitoringu z postępu prac mających na celu eliminację odpadów komunalnych, czy zmniejszenia potencjalnych zagrożeń środowiska.

Czytaj także: Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów>>

Gminy - właścicielami śmieci

Ustawa śmieciowa wprowadza obligatoryjne przejęcie przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Dzięki temu gminy będą przeprowadzać przetargi na odbieranie odpadów komunalnych, jak również będą gospodarować środkami pochodzącymi z opłat za gospodarowanie odpadami - pobieranych od właścicieli nieruchomości (tak jak za wodę, czy ścieki). Z kolei od firm będą egzekwowały odpowiednią jakość usług.

W związku z powyższym rada gminy, w drodze uchwały, będzie podejmowała decyzje, czy odpady będą odbierane wyłącznie z gospodarstw domowych, czy również od właścicieli nieruchomości, na terenie których prowadzona jest działalność w związku, z którą powstają te odpady. Gmina zmuszona będzie również określić wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także szczegółowy sposób świadczenia usług na rzecz właścicieli nieruchomości w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.

Z innych krajów unijnych przejęto model procesowy, mianowicie to gminy wyłonią w drodze przetargu podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, co tym samym będzie się wiązało z koniecznością przekształcenia gminnych jednostek organizacyjnych w spółki prawa handlowego.

Kontrola, analiza i informowanie

Wzmocnione zostały funkcje kontrolne gmin, które w sposób kompleksowy będą mogły monitorować działania podejmowane zarówno przez właścicieli nieruchomości, jak i przez przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Nowelizacja wprowadza zmiany w art. 3 ust. 2, zobowiązując gminy do zapewnienia budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.

W celu przejrzystości i łatwego dostępu mieszkańców do informacji wprowadza się dla gmin obowiązek udostępniania mieszkańcom na stronie internetowej informacji o:

- podmiotach odbierających odpady komunalne,

- osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu oraz redukcji masy odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania,

- punktach selektywnego zbierania odpadów.

Dodatkowo w związku z przejęciem przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości, będą one dokonywać corocznej analizy stanu gospodarowania odpadami komunalnymi, ustanawiać selektywne zbieranie odpadów komunalnych, tworzyć punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy. 

Czytaj także: Rozporządzenia do ustawy śmieciowej przed końcem roku>>

Ograniczenie składowania odpadów biodegradowalnych

Nowy art. 3c dodany do ustawy, zobowiąże gminy do ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

a) do dnia 31 grudnia 2013 r. - do nie więcej niż 50 proc. wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania,

b) do dnia 31 grudnia 2020 r. - do nie więcej niż 35 proc. wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania 

– w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.,

Ustawa śmieciowa wprowadza również zmiany w zakresie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, który uchwala gmina i który stanowi akt prawa miejscowego. Regulamin jako akt prawa miejscowego określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Nowelizacja wymaga by rozszerzono zawartą w regulaminie listę odpadów, które gmina jest obowiązana selektywnie zbierać i odbierać - o odpady w postaci przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych opon, a także odpadów zielonych, zgodnie z postanowieniami Krajowego planu gospodarki odpadami 2010 r.


Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminę

W związku z przejęciem przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie odbierania odpadów komunalnych dodany został nowy rozdział 3a pt. „Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminę”.

W rozdziale tym wprowadza się obligatoryjne przejęcie przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych (art. 6c ust. 1). Z kolei art. 6d dotyczy przetargów na wybór przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości organizowanych przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta. W tym celu rada gminy licząca ponad 10 000 mieszkańców podejmie decyzję o podziale obszaru gminy na sektory, biorąc pod uwagę ilość mieszkańców, gęstość zaludnienia na danym terenie oraz obszar możliwy do obsługi mieszkańców przez jednego przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne.

Kolejny artykuł wprowadza zapis, dotyczący spółek gminnych, które mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, tylko w przypadku, gdy zostały wybrane w ramach przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Wart podkreślenia pozostaje fakt, iż wybór przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.).

Co się dzieje w przypadku rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych zawartej pomiędzy gminą a przedsiębiorcą? Wtedy gmina będzie mogła zapewnić te usługi zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych w trybie zamówienia z wolnej ręki – do czasu przeprowadzenia procedury przetargu. Gmina obowiązana jest jednak do rozpoczęcia procedury przetargu niezwłocznie po rozwiązaniu umowy z poprzednim wykonawcą.

Procedura udzielania zamówienia z wolnej ręki jest wyjątkowa, ponieważ wyłącza charakterystyczną dla pozostałych procedur konkurencyjność postępowania. Jej istota sprowadza się bowiem do obowiązku przeprowadzenia negocjacji tylko z jednym wykonawcą (art. 66 p.z.p.). Oznacza to, że wybór przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, który będzie wykonywał odbiór odpadów komunalnych w zastępstwie, będzie mógł nastąpić nawet w ciągu jednego dnia jeżeli zaistnieje taka potrzeba.

Idąc dalej w ślad za chronologią, w art. 6h powyższej ustawy odnajdziemy termin, w którym należy wnieść opłatę za gospodarowanie odpadami. Termin ten ustawa określa na 15 dzień, następnego miesiąca, za który powstał obowiązek uiszczenia opłaty. Stawki ustala się osobno w przeliczeniu na mieszkańca na miesiąc oraz na litry odzwierciedlające pojemność pojemników. Wprowadzono również zapis, zgodnie z którym w przypadku gdy gmina nie realizuje obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, właściciel jest obowiązany do przekazania odpadów komunalnych na koszt gminy, podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanemu do rejestru działalności regulowanej.

W przypadku zakończenia działalności, przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany złożyć właściwemu wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru.

W celu dostosowania ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do rozwiązań przyjętych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie kontroli przepisy w ustawie odnoszą się wyłącznie do właścicieli nieruchomości, którzy w większości przypadków nie mają statusu przedsiębiorcy, a co za tym idzie, nie ma do nich zastosowania ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Kontrola będzie odnosiła się więc do wszystkich zadań właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.1)>>

Kary administracyjne i sprawozdania

Mając na względzie realizację działań nałożonych zarówno na właścicieli nieruchomości, przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz gminy, wprowadzono szereg administracyjnych kar pieniężnych, których celem jest zmotywować poszczególne podmioty, biorące udział w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi do przestrzegania zasad określonych przedmiotową ustawą oraz osiągnąć wyznaczone cele.

Aby umożliwić gminom skuteczniejszą kontrolę przestrzegania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wprowadza się odrębny rozdział  pt. ”Sprawozdawczość”. Rozdział ten odnosi się również do obowiązków przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

W związku z powyższym podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy sprawozdanie sporządzić i przekazać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta odpowiednie sprawozdanie. Szczegółowy zakres tych sprawozdań określa art. 9o ust. 1 i ust. 3.

Czytaj także: Śmiecie zostały uporządkowane>>

Przygotowanie do wdrożenia przepisów

W terminie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy gminy obowiązane będą do dostosowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi do wymagań wynikających z niniejszej ustawy. Ponadto rada gminy będzie zobowiązana podjąć uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości oraz w sprawie stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz szczegółowe zasady ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w terminie do 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.

Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwał w wyznaczonym terminie, wojewoda wzywa ją do podjęcia uchwał, wyznaczając termin na ich podjęcie. Po bezskutecznym upływie tego terminu wojewoda wydaje w tej sprawie zarządzenie zastępcze. Przyjęte w tym trybie zarządzenie wywołuje skutki prawne, takie jak akt prawa miejscowego.

Dodatkowo wprowadza się przepis przejściowy, zgodnie z którym gmina, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy, jest obowiązana do utworzenia rejestru działalności regulowanej.

Od momentu obowiązywania ustawy rada gminy będzie obowiązana dostosować regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy do przepisów ustawy w terminie 18 miesięcy. Regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy wydane przed dniem ogłoszenia ustawy zachowują moc do czasu wydania nowych regulaminów i mogą być zmieniane na podstawie upoważnień zawartych w ustawie.

Jednocześnie wprowadza się przepis, że w przypadku gminy, na terenie której rozpoczęła się budowa lub eksploatacja regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych przed dniem wejścia w życie ustawy, nie stosuje się przepisów art. 3a ustawy dotyczących realizacji zadania polegającego na budowie i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.

Ponadto wprowadzono przepis przejściowy pozwalający na zachowanie w mocy nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy, uchwał określających wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podjętych przed dniem wejścia w życie ustawy przez gminy, które podjęły uchwałę o przejęciu obowiązków właścicieli nieruchomości.

Dodatkowo ustawa zobowiązuje wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do przeprowadzenia kampanii informacyjnej, która ma na celu zaznajomienie społeczeństwa, i powiadomienia mieszkańców o podjęciu uchwały o wprowadzeniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminie przekazania przez właściciela nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także o możliwości rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotami odbierającymi te odpady.

Do nowelizacji wprowadza się także przepis przejściowy, zgodnie z którym właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta deklarację o wysokości miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wprowadzeniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw - zwana ustawą śmieciową (Dziennik Ustaw nr 152 z dnia 25 lipca 2011 r., poz. 897) jako całość zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2012 roku, jednakże dla określonych w ustawie przepisów przewidziano opóźnione terminy obowiązywania.

Tomasz Błotnicki

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA