REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już od 9 września 2017 r. zmiany w usuwaniu drzew lub krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków

Już od 9 września 2017 r. zmiany w usuwaniu drzew lub krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków./ fot. Fotolia
Już od 9 września 2017 r. zmiany w usuwaniu drzew lub krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już 9 września 2017 r. wchodzi w życie kolejna nowelizacja ustawy o ochronie przyrody [dalej: u.o.p.]. Zmiany dotyczą przepisów dotyczących usuwania drzew lub krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków.

Zezwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wydawane na podstawie uop

Dotychczas zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków wydawał wojewódzki konserwator zabytków na podstawie przepisów u.o.p. Organ ten naliczał również w zezwoleniach opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu i pobierał je. Do tego organu należało również kierować zgłoszenia w przypadku usuwania drzew na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków a stanowiących własność osób fizycznych. Co więcej, usunięcie drzew lub krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków bez zezwolenia zagrożone było administracyjną karą pieniężną.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowe Prawo wodne z uzasadnieniem rządowym (książka)

Na gruncie takiego stanu prawnego problematyczne było co należy rozumieć przez „nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków”, o czym była mowa w artykule pt. „Konserwator zabytków a wycinka drzew” (opublikowanym na portalu http://prawodlasamorzadu.pl), a tym samym dochodziło czasem do sporów kompetencyjnych pomiędzy wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta a wojewódzkim konserwatorem zabytków odnośnie do tego, który z tych organów właściwy jest do wydania zezwolenia na wycinkę drzew lub krzewów z danej nieruchomości.

Były dwie decyzje tego samego organu

W niektórych przypadkach (w zależności od okoliczności), usunięcie drzewa lub krzewu z nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków było kwalifikowane jak element prac konserwatorskich przy zabytku albo działanie o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami [dalej: ustawa o ochronie zabytków] mogące prowadzić do zmiany wyglądu zabytku i wymagało uzyskania dwóch decyzji tego samego organu (wojewódzkiego konserwatora zabytków), tj. zezwolenia na usunięcie drzewa i niezależnie od tego, pozwolenia na prace konserwatorskie polegające na owym usunięciu drzewa.

REKLAMA

Zobacz: Prawo administracyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Będzie jedno pozwolenie konserwatorskie

W znowelizowanym kształcie art. 36 ust. 1 pkt 11 ustawy o ochronie zabytków będzie stanowił, że pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga podejmowanie innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku wpisanego do rejestru, w tym usuwanie drzew lub krzewów z nieruchomości, z wyjątkiem przypadków prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia.

W uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej wskazano, że zmiana w tym zakresie ma służyć uproszczeniu procedury przez wyeliminowanie konieczności wydawania podwójnych pozwoleń przez ten sam organ tj. wojewódzkiego konserwatora zabytków. Po 9 września br. ma być wydawane przez ten organ jedno pozwolenie na podstawie ustawy o ochronie zabytków. Co istotne w uzasadnieniu wskazano również, że znowelizowane przepisy jednoznacznie rozstrzygają, że wymogiem uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków objęte jest każde usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Jednocześnie nowelizacją zmieniono brzmienie art. 83 ust. 1 u.o.p. oraz dodano do art. 83 ust. 1a. Zgodnie z art. 83 ust. 1 u.o.p. w brzmieniu znowelizowanym usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części niewpisanej do rejestru zabytków może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek wskazanych w przepisie podmiotów. Przy czym zgodnie z art. 83a ust. 1 u.o.p. zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Co istotne, do art. 83 u.o.p. zostanie dodany ust. 1a, który przewiduje, że usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków może nastąpić po uzyskaniu pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wydanego na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 11 ustawy o ochronie zabytków.

Z brzmienia znowelizowanych przepisów obu ustaw, tj. u.o.p. i ustawy o ochronie zabytków wynika, że usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków wymagać będzie uzyskania wyłącznie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wydanego na podstawie ustawy o ochronie zabytków.

Bez opłat i kar?!

W pozwoleniu konserwatorskim organ nie będzie mógł naliczyć opłat za usunięcie drzew lub krzewów na zasadach określonych w u.o.p., które w przypadku drzew o znacznych obwodach byłyby znaczne. Zdziwienie budzi okoliczność, że na skutek wprowadzonych zmian przepisów niezależnie od rozmiaru drzewa czy celu jego usunięcia, usuwający drzewo z nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków nie będzie ponosił opłat, które ponosiłby, gdyby drzewo rosło na nieruchomości niewpisanej do rejestru. Wycinka bez pozwolenia konserwatorskiego nie będzie się również wiązała z wymierzeniem sprawcy kary pieniężnej na zasadach określonych w u.o.p. (jak za wycinkę bez zezwolenia z pozostałych nieruchomości). Do ustawy o ochronie zabytków dodano wprawdzie rozdział o administracyjnych karach pieniężnych ale wydaje się, że żaden z przepisów tego rozdziału nie stanowi podstawy do nałożenia kary za usunięcie drzew lub krzewów bez pozwolenia konserwatorskiego. Co najwyżej, w grę będzie wchodzić odpowiedzialność karna przewidziana w ustawie o ochronie zabytków.

Otwartym pozostaje pytanie, czy taki był zamysł ustawodawcy?

W uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej wskazano bowiem, że „Osiągnięcie spójności pomiędzy obiema ustawami (uop oraz ustawą o ochronie zabytków – przyp. mój E.WG.) wymagało jednoznacznego rozstrzygnięcia, że spełnienie wymogu w zakresie uzyskania zezwolenia na wycięcie drzewa lub krzewu na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody albo zwolnienie z obowiązku uzyskania tego zezwolenia nie zwalnia z obowiązku uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wydanego na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 1 albo pkt 11 ustawy o ochronie zabytków”.

Czy przypadkiem nie miało być tak, że zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków miały być wydawane na zasadach ogólnych na podstawie u.o.p. przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, a niezależnie od tego miał być wprowadzony dodatkowy obowiązek uzyskania na każdą wycinkę z nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków pozwolenia konserwatorskiego? Czas pokaże, czy przepisy zostaną wkrótce ponownie znowelizowane w tym zakresie.

Edyta Wielańczyk-Grzelak

radca prawny, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki nieruchomościami

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA