Procedura wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach po 1 stycznia 2018
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wprowadzony wraz z ustawą z dnia 20 lipca 2017 roku Prawo wodne (Dz.U.2017.1566) (dalej jako: „nowe prawo wodne”), obowiązek stosowania od dnia 1 stycznia 2018 roku do spraw wszczętych i niezakończonych w przedmiocie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (a także ponownej oceny oddziaływania na środowisko) przepisów w brzmieniu nadanym tą właśnie ustawą, powoduje liczne wątpliwości interpretacyjne. Z tego względu 5 lutego 2018 roku wniesiony został Poselski projekt ustawy o zmianie tejże nowej ustawy prawo wodne. 7 lutego 2018 roku projekt skierowano do I czytania w sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, które odbędzie się 27 lutego 2018 roku.
REKLAMA
Aktualnie organy właściwe w sprawach środowiskowych, do spraw będących w toku w chwili wejścia w życia nowego prawego wodnego, zobowiązane są do stosowania przepisów ustawy dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2017.1405) w brzmieniu nadanym nowym prawem wodnym. Powyższe rozwiązanie doprowadziło do licznych opóźnień w zakończeniu postępowań będących w toku. Głównym problemem organów jest ocena czy czynności procesowe dokonane przed wejściem w życie nowych przepisów (a zatem do dnia 31 grudnia 2017 roku) powinny być powtórzone.
Zobacz: Prawo wodne
REKLAMA
W myśl nowych przepisów organy prowadzące postępowanie w sprawach środowiskowych są zobowiązane do uzyskania opinii lub uzgodnień (w przypadkach wskazanych w przepisach) od organów właściwych w sprawach ocen wodnoprawnych. Dla przykładu czynnością taką może być np. postanowienie o braku potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowiska. Nowe prawo wodne wprowadziło bowiem obowiązek zasięgnięcia przed wydaniem przedmiotowego postanowienia opinii „organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne”. Jak wskazują projektodawcy, do „problemowych kwestii” związanych z obowiązkiem stosowania nowej procedury, której kształt nadało nowe prawo wodne, należy zaliczyć „konieczność odsyłania dokumentacji i uzupełniania stanowisk organów w sprawach ocen wodnoprawnych po zakończeniu postępowania dowodowego, a także na etapie postępowania drugoinstancyjnego, oraz powtarzania wybranych czynności administracyjnych, m.in. ponowne informowanie stron postępowania na podstawie art. 10 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego, udział społeczeństwa, kolejne zawiadomienia o niemożliwości załatwienia sprawy w ustawowo przewidzianym terminie i inne”.
Z powyższych względów zaproponowaną w projekcie zmianę, zgodnie z którą do komentowanych spraw (z wyjątkami wskazanymi w przepisie dotyczącymi inwestycji realizowanych na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1377 i 1381) stosować się będzie przepisy obowiązujące przed wejściem w życie nowego prawa wodnego, ocenić należy pozytywnie.
Marta Klimek
aplikant radcowski w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem prawa ochrony środowiska
Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu
www.ziemski.com.pl
Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl
REKLAMA
REKLAMA