REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opłata adiacencka 2017 r./ fot. Fotolia
Opłata adiacencka 2017 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami wprowadzi nowe zasady wyceny nieruchomości. Zmiany dotyczą m.in. ustalania opłaty adiacenckiej w związku z podziałem nieruchomości. Zmienią się także zasady rozliczania nakładów.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przekazało do rozpatrzenia na posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów projekt kompleksowej nowelizacji ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt, zgodnie z deklaracjami przedstawionymi w uzasadnieniu, ma na celu doprecyzowanie niektórych przepisów ustawy budzących dotąd wątpliwości interpretacyjne. Jednak oprócz zmian o charakterze doprecyzowującym, w sposób istotny zmienia on ugruntowane już reguły ustalania opłaty adiacenckiej.

Nowe zasady w zakresie terminów ustalania opłat

Przypomnijmy, że  zgodnie z obecnie obowiązującym art. 98a ust. 1 u.g.n., opłatę adiacencką z tytułu podziału nieruchomości organ ma obowiązek ustalić w terminie 3-lat od dnia w którym decyzja o podziale stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne.

W orzecznictwie przyjęto, iż oznacza to, że we wskazanym 3-letnim terminie decyzja ustalająca opłatę nie tylko musi zostać wydana, ale również ma uzyskać przymiot ostateczności. W praktyce okazywało się to niezwykle trudne - błędy w wycenach, podważanie wycen, długotrwałe postępowania przed organami II instancji powodowały, że wskazany termin okazywał się zbyt krótki dla wydania ostatecznej decyzji, co skutkowało koniecznością umarzania postępowań.

REKLAMA

Zgodnie z projektowanym art. 98a ust. 1 u.g.n., aby nałożenie opłaty adiacenckiej było możliwe wystarczy samo wszczęcie postępowania w przedmiocie jej ustalenia w terminie 3 lat od nabycia przymiotu ostateczności albo prawomocności przez odpowiednio: decyzje i orzeczenia podziałowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Prawo administracyjne

W analogiczny sposób projektodawcy skonstruowali przepisy dotyczące nałożenia opłaty adiacenckiej z tytułu przyłączenia nieruchomości do urządzeń infrastruktury technicznej. Tu również 3-letni termin byłby zastrzeżony dla wszczęcia postępowania a nie, jak dotąd, dla wydania decyzji (o ile na gruncie obowiązującego obecnie art. 98a ust. 1 wymaga, aby była to decyzja ostateczna, o tyle w przypadku opłaty ustalanej na podstawie art. 145 ust. 2 wymaga się wydania w 3-letnim terminie choćby nieostatecznej decyzji).

Nowe zasady wyceny nieruchomości

W art. 98a u.g.n., który dotyczy ustalania opłaty adiacenckiej w związku z podziałem nieruchomości, planuje się dodać ust.1b określający szczegółowe zasady wyceny nieruchomości na ten cel. Zgodnie z proponowanym zapisem, wartość nieruchomości przed podziałem i po podziale określa się według cen na dzień, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne. Stan nieruchomości przed podziałem przyjmuje się na dzień wydania decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości, a stan nieruchomości po podziale przyjmuje się na dzień, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne, przy czym nie uwzględnia się części składowych nieruchomości.

Planuje się również wprowadzić zasadę, iż wartość nieruchomości po podziale przyjmuje się jako sumę wartości działek możliwych do samodzielnego zagospodarowania wchodzących w skład nieruchomości podlegającej podziałowi. To istotna zmiana, jeśli idzie o praktykę ustalania opłat i sporządzania wyceny na ten cel. Otóż w ostatnim czasie, w orzecznictwie sądowym ukształtował się pogląd, że wartość nieruchomości po podziale ocenia się nie jako sumę wartości nowopowstałych działek (tak jak proponują projektodawcy), ale jako wartość jednej nieruchomości złożonej z wielu mniejszych działek. Dla rzeczoznawców oznaczało to obowiązek poszukiwania na potrzeby wyceny transakcji obejmujących duże nieruchomości złożonych z wielu działek, co nie było prostym zabiegiem, gdyż takie nieruchomości nie występują często w obrocie.

Zmienione zasady rozliczania nakładów

Obecnie obowiązujące zasady zaliczania na poczet opłaty adiacenckiej nakładów na budowę urządzeń infrastruktury technicznej nie zachęcają do partycypowania w tych kosztach.

Przypomnijmy: zgodnie z obecnie obowiązującym art. 148 ust. 4 u.g.n., nakłady poniesione przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości na budowę urządzeń infrastruktury technicznej są zaliczane na poczet różnicy między wartością, jaką nieruchomość ma po wybudowaniu urządzeń infrastruktury technicznej, a wartością, jaką miała przed ich wybudowaniem. Ta kwota z kolei pomnożona przez stawkę opłaty pozwala ustalić wysokość opłaty adiacenckiej. Wynika stąd, że wartości nakładów nie można odliczyć w całości.

Art. 148 ust. 4 u.g.n. w proponowanym brzmieniu ma na celu zachęcenie obywateli do partycypowania w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej. Zaproponowane rozwiązanie, jak tłumaczą projektodawcy, wprowadza korzystniejszy mechanizm określania wysokości opłaty adiacenckiej wobec osób, które dobrowolnie wniosły środki finansowe na budowę urządzeń infrastruktury technicznej. Wartość świadczeń pieniężnych wniesionych przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości na rzecz budowy poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej proponuje się bowiem zaliczać na poczet opłaty adiacenckiej.

Przepisy przejściowe

W art. 5 ust. 3 projekt stanowi, że nowe zasady ustalania opłaty adiacenckiej z tytuły podziału nieruchomości oraz z tytułu podłączenia nieruchomości do urządzeń infrastruktury technicznej w zakresie terminu oraz poziomu cen uwzględnianych przy wycenie nieruchomości nie znajdą zastosowania do spraw wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji.

Agata Legat

radca prawny, Partner, specjalizuje się w prawie administracyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem prawa budowlanego oraz planowania przestrzennego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA