REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy polubiły partnerstwo publiczno-prywatne

Wioletta Kępka

REKLAMA

Minął pierwszy rok obowiązywania nowych przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym i koncesjach. Na ich podstawie powstają już pierwsze projekty. Najwięcej takich inwestycji jest w Wielkopolsce, ale w innych regionach samorządy także realizują przedsięwzięcia w tej formule.

Raport o inwestycjach realizowanych przez instytucje publiczne w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (dalej: PPP) przygotował Investment Support, organizator konkursu „Dobre praktyki PPP”. Przedstawia on sposoby, w jakie podmioty publiczne wykorzystały nowe formuły realizacji inwestycji publiczno-prywatnych przewidziane w ustawach z:

REKLAMA

REKLAMA

● 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP) oraz

● 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (dalej: ustawa o koncesji).

Raport przygotowano na podstawie ogłoszeń o koncesji i o zamówieniach, które ukazały się w 2009 r., i zawiera dane aktualne na dzień 15 stycznia 2010 r. Patronat nad raportem objęła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

REKLAMA

Samorządowe inwestycje PPP

W 2009 r. w Polsce podmioty publiczne ogłosiły 41 projektów publiczno-prywatnych, w tym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) 32 koncesje na podstawie ustawy o koncesji;

2) 1 koncesję na podstawie ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp);

3) 8 projektów na podstawie ustawy o PPP w tym:

● 4 projekty PPP w trybie koncesji (tj. partner prywatny wybierany był w trybie koncesji),

● 4 projekty PPP w trybie Pzp (ogłoszenia o zamówieniu, których podstawą prawną była ustawa o PPP, zapraszały wprost do zawarcia partnerstwa publiczno-prywatnego).

Najwięcej projektów w PPP przygotowały samorządy lokalne. Gminy i miasta szukały w 2009 r. partnerów prywatnych aż do 22 inwestycji. W PPP angażowały się także urzędy marszałkowskie, powiaty, spółki komunalne, szkoły i szpitale.

Spośród województw w PPP przoduje wielkopolskie (10 projektów) oraz małopolskie i śląskie (po 7 projektów). W dolnośląskim realizowanych jest 5 projektów, 3 – w podlaskim, po 2 w warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim, a po 1 w: kujawsko-pomorskim, lubelskim, mazowieckim, pomorskim i świętokrzyskim.

Rodzaje projektów PPP

Samorządy najczęściej wybierają PPP do realizacji inwestycji sportowo-rekreacyjnych. W 2009 r. było aż 15 takich projektów. Popularne były także przedsięwzięcia z zakresu infrastruktury komunalnej (7 projektów) dotyczące m.in. budowy parkingów i innych obiektów użyteczności publicznej oraz ochrony zdrowia i infrastruktury teleinformacyjnej (po 6 projektów), zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków (4 projekty), a także edukacji (3 projekty).

Czas realizacji projektów w PPP zależał przede wszystkim od rodzaju przedsięwzięcia. Najdłuższy ma być czas realizacji infrastruktury komunalnej, w przypadku tych inwestycji PPP ma trwać 10, 15, a nawet 40 lat.

W przypadku 32 przedsięwzięć, aby przystąpić do postępowania, partner prywatny musiał uiścić wadium. Jego wielkość najczęściej wynosiła do 0,5% wartości przedsięwzięcia. Samorządy, które decydują się na PPP, bardzo rzadko chcą partycypować w finansowaniu inwestycji. W 2009 r. tylko w 6 przypadkach partner publiczny zakładał, że wniesie do przedsięwzięcia wkład finansowy. Najczęściej samorząd deklarował wniesienie do projektu gruntu na cele realizacji przedsięwzięcia.

Cztery projekty w formule PPP mają być dofinansowane również ze środków unijnych.

Procedury wyboru partnera prywatnego

Samorządy, które decydują się na realizację inwestycji w formule PPP, najczęściej wybierają partnera w trybie ustawy o koncesji. Na takie rozwiązanie zdecydowało się w 2009 r. aż 36 instytucji publicznych, które realizują projekt zarówno na podstawie ustawy o koncesji (32), jak i na podstawie ustawy o PPP (4).

Instytucje, które zdecydowały się realizować przedsięwzięcia na podstawie ustawy o PPP, ale w trybie Pzp (w 2009 r. były 4 takie inwestycje) zastosowały do wyboru partnera prywatnego tryb dialogu konkurencyjnego.

Poza ceną do najbardziej popularnych kryteriów wyboru oferty w projektach PPP w 2009 r. należały w przypadku koncesji na:

1) roboty budowlane – okres eksploatacji i termin realizacji inwestycji,

2) usługi – wysokość czynszu, opłat naliczanych przez partnera prywatnego oraz jego doświadczenie.

Natomiast w przypadku PPP największy nacisk kładziono na odpowiedni podział zadań i ryzyk w całym okresie życia projektu oraz wysokość udziału finansowego podmiotu publicznego w projekcie.

Niestety, nie wszystkie postępowania zostały w 2009 r. zakończone. Umowę z partnerem prywatnym udało się podpisać tylko w 2 przypadkach, 16 przetargów zostało unieważnionych, a 21 jest w trakcie negocjacji z partnerem prywatnym.

Czytaj także: PPP - co to właściwie znaczy? >>

Zainteresowanie PPP wśród inwestorów

Do przetargów o inwestycje PPP zgłosiło się w 2009 r. aż 46 partnerów prywatnych, przy czym często jeden partner zgłaszał się w kilku postępowaniach. Ogółem o umowy z samorządem rywalizowało 25 podmiotów:

● 14 konsorcjów,

● 11 firm.

Wszystkie konsorcja miały w swoim składzie firmę polską, a spośród firm, tylko 3 to podmioty zagraniczne.

Tabela 1. Porównanie warunków realizacji przedsięwzięć w PPP i w koncesji

@RY1@i41/2010/007/i41.2010.007.000.0047.001.jpg@RY2@

Tabela 2. Porównanie podstawowych zasad realizacji przedsięwzięć w PPP i w koncesji

@RY1@i41/2010/007/i41.2010.007.000.0047.002.jpg@RY2@

Podstawy prawne:

● Ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. nr 19, poz. 101; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 223, poz. 1778)

● Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 100)

● Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 223, poz. 1778)

Czytaj także: Nowa ustawa o PPP a ustawa o koncesjach >>

KOMENTARZ

Nastąpił przełom w myśleniu o PPP

JOANNA GOGOLIŃSKA, Menedżer ds. PR i Promocji Inwestycji Investment Support

– Raport „Rynek PPP w Polsce 2009” przygotowaliśmy, opierając się na ogłoszeniach o koncesjach oraz o projektach partnerstwa publiczno-prywatnego, jakie ukazały się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz europejskiej bezpłatnej bazie danych o przetargach TED (ang. Tenders electronic daily).

Jak pokazuje raport, nowe regulacje znalazły już zastosowanie w kilkudziesięciu projektach przedsięwzięć publiczno-prywatnych. Można więc mówić o powodzeniu nowych przepisów. Po nowe ustawy najczęściej sięgały miasta i gminy, co świadczy o tym, że nadal są one wiodącymi podmiotami, które najczęściej realizują przedsięwzięcia publiczno-prywatne. Oczywiście w tej chwili trudno ocenić, które z tych przedsięwzięć skończą się pomyślnie, czyli podpisaniem umowy z partnerem prywatnym. Jednak już teraz można mówić o przełomie w myśleniu samorządów o firmach prywatnych jako o partnerach działania dla celu publicznego.

Mając na uwadze duże zainteresowanie naszym raportem, zarówno ze strony podmiotów publicznych, jak i firm prywatnych, planujemy corocznie przygotować tego typu podsumowanie, które stanowić będzie swoisty barometr rynku PPP w Polsce. Uważamy, że działania edukacyjne i popularyzujące PPP są bardzo potrzebne. W najbliższym czasie ruszy także IV edycja konkursu „Dobre Praktyki PPP”, który wspiera rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w naszym kraju.

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA