REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy polubiły partnerstwo publiczno-prywatne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Minął pierwszy rok obowiązywania nowych przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym i koncesjach. Na ich podstawie powstają już pierwsze projekty. Najwięcej takich inwestycji jest w Wielkopolsce, ale w innych regionach samorządy także realizują przedsięwzięcia w tej formule.

Raport o inwestycjach realizowanych przez instytucje publiczne w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (dalej: PPP) przygotował Investment Support, organizator konkursu „Dobre praktyki PPP”. Przedstawia on sposoby, w jakie podmioty publiczne wykorzystały nowe formuły realizacji inwestycji publiczno-prywatnych przewidziane w ustawach z:

REKLAMA

REKLAMA

● 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP) oraz

● 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (dalej: ustawa o koncesji).

Raport przygotowano na podstawie ogłoszeń o koncesji i o zamówieniach, które ukazały się w 2009 r., i zawiera dane aktualne na dzień 15 stycznia 2010 r. Patronat nad raportem objęła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

REKLAMA

Samorządowe inwestycje PPP

W 2009 r. w Polsce podmioty publiczne ogłosiły 41 projektów publiczno-prywatnych, w tym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) 32 koncesje na podstawie ustawy o koncesji;

2) 1 koncesję na podstawie ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp);

3) 8 projektów na podstawie ustawy o PPP w tym:

● 4 projekty PPP w trybie koncesji (tj. partner prywatny wybierany był w trybie koncesji),

● 4 projekty PPP w trybie Pzp (ogłoszenia o zamówieniu, których podstawą prawną była ustawa o PPP, zapraszały wprost do zawarcia partnerstwa publiczno-prywatnego).

Najwięcej projektów w PPP przygotowały samorządy lokalne. Gminy i miasta szukały w 2009 r. partnerów prywatnych aż do 22 inwestycji. W PPP angażowały się także urzędy marszałkowskie, powiaty, spółki komunalne, szkoły i szpitale.

Spośród województw w PPP przoduje wielkopolskie (10 projektów) oraz małopolskie i śląskie (po 7 projektów). W dolnośląskim realizowanych jest 5 projektów, 3 – w podlaskim, po 2 w warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim, a po 1 w: kujawsko-pomorskim, lubelskim, mazowieckim, pomorskim i świętokrzyskim.

Rodzaje projektów PPP

Samorządy najczęściej wybierają PPP do realizacji inwestycji sportowo-rekreacyjnych. W 2009 r. było aż 15 takich projektów. Popularne były także przedsięwzięcia z zakresu infrastruktury komunalnej (7 projektów) dotyczące m.in. budowy parkingów i innych obiektów użyteczności publicznej oraz ochrony zdrowia i infrastruktury teleinformacyjnej (po 6 projektów), zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków (4 projekty), a także edukacji (3 projekty).

Czas realizacji projektów w PPP zależał przede wszystkim od rodzaju przedsięwzięcia. Najdłuższy ma być czas realizacji infrastruktury komunalnej, w przypadku tych inwestycji PPP ma trwać 10, 15, a nawet 40 lat.

W przypadku 32 przedsięwzięć, aby przystąpić do postępowania, partner prywatny musiał uiścić wadium. Jego wielkość najczęściej wynosiła do 0,5% wartości przedsięwzięcia. Samorządy, które decydują się na PPP, bardzo rzadko chcą partycypować w finansowaniu inwestycji. W 2009 r. tylko w 6 przypadkach partner publiczny zakładał, że wniesie do przedsięwzięcia wkład finansowy. Najczęściej samorząd deklarował wniesienie do projektu gruntu na cele realizacji przedsięwzięcia.

Cztery projekty w formule PPP mają być dofinansowane również ze środków unijnych.

Procedury wyboru partnera prywatnego

Samorządy, które decydują się na realizację inwestycji w formule PPP, najczęściej wybierają partnera w trybie ustawy o koncesji. Na takie rozwiązanie zdecydowało się w 2009 r. aż 36 instytucji publicznych, które realizują projekt zarówno na podstawie ustawy o koncesji (32), jak i na podstawie ustawy o PPP (4).

Instytucje, które zdecydowały się realizować przedsięwzięcia na podstawie ustawy o PPP, ale w trybie Pzp (w 2009 r. były 4 takie inwestycje) zastosowały do wyboru partnera prywatnego tryb dialogu konkurencyjnego.

Poza ceną do najbardziej popularnych kryteriów wyboru oferty w projektach PPP w 2009 r. należały w przypadku koncesji na:

1) roboty budowlane – okres eksploatacji i termin realizacji inwestycji,

2) usługi – wysokość czynszu, opłat naliczanych przez partnera prywatnego oraz jego doświadczenie.

Natomiast w przypadku PPP największy nacisk kładziono na odpowiedni podział zadań i ryzyk w całym okresie życia projektu oraz wysokość udziału finansowego podmiotu publicznego w projekcie.

Niestety, nie wszystkie postępowania zostały w 2009 r. zakończone. Umowę z partnerem prywatnym udało się podpisać tylko w 2 przypadkach, 16 przetargów zostało unieważnionych, a 21 jest w trakcie negocjacji z partnerem prywatnym.

Czytaj także: PPP - co to właściwie znaczy? >>

Zainteresowanie PPP wśród inwestorów

Do przetargów o inwestycje PPP zgłosiło się w 2009 r. aż 46 partnerów prywatnych, przy czym często jeden partner zgłaszał się w kilku postępowaniach. Ogółem o umowy z samorządem rywalizowało 25 podmiotów:

● 14 konsorcjów,

● 11 firm.

Wszystkie konsorcja miały w swoim składzie firmę polską, a spośród firm, tylko 3 to podmioty zagraniczne.

Tabela 1. Porównanie warunków realizacji przedsięwzięć w PPP i w koncesji

@RY1@i41/2010/007/i41.2010.007.000.0047.001.jpg@RY2@

Tabela 2. Porównanie podstawowych zasad realizacji przedsięwzięć w PPP i w koncesji

@RY1@i41/2010/007/i41.2010.007.000.0047.002.jpg@RY2@

Podstawy prawne:

● Ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. nr 19, poz. 101; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 223, poz. 1778)

● Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 100)

● Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 223, poz. 1778)

Czytaj także: Nowa ustawa o PPP a ustawa o koncesjach >>

KOMENTARZ

Nastąpił przełom w myśleniu o PPP

JOANNA GOGOLIŃSKA, Menedżer ds. PR i Promocji Inwestycji Investment Support

– Raport „Rynek PPP w Polsce 2009” przygotowaliśmy, opierając się na ogłoszeniach o koncesjach oraz o projektach partnerstwa publiczno-prywatnego, jakie ukazały się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz europejskiej bezpłatnej bazie danych o przetargach TED (ang. Tenders electronic daily).

Jak pokazuje raport, nowe regulacje znalazły już zastosowanie w kilkudziesięciu projektach przedsięwzięć publiczno-prywatnych. Można więc mówić o powodzeniu nowych przepisów. Po nowe ustawy najczęściej sięgały miasta i gminy, co świadczy o tym, że nadal są one wiodącymi podmiotami, które najczęściej realizują przedsięwzięcia publiczno-prywatne. Oczywiście w tej chwili trudno ocenić, które z tych przedsięwzięć skończą się pomyślnie, czyli podpisaniem umowy z partnerem prywatnym. Jednak już teraz można mówić o przełomie w myśleniu samorządów o firmach prywatnych jako o partnerach działania dla celu publicznego.

Mając na uwadze duże zainteresowanie naszym raportem, zarówno ze strony podmiotów publicznych, jak i firm prywatnych, planujemy corocznie przygotować tego typu podsumowanie, które stanowić będzie swoisty barometr rynku PPP w Polsce. Uważamy, że działania edukacyjne i popularyzujące PPP są bardzo potrzebne. W najbliższym czasie ruszy także IV edycja konkursu „Dobre Praktyki PPP”, który wspiera rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w naszym kraju.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA