REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gmina nie pobiera opłat za wycinkę drzewa od przedsiębiorcy przesyłowego

Ewa Barańska

REKLAMA

3 marca 2011 weszła w życie ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody. Wprowadziła ona udogodnienia dla właścicieli urządzeń przesyłowych. Skutki nowelizacji nieznacznie odczują także gminy.

Obecnie właściciel urządzenia przesyłowego, nieposiadający tytułu prawnego do nieruchomości ma prawo do wystąpienia z wnioskiem o usunięcie znajdujących się na terenie nieruchomości drzew i krzewów (art. 83 ust. 1 i 4 pkt 2 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, dalej: ustawa o ochronie przyrody zmieniony ustawą z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody). Co z kolei skutkuje tym, iż to usunięcie może nastąpić bez zgody właściciela nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Tego rodzaju uprawnienia przedsiębiorcy przesyłowego naruszają prawo własności. Jest to jednak konieczne dla zachowania porządku i bezpieczeństwa publicznego polegającego na zapewnieniu stałych dostaw np. energii elektrycznej.

Wspomniane urządzenia przesyłowe to urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, gazu, energii elektrycznej, wody (art. 49 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny) czyli dóbr społecznych, do których każdy obywatel powinien mieć zapewniony dostęp.

Wniosek o usunięcie drzewa

Wniosek o usunięcie drzewa lub krzewu właściciel urządzenia przesyłowego składa do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), z wyjątkiem sytuacji gdy usunięcie to nastąpi z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. Wtedy należy z wnioskiem wystąpić do wojewódzkiego konserwatora zabytków. Zezwolenie na usunięcie drzew w obrębie pasa drogowego drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydane zostanie po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.

REKLAMA

Rozszerzono zawartość wspomnianego wniosku. Teraz powinien on zawierać oprócz:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1)    nazwy gatunku drzewa lub krzewu,

2)    obwodu pnia mierzonego na wysokości 130 cm,

3)    przeznaczenia terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew;

4)    przyczyny i terminu zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu;

5)    wielkości powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy;

6)    rysunku lub mapy określającej usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej nieruchomości.

także imię, nazwisko i adres albo nazwę lub siedzibę właściciela urządzenia przesyłowego (art. 83 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody).

Ważną zmianą jest to, że właściciel urządzenia przesyłowego nie musi wykazywać swojego prawa do nieruchomości, na której ono się znajduje. O ten punk zmniejszono zawartość wniosku. Przyczyni się to do przyspieszenia uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa. Procedura więc została uproszczona.

Opłaty

Zasadą jest, że w przypadkach usunięcia drzewa lub krzewu, w których wymagane jest zezwolenie właściciel nieruchomości zobowiązany jest do wniesienia opłaty. Zasady jednak są po to, aby były od nich wyjątki. Tak jest i w tym przypadku. Do katalogu zwolnień z opłat dodano - zwolnienie przedsiębiorcy przesyłowego z opłaty za usunięcie drzew lub krzewów, które zagrażają funkcjonowaniu urządzeń (art. 86 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie przyrody).

Czytaj także: Nowa lista przedsięwzięć o znaczącym oddziaływaniu na środowisko>>

Odszkodowanie

Właściciel nieruchomości, na której wycięte zostało drzewo lub krzew, na wniosek właściciela urządzenia przesyłowego, może ubiegać się o odszkodowanie za jego wycięcie i za samo przeprowadzenie jego wycinki (art. 83 ust. 7-9 ustawy o ochronie przyrody). W celu ustalenia wysokości odszkodowania może zawrzeć umowę z właścicielem urządzenia. Termin na to działanie wyznaczony przez ustawodawcę to 30 dni od usunięcia drzewa.

Gdy we wskazanym terminie do umowy nie dojdzie odszkodowanie ustala organ, który wydał zezwolenie czyli np. wójt (burmistrz, prezydent miasta) stosując odpowiednio przepisy ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami dotyczące odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości.

Przed nowelizacją często właściciele nieruchomości nie otrzymywali żadnego odszkodowania.


Podstawy prawne

Ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2011 r. nr 34, poz. 170)

Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 151, poz. 1220; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 34, poz. 170)

Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2010  r. nr 102, poz. 651; ost. zm. Dz.U. nr 200, poz. 1323)

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 155, poz. 1037)

Ewa Barańska

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA