| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Samorządowcy w sytuacjach kryzysowych - poradnik

Samorządowcy w sytuacjach kryzysowych - poradnik

Zły wizerunek samorządowca przekłada się w bezpośredni sposób na wizerunek całego miasta bądź gminy. Negatywne opinie o samorządzie mogą spowodować, że nawet przez kilka lat dany region będą szerokim łukiem omijać poważni inwestorzy, którzy przykładają wyjątkową wagę do swojego wizerunku i nie chcą, aby zła sława o danym miejscu przeniosła się na ich markę.

Około 90 proc. osób i instytucji zdaje sobie sprawę z nadchodzącej sytuacji kryzysowej, a mimo to albo w ogóle nie stara się jej zapobiec, albo podejmowane przez nich działania są chaotyczne i nieprofesjonalne. Jak zatem sobie radzić w sytuacji kryzysowej? Specjaliści od public relations są zgodni. Aby skutecznie walczyć z kryzysem, który może doprowadzić do zniszczenia politycznej kariery lidera samorządowego, a jednocześnie zaszkodzić wizerunkowi jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST), należy pamiętać o kilku istotnych zasadach:

● rzetelnie budować swój wizerunek przed kryzysem,

● uczyć się przewidywania sytuacji kryzysowych,

● posiadać gotowe scenariusze pozwalające zażegnać kryzys,

● nie kłamać i nie unikać mediów.

Czytaj także: Efekty promocji miast>>

Pracuj

Na swój wizerunek należy zapracować, a tę pracę trzeba rozpocząć już na początku kadencji, a nie kilka miesięcy przed wyborami. Jak można wywnioskować, analizując wiele przykładów, zarówno media, jak i wyborcy osobie, którą lubią i której ufają, są w stanie wybaczyć dużo więcej niż tej, która przed kryzysem nie zadbała o swój wizerunek. Zasada ta odnosi się również do wielu komercyjnych marek. Tym o ugruntowanej pozycji rynkowej wybacza się dużo więcej niż nowym, dopiero pojawiającym się na rynku.

Osobom cieszącym się uznaniem dajemy szansę na obronę, nawet w bardzo trudnych sytuacjach. Najzwyczajniej nie dowierzamy, że taki dobry burmistrz czy urzędnik mógł coś takiego „przeskrobać” – twierdzi Sebastian Hejnowski, dyrektor zarządzający w agencji Ciszewski PR.

Joanna Delbar, prezes Telma Group Communications, dodaje: – Imponujące zachowanie w kryzysie, sukces w walce z trudnościami (a zwłaszcza z niebezpieczeństwem) może spowodować przywiązanie do dobrej oceny danej osoby, a nawet mniejszą lub większą bezkrytyczność wobec urzędnika, który sprawdził się w boju.

Jak zbudować wizerunek, który w przypadku kryzysu wizerunkowego pozwoli złagodzić jego skutki? Sebastian Hejnowski podpowiada, że urzędnik czy też lider samorządowy powinien określić maksymalnie trzy cechy (komunikaty kluczowe), na które chce postawić. To do nich zostaną opracowane konkretne działania uwiarygodniające ich w danym obszarze.

Same działania to jednak zbyt mało. Samorządowiec powinien upewnić się, że społeczność lokalna widzi i wspiera jego dążenia. – Jeżeli uda nam się stworzyć silną współpracę ze społecznością, to jesteśmy zdecydowanie bliżej reelekcji – podkreśla Sebastian Hejnowski.

Czytaj także: Znieważenie i zniesławienie samorządowca w sieci>>

Przewiduj

Kryzysy należy przewidywać, a przynajmniej mieć świadomość, że mogą nadejść. – Czy gminy położone na terenach zalewowych nie brały pod uwagę ewentualnych powodzi? – pyta retorycznie Joanna Delbar.

Badania wykazują, że menedżerowie (w tym prezydenci miast, burmistrzowie itp.) są świadomi ponad 90% potencjalnych kryzysów, ale najczęściej liczą na przysłowiowy łut szczęścia. – Najlepszą receptą na uniknięcie kryzysu jest stosowanie zaplanowanej, otwartej, opartej na przejrzystości komunikacji – uważa Mariusz Pleban, prezes firmy PR – Multi Communications.

Jego zdaniem firmy, osoby lub instytucje, które działają według tej zasady, są zdecydowanie lepiej przygotowane na ewentualny kryzys. Dlaczego? – Po pierwsze dlatego, że zapewne zjadły już zęby na komunikacji i nauczyły się, co działa, a co nie. Zbudowały relacje z otoczeniem. Po drugie, w sytuacji kryzysowej mają wszystko pod ręką, gotowe teksty, gotowe bazy danych, gotowe scenariusze działań – odpowiada Pleban.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Adamczyk

Doświadczony manager i profesjonalistka z dziedziny ekonomii zdrowia, specjalizująca się w analizie biznesowej, w tym w kontroli zarządczej w placówkach medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kontrolingu i analizy finansowej szpitala oraz w analityce rynku farmaceutycznego i analizach refundacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »