REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymagania egzaminacyjne 2021

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe wymagania egzaminacyjne 2021
Nowe wymagania egzaminacyjne 2021
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nauczanie zdalne nie jest tak efektywne jak nauka w szkole. W związku z tym MEN pracuje nad zmianą wymogów egzaminacyjnych w 2021 r., ma to dotyczyć m.in. matur i egzaminu ósmoklasisty.

Za kilkanaście dni do konsultacji społecznych przekazany zostanie efekt prac zespołów przedmiotowych, które pracują nad nowymi wymaganiami egzaminacyjnymi, które będą obowiązywały w roku szkolnym 2020/2021 - poinformowała PAP rzeczniczka prasowa MEN Anna Ostrowska.

REKLAMA

REKLAMA

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek w połowie października w związku z pandemią i koniecznością przejścia na edukacje zdalną zapowiedział zmiany w zakresie wymagań egzaminacyjnych. PAP wystąpiło do Ministerstwa Edukacji Narodowej o informacje na temat prac nad zapowiedzianymi zmianami.

"Potwierdzam, że działamy zgodnie z przyjętym harmonogramem prac. W październiku poznaliśmy szczegółowe wyniki tegorocznych egzaminów. Zgodnie z zapowiedzią ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka sprzed kilkunastu dni powołano już zespoły przedmiotowe, które pracują nad nowymi wymaganiami egzaminacyjnymi w roku szkolnym 2020/2021. Już za kilkanaście dni przekażemy do społecznych konsultacji efekty ich prac" - poinformowała PAP rzeczniczka resortu edukacji.

"Po zebraniu uwag, do końca grudnia br., przygotujemy ostateczny kształt wymagań egzaminacyjnych na rok szkolny 2020/2021 wynikających z podstawy programowej. Następnie przy współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną, a także okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, kuratoriami oświaty oraz placówkami doskonalenia nauczycieli przeprowadzona zostanie akcja informacyjna dotycząca zakresu podstawy programowej wymaganej na egzaminach" - podała Ostrowska.

REKLAMA

Ograniczenie podstawy programowej

W połowie października premier Mateusz Morawiecki wskazał, że nauczanie zdalne nie jest równie efektywne jak nauczanie tradycyjne, w klasie. Zapowiedział wprowadzenie zmian w podstawach programowych. "Minister edukacji będzie w najbliższym czasie prezentował plany i informacje dotyczące lżejszego programu nauczania. Lżejszego, po to, żeby oddać - że tak powiem - sprawiedliwość tym, którzy starają się rzetelnie uczyć, ale wiedzą doskonale, że nauka przez internet jest dużo mniej efektywna, jest trudniejsza niż nauka bezpośrednia" - powiedział Morawiecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek wskazał zaś na konieczność zmian w zakresie wymagań egzaminacyjnych. "Na pewno będziemy też pochylać się nad zakresem egzaminów. To są postulaty zgłaszane przez środowiska nauczycielskie, ale również środowiska rodziców, zwłaszcza tych uczniów, którzy są dziś w klasach VIII, w klasach maturalnych, w klasach zawodowych, przed którymi są egzaminy" - powiedział. 

W poniedziałek w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej" Czarnek, pytany o planowane "odchudzenie" podstawy programowej, powiedział, że powołał już zespoły, które "intensywnie nad tym pracują". "Odchudzenie będzie dotyczyło obszarów związanych z przedmiotami egzaminacyjnymi, będzie incydentalne na potrzeby egzaminów ósmoklasistów i maturalnych, bo mamy pełną świadomość, że nauczanie zdalne jest i będzie tak czy inaczej bardzo niedoskonałe. Pamiętajmy, że w jednym roku mieliśmy strajk nauczycieli, w kolejnym pandemię i nauczanie zdalne, w tym również. Specjaliści twierdzą, że nie da się +odchudzić+ egzaminów bez zmiany podstawy. Dlatego poprosiłem, żeby te same grupy eksperckie, które pracowały przy obecnej podstawie, popracowały nad zmianami" - powiedział. Minister podał, że efekty ich prac będą w grudniu, ale "to nie jest podstawa do nauczania". "Tam będą tylko wybrane zagadnienia, które z pewnością mogą pojawić się na egzaminie. I według nich trzeba będzie się uczyć i powtarzać materiał przez kolejne miesiące" - poinformował.

W poniedziałek o pracach nad zmianami mówił wiceminister edukacji Maciej Kopeć w nagraniu umieszczonym przez MEN na Twitterze.

Wiceszef resortu edukacji poinformował w nim, że szczegółowa analiza wyników przeprowadzonych w czerwcu egzaminów zewnętrznych - egzaminu ósmoklasisty i matur - "skłaniała do decyzji o tym, aby ten egzamin wyglądał inaczej". 

"Ta zmiana przede wszystkim dotyczy uwzględnienia tego, co nie mogło być zrealizowane" - mówił. Stąd - jak wyjaśnił Kopeć - podjęta została decyzja o powołaniu zespołów, które przygotowują propozycje zmian w zakresie wymagań egzaminacyjnych. Podał, że w skład zespołów weszli przedstawiciele Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, nauczyciele akademiccy, a także nauczyciele praktycy, najczęściej są to metodycy nauczania danego przedmiotu.

"Te zmiany będą widoczne dla każdego ucznia i nauczyciela już niedługo. 20 listopada będziemy starali się przedstawić je do publicznej konsultacji, a więc każdy będzie mógł się zapoznać, zgłosić ewentualne uwagi. Po zakończeniu konsultacji i naniesieniu zmian, poprawek do przygotowanego materiału, zostaną one opublikowane, jako rozporządzenie ministra" - poinformował Kopeć. Jak mówił, dzięki temu "każdy będzie mógł się zapoznać i zobaczyć, według jakich zasad przygotowywane są arkusze egzaminacyjne, w jaki sposób będzie przebiegał egzamin maturalny i egzamin ósmoklasisty w 2021 r."

Czego będą dotyczyć zmiany?

Wiceminister podał też, że zmiany, o których mówi dotyczyć będą tylko i wyłącznie przedmiotów egzaminacyjnych, czyli w przypadku egzaminu ósmoklasisty dotyczy to języka polskiego, matematyki i języka obcego. Z kolei w przypadku egzaminu maturalnego wszystkich przedmiotów egzaminacyjnych, czyli nie tylko tych, które są obowiązkowe i zdawane są na poziomie podstawowym, ale także tych, które są zdawane na poziomie rozszerzonym.

"Rozporządzenie wskaże, jakie części podstawy programowej będą uwzględnione na egzaminie ósmoklasisty i na egzaminie maturalnym" - poinformował.

Kopeć podkreślił, że będzie to zmiana jednorazowa, incydentalna - dotyczyć będzie tylko egzaminów zdawanych w 2021 r.

"Podstawa programowa pozostaje w takim kształcie, w jakim była wcześniej przyjęta i nauczyciele realizują podstawę programową. Natomiast, jeśli chodzi o przygotowanie egzaminu, czyli przygotowanie arkuszy egzaminacyjnych (...), to jego zakres będzie wynikał z przepisu, który przygotowujemy" - zaznaczył wiceminister.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji i nauki do 29 listopada 2020 r. przedłużone zostało ograniczenie funkcjonowania klas IV-VIII szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, szkół podstawowych dla dorosłych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego. Uczniowie i słuchacze tych szkół od 26 października nie mają zajęć stacjonarnych, tylko uczą się zdalnie. Dodatkowo do 29 listopada takim samym ograniczeniem zostały objęte klasy I-III szkoły podstawowej, uczniowie z tych klas też będą uczyć się zdalnie.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA