REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: Budżet regionu pod znakiem bariery zadłużenia

REKLAMA

Podobnie jak w ostatnich latach znaczna część budżetu woj. śląskiego na 2012 r. trafi na inwestycje. Deficyt, przy wydatkach sięgających 1,63 mld zł, wyniesie 309 mln zł (na ten rok zaplanowano 200 mln zł), a region stanie przed barierą maksymalnego zadłużenia.

Budżet woj. śląskiego na 2012 r. uchwalono podczas ostatniej sesji sejmiku. 26 radnych oddało głos za, 9 było przeciwko, wstrzymało się 11. Dochody regionu zaplanowano w przyszłorocznej uchwale budżetowej na 1,32 mld zł. Wydatki bieżące w woj. śląskim przekroczą 961 mln zł, a wydatki majątkowe - prawie 670 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyjaśnił marszałek regionu Adam Matusiewicz, na koniec 2012 r. samorząd województwa osiągnie pułap maksymalnego zadłużenia, określony na 60 proc. dochodów. Wśród przyczyn wymienił najgorszą spośród wszystkich regionów sytuację związaną z finansowaniem Przewozów Regionalnych, a także wyjątkową - w skali kraju - inwestycję przebudowy Stadionu Śląskiego.

"Na terenie naszego województwa w spółce Przewozy Regionalne najszybciej rosną koszty, jest najbardziej nieefektywna ekonomicznie" - przekonywał marszałek. "Żadne inne województwo nie ma też w swoim budżecie inwestycji budowy stadionu. Stadion Narodowy jest w całości finansowany z budżetu państwa, pozostałe są finansowane z budżetów relatywnie bogatych dużych miast" - tłumaczył.

Przypomniał, że modernizacja Stadionu Śląskiego od początku zakładała kredytowanie. Obecny koszt przebudowy szacowany jest na ponad 400 mln zł. W budżecie nie ujęto kwoty - najprawdopodobniej kilku milionów - które będzie trzeba wydać w efekcie lipcowej awarii na budowie. Dodatkowe koszty pochłonie przeprojektowanie części konstrukcji zadaszenia (według marszałka, do miliona) i realizacja zmienionego projektu (prawdopodobnie ok. 2-3 mln zł).

REKLAMA

"Dzisiaj nie znamy dokładnie tych kwot, bo jesteśmy przed projektowaniem i kosztorysami. Będziemy musieli ciąć wydatki, które mamy w budżecie. W najgorszym razie mamy 4 mln zł rezerwy budżetowej" - wyjaśnił Matusiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prócz wydatków związanych ze Stadionem Śląskim, w przyszłym roku woj. śląskie wyda m.in. ok. 132 mln zł na dofinansowanie pasażerskich przewozów kolejowych (w 2011 r. były to rekordowe ponad 150 mln zł - wobec planowanych 110 mln zł). Większa niż dotąd będzie dotacja na inwestycje w szpitalach. O 9 proc. zwiększą się, w stosunku do 2011 r., wydatki na kulturę - chodzi m.in. o dotację na rozpoczętą w tym roku budowę Muzeum Śląskiego.

"Budżet ogólnie niewiele różni się od tegorocznego. Niestety, dochody nam się nie zwiększyły, bo nasze główne dochody to udział w podatkach PIT i CIT. Niedobór w wydatkach inwestycyjnych pokrywamy z kredytów, m.in. planowanych - na budowę Stadionu Śląskiego i Muzeum Śląskiego - ale też nieplanowanych" - dodał marszałek.

Przypomniał, że w tym roku pojawił się nieplanowany kredyt w kwocie ok. 70 mln zł - na inwestycje na drogach wojewódzkich. Nie chodziło jednak o pieniądze na drogi, a na kolejowe przewozy pasażerskie, których nie można dotować z kredytów. Przesunięto więc środki z dróg na przewozy, a inwestycje drogowe - skredytowano.

"Udało nam się skutecznie ułożyć budżet na 2012 r. w ten sposób, że może nie w takich wielkościach, w jakich byśmy chcieli, ale starczy na wszystko. Od 2013 r. będziemy już nadrabiali kwestie zadłużenia, w które wpadliśmy z powodów kolei i Stadionu Śląskiego" - podsumował Matusiewicz.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA