Kategorie

Godziny karciane nauczycieli od 1 września 2016 r. do likwidacji

Nauczyciel, wynagrodzenia 2016/ Fot. Fotolia
Nauczyciel, wynagrodzenia 2016/ Fot. Fotolia
Godziny karciane mają przestać obowiązywać od 1 września 2016 r. To zapowiedź ministra edukacji Anny Zalewskiej.

Zalewska: godziny karciane przestaną obowiązywać od 1 września 2016 r.

Godziny karciane przestaną obowiązywać od 1 września 2016 r. - zapowiedziała minister edukacji Anna Zalewska po środowym spotkaniu z szefostwem ZNP. Zapowiedziała też szeroką debatę na temat zmian w systemie oświaty i prace nad nową ustawą o systemie oświaty.

Polecamy: Ściąga Kadrowego - Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (PDF)

Tzw. godziny karciane (nazwa zwyczajowa podchodzi od nazwy ustawy Karta Nauczyciela) to dwie godziny w tygodniu, które każdy nauczyciel, niezależnie od swego pensum dydaktycznego, czyli obowiązkowego wymiaru lekcji, musi przepracować z uczniami, np. prowadząc zajęcia wyrównawcze. Za prowadzenie zajęć w ramach godzin karcianych nauczyciele nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.

Minister edukacji po spotkaniu z prezesem Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomirem Broniarzem oraz wiceprezesami związku poinformowała, że to jej drugie po objęciu urzędu spotkanie ze związkiem zrzeszającym nauczycieli; w piątek spotkała się z Sekcją Krajową Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność". "To rozpoczęcie debaty narodowej o narodowej oświacie" – powiedziała dziennikarzom.

Zobacz również: Wynagrodzenia nauczycieli 2015/2016

"Spotkanie absolutnie mało charakter merytoryczny" - ocenił Broniarz. "Doceniamy otwartość pani minister i chęć merytorycznej rozmowy. Mam nadzieję, że te projekty, które zapowiada, i które pojawią się niedługo w obiegu publicznym, będą projektami, które będą konsultowane z ZNP, będą odpowiadały na zapotrzebowanie systemu oświaty, rodziców, nauczycieli i samorządów oraz że będzie możliwość ich zmiany, że to nie będzie aksjomat, a rola związku nie będzie sprowadzać się tylko do stwierdzenia: +zgadzamy się+ lub +nie zgadzamy się+" - powiedział dziennikarzom prezes ZNP.

Zalewska po spotkaniu z nim dziennikarzy powiedziała, że już w pierwszym dniu po zaprzysiężeniu rządu rozmawiała z kancelarią prezydenta Andrzeja Dudy „sugerując, że w następnym roku, termin – jak obiecała – zostanie podany pod koniec stycznia, że będziemy debatować najszerzej jak to będzie możliwe na temat tego, w jakiej sytuacji jest polska oświata”. Odnosząc się bezpośrednio do spotkania oceniała, że rozmowa była bardzo dobra. "Wskazywaliśmy sobie tor dyskusji i tego, w jaki sposób będziemy rozmawiać o zmianach" - powiedziała.

Minister pytana była przez dziennikarzy, czy podczas spotkania rozmawiano o zapowiadanym projekcie dotyczącym zmian w wieku obowiązku szkolnego i ewentualnych zagrożeń wynikających z odejścia od obowiązku szkolnego dla sześciolatków. "I rzeczywiście doszliśmy wspólnie do wniosku, że nie ma projektu ustawy, że wyliczenia i dyskusje na temat zwolnień i zagrożeń są tylko i wyłącznie hipotetyczne. W związku z tym, że zależy nam, by przy takich wyliczeniach i obawach maksymalnie uspołeczniać dyskusję, dlatego ustaliliśmy, że będziemy się systematycznie spotykać, nie tylko ze związkami. Tak naprawdę będziemy podtrzymywać tradycje świętej pamięci prezydenta Lecha Kaczyńskiego – będziemy debatować razem z radą rozwoju w gmachach prezydenta RP" - powiedziała.

"W sprawie sześciolatków rzeczywiście rozmawialiśmy o mechanizmie i źródłach tego wyliczenia. Doszliśmy do wniosku, że są to szacunki i obawy. W związku z tym, kiedy pojawi się projekt, konkretne rozwiązania, to jeszcze raz wrócimy do rozmowy, żeby obawy pana prezesa, a przede wszystkim rodziców i nauczycieli, zostały wyeliminowane" - dodała. „Te obawy są niesłuszne” - podkreśliła.

Dopytywana czy zmiana będzie niosła z sobą skutki finansowe Zalewska zaznaczyła: "One będą, ale w sposób ograniczony, mieszczący się w subwencji, będą musiały się znaleźć, ale to nie będzie skutkowało chaosem i dezorganizacją". "Przypominam, że to, co dla nas najważniejsze, to dzieci i decyzja rodziców, ich wolność w podejmowaniu decyzji" - powiedziała.

Minister edukacji poinformowała też, że rozmawiała ze związkowcami o zmianie ustawy o systemie oświaty. "Tak naprawdę już nikt tej ustawy nie czyta. Nawet MEN ma kłopoty z interpretacją niektórych jej zapisów, a cóż mówić o organach prowadzących, dyrektorach i nauczycielach. Tu jest pełna zgoda, będziemy to robić razem, ale oczywiście ustawa o systemie oświaty musi być napisana, gdy podejmiemy decyzję, w jaki sposób i w którym kierunku zmieniamy system edukacji. To może się stać dopiero po społecznej debacie, w której będą uczestniczyli wszyscy, którzy będą chcieli w niej uczestniczyć" - zaznaczyła.

Odniosła się również do pytania o postulowaną przez związki zawodowe podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli. "Jeśli chodzi o wynagrodzenia, to chcę powiedzieć, że w 2016 roku nie możemy na ten temat rozmawiać, bo to nie my jesteśmy gospodarzami tej ustawy budżetowej. Dyskusje są, oczekiwania środowiska są ogromne, bo rzeczywiście chcę zdementować, i będę to powtarzała systematycznie, obraz nauczyciela zarabiającego 5 tys. jest obrazem absolutnie nieprawdziwym" - powiedziała Zalewska. Jednocześnie zaznaczyła, że "pieniądze dla samorządów, pieniądze dla nauczycieli zostaną opisane wtedy, gdy zostanie opisana zmiana w systemie". Jak mówiła, wszystko musi iść w parze i w zgodzie.

"Pierwszym gestem w stronę nauczycieli jest propozycja – i o tej propozycji rozmawialiśmy z prezesem Broniarzem – to likwidacja tzw. godzin karcianych. Ale ponieważ nigdzie nie chcemy robić bałaganu – wiemy, że dyrektorzy szkół, placówki – mają wpisane godziny karciane do swojej organizacji pracy. Ten pomysł zostanie zrealizowany, będzie działał od 1 września 2016 r." - powiedziała minister.

"Przy okazji dyskusji o godzinach karcianych, czy to z ZNP, czy z Solidarnością, wybrzmiał problem świetlic szkolnych, gdzie nauczyciele zatrudniani są tylko i wyłącznie poprzez godziny karciane. Tutaj mogę zadeklarować, że w ciągu najbliższych miesięcy zweryfikujemy sytuację w świetlicach szkolnych, po to, by nie tylko nie było tam za dużo dzieci, ale by świetlica spełniała swoją funkcję, po to by rodzice mogli tam bezpiecznie zostawiać swoje dzieci, oraz by rzeczywiście znajdowali się tam pracownicy właściwie zatrudnieni" - dodała.

Broniarz po spotkaniu z Zalewską pytany był przez dziennikarzy o szczegóły rozmowy z szefową MEN, w tym o zapowiedziane zmiany w strukturze szkół. "Rozmawialiśmy nie tylko o likwidacji gimnazjów. Choć tutaj nadal uważamy, że istnieją zagrożenia. Czekamy na szczegółowe propozycje. Pani minister w bardzo długiej wypowiedzi uspakajała nauczycieli, władze samorządowe, ale nie pojawił się żaden konkret, który to uspokojenie byłby w stanie urealnić, tak, by te projektowane zmiany nie robiły rewolucji na rynku pracy. Czekamy na konkrety" - zaznaczył.

Poinformował, że spotkanie dotyczyło też edukacji dzieci sześcioletnich. "Podtrzymaliśmy swoje oczekiwania, że edukacja przedszkolna będzie w całości finansowana z budżetu państwa, a pozostawienie sześciolatków w szkołach, nie będzie stanowić bariery dostępu do przedszkoli dzieciom trzyletnim" - powiedział Broniarz.

Jak poinformował rozmowa dotyczyła też rozpoczęcia prac nad zupełnie nową ustawą o systemie oświaty, kształcenia nauczycieli i finansowania zadań edukacyjnych. "Ustaliliśmy też, że 7 grudnia pani minister skorzysta z zaproszenia ZNP do udziału w debacie na temat gimnazjów.

W ubiegłym tygodniu w expose premier Beata Szydło zapowiedziała m.in. stopniowy powrót do 8-letniej szkoły podstawowej i 4-letnich liceów. Zapewniła, że jej rząd nie zamierza przeprowadzać rewolucji w oświacie, a wygaszanie gimnazjów będzie się odbywać "stopniowo, ewolucyjnie i z pełnym poszanowaniem doświadczeń środowiska szkolnego". Jak mówiła, „powszechnie krytykowane szkoły gimnazjalne” nie zostaną zlikwidowane w przyszłym roku, zmiany będą ewolucyjne, a już od stycznia 2016 r. MEN ma przedstawić szczegółowy program konsultacji społecznych.(PAP)

dsr/ agz/ mhr/

Polecamy serwis: Oświata

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Karta Nauczyciela. Komentarz (PDF)
Karta Nauczyciela. Komentarz (PDF)
Tylko teraz
Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Program Poznaj Polskę - do kiedy nabór wniosków?

    Program Poznaj Polskę - do kiedy nabór wniosków na dofinansowanie do wycieczek szkolnych? Program cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, są dodatkowe środki.

    Protest medyków 2021 [PODCAST]

    Protest medyków - jakie są postulaty protestujących? Jak wygląda obecnie praca w służbie zdrowia? Na te pytania, w rozmowie z Martą Zdanowską (Infor.pl) odpowiada ratownik medyczny, Jan Świtała. Zapraszamy do wysłuchania najnowszego podcastu "DGPtalk: Z pierwszej strony".

    Laboratoria Przyszłości - miliard na wyposażenie dla szkół

    Laboratoria Przyszłości - rusza największa rządowa inwestycja w nowoczesną edukację. Na co będzie można uzyskać wsparcie z programu?

    Whistleblowing – stan gotowości sektora publicznego

    Whistleblowing. Zostały trzy miesiące dni do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym. Do dnia dzisiejszego, pomimo upływu blisko 22 miesięcy od dnia publikacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, nie pojawił się nawet projekt ustawy implementującego ww. Dyrektywę do polskiego porządku prawnego.

    Brakuje nauczycieli - czy prawo do nauki jest zagrożone?

    Prawo do nauki może być zagrożone przez brak nauczycieli.

    Do kiedy wniosek o 300+?

    Wniosek o 300+ wciąż można złożyć. Do kiedy ZUS przyjmuje wnioski o "Dobry start" w 2021 r.?

    "Dla lasu, dla ludzi" - kampania społeczna Lasów Państwowych

    Lasy Państwowe przygotowały kampanię społeczną "Dla lasu, dla ludzi". Jakie są cele kampanii?

    Zaświadczenie o kontynuowaniu nauki do ZUS - ważny termin

    Zaświadczenie o kontynuowaniu nauki do ZUS to ważny dokument dla uczniów i studentów pobierających rentę rodzinną. Do kiedy należy go złożyć?

    Środki dla samorządów na działania edukacyjne

    Samorządy do 17 września 2021 r. mają otrzymać środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na działania edukacyjne.

    Whistleblowing – czemu sygnaliści nie zgłaszają naruszeń?

    Whistleblowing. Kluczowym testem dla systemów będzie to czy wpłyną zgłoszenia od sygnalistów i jak na nie zareagujemy. Ilu pracowników jest gotowych zgłosić nadużycie w pracy? Dlaczego pracownicy nie powiadamiają swoich pracodawców o nadużyciach w pracy?

    Stan wyjątkowy w Polsce 2021 - czy jest zgodny z prawem? [PODCAST]

    2 września 2021 na części terytorium Polski wprowadzono stan wyjątkowy. Jest to odpowiedź polskich władz na, trwający od kilku tygodni, kryzys uchodźczy na granicy z Białorusią. Co to właściwie oznacza dla obywateli? Czy działania rządu są zgodne z prawem? Te kwestie w rozmowie z Martą Zdanowską (Infor.pl) wyjaśnia mec. Katarzyna Gajowniczek-Pruszyńska. Zapraszamy do wysłuchania najnowszego podcastu "DGPtalk: Z pierwszej strony".

    Podział uczniów na zaszczepionych i niezaszczepionych - czy jest dozwolony?

    Podział uczniów na zaszczepionych i niezaszczepionych - czy jest dozwolony? Oto odpowiedź Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka.

    Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży i rodziców

    Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i już działa pod numerem telefonu 800 800 605. Można na niej uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów oraz prawników. Połączenia są bezpłatne.

    Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli?

    Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli? Nauczyciel, który nie będzie chciał pracować przy wyższym pensum, będzie mógł odejść na wcześniejszą emeryturę na obowiązujących wcześniej zasadach – dowiedział się DGP.

    Podwyżki dla nauczycieli i wyższe pensum w 2022 r.?

    Podwyżki dla nauczycieli i wyższe pensum w 2022 roku? Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowuje kolejne propozycje dotyczące reformy systemu wynagradzania nauczycieli.

    Stan wyjątkowy a stan wojenny

    Stan wyjątkowy a stan wojenny - czym się różnią, kiedy można je wprowadzić? Jakie stany nadzwyczajne przewiduje Konstytucja?

    Stan wyjątkowy - kogo nie obowiązują ograniczenia?

    Stan wyjątkowy - kogo nie obowiązują ograniczenia? Co z weselami, pogrzebami, chrzcinami? Czy w stanie wyjątkowym mogą się odbyć wybory?

    Stypendium szkolne w 2021 r.

    Stypendium szkolne na rok szkolny 2021/2022 to jedna z dostępnych form pomocy materialnej dla uczniów. Kto i kiedy może uzyskać stypendium?

    Reforma wynagrodzeń nauczycieli 2022

    Reforma wynagrodzeń nauczycieli 2022 - minister Czarnek zapowiada podwyżki wiążące się z reformą edukacji. Ile ma wynieść pensum?

    Czy będą podwyżki dla nauczycieli w 2022 r.?

    Ile zarabiają nauczyciele? Czy projekt ustawy budżetowej na 2022 rok przewiduje podwyżki dla nauczycieli? Przedstawiamy stanowisko ZNP.

    Stan wyjątkowy w Polsce - wątpliwości RPO

    Stan wyjątkowy. RPO ma wątpliwości ws. ograniczeń pracy dziennikarzy oraz dostępu do informacji publicznej.

    Stan wyjątkowy - Sejm zdecydował

    Stan wyjątkowy - Sejm nie uchylił rozporządzenia Prezydenta. Stanem wyjątkowym są objęte 183 miejscowości na Podlasiu i Lubelszczyźnie, znajdujące się przy granicy z Białorusią.

    „Hazard? Nie daj się wciągnąć!” – akcja edukacyjna KAS

    Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wznawia ogólnopolską akcję edukacyjną, której celem jest podniesienie świadomości o zagrożeniach związanych z uzależnieniem od hazardu i uczestnictwem w nielegalnych grach hazardowych. W poprzednich edycjach akcji zorganizowano  ponad 1,6 tys. spotkań w szkołach. Wzięło w nich udział prawie 110 tys. osób. Akcja odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.

    Stan wyjątkowy - kary za łamanie zakazów

    Stan wyjątkowy - jakie kary grożą za łamanie zakazów i przebywanie na terenach przygranicznych na Podlasiu i w województwie lubelskim?

    Miasta a zmiany klimatu - projekt ustawy

    Projekt ustawy, która ma zwiększyć odporność miast na zamiany klimatu i poprawić jakość życia mieszkańców, opublikowano na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Co zawiera?