REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediacja administracyjna, kary adekwatne do naruszeń prawa - projekt nowelizacji kpa

Mediacja administracyjna, kary adekwatne do naruszeń prawa - projekt nowelizacji kpa
Mediacja administracyjna, kary adekwatne do naruszeń prawa - projekt nowelizacji kpa

REKLAMA

REKLAMA

Komitet Stały Rady Ministrów zaakceptował projekt nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, który składa się na pakiet 100 zmian dla firm. Nowelizacja kpa ma na celu usprawnienie postępowania administracyjnego, ma sprawić, by urzędy stały się bardziej przyjazne dla stron. Jednym z rozwiązań ma być np. wprowadzenie mediacji administracyjnej. Zmiany mają także objąć zasady wymierzania kar administracyjnych, tak by wymierzane kary były bardziej adekwatne do naruszeń prawa. Organ będzie mógł wziąć pod uwagę m.in. okoliczności sprawy i stopień winy oraz zastosować ulgę.

Takie informacje przekazał PAP wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj. Następnym krokiem procedury jest przyjęcie projektu przez rząd.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o przygotowywany przez MR projekt zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego, który składa się na pakiet 100 zmian dla firm. Jak mówił Haładyj, projekt ten ma trzy kluczowe filary:

- bardziej partnerskie podejście administracji do stron i uczynienie jej działań bardziej przyjaznymi dla obywatela,

- usprawnienie postępowań administracyjnych oraz

REKLAMA

- zapewnienie adekwatności administracyjnych kar pieniężnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Jego zdaniem jedną z istotnych zmian będzie umożliwienie mediacji administracyjnej, która będzie mogła być prowadzona zarówno między stronami, przy udziale organu, jak i pomiędzy organem i stroną.

"Wszystkie strony konkretnej sprawy, które mają rozbieżne interesy oraz organ, do którego należy decyzja, będą mogły brać udział w mediacji. Chodzi np. o sytuację, w której deweloper chce postawić blok, przeciw czemu protestują sąsiedzi. W takich spotkaniach będzie brał udział bezstronny mediator, który pomoże wyrazić stanowiska i wypracować rozwiązanie. Celem jest zarówno dojście do wspólnego rozwiązania, jak i poczucie dla stron, że wzięły udział w jego wypracowaniu" - tłumaczył Haładyj.

Jak dodał, mediacja będzie możliwa także tylko między organem wydającym decyzję a stroną. Dzięki niej - mówił - organ administracji będzie mógł stronie wyjaśnić okoliczności faktyczne i prawne, które w tej sprawie mają znaczenie i muszą powodować określone rozstrzygnięcie sprawy, a strona będzie mogła szczegółowo wyjaśnić swoje stanowisko.

"Strona postępowania będzie mogła zrozumieć przesłanki, którymi kieruje się organ i okoliczności, które powodują, że sprawa musi być załatwiona w określony sposób. Sama również będzie mieć możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Taka współpraca może skutkować także mniejszą liczbą odwołań od decyzji administracyjnych - zaznaczył Haładyj.

Zdaniem wiceministra rozwoju wprowadzenie możliwości mediacji administracyjnej nie wpłynie negatywnie na przejrzystość procesu administracyjnego. Jak podkreślił Haładyj, ogólne zasady postępowania administracyjnego się nie zmieniają, przeciwnie, wraz z nowelą Kpa zostanie wyraźnie wyartykułowana zasada bezstronności i równego traktowania w takim postępowaniu.

"Mediacja będzie się kończyła protokołem, w którym będą zawarte wszystkie ustalenia. Poza tym, przed wprowadzeniem mediacji, nie było zakazu kontaktu strony z organem. Przeciwnie, organ już obecnie ma obowiązek wyjaśniać stan faktyczny za pomocą wszystkich dostępnych środków” - dodał.

Według Haładyja mediacja będzie mogła być prowadzona zarówno na wniosek strony, jak i z inicjatywy organu, jeśli będzie widział wyraźne pole do polubownego rozwiązania sprawy.

Kolejną istotną zmianą jest wprowadzenie dla organów obowiązku informowania - jeszcze przed wydaniem decyzji - jakie konkretnie przesłanki nie zostały spełnione przez stronę składającą wniosek o wydanie np. pozwolenia.

"Dzięki temu strona będzie mogła np. uzupełnić brakujące dokumenty, co z kolei pozwoli uniknąć późniejszego zaskarżania decyzji" - dodał wiceminister.

Jak wskazał, drugi obszar objęty zmianami w ramach projektu – to usprawnienie postępowań administracyjnych.

"Dzisiaj te postępowania potrafią trwać bardzo długo, gdyż sprawa rozpoznawana jest wielokrotnie przez sądy i organy: w dwóch instancjach procedury administracyjnej i dwóch instancjach sądowych. Dużym problemem jest tzw. kasatoryjność, czyli przekazywanie przez organ drugiej instancji sprawy do ponownego rozpoznania. Chcielibyśmy dać stronie większą możliwość decydowania o tym, w jakim zakresie organ drugiej instancji prowadzi postępowanie. Strona będzie mogła wnieść do organu drugiej instancji, żeby przeprowadził postępowanie, w takim zakresie, jaki jest konieczny do merytorycznego załatwienia sprawy. Chodzi o to, by organ drugiej instancji wydał decyzję bez przekazywania sprawy z powrotem do pierwszej instancji" - powiedział.

Poza tym - dodał - wprowadzona zostaje też m.in. możliwość rezygnacji przez stronę z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jeśli decyzję w pierwszej instancji podejmuje minister albo Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie ma organu wyższego stopniem, więc strona nie może złożyć odwołania klasycznego. Może tylko wnieść, aby organ zweryfikował decyzję i ewentualnie ją zmienił.

"Niestety skuteczność takich wniosków jest niska, więc chcemy dać stronie wybór. Jeśli uzna, że chce jeszcze raz zwrócić się do tego samego organu, będzie mogła to zrobić. Ale jeżeli uzna, że chce skierować sprawę na drogę sądową, będzie mogła decyzję wydaną w pierwszej instancji zaskarżyć od razu do sądu administracyjnego" – opisywał wiceminister.


Trzeci obszar zmian w Kpa ma dotyczyć kar administracyjnych.

"To regulacja od dawna oczekiwana. Organ będzie mógł wziąć pod uwagę m.in. okoliczności sprawy i stopień winy oraz zastosować ulgę. Chodzi o to, by kary były bardziej adekwatne do naruszeń prawa. Dzisiaj przepisy określają najczęściej +sztywną+ kwotę lub przedział kwotowy. Brakuje okoliczności, które organ powinien brać pod uwagę, żeby nałożyć karę w odpowiedniej wysokości” - powiedział Haładyj. Jak dodał, przewidziano też możliwość odstępowania od nakładania kar – zwłaszcza wtedy, gdy waga naruszenia prawa jest znikoma.

Małgorzata Werner-Woś (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA