REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediacja administracyjna, kary adekwatne do naruszeń prawa - projekt nowelizacji kpa

Mediacja administracyjna, kary adekwatne do naruszeń prawa - projekt nowelizacji kpa
Mediacja administracyjna, kary adekwatne do naruszeń prawa - projekt nowelizacji kpa

REKLAMA

REKLAMA

Komitet Stały Rady Ministrów zaakceptował projekt nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, który składa się na pakiet 100 zmian dla firm. Nowelizacja kpa ma na celu usprawnienie postępowania administracyjnego, ma sprawić, by urzędy stały się bardziej przyjazne dla stron. Jednym z rozwiązań ma być np. wprowadzenie mediacji administracyjnej. Zmiany mają także objąć zasady wymierzania kar administracyjnych, tak by wymierzane kary były bardziej adekwatne do naruszeń prawa. Organ będzie mógł wziąć pod uwagę m.in. okoliczności sprawy i stopień winy oraz zastosować ulgę.

Takie informacje przekazał PAP wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj. Następnym krokiem procedury jest przyjęcie projektu przez rząd.

REKLAMA

Chodzi o przygotowywany przez MR projekt zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego, który składa się na pakiet 100 zmian dla firm. Jak mówił Haładyj, projekt ten ma trzy kluczowe filary:

- bardziej partnerskie podejście administracji do stron i uczynienie jej działań bardziej przyjaznymi dla obywatela,

- usprawnienie postępowań administracyjnych oraz

- zapewnienie adekwatności administracyjnych kar pieniężnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Jego zdaniem jedną z istotnych zmian będzie umożliwienie mediacji administracyjnej, która będzie mogła być prowadzona zarówno między stronami, przy udziale organu, jak i pomiędzy organem i stroną.

REKLAMA

"Wszystkie strony konkretnej sprawy, które mają rozbieżne interesy oraz organ, do którego należy decyzja, będą mogły brać udział w mediacji. Chodzi np. o sytuację, w której deweloper chce postawić blok, przeciw czemu protestują sąsiedzi. W takich spotkaniach będzie brał udział bezstronny mediator, który pomoże wyrazić stanowiska i wypracować rozwiązanie. Celem jest zarówno dojście do wspólnego rozwiązania, jak i poczucie dla stron, że wzięły udział w jego wypracowaniu" - tłumaczył Haładyj.

Jak dodał, mediacja będzie możliwa także tylko między organem wydającym decyzję a stroną. Dzięki niej - mówił - organ administracji będzie mógł stronie wyjaśnić okoliczności faktyczne i prawne, które w tej sprawie mają znaczenie i muszą powodować określone rozstrzygnięcie sprawy, a strona będzie mogła szczegółowo wyjaśnić swoje stanowisko.

"Strona postępowania będzie mogła zrozumieć przesłanki, którymi kieruje się organ i okoliczności, które powodują, że sprawa musi być załatwiona w określony sposób. Sama również będzie mieć możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Taka współpraca może skutkować także mniejszą liczbą odwołań od decyzji administracyjnych - zaznaczył Haładyj.

Zdaniem wiceministra rozwoju wprowadzenie możliwości mediacji administracyjnej nie wpłynie negatywnie na przejrzystość procesu administracyjnego. Jak podkreślił Haładyj, ogólne zasady postępowania administracyjnego się nie zmieniają, przeciwnie, wraz z nowelą Kpa zostanie wyraźnie wyartykułowana zasada bezstronności i równego traktowania w takim postępowaniu.

"Mediacja będzie się kończyła protokołem, w którym będą zawarte wszystkie ustalenia. Poza tym, przed wprowadzeniem mediacji, nie było zakazu kontaktu strony z organem. Przeciwnie, organ już obecnie ma obowiązek wyjaśniać stan faktyczny za pomocą wszystkich dostępnych środków” - dodał.

Według Haładyja mediacja będzie mogła być prowadzona zarówno na wniosek strony, jak i z inicjatywy organu, jeśli będzie widział wyraźne pole do polubownego rozwiązania sprawy.

Kolejną istotną zmianą jest wprowadzenie dla organów obowiązku informowania - jeszcze przed wydaniem decyzji - jakie konkretnie przesłanki nie zostały spełnione przez stronę składającą wniosek o wydanie np. pozwolenia.

"Dzięki temu strona będzie mogła np. uzupełnić brakujące dokumenty, co z kolei pozwoli uniknąć późniejszego zaskarżania decyzji" - dodał wiceminister.

Jak wskazał, drugi obszar objęty zmianami w ramach projektu – to usprawnienie postępowań administracyjnych.

"Dzisiaj te postępowania potrafią trwać bardzo długo, gdyż sprawa rozpoznawana jest wielokrotnie przez sądy i organy: w dwóch instancjach procedury administracyjnej i dwóch instancjach sądowych. Dużym problemem jest tzw. kasatoryjność, czyli przekazywanie przez organ drugiej instancji sprawy do ponownego rozpoznania. Chcielibyśmy dać stronie większą możliwość decydowania o tym, w jakim zakresie organ drugiej instancji prowadzi postępowanie. Strona będzie mogła wnieść do organu drugiej instancji, żeby przeprowadził postępowanie, w takim zakresie, jaki jest konieczny do merytorycznego załatwienia sprawy. Chodzi o to, by organ drugiej instancji wydał decyzję bez przekazywania sprawy z powrotem do pierwszej instancji" - powiedział.

Poza tym - dodał - wprowadzona zostaje też m.in. możliwość rezygnacji przez stronę z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jeśli decyzję w pierwszej instancji podejmuje minister albo Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie ma organu wyższego stopniem, więc strona nie może złożyć odwołania klasycznego. Może tylko wnieść, aby organ zweryfikował decyzję i ewentualnie ją zmienił.

"Niestety skuteczność takich wniosków jest niska, więc chcemy dać stronie wybór. Jeśli uzna, że chce jeszcze raz zwrócić się do tego samego organu, będzie mogła to zrobić. Ale jeżeli uzna, że chce skierować sprawę na drogę sądową, będzie mogła decyzję wydaną w pierwszej instancji zaskarżyć od razu do sądu administracyjnego" – opisywał wiceminister.


Trzeci obszar zmian w Kpa ma dotyczyć kar administracyjnych.

"To regulacja od dawna oczekiwana. Organ będzie mógł wziąć pod uwagę m.in. okoliczności sprawy i stopień winy oraz zastosować ulgę. Chodzi o to, by kary były bardziej adekwatne do naruszeń prawa. Dzisiaj przepisy określają najczęściej +sztywną+ kwotę lub przedział kwotowy. Brakuje okoliczności, które organ powinien brać pod uwagę, żeby nałożyć karę w odpowiedniej wysokości” - powiedział Haładyj. Jak dodał, przewidziano też możliwość odstępowania od nakładania kar – zwłaszcza wtedy, gdy waga naruszenia prawa jest znikoma.

Małgorzata Werner-Woś (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - na wzór tego w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Jest porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

REKLAMA

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA