REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego

Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego./ fot. Fotolia
Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Źle podawana podstawa prawna, nieprawidłowo sformułowane przepisy określające termin wejścia w życie uchwały, pominięcie regulacji dotyczących sposobu ogłoszenia aktu normatywnego – to najczęściej spotykane błędy popełniane przez lokalnych prawodawców. Wynikają one przede wszystkim z nieznajomości podstawowego aktu prawnego, który powinien być stosowany przy projektowaniu wszystkich uchwał. Jest nim rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”.

Najczęstszym błędem, jaki prawodawcy lokalni popełniają w tym fragmencie uchwały, jest przywołanie w błędnej kolejności przepisów, które stanowią podstawę prawną aktu przyjmowanego przez radę (sejmik).

REKLAMA

REKLAMA

W 99% uchwał zauważamy, że jako pierwszy przywołany jest konkretny przepis z ustawy o samorządzie gminnym, a następnie przywołane są przepisy innej (lub innych) ustaw szczegółowych. Taka kolejność jest prawie zawsze kolejnością nieprawidłową. Musimy bowiem pamiętać, że w podstawie prawnej uchwały zawsze jako pierwszy przywołujemy przepis z ustawy (lub innego aktu normatywnego, gdy uchwała nie jest aktem prawa miejscowego), który jest najściślej związany z przedmiotem uchwały.

Na marginesie chciałbym tylko przypomnieć, iż w podstawie prawnej uchwały możemy przywołać nie tylko przepis ustawy, która już weszła w życie, ale i przepis ustawy (lub innego aktu normatywnego powszechnie obowiązującego), która co prawda nie weszła jeszcze w życie, ale została już ogłoszona. Musimy w tym wypadku przestrzegać jedynie zasady wyrażonej w § 128 r.z.t.p., zgodnie z którą rozporządzenie (w naszym przypadku uchwałę) można wydać po dniu ogłoszenia ustawy, w której jest zamieszczony przepis upoważniający do jego wydania, a przed dniem wejścia w życie tej ustawy. W tym przypadku termin wejścia w życie rozporządzenia (w naszym przypadku uchwały) wyznacza się na dzień nie wcześniejszy niż dzień wejścia w życie ustawy upoważniającej do wydania tego rozporządzenia (w naszym przypadku uchwały).

Ponadto, co bardzo ważne, tytuł ustawy, w której jest zamieszczony przepis upoważniający, wraz z oznaczeniem dziennika urzędowego, w którym została ogłoszona ta ustawa i jej zmiany albo ostatni tekst jednolity i jego zmiany, przytacza się tylko w podstawie prawnej uchwały, a w treści uchwały ustawę tę powołuje się skrótowo, przytaczając tylko jej tytuł (§ 123 r.z.t.p.). Pamiętajmy również, że w podstawie prawnej uchwały, w której przywołujemy Dzienniki Urzędowe, nie musimy przywoływać wszystkich dzienników, w których opublikowane są zmiany do tekstów pierwotnych lub tekstów jednolitych ustaw, wystarczy że przywołamy np. Dziennik Ustaw, w którym opublikowano tekst jednolity lub tekst pierwotny ustawy i zakończymy słowami: z późn. zm. (skrót ze zm. jest skrótem nieprawidłowym - niezgodnym z § 158 ust. 5 r.z.t.p.).

REKLAMA

Oczywiście omówione wyżej błędy popełniane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (JST) nie prowadzą do uznania uchwały za akt nieważny. Wskazują jednak organowi nadzoru (zazwyczaj będzie to wojewoda), że ma do czynienia z uchwałą gorszej jakości, która została niechlujnie przygotowana. Co więcej, brak w uchwale właściwej podstawy prawnej nie zawsze prowadzi do uznania jej za akt nielegalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego

Artykuł zawiera przykłady wielu innych błędów popełnianych przez lokalnych prawodawców.

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA