REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego

Subskrybuj nas na Youtube
Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego./ fot. Fotolia
Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Źle podawana podstawa prawna, nieprawidłowo sformułowane przepisy określające termin wejścia w życie uchwały, pominięcie regulacji dotyczących sposobu ogłoszenia aktu normatywnego – to najczęściej spotykane błędy popełniane przez lokalnych prawodawców. Wynikają one przede wszystkim z nieznajomości podstawowego aktu prawnego, który powinien być stosowany przy projektowaniu wszystkich uchwał. Jest nim rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”.

Najczęstszym błędem, jaki prawodawcy lokalni popełniają w tym fragmencie uchwały, jest przywołanie w błędnej kolejności przepisów, które stanowią podstawę prawną aktu przyjmowanego przez radę (sejmik).

REKLAMA

REKLAMA

W 99% uchwał zauważamy, że jako pierwszy przywołany jest konkretny przepis z ustawy o samorządzie gminnym, a następnie przywołane są przepisy innej (lub innych) ustaw szczegółowych. Taka kolejność jest prawie zawsze kolejnością nieprawidłową. Musimy bowiem pamiętać, że w podstawie prawnej uchwały zawsze jako pierwszy przywołujemy przepis z ustawy (lub innego aktu normatywnego, gdy uchwała nie jest aktem prawa miejscowego), który jest najściślej związany z przedmiotem uchwały.

Na marginesie chciałbym tylko przypomnieć, iż w podstawie prawnej uchwały możemy przywołać nie tylko przepis ustawy, która już weszła w życie, ale i przepis ustawy (lub innego aktu normatywnego powszechnie obowiązującego), która co prawda nie weszła jeszcze w życie, ale została już ogłoszona. Musimy w tym wypadku przestrzegać jedynie zasady wyrażonej w § 128 r.z.t.p., zgodnie z którą rozporządzenie (w naszym przypadku uchwałę) można wydać po dniu ogłoszenia ustawy, w której jest zamieszczony przepis upoważniający do jego wydania, a przed dniem wejścia w życie tej ustawy. W tym przypadku termin wejścia w życie rozporządzenia (w naszym przypadku uchwały) wyznacza się na dzień nie wcześniejszy niż dzień wejścia w życie ustawy upoważniającej do wydania tego rozporządzenia (w naszym przypadku uchwały).

REKLAMA

Ponadto, co bardzo ważne, tytuł ustawy, w której jest zamieszczony przepis upoważniający, wraz z oznaczeniem dziennika urzędowego, w którym została ogłoszona ta ustawa i jej zmiany albo ostatni tekst jednolity i jego zmiany, przytacza się tylko w podstawie prawnej uchwały, a w treści uchwały ustawę tę powołuje się skrótowo, przytaczając tylko jej tytuł (§ 123 r.z.t.p.). Pamiętajmy również, że w podstawie prawnej uchwały, w której przywołujemy Dzienniki Urzędowe, nie musimy przywoływać wszystkich dzienników, w których opublikowane są zmiany do tekstów pierwotnych lub tekstów jednolitych ustaw, wystarczy że przywołamy np. Dziennik Ustaw, w którym opublikowano tekst jednolity lub tekst pierwotny ustawy i zakończymy słowami: z późn. zm. (skrót ze zm. jest skrótem nieprawidłowym - niezgodnym z § 158 ust. 5 r.z.t.p.).

Oczywiście omówione wyżej błędy popełniane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (JST) nie prowadzą do uznania uchwały za akt nieważny. Wskazują jednak organowi nadzoru (zazwyczaj będzie to wojewoda), że ma do czynienia z uchwałą gorszej jakości, która została niechlujnie przygotowana. Co więcej, brak w uchwale właściwej podstawy prawnej nie zawsze prowadzi do uznania jej za akt nielegalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego

Artykuł zawiera przykłady wielu innych błędów popełnianych przez lokalnych prawodawców.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA