Rola audytora w procesie zarządzania ryzykiem
REKLAMA
Zarządzanie ryzykiem jest jednym z kluczowych obowiązków kierownictwa każdej jednostki, a więc m.in. wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz zarządu powiatu i województwa.
REKLAMA
Ryzyko zazwyczaj kojarzy się z występowaniem negatywnych konsekwencji działań lub ich zaniechania, lecz należy mieć świadomość, że ryzyko to także utrata korzyści i szans, jak np. niewykorzystanie możliwości dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych z funduszy unijnych. Taka sytuacja może przesądzić chociażby o atrakcyjności gminy z punktu widzenia potencjalnych inwestorów, a to z kolei bardzo łatwo przeliczyć na brak konkretnych wpływów do budżetu.
Na ten temat:
Zarządzanie ryzykiem w sektorze publicznym>>
Tym, co odróżnia zarządzanie ryzykiem od audytu wewnętrznego, jest jego umocowanie prawne. Minister finansów w komunikacie nr 13 z 30 czerwca 2006 r. określił standardy kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. nr 7, poz. 58). Jak zapisano w samych standardach oraz komunikacie, nie stanowią one przepisów prawa powszechnego, są jedynie wytycznymi do tworzenia procedur kontroli finansowej. Ponadto w art. 47 pkt 3 ustawy o finansach publicznych zapisano polecenie tworzenia wspomnianych wyżej procedur z uwzględnieniem standardów kontroli finansowej.
Zarządzanie kryzysowe w województwie, powiecie i gminie>>
Finansowanie zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim ma być planowane w budżetach odpowiednio gmin, powiatów i samorządów województw. Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na obszarze powiatu jest starosta, a na terenie gminy wójt (burmistrz, prezydent miasta).
System audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych>>
Audyt wewnętrzny prowadzi się m.in. w jednostkach podsektora samorządowego, jeżeli jednostki te gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków.
Audyt wewnętrzny po zmianach w 2009 r.>>
Ministerstwo Finansów – Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych wprowadziło kolejne zmiany w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Ponadto nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza m.in. zmienioną listę kwalifikacji zawodowych audytora wewnętrznego prowadzącego audyt w jednostkach sektora finansów publicznych.
Kiedy należy zatrudnić audytora w samorządzie>>
Te samorządy, które dysponują dużymi środkami publicznymi, muszą prowadzić w ramach wewnętrznego systemu kontroli audyt wewnętrzny. Zajmuje się nim zatrudniony na podstawie stosunku pracy audytor.
W przypadku audytu wewnętrznego w samorządach ważne są 2 progi kwot łącznych określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych:
1) środków publicznych gromadzonych (uzyskiwanych) w ciągu roku kalendarzowego przekraczających 40 mln zł,
2) wydatków i rozchodów środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego przekraczających 40 mln zł.
REKLAMA
REKLAMA