reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Compliance > Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych

Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych

Każdy audytor lub organ jeżeli będzie oceniał wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych zada sobie 3 główne pytania.

Po pierwsze: „Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych w organizacji są odpowiednio zaprojektowany?

Aby odpowiedzieć na te pytania będą zadane pytania pomocnicze, np.:

  1. Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych są zgodne z obowiązującymi przepisami? – czyli sprawdzam, czy spełnia wymogi prawne czy nie.
  2. Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych są adekwatne do przeprowadzonej uprzednio w podmiocie oceny ryzyk? – system musi zapewniać maksymalną efektywność, jednocześnie nie może uniemożliwiać prowadzenie biznesu
  3. Czy kanały dokonywania zgłoszeń i procedury są znane potencjalnym Sygnalistom? Czy komunikacja jest przeprowadzana odpowiednio a procedury zrozumiałe

Po drugie: Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych zostały efektywnie zaimplementowany?

Tak jak przy pierwszym pytaniu, pojawią się pytania pomocnicze, m.in.:

  1. Jakie były motywy wdrożenia kanałów i procedur? Kiedy je wdrożono?
  2. Czy było i jest odpowiednie poparcie władz podmiotu? – zgodnie z zasadą „tone at the top” – przykład idzie z góry ale to też kwestia zapewnienia odpowiednich zasobów i wsparcia,
  3. Czy kanały i procedury były wdrożone na papierze czy w  dobrej wierze i są przestrzegane i aktualizowane? – wdrożenie systemu tylko na papierze jest moim zdaniem gorsze niż nie wdrożenie systemu w ogóle.

Po trzecie: Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych działają w praktyce?

Podobnie jak przy dwóch pierwszych pytaniach, zostaną zadane pytania pomocnicze, np.:

  1. Czy kanały i procedury działają w cyklu Deminga? – czy są non-stop testowane, sprawdzane i aktualizowane oraz ulepszane.
  2. Czy były audyty wewnętrzne i zewnętrzne?
  3. Jak wygląda kultura zgłaszania nieprawidłowości i reagowania na zgłoszenia?
  4. Jak podmiot rzeczywiście reaguje na zgłoszenia? – czy np. są odpowiednio przeprowadzane śledztwa wewnętrzne? Czy podmiot współpracuje z organami ścigania? Czy podmiot wdraża odpowiednie środki naprawcze?

Ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych wymaga wiedzy, doświadczenia, umiejętności zadawania kolejnych pytań i znajdowania na nie odpowiedzi. Warto to zlecić ekspertom.

Na zakończenie, chciałbym zauważyć że:

  1. pytań jest zwykle dużo, dużo więcej
  2. podobnie dokonuje się np. audytu systemów Compliance lub systemów ochrony danych osobowych.

A przy okazji kto z Państwa już zrobił w tym roku audyt systemów ochrony danych osobowych lub zlecił kolejny audyt w przyszłym roku?

Jeżeli odpowiedź brzmi „nie” to skąd Państwo wiedzą, że system działa lub jakich wymaga poprawek?

 

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Paweł Ludwiczak

Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.

Zdjęcia

Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych
Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych

Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Sponsorowany

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

ŻAKIEWICZ ADWOKACI Żakiewicz Górczak Gawińska Sp. k.

Ekspert prawa karnego, karno-skarbowego oraz procedury karnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama