REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych
Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych

REKLAMA

REKLAMA

Każdy audytor lub organ jeżeli będzie oceniał wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych zada sobie 3 główne pytania.

Po pierwsze: „Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych w organizacji są odpowiednio zaprojektowany?

REKLAMA

Aby odpowiedzieć na te pytania będą zadane pytania pomocnicze, np.:

  1. Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych są zgodne z obowiązującymi przepisami? – czyli sprawdzam, czy spełnia wymogi prawne czy nie.
  2. Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych są adekwatne do przeprowadzonej uprzednio w podmiocie oceny ryzyk? – system musi zapewniać maksymalną efektywność, jednocześnie nie może uniemożliwiać prowadzenie biznesu
  3. Czy kanały dokonywania zgłoszeń i procedury są znane potencjalnym Sygnalistom? Czy komunikacja jest przeprowadzana odpowiednio a procedury zrozumiałe

Po drugie: Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych zostały efektywnie zaimplementowany?

Tak jak przy pierwszym pytaniu, pojawią się pytania pomocnicze, m.in.:

  1. Jakie były motywy wdrożenia kanałów i procedur? Kiedy je wdrożono?
  2. Czy było i jest odpowiednie poparcie władz podmiotu? – zgodnie z zasadą „tone at the top” – przykład idzie z góry ale to też kwestia zapewnienia odpowiednich zasobów i wsparcia,
  3. Czy kanały i procedury były wdrożone na papierze czy w  dobrej wierze i są przestrzegane i aktualizowane? – wdrożenie systemu tylko na papierze jest moim zdaniem gorsze niż nie wdrożenie systemu w ogóle.

Po trzecie: Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych działają w praktyce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie jak przy dwóch pierwszych pytaniach, zostaną zadane pytania pomocnicze, np.:

  1. Czy kanały i procedury działają w cyklu Deminga? – czy są non-stop testowane, sprawdzane i aktualizowane oraz ulepszane.
  2. Czy były audyty wewnętrzne i zewnętrzne?
  3. Jak wygląda kultura zgłaszania nieprawidłowości i reagowania na zgłoszenia?
  4. Jak podmiot rzeczywiście reaguje na zgłoszenia? – czy np. są odpowiednio przeprowadzane śledztwa wewnętrzne? Czy podmiot współpracuje z organami ścigania? Czy podmiot wdraża odpowiednie środki naprawcze?

Ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych wymaga wiedzy, doświadczenia, umiejętności zadawania kolejnych pytań i znajdowania na nie odpowiedzi. Warto to zlecić ekspertom.

Na zakończenie, chciałbym zauważyć że:

  1. pytań jest zwykle dużo, dużo więcej
  2. podobnie dokonuje się np. audytu systemów Compliance lub systemów ochrony danych osobowych.

A przy okazji kto z Państwa już zrobił w tym roku audyt systemów ochrony danych osobowych lub zlecił kolejny audyt w przyszłym roku?

Jeżeli odpowiedź brzmi „nie” to skąd Państwo wiedzą, że system działa lub jakich wymaga poprawek?

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA