REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych
Compliance – ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych

REKLAMA

REKLAMA

Każdy audytor lub organ jeżeli będzie oceniał wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych zada sobie 3 główne pytania.

Po pierwsze: „Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych w organizacji są odpowiednio zaprojektowany?

REKLAMA

REKLAMA

Aby odpowiedzieć na te pytania będą zadane pytania pomocnicze, np.:

  1. Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych są zgodne z obowiązującymi przepisami? – czyli sprawdzam, czy spełnia wymogi prawne czy nie.
  2. Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych są adekwatne do przeprowadzonej uprzednio w podmiocie oceny ryzyk? – system musi zapewniać maksymalną efektywność, jednocześnie nie może uniemożliwiać prowadzenie biznesu
  3. Czy kanały dokonywania zgłoszeń i procedury są znane potencjalnym Sygnalistom? Czy komunikacja jest przeprowadzana odpowiednio a procedury zrozumiałe

Po drugie: Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych zostały efektywnie zaimplementowany?

Tak jak przy pierwszym pytaniu, pojawią się pytania pomocnicze, m.in.:

REKLAMA

  1. Jakie były motywy wdrożenia kanałów i procedur? Kiedy je wdrożono?
  2. Czy było i jest odpowiednie poparcie władz podmiotu? – zgodnie z zasadą „tone at the top” – przykład idzie z góry ale to też kwestia zapewnienia odpowiednich zasobów i wsparcia,
  3. Czy kanały i procedury były wdrożone na papierze czy w  dobrej wierze i są przestrzegane i aktualizowane? – wdrożenie systemu tylko na papierze jest moim zdaniem gorsze niż nie wdrożenie systemu w ogóle.

Po trzecie: Czy wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń i procedury na potrzeby zgłoszeń następczych działają w praktyce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie jak przy dwóch pierwszych pytaniach, zostaną zadane pytania pomocnicze, np.:

  1. Czy kanały i procedury działają w cyklu Deminga? – czy są non-stop testowane, sprawdzane i aktualizowane oraz ulepszane.
  2. Czy były audyty wewnętrzne i zewnętrzne?
  3. Jak wygląda kultura zgłaszania nieprawidłowości i reagowania na zgłoszenia?
  4. Jak podmiot rzeczywiście reaguje na zgłoszenia? – czy np. są odpowiednio przeprowadzane śledztwa wewnętrzne? Czy podmiot współpracuje z organami ścigania? Czy podmiot wdraża odpowiednie środki naprawcze?

Ocena wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i procedur na potrzeby zgłoszeń następczych wymaga wiedzy, doświadczenia, umiejętności zadawania kolejnych pytań i znajdowania na nie odpowiedzi. Warto to zlecić ekspertom.

Na zakończenie, chciałbym zauważyć że:

  1. pytań jest zwykle dużo, dużo więcej
  2. podobnie dokonuje się np. audytu systemów Compliance lub systemów ochrony danych osobowych.

A przy okazji kto z Państwa już zrobił w tym roku audyt systemów ochrony danych osobowych lub zlecił kolejny audyt w przyszłym roku?

Jeżeli odpowiedź brzmi „nie” to skąd Państwo wiedzą, że system działa lub jakich wymaga poprawek?

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA