reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Sekretarz jako wyjątkowa funkcja w urzędzie

Sekretarz jako wyjątkowa funkcja w urzędzie

Po każdych wyborach samorządowych dochodzi do pewnej zmiany w zasobach kadrowych, dotyczy to zwłaszcza stanowisk kierowniczych, zastępców kierowników i sekretarzy. Jednak przepisy ustawy o pracownikach samorządowych niewystarczająco precyzują procedury zatrudniania sekretarza.

Każdy szef ma prawo doboru współpracowników, którym ufa i którzy są merytorycznie przygotowani do pełnienia określonych obowiązków. Dlatego tak ważne dla pracy całego urzędu jest stanowisko sekretarza. Czy przepisy dotyczące tej funkcji są takie same, jak dla pracowników samorządowych zatrudnionych na urzędowych stanowiskach kierowniczych?

Zatrudnienie sekretarza

Osoby zatrudniane w urzędach czy też jednostkach samorządu terytorialnego (dalej: JST) podlegają nie tylko ustawie z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.), lecz także przepisom szczególnym, w tym ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.).

Pracownicy samorządowi zatrudniani są na podstawie:

1) wyboru – marszałek i wicemarszałek województwa; starosta i wicestarosta; wójt, burmistrz, prezydent;

2) powołania – zastępca wójta, burmistrza, prezydenta; skarbnik gminy, powiatu, województwa;

3) umowy o pracę – pozostali pracownicy samorządowi;

i mogą obejmować stanowiska:

● urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze,

● doradców i asystentów,

● pomocnicze i obsługi.

Zobacz również: Jakie kwalifikacje musi mieć osoba zastępująca sekretarza

Warto zwrócić uwagę na zapisy art. 5 u.p.s., który osobno reguluje kwestię stanowiska sekretarza. Zgodnie z tym artykułem, wprowadza się obowiązek utworzenia stanowiska sekretarza w gminie, powiecie, województwie. Ustawa o pracownikach samorządowych precyzuje kryteria, jakie musi spełnić kandydat ubiegający się o stanowisko sekretarza. Wynika to m.in. z ważnych zmian w u.p.s., które zaczęły obowiązywać od 1 września 2013 r. w kwestii:

1) maksymalnego terminu naboru na wolne stanowiska sekretarza – nie później niż w ciągu trzech miesięcy od zwolnienia stanowiska oraz

2) powierzenia pełnienia obowiązków sekretarza – zgodnie z art. 5 ust. 1b u.p.s. – obsadzenie stanowiska sekretarza nie może nastąpić w drodze powierzenia pełnienia obowiązków, nie stosuje się zatem do tego stanowiska art. 21 u.p.s. stanowiącego o sytuacjach, kiedy czasowe powierzenie obowiązków może nastąpić.

WAŻNE

Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze (w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze) jest otwarty i konkurencyjny, a informacje o naborze muszą być upowszechnione.

Zobacz wideoszkolenie: Jak uniknąć błędów w ewidencji księgowej jsfp

Wymagania od kandydata

Artykuł 5 ust. 2 u.p.s. określa wymagania dotyczące stażu pracy, stawiane kandydatowi mogącemu ubiegać się o stanowisko sekretarza. Zgodnie z tym przepisem, może nim być osoba mająca co najmniej:

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kolmers Legal

Kancelaria prawna dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama