REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność pracownika administracji publicznej za zwłokę

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Odpowiedzialność pracownika administracji publicznej za zwłokę./ fot. Fotolia
Odpowiedzialność pracownika administracji publicznej za zwłokę./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy administracji publicznej mają obowiązek by niezwłocznie załatwiać wszelkie sprawy. Pracownik takiego organu może ponosić odpowiedzialność za nieuzasadnioną zwłokę lub zaniedbania z jego strony. Reguluje to art.38 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: KPA) oraz inne ustawy do, których się odwołuje.

Prawo administracyjne określa obowiązek organów administracji publicznej do załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki. Oznacza to, że organ powinien załatwić sprawę bez zwłoki, jeżeli okaże się, że sprawa może zakończyć się przed upływem ustawowych terminów. Dotyczy to spraw, które nie wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, chyba że sprawa załatwiana jest przez organ odwoławczy. Organ administracji publicznej może wydać rozstrzygnięcie na podstawie faktów mu znanych oraz powszechnie znanych a także na podstawie dowodów wniesionych przez stronę, jeżeli uzna je za wystarczające.

REKLAMA

REKLAMA

Niezałatwienie sprawy w terminie

Obywatel ma prawo wymagać by jego sprawa została załatwiona w terminie. Nieuzasadnione niezałatwienie sprawy przez pracownika organu sprawia, że ten pracownik może ponosić odpowiedzialność na podstawie art.38 KPA. W każdym przypadku gdy sprawa nie może zostać załatwiona z zachowaniem terminu, należy powiadomić stronę. Powiadomienie powinno określać przyczynę zwłoki oraz nowy termin załatwienia strony. Dotyczy to również sytuacji niezałatwienia sprawy z przyczyn niezależnych od organu. Niedopełnienie obowiązku powiadomienia strony przez pracownika organu oraz niezałatwienie sprawy w dodatkowym terminie, również może być podstawą ponoszenia przez niego odpowiedzialności. 

Zobacz również: Ustrój i jednostki

Przepisy KPA nie wyznaczają jednego rodzaju odpowiedzialności jaką może ponosić pracownik, który winien jest zaistnienia w/w przesłanek. Art.38 mówi, że pracownik może ponosić odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną albo innego rodzaju określoną w innych przepisach prawa.

REKLAMA

Odpowiedzialność porządkowa

Za niewielkie wykroczenia odpowiedzialność porządkową na podstawie Kodeksu pracy oraz pragmatyk służbowych będzie ponosił pracownik podmiotu, który na mocy prawa lub na podstawie porozumień, został powołany do załatwiania określonych spraw ze sfery publicznej. W przypadku odpowiedzialności porządkowej w zasadzie nie ma postępowania. Kodeks pracy normuje tylko sposób ukarania oraz odwołania się od tej decyzji. Na tej podstawie pracownik może zostać ukarany co najwyżej upomnieniem lub naganą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność dyscyplinarna

Za poważne przewinienia pracownik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Pracownik urzędów państwowych będzie odpowiadał dyscyplinarnie na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych natomiast pracownik samorządowy – na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych. Pracownik na podstawie odpowiedzialności dyscyplinarnej, może zostać ukarany:

  • naganą;
  • naganą z ostrzeżeniem;
  • naganą z pozbawieniem możliwości awansowania przez okres do dwóch lat do wyższej grupy wynagrodzenia lub na wyższe stanowisko;
  • przeniesieniem na niższe stanowisko;
  • wydaleniem z pracy.

W przypadku tego rodzaju odpowiedzialności mamy do czynienia z postępowaniem dyscyplinarnym. Pojawiają się w nim podmioty, których nie ma w typowych zakładach pracy. Należy do nich np. rzecznik dyscyplinarny oraz komisje dyscyplinarne.

Inne rodzaje odpowiedzialności

Omawiany przepis KPA odnosi się także do odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego. Art.5 ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa określa jakie przesłanki muszą się pojawić by można było pociągnąć funkcjonariusza publicznego do odpowiedzialności majątkowej.

Na pozycję pracownika może również wpłynąć ponoszenie przez niego odpowiedzialności karnej. Pracodawca może zastrzec sobie prawo do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, w razie poniesienia przez pracownika odpowiedzialności karnej.

Opracowano na podstawie:

Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 z późn. zm.)

Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 z późn. zm.)

Ustawy z dnia 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (Dz.U. 2011 nr 34 poz. 173 z późn. zm.)

Ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych(Dz.U. 1982 nr 31 poz. 214 z późn. zm.)

Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1458 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA