REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz wyznaczania głównej księgowej na zastępstwo kierownika jfp

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Czajkowska-Matosiuk
księgowe jfp
księgowe jfp
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierownik jednostki finansów publicznych nie powinien wyznaczać głównej księgowej do zastępowania go w razie nieobecności. Gospodarka finansowa jednostki zostaje bowiem pozbawiona kontroli.

Pytanie:

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor jednostki budżetowej przebywa na urlopie wypoczynkowym (L4). Na czas nieobecności dyrektora pełnomocnictwo do pełnienia jego obowiązków otrzymała Główna księgowa. Czy główna księgowa może podpisywać dowody finansowe za siebie i z upoważnienia dyrektora? A może powinna składać podpis wyłącznie jako główna księgowa, a dyrektor zatwierdzać dowody finansowe po powrocie do pracy?

Odpowiedź:

Co do zasady, kierownik jednostki finansów publicznych nie powinien wyznaczać głównej księgowej do zastępowania go w razie nieobecności. Gospodarka finansowa jednostki zostaje bowiem pozbawiona kontroli. Natomiast w przypadku, gdy mimo wszystko, dojdzie do takiej sytuacji, główny księgowy powinien zlecić wykonywanie zadań z zakresu księgowości innemu pracownikowi.

REKLAMA

Uzasadnienie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powierzenie obowiązków a udzielenie pełnomocnictwa

Ustawa o finansach publicznych (dalej: FinPublU) dopuszcza możliwość powierzenia przez kierownika jednostki określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki.

Kierownik jednostki może także udzielać pracownikom pełnomocnictwa do dokonywania różnego rodzaju czynności.

Uwaga!
Powierzenie obowiązków nie jest tożsame z udzieleniem pełnomocnictwa w rozumieniu prawa cywilnego. Pełnomocnictwo jest instytucją prawa cywilnego, czy szerzej prawa prywatnego, natomiast powierzenie obowiązków w zakresie gospodarki finansowej unormowane w FinPublU to domena prawa publicznego.

Zarówno powierzenie obowiązków kierownika na podstawie FinPublU jak i udzielenie pełnomocnictwa do jego zastępowania może jednak dotyczyć tylko takiego pracownika, którego zakres kompetencji wynikający z FinPublU nie będzie kolidował z zakresem przekazanych mu obowiązków.

Kompetencje głównego księgowego

Stosownie do postanowień art. 54 ust. 1 FinPublU głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
1. prowadzenia rachunkowości jednostki;
2. wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
3. dokonywania wstępnej kontroli:
• zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
• kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

Wskazanie głównego księgowego jako osoby zastępującej kierownika jednostki jest równoznaczne z połączeniem funkcji dysponenta środków publicznych z funkcją płatnika. To zaś jest niezgodne z przepisami.

Powierzenie jednej osobie funkcji głównego księgowego (wykonującego dyspozycje środkami pieniężnymi), a z drugiej strony funkcji kierownika jednostki (dysponenta środków publicznych) na czas zastępstwa spowoduje, że gospodarka finansowa jednostki zostanie pozbawiona kontroli.

W takim przypadku bowiem jedna i ta sama osoba:
a. zaciągałaby zobowiązania,
b. dokonywałaby wstępnej kontroli,
c. wykonywałaby dyspozycje środkami pieniężnymi.

Mogłoby to doprowadzić do wielu nieprawidłowości zarówno w zakresie popełnienia ewentualnych błędów, jak i wystąpienia w określonych okolicznościach ewentualnych nadużyć. 

Zobacz również: Powierzenie głównemu księgowemu obowiązków w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości

Może być inna osoba

Kierownik jednostki może natomiast pomyśleć nad wyznaczeniem na czas swojej nieobecności zastępstwa w osobie innego pracownika niż główny księgowy. Może to być np. kierownik działu, czy naczelnik.

Choć w praktyce, szczególnie w przypadku małych jednostek, może okazać się dość trudne, nie zwalnia to kierownika od przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, tym bardziej że to na nim ciąży odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej jednostki.

Jak wybrnąć z problemu?

Jeżeli pomimo niedopuszczalności takiego działania kierownik udzieli pełnomocnictwa głównemu księgowemu wyjściem z sytuacji może być wyznaczenie pracownika, któremu zostaną powierzone zadania w zakresie potwierdzania dowodów finansowych czy innych czynności wykonywanych dotychczas przez głównego księgowego.

W takim przypadku dokumenty finansowe będą podlegały akceptacji przez wyznaczonego pracownika i zatwierdzane będą do zapłaty przez głównego księgowego - jako kierownika jednostki pełniącego tę funkcję w okresie jego nieobecności.

Osobą wyznaczoną do wykonywania zadań z zakresu księgowości nie musi być wyłącznie osoba zajmująca stanowisko zastępcy głównego księgowego. Może to być inny pracownik zatrudniony w pionie głównego księgowego, do którego główny księgowy ma zaufanie, a jego wiedza i doświadczenie pozwolą na powierzenie takich czynności.

Analogiczna sytuacja będzie występowała w przypadku sprawozdań finansowych. Niedopuszczalne jest, aby jedyną osobą podpisującą sprawozdanie był główny księgowy. Jak wskazano bowiem powyżej to kierownik jednostki odpowiada za całość gospodarki finansowej i to do niego należy merytoryczna akceptacja dokonywanych operacji.

Z orzecznictwa…

(…) obowiązki związane z sprawozdawczością mają charakter czynności związanych z reprezentowaniem i występowaniem jednostki na zewnątrz. W tym też zakresie kierownik jednostki nie może scedować na głównego księgowego ani tego obowiązku, ani związanej z tym odpowiedzialności.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26.4.2010 r., V SA/Wa 103/10, Biul. NDFP 2010, Nr 3, poz. 14, s. 160.

Podstawa prawna:

• Art. 53 ust. 1, art. 54 ust. 1, art. 68 ustawy z 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Polecamy serwis: Finanse

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA