| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka komunalna > Gospodarowanie odpadami komunalnymi

Gospodarowanie odpadami komunalnymi

Zgodnie z nowelizacją z 1 lipca 2011 r., gminy mają obowiązek zorganizować odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić również o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkanych.

Jednakże, jeśli w gminie taka uchwała nie zostanie podjęta, system będzie funkcjonował według innych zasad. Inna będzie też rola gminy w takim podsystemie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Poniżej omówione zostaną oddzielnie zadania gminy w dwóch podsystemach gospodarowania odpadami komunalnymi odbieranymi z:

1)nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (wariant podstawowy),
2)nieruchomości niezamieszkanych (w przypadku nieprzejęcia odbioru przez gminę).

Zadania gmin w wariancie podstawowymWójt ma obowiązek zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie odpadów. Dotyczy to również odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkanych, jeśli rada gminy w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowiła o ich odbiorze.

Aby zorganizować odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz wyznaczyć punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, rada gminy liczącej ponad 10 tys. mieszkańców może podjąć uchwałę, stanowiącą akt prawa miejscowego, o podziale obszaru gminy na sektory, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców, gęstość zaludnienia na danym terenie oraz obszar możliwy do obsługi przez jednego przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

W przypadku gdy gmina jest podzielona na sektory, przetargi organizuje się dla każdego z wyznaczonych sektorów.

Organizując przetarg, wójt określa w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przede wszystkim:

1)wymogi dotyczące przekazywania odebranych zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów,
2)rodzaje odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od właścicieli nieruchomości,
3)standard sanitarny wykonywania usług oraz ochrony środowiska,
4)obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością objętą zamówieniem,
5)szczegółowe wymagania stawiane przedsiębiorcom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Istotną zmianą w systemie jest wyłączenie z systemu odbioru odpadów zakładów będących gminnymi jednostkami organizacyjnymi.

Zgodnie z uzasadnieniem do nowelizacji z 1 lipca 2011 r., wybór przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w każdym przypadku będzie odbywać się na zasadach przetargu, w związku z tym będą miały zastosowanie w zakresie nieuregulowanym w ustawie o czystości i porządku w gminach przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Bogdan

Założycielka agencji pracy Jobhouse, ekspertka z zakresu HR i rynku pracy. W marcu 2017 roku otrzymała nagrodę publiczności w ogólnopolskim konkursie Bizneswoman Roku, organizowanym przez kobiecy portal Sukces Pisany Szminką.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »