REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Decyzja środowiskowa - zmiany w procedurze./ fot. Shutterstock
Decyzja środowiskowa - zmiany w procedurze./ fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt ustawy z dnia 19 marca 2019 roku o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, zakładający istotne zmiany w procedurze wydawania decyzji środowiskowych. Mają one na celu przyspieszenie wydawania tychże decyzji.

Główne zmiany, jakie stosownie do treści projektu, mają zostać wprowadzone, dotyczą:

REKLAMA

REKLAMA

1. postanowienia o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;

2. statusu strony postępowania;

3. przepisów regulujących sytuację śmierci stron postępowania, innych niż inwestor, lub wszczęcia postępowania przy braku ustalonego kręgu stron postępowania z uwagi na nieaktualność danych w dokumentach na podstawie których organ te strony ustala;

REKLAMA

4. zawiadomienia stron o toczącym się postępowaniu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. załączników, które inwestorzy zobowiązani są załączać do wniosków o wydanie decyzji środowiskowej.

Brak postanowienia

Projekt przewiduje całkowitą likwidację postanowienia o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Aktualnie, gdy organ nie stwierdzi przedmiotowego obowiązku, rozstrzygnięcie w tym zakresie zapada w formie postanowienia (art. 63 ust. 2 zmienianej ustawy). W praktyce (ze względu na analogiczne wymagania co do zawartości uzasadnienia tegoż postanowienia i uzasadnienia decyzji środowiskowej), treść uzasadnienia - likwidowanego- postanowienia, jest powtarzana w decyzji środowiskowej. W ocenie projektodawców „Dublowanie czynności urzędowych i treści obu rozstrzygnięć nie jest konieczne, wobec czego niniejszy projekt eliminuje z procedury postanowienie o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko”[1]. W efekcie, po nowelizacji, gdy organ uzna, że brak jest obowiązku przeprowadzenia komentowanej oceny oddziaływania, od razu wyda właściwą decyzję środowiskową.

Status strony postępowania

Zmianie ulec mają również przepisy dotyczące kryterium ustalania stron postępowania środowiskowego.

W tym zakresie projektodawcy proponują przyjęcie, jako podstawowego kryterium ustalania obszaru oddziaływania planowej inwestycji (następczo, stron postępowania) - działek znajdujących się w odległości nie większej niż 100 m od granic terenu, na którym planuje się realizację inwestycji (dotychczas: działki przylegające bezpośrednio do działek, na których ma być realizowane przedsięwzięcie). Pozostałe (dwa) kryteria, nie zostały zmienione. Literalna wykładnia obowiązującego przepisu, jak podnoszą autorzy projektu, prowadzi do sytuacji, w których status strony przysługuje wszystkim podmiotom posiadającym prawo rzeczowe do nieruchomości położonych w znacznej odległości (nawet kilku kilometrów) od terenu planowanej inwestycji (pomimo, że w sprawie nie zachodzą pozostałe przesłanki do uznania takiej osoby za stronę postępowania). Przykładowo: „gdy inwestycja realizowana jest na rozległej działce, która wynosi kilka lub więcej kilometrów, to mimo, iż przedsięwzięcie jest realizowane na jej fragmencie, liczba stron postępowania w sprawie decyzji środowiskowej w rozumieniu art. 74 ust. 3a pkt 1 ustawy ooś jest znaczna, bowiem odnosi się do wszystkich sąsiednich działek bez względu na usytuowanie planowanego przedsięwzięcia. Pomimo zatem, że wiele z tak ustanowionych stron nie posiadałoby tego statusu na podstawie art. 28 Kpa to omawiany przepis szczególny, w sposób nieuzasadniony ten status ustanawia, co również powoduje zwiększenie kosztów postępowania po stronie inwestora z uwagi na wymóg załączania wypisów z ewidencji gruntów i kopii map ewidencyjnych”[2].

Sposób ustalania stron postępowania

Proponuje się ponadto, wprowadzenie szeregu przepisów, mających na celu usprawnienie (od technicznej strony), procedury ustalania stron postępowania.

Podstawowym dokumentem wyznaczającym owe strony (podmioty, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania), jest treść wypisu z rejestru gruntów. W ocenie projektodawców, kwestia ta wzbudza wiele wątpliwości ze względu na częstą nieaktualność -z uwagi na długotrwałość tego rodzaju postępowań- owych wypisów. Ponadto aktualnie, stosownie do art. 97 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego, w przypadku śmierci strony, organ prowadzący postępowanie, zobowiązany jest do zawieszenia tegoż.

Efektem dostrzeżenia przedmiotowych problemów jest wprowadzenie domniemania aktualności wskazywanych wypisów i fikcji doręczenia. Zgodnie z projektem, gdy w dniu wszczęcia postępowania, dane z rejestrów właściwych dla ustalenia stron tego postępowania, nie zawierają aktualnych danych umożliwiających ich ustalenie, lub w przypadku gdy dane te stały się nieaktualne na skutek śmierci jednej ze stron tego postępowania, nie stosuje się art. 97 § 1 pkt 1 i 4 kodeksu postępowania administracyjnego. Jak wskazuje się w projekcie „Procedura ustalenia kręgu spadkobierców po zmarłej stronie postępowania jest co do zasady długotrwała. Stwierdzenie nabycia spadku oraz poświadczenie dziedziczenia, jako druga dopuszczalna przez prawo forma ustalenia spadkobiercy, co do zasady nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od dnia śmierci strony. Ponadto organ prowadzący postępowanie w sprawie dśu nie ma legitymacji prawnej do wystąpienia o stwierdzenie przez sąd nabycia spadku i w ten sposób ustalenia kręgu spadkobierców po zmarłym. Projektowane przepisy wprowadzają domniemanie prawdziwości danych z rejestrów właściwych do ustalenia stron postępowania. Proponowane zmiany mają na celu zapobieżenie konieczności zawieszenia postępowania w sprawie dśu w sytuacji śmierci stron postępowania, lub nieaktualnych danych w momencie wszczęcia postępowania w sprawie dśu”[3].

Nowelizacji określa również, sposób postępowania w przypadku nieuregulowanego stanu prawnego nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania (w tym sytuacji gdy właściciel nie żyje). Stan ten nie będzie, w myśl znowelizowanych przepisów, stanowić przeszkody do wszczęcia, prowadzenia postępowania i wydania decyzji środowiskowej.

Dodatkowo, proponuje się wprowadzenie zasad postępowania w przypadku przeniesienia na inny podmiot, praw rzeczowych do nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania, w trakcie prowadzonego postępowania. W tymże przypadku projekt nakłada, na podmioty pomiędzy którymi nastąpiło przeniesienie praw, obowiązek poinformowania o tymże, organu prowadzącego postępowanie. Niedokonanie powyższego będzie stanowiło przeszkodę procesową do wznowienia postępowania przez podmiot, który nie brał w nim udziału[4].

Zawiadomienie o toczącym się postępowaniu

Projekt modyfikuje również zasady korzystania z art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego (zawiadamianie stron o toczącym się postępowaniu w formie publicznego obwieszczenia).

Obecnie, wskazana norma znajduje zastosowanie gdy liczba stron przekracza 20. Po nowelizacji, organ prowadzący postępowanie środowiskowe, będzie korzystał z przedmiotowej możliwości, gdy ta przekroczy 10. Zgodnie z założeniem „Zmniejszenie liczby stron postępowania do 10 w omawianej sytuacji podyktowane jest koniecznością odformalizowania wymogów dla organów wydających dśu, co ma skrócić czas prowadzonego postępowania”[5]

Ponadto, jeśli liczba stron komentowanego postępowania przekroczy 10, nie będzie wymagane dołączenia do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, wypisów z rejestru gruntów wszystkich działek przylegających do działki, na której realizowana ma być inwestycja.

Nowelizacji wprowadza także liczne zmiany w zakresie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

Z projektem można zapoznać się na stronie Rządowego Centrum Legislacji: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321402/12578825/12578826/dokument386831.pdf

[1] uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321402/12578825/12578826/dokument386832.pdf;

[2] tamże;

[3] tamże;

[4] tamże;

[5] tamże.

Marta Klimek

aplikant radcowski w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem prawa ochrony środowiska

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA