REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność - 5 rzeczy, które każdy powinien znać

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność - 5 rzeczy, które każdy powinien znać./ fot. Shutterstock
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność - 5 rzeczy, które każdy powinien znać./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem roku 2019 nastąpiła likwidacja instytucji użytkowania wieczystego, które na mocy ustawy z 20 lipca 2018 roku w przypadku gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe zostało przekształcone we własność. Operacja dotyczy nie tylko około 2,5 miliona osób w całym kraju, dotychczasowych użytkowników wieczystych, ale także wielu z tych, którzy dopiero zamierzają kupić mieszkanie na rynku pierwotnym. Dla zainteresowanych kompendium przekształcenia w 5-ciu punktach.  

1. Przekształcenie użytkowania wieczystego z mocy prawa

Z dniem 1 stycznia 2019 r. wszyscy użytkownicy wieczyści gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe, stali się z mocy prawa ich właścicielami. Oznacza to, że przekształcenie jest obowiązkowe i automatyczne. W praktyce nie wymaga też od zainteresowanych dokonywania jakichkolwiek czynności, poza czekającym ich w przyszłości uregulowaniem opłaty przekształceniowej.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy właściciel uwłaszczonej nieruchomości otrzyma z odpowiedniego urzędu zaświadczenie o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność. Standardowo może to potrwać maksymalnie do 12 miesięcy od daty przekształcenia, albo na wniosek właściciela do 4 miesięcy lub nawet 30 dni, jeżeli zaistnieje ważna okoliczność np. w postaci zamiaru sprzedaży lokalu. Zaświadczenie jest potwierdzeniem przekształcenia użytkowania wieczystego we własność i zawiera informację o wysokości i terminach opłaty przekształceniowej, a także zasady realizacji opłaty jednorazowej. Zaświadczenie odpowiedni urząd dostarczy też do sądów rejonowych w celu dokonania w księdze wieczystej wpisu o przekształceniu.

2. Opłata przekształceniowa

Wszyscy beneficjenci przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności są zobowiązani do uiszczania przez maksymalnie 20 lat opłaty przekształceniowej, której rata będzie równa dotychczasowej opłacie rocznej użytkowania wieczystego. Termin wnoszenia opłaty przekształceniowej wyznaczono na 31 marca każdego kolejnego roku, z tym zastrzeżeniem, że termin płatności raty za rok 2019 został przesunięty na 29 lutego 2020 r. Przesuniecie to jest podyktowane rocznym, upływającym w dniu 2 stycznia 2020 roku okresem wydawania zaświadczeń o przekształceniu, dokumentu zawierającego m.in. wymiar opłaty przekształceniowej. Co ważne, raty opłaty przekształceniowej gminy będą mogły aktualizować, jednak nie częściej niż raz na 3 lata i tylko o wskaźnik inflacji GUS.

W przypadku wystąpienia problemów z uiszczeniem opłaty przekształceniowej, właściciel uwłaszczonej nieruchomości może złożyć w odpowiednim urzędzie wniosek o rozłożenie rocznej opłaty na raty lub zmianę terminu jej wniesienia. Wniosek należy złożyć nie później niż 2 tygodnie przed końcem marca, a więc corocznego terminu płatności.

REKLAMA

Niezależnie od terminu uregulowania całej należności z tytułu opłaty przekształceniowej, właściciel uwłaszczonej nieruchomości otrzymuje z odpowiedniego urzędu zaświadczenie o całkowitej spłacie należności. Dokument należy złożyć w wydziale Ksiąg Wieczystych sądu rejonowego w celu wykreślenia wpisu o należności z tytułu opłaty przekształceniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Bonifikata

W przypadku jednorazowej spłaty całej należności z tytułu opłaty przekształceniowej ustawodawca przewidział znaczny, bo aż 60-proc. rabat w przypadku gruntów należących do Skarbu Państwa. Maksymalny wymiar obowiązywać będzie jednak tylko w pierwszym roku po przekształceniu, w kolejnych będzie redukowany corocznie o 10 pp., czyli do 10 proc. w szóstym. Od siódmego roku bonifikaty nie będą już dostępne.

Z kolei w przypadku gruntów samorządowych to rada gminy czy powiatu zadecyduje o tym, czy w ogóle bonifikata będzie przysługiwać, a jeśli tak, to w jakiej wysokości. Rekordowy upust w wymiarze 98 proc. przysługuje w  Warszawie, nieco mniejszy - 95 proc. w Gdańsku. W większości miast wojewódzkich bonifikaty zostały ustalone na poziomie 60-10 proc., natomiast nie brakuje gmin, w których żadne ulgi z tytułu uwłaszczenia nie będą dostępne. Z kolei tam, gdzie samorządy ustalą maksymalny wymiar ulgi na poziomie wyższym niż ustawowy na poziomie 60 proc., także grunty państwowe będą dostępne z identyczną wyższą bonifikatą.

4. Inwestycje deweloperskie

W przypadku dopiero powstających inwestycji mieszkaniowych, przekształcenie użytkowania wieczystego we własność następuje z chwilą oddania ich do użytkowania. Nabywcy lokali z pierwszej ręki, wybudowanych na gruntach podlegających uwłaszczeniu, będą także obciążeni opłatą przekształceniową, rozłożoną na 20 lat. Będzie im jednak również przysługiwać bonifikata, na ogólnych warunkach opisanych powyżej. Tym samym decydując się w przyszłości na kupno mieszkania deweloperskiego, należy uzyskać w jego biurze sprzedaży wszelkie informacje na temat własności gruntu, na jakim powstaje inwestycja, potencjalnych opłat przekształceniowych, bonifikat i kosztów ewentualnego uwłaszczenia.

5. Transfer majątku do gospodarstw domowych z podatkiem katastralnym w tle

Ustawa przekształceniowa oznacza – tymczasem trudno powiedzieć czy bardziej w sensie teoretycznym czy praktycznym – znaczne wzbogacenie jej beneficjentów, czyli, bagatela, 2,5 – milionowej rodzimej społeczności.

Dotychczasowa opłata roczna użytkowania wieczystego oraz zastępująca ją obecnie rata opłaty przekształceniowej, to 1 procent wartości uwłaszczanej działki. Tym samym zostaje ona obecnie oddana na własność dotychczasowemu użytkownikowi wieczystemu za jedną piątą swojej wartości rynkowej (20 rat x 1 proc.), przy niejako darowaniu mu pozostałych 80 proc. wartości. Co więcej, jeżeli beneficjent uwłaszczenia skorzysta z 60 -proc. bonifikaty, to grunt staje się jego własnością za zaledwie 8 proc. wartości rynkowej. Z kolei w Warszawie i Gdańsku, gdzie bonifikaty wynoszą odpowiednio 98 i 95 proc., opłata przekształceniowa faktycznie sprowadza się do symbolicznej kwoty. W sumie oznacza to, że w kierunku dotychczasowych użytkowników wieczystych popłyną grube dziesiątki miliardów złotych w postaci wartości uwłaszczanych nieruchomości.     

Narodowy Bank Polski w ostatniej  kwartalnej informacji o sytuacji na rynku nieruchomości skomentował tę sytuację następująco: „Realizacja ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów oznacza znaczący transfer majątku do gospodarstw domowych i może mieć pozytywny wpływ na popyt konsumpcyjny”.

Niestety w tej w beczce miodu nietrudno doszukać się i łyżki dziegciu. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności, jest podyktowane perspektywą i intencją ustawodawcy zastąpienia w Polsce podatku od nieruchomości podatkiem katastralnym, na którym państwo wraz z samorządami z nawiązką powetowały by sobie swą „ofiarność” z tytułu uwłaszczenia. Trudno bowiem sobie wyobrazić powszechną taksację nieruchomości w sytuacji, kiedy gros z nich reprezentował by status instytucji użytkowania wieczystego.

Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA