REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządca nieruchomości także musi posiadać OC

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Zarządca nieruchomości także musi posiadać OC./ Fot. Fotolia
Zarządca nieruchomości także musi posiadać OC./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiciele wielu profesji muszą mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC. Do tej grupy zaliczają się również zarządcy nieruchomości. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wyjaśniają, dlaczego takim osobom potrzebna jest polisa OC.

Polskie prawo wskazuje dużą liczbę profesji, których przedstawiciele powinni posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Warto wiedzieć, że zarządzanie nieruchomościami również znajduje się na liście aktywności zawodowych, które są objęte obowiązkiem zakupu przymusowej polisy OC. Trudno się temu dziwić, ponieważ finansowa odpowiedzialność zarządcy nieruchomości bywa bardzo duża.

REKLAMA

REKLAMA

Jako przykład można podać sytuację, w której niewłaściwe utrzymanie instalacji gazowej na terenie części wspólnych spowodowało wybuch, zniszczenie kilku lokali i ofiary śmiertelne. Na całe szczęście, tak poważne wypadki zdarzają się bardzo rzadko. Tym niemniej, obowiązkowe ubezpieczenie OC zarządcy nieruchomości jest potrzebne, ponieważ znacząco ułatwia dochodzenie roszczeń przez poszkodowane osoby. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili zaprezentować szczegółowe informacje na temat takiej polisy OC oraz zasad jej funkcjonowania.

Przed zawarciem umowy zarządca pokazuje polisę   

Informacje na temat obowiązkowego ubezpieczenia OC dla zarządców nieruchomości znajdziemy w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 1997 nr 115 poz. 741). Artykuł 186 ustęp 3 wspomnianej ustawy potwierdza, że zarządca nieruchomości powinien posiadać obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Co ważne, taka przymusowa polisa obejmuje także skutki działania osób pracujących pod nadzorem zarządcy nieruchomości.

Ustawa o gospodarce nieruchomościami mówi również, że kopia dowodu aktualnego ubezpieczenia OC powinna stanowić załącznik do zawieranej umowy o zarządzanie nieruchomością. Zarządca nieruchomości musi bezzwłocznie poinformować drugą stronę wspomnianej umowy (np. wspólnotę mieszkaniową) o wszelkich zmianach związanych z obowiązkową ochroną i przekazać nową kopię dokumentu ubezpieczenia. Wg portalu RynekPierwotny.pl taki sam obowiązek dotyczy również zawarcia nowej umowy obowiązkowego ubezpieczenia dla zarządcy. W tym kontekście warto pamiętać, że umowa ubezpieczenia OC zarządcy nieruchomości jest zawierana na jeden rok.  

REKLAMA

Analizowana ustawa z 21 sierpnia 1997 r. przewiduje też pewne sankcje dla zarządcy nieruchomości, który nie dopełnił obowiązków dotyczących posiadania aktualnego OC lub przekazywania informacji o zmianach w takiej polisie. Wspólnota mieszkaniowa może pisemnie wezwać zarządcę do okazania kopii dokumentu obowiązkowego ubezpieczenia w ciągu kolejnych 7 dni. Jeśli zarządca zlekceważy taki obowiązek, to druga strona umowy o zarządzanie nieruchomością ma prawo wypowiedzieć kontrakt ze skutkiem natychmiastowym.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OC zarządców ma wartość co najmniej 50 000 euro

Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie wskazuje dokładnych cech, jakie powinno mieć obowiązkowe ubezpieczenie zarządcy nieruchomości. Wspomniany akt prawny odsyła natomiast czytelnika do specjalnego rozporządzenia określającego zasady działania OC dla zarządców. Warto wiedzieć, że niedawno zostało opublikowane nowe takie rozporządzenie. Mowa o Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości (Dz.U. 2019 poz. 802). Jeden z najważniejszych przepisów tego rozporządzenia Ministra Finansów ustala minimalną sumę gwarancyjną OC zarządcy nieruchomości jako 50 000 euro. Możliwy jest zakup ubezpieczenia OC, które zapewni ochronę na poziomie znacznie wyższym od ustawowego minimum (nawet do 1,0 mln euro - 1,5 mln euro). Zarządca nieruchomości powinien posiadać wymaganą polisę już w dniu poprzedzającym datę rozpoczęcia swojej działalności. 

Obowiązkowe OC zarządcy nie posiada „haczyków”

Eksperci portalu RynekPierwotny.pl podkreślają, że ubezpieczyciele oferujący obowiązkowe OC dla zarządców nieruchomości, nie mogą wprowadzać innych wyłączeń ochrony niż te przewidziane przez rozporządzenie z 26 kwietnia 2019 r. Taka zasada zapewnia, że w przymusowej polisie OC zarządcy nie będzie żadnych „haczyków”. Jedyne dopuszczalne wyłączenia ochrony dotyczą szkód majątkowych, które zarządca wyrządził swoim bliskim, obowiązku zapłaty kar umownych oraz zniszczeń powstałych na wskutek działań wojennych, rozruchów, zamieszek lub aktów terroru. Wszystkie wspomniane wyłączenia ochrony z OC mają bardzo szczegółowy charakter, a prawdopodobieństwo ich zastosowania przez ubezpieczyciela jest minimalne. Właśnie dlatego osoba poszkodowana może liczyć na odszkodowanie i/lub zadośćuczynienie za szkody bezpośrednio związane z działaniem lub zaniechaniem zarządcy nieruchomości.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

RynekPierwotny.pl – największy ogólnopolski portal zawierający oferty mieszkań i domów od deweloperów. Od 10 lat pomaga osobom szukającym w wyborze i zakupie własnego „M”. Serwis zawiera ponad 65 000 ofert: domów, mieszkań, lokali użytkowych oraz lokali inwestycyjnych. Swoich klientów wspiera również poradami ekspertów oraz bazą wiedzy zawierającą najważniejsze kwestie związane z zakupem mieszkania na rynku pierwotnym.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA