REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządca nieruchomości także musi posiadać OC

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Zarządca nieruchomości także musi posiadać OC./ Fot. Fotolia
Zarządca nieruchomości także musi posiadać OC./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiciele wielu profesji muszą mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC. Do tej grupy zaliczają się również zarządcy nieruchomości. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wyjaśniają, dlaczego takim osobom potrzebna jest polisa OC.

Polskie prawo wskazuje dużą liczbę profesji, których przedstawiciele powinni posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Warto wiedzieć, że zarządzanie nieruchomościami również znajduje się na liście aktywności zawodowych, które są objęte obowiązkiem zakupu przymusowej polisy OC. Trudno się temu dziwić, ponieważ finansowa odpowiedzialność zarządcy nieruchomości bywa bardzo duża.

REKLAMA

REKLAMA

Jako przykład można podać sytuację, w której niewłaściwe utrzymanie instalacji gazowej na terenie części wspólnych spowodowało wybuch, zniszczenie kilku lokali i ofiary śmiertelne. Na całe szczęście, tak poważne wypadki zdarzają się bardzo rzadko. Tym niemniej, obowiązkowe ubezpieczenie OC zarządcy nieruchomości jest potrzebne, ponieważ znacząco ułatwia dochodzenie roszczeń przez poszkodowane osoby. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili zaprezentować szczegółowe informacje na temat takiej polisy OC oraz zasad jej funkcjonowania.

Przed zawarciem umowy zarządca pokazuje polisę   

Informacje na temat obowiązkowego ubezpieczenia OC dla zarządców nieruchomości znajdziemy w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 1997 nr 115 poz. 741). Artykuł 186 ustęp 3 wspomnianej ustawy potwierdza, że zarządca nieruchomości powinien posiadać obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Co ważne, taka przymusowa polisa obejmuje także skutki działania osób pracujących pod nadzorem zarządcy nieruchomości.

Ustawa o gospodarce nieruchomościami mówi również, że kopia dowodu aktualnego ubezpieczenia OC powinna stanowić załącznik do zawieranej umowy o zarządzanie nieruchomością. Zarządca nieruchomości musi bezzwłocznie poinformować drugą stronę wspomnianej umowy (np. wspólnotę mieszkaniową) o wszelkich zmianach związanych z obowiązkową ochroną i przekazać nową kopię dokumentu ubezpieczenia. Wg portalu RynekPierwotny.pl taki sam obowiązek dotyczy również zawarcia nowej umowy obowiązkowego ubezpieczenia dla zarządcy. W tym kontekście warto pamiętać, że umowa ubezpieczenia OC zarządcy nieruchomości jest zawierana na jeden rok.  

REKLAMA

Analizowana ustawa z 21 sierpnia 1997 r. przewiduje też pewne sankcje dla zarządcy nieruchomości, który nie dopełnił obowiązków dotyczących posiadania aktualnego OC lub przekazywania informacji o zmianach w takiej polisie. Wspólnota mieszkaniowa może pisemnie wezwać zarządcę do okazania kopii dokumentu obowiązkowego ubezpieczenia w ciągu kolejnych 7 dni. Jeśli zarządca zlekceważy taki obowiązek, to druga strona umowy o zarządzanie nieruchomością ma prawo wypowiedzieć kontrakt ze skutkiem natychmiastowym.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OC zarządców ma wartość co najmniej 50 000 euro

Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie wskazuje dokładnych cech, jakie powinno mieć obowiązkowe ubezpieczenie zarządcy nieruchomości. Wspomniany akt prawny odsyła natomiast czytelnika do specjalnego rozporządzenia określającego zasady działania OC dla zarządców. Warto wiedzieć, że niedawno zostało opublikowane nowe takie rozporządzenie. Mowa o Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości (Dz.U. 2019 poz. 802). Jeden z najważniejszych przepisów tego rozporządzenia Ministra Finansów ustala minimalną sumę gwarancyjną OC zarządcy nieruchomości jako 50 000 euro. Możliwy jest zakup ubezpieczenia OC, które zapewni ochronę na poziomie znacznie wyższym od ustawowego minimum (nawet do 1,0 mln euro - 1,5 mln euro). Zarządca nieruchomości powinien posiadać wymaganą polisę już w dniu poprzedzającym datę rozpoczęcia swojej działalności. 

Obowiązkowe OC zarządcy nie posiada „haczyków”

Eksperci portalu RynekPierwotny.pl podkreślają, że ubezpieczyciele oferujący obowiązkowe OC dla zarządców nieruchomości, nie mogą wprowadzać innych wyłączeń ochrony niż te przewidziane przez rozporządzenie z 26 kwietnia 2019 r. Taka zasada zapewnia, że w przymusowej polisie OC zarządcy nie będzie żadnych „haczyków”. Jedyne dopuszczalne wyłączenia ochrony dotyczą szkód majątkowych, które zarządca wyrządził swoim bliskim, obowiązku zapłaty kar umownych oraz zniszczeń powstałych na wskutek działań wojennych, rozruchów, zamieszek lub aktów terroru. Wszystkie wspomniane wyłączenia ochrony z OC mają bardzo szczegółowy charakter, a prawdopodobieństwo ich zastosowania przez ubezpieczyciela jest minimalne. Właśnie dlatego osoba poszkodowana może liczyć na odszkodowanie i/lub zadośćuczynienie za szkody bezpośrednio związane z działaniem lub zaniechaniem zarządcy nieruchomości.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

RynekPierwotny.pl – największy ogólnopolski portal zawierający oferty mieszkań i domów od deweloperów. Od 10 lat pomaga osobom szukającym w wyborze i zakupie własnego „M”. Serwis zawiera ponad 65 000 ofert: domów, mieszkań, lokali użytkowych oraz lokali inwestycyjnych. Swoich klientów wspiera również poradami ekspertów oraz bazą wiedzy zawierającą najważniejsze kwestie związane z zakupem mieszkania na rynku pierwotnym.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA