REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządca nieruchomości także musi posiadać OC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Zarządca nieruchomości także musi posiadać OC./ Fot. Fotolia
Zarządca nieruchomości także musi posiadać OC./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiciele wielu profesji muszą mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC. Do tej grupy zaliczają się również zarządcy nieruchomości. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wyjaśniają, dlaczego takim osobom potrzebna jest polisa OC.

Polskie prawo wskazuje dużą liczbę profesji, których przedstawiciele powinni posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Warto wiedzieć, że zarządzanie nieruchomościami również znajduje się na liście aktywności zawodowych, które są objęte obowiązkiem zakupu przymusowej polisy OC. Trudno się temu dziwić, ponieważ finansowa odpowiedzialność zarządcy nieruchomości bywa bardzo duża.

REKLAMA

REKLAMA

Jako przykład można podać sytuację, w której niewłaściwe utrzymanie instalacji gazowej na terenie części wspólnych spowodowało wybuch, zniszczenie kilku lokali i ofiary śmiertelne. Na całe szczęście, tak poważne wypadki zdarzają się bardzo rzadko. Tym niemniej, obowiązkowe ubezpieczenie OC zarządcy nieruchomości jest potrzebne, ponieważ znacząco ułatwia dochodzenie roszczeń przez poszkodowane osoby. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili zaprezentować szczegółowe informacje na temat takiej polisy OC oraz zasad jej funkcjonowania.

Przed zawarciem umowy zarządca pokazuje polisę   

Informacje na temat obowiązkowego ubezpieczenia OC dla zarządców nieruchomości znajdziemy w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 1997 nr 115 poz. 741). Artykuł 186 ustęp 3 wspomnianej ustawy potwierdza, że zarządca nieruchomości powinien posiadać obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Co ważne, taka przymusowa polisa obejmuje także skutki działania osób pracujących pod nadzorem zarządcy nieruchomości.

Ustawa o gospodarce nieruchomościami mówi również, że kopia dowodu aktualnego ubezpieczenia OC powinna stanowić załącznik do zawieranej umowy o zarządzanie nieruchomością. Zarządca nieruchomości musi bezzwłocznie poinformować drugą stronę wspomnianej umowy (np. wspólnotę mieszkaniową) o wszelkich zmianach związanych z obowiązkową ochroną i przekazać nową kopię dokumentu ubezpieczenia. Wg portalu RynekPierwotny.pl taki sam obowiązek dotyczy również zawarcia nowej umowy obowiązkowego ubezpieczenia dla zarządcy. W tym kontekście warto pamiętać, że umowa ubezpieczenia OC zarządcy nieruchomości jest zawierana na jeden rok.  

REKLAMA

Analizowana ustawa z 21 sierpnia 1997 r. przewiduje też pewne sankcje dla zarządcy nieruchomości, który nie dopełnił obowiązków dotyczących posiadania aktualnego OC lub przekazywania informacji o zmianach w takiej polisie. Wspólnota mieszkaniowa może pisemnie wezwać zarządcę do okazania kopii dokumentu obowiązkowego ubezpieczenia w ciągu kolejnych 7 dni. Jeśli zarządca zlekceważy taki obowiązek, to druga strona umowy o zarządzanie nieruchomością ma prawo wypowiedzieć kontrakt ze skutkiem natychmiastowym.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OC zarządców ma wartość co najmniej 50 000 euro

Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie wskazuje dokładnych cech, jakie powinno mieć obowiązkowe ubezpieczenie zarządcy nieruchomości. Wspomniany akt prawny odsyła natomiast czytelnika do specjalnego rozporządzenia określającego zasady działania OC dla zarządców. Warto wiedzieć, że niedawno zostało opublikowane nowe takie rozporządzenie. Mowa o Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości (Dz.U. 2019 poz. 802). Jeden z najważniejszych przepisów tego rozporządzenia Ministra Finansów ustala minimalną sumę gwarancyjną OC zarządcy nieruchomości jako 50 000 euro. Możliwy jest zakup ubezpieczenia OC, które zapewni ochronę na poziomie znacznie wyższym od ustawowego minimum (nawet do 1,0 mln euro - 1,5 mln euro). Zarządca nieruchomości powinien posiadać wymaganą polisę już w dniu poprzedzającym datę rozpoczęcia swojej działalności. 

Obowiązkowe OC zarządcy nie posiada „haczyków”

Eksperci portalu RynekPierwotny.pl podkreślają, że ubezpieczyciele oferujący obowiązkowe OC dla zarządców nieruchomości, nie mogą wprowadzać innych wyłączeń ochrony niż te przewidziane przez rozporządzenie z 26 kwietnia 2019 r. Taka zasada zapewnia, że w przymusowej polisie OC zarządcy nie będzie żadnych „haczyków”. Jedyne dopuszczalne wyłączenia ochrony dotyczą szkód majątkowych, które zarządca wyrządził swoim bliskim, obowiązku zapłaty kar umownych oraz zniszczeń powstałych na wskutek działań wojennych, rozruchów, zamieszek lub aktów terroru. Wszystkie wspomniane wyłączenia ochrony z OC mają bardzo szczegółowy charakter, a prawdopodobieństwo ich zastosowania przez ubezpieczyciela jest minimalne. Właśnie dlatego osoba poszkodowana może liczyć na odszkodowanie i/lub zadośćuczynienie za szkody bezpośrednio związane z działaniem lub zaniechaniem zarządcy nieruchomości.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

RynekPierwotny.pl – największy ogólnopolski portal zawierający oferty mieszkań i domów od deweloperów. Od 10 lat pomaga osobom szukającym w wyborze i zakupie własnego „M”. Serwis zawiera ponad 65 000 ofert: domów, mieszkań, lokali użytkowych oraz lokali inwestycyjnych. Swoich klientów wspiera również poradami ekspertów oraz bazą wiedzy zawierającą najważniejsze kwestie związane z zakupem mieszkania na rynku pierwotnym.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

REKLAMA

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

REKLAMA