REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O przekształceniu szpitala decyduje samorząd lokalny

Dominika Sikora
Dominika Sikora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przekształcanie publicznych szpitali w spółki prawa handlowego trwa już od co najmniej kilku lat. Obecnie liczbę niepublicznych szpitali samorządowych szacuje się na ponad 50. Dzięki zmianie formy własności placówki pozbyły się zadłużenia, prowadzą restrykcyjną politykę finansową i kontrolują koszty swojego działania.

W kraju na ponad 700 publicznych szpitali przypada ponad 170 prywatnych. W tym ponad 50 to niepubliczne szpitale samorządowe. Placówki te, które wcześniej działały w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (SP ZOZ), obecnie mają statut spółek prawa handlowego. Warto podkreślić, że jest różnica między szpitalami prywatnymi a niepublicznymi samorządowymi. Udziały w tych pierwszych należą przede wszystkim do prywatnych inwestorów, natomiast w szpitalach samorządowych najczęściej udziałowcem większościowym jest w dalszym ciągu podmiot publiczny, czyli jednostka samorządu terytorialnego (np. powiat, gmina). To samorząd podejmuje decyzje o przekształceniu SP ZOZ w niepubliczny szpital samorządowy. Wynika to z tego, że to on odpowiada za pokrycie ewentualnych zobowiązań finansowych danej placówki. Dlatego też część samorządów obawia się przekształcania szpitali. Natomiast te, które to zrobiły podkreślają, że dzięki temu zyskały szpital nieobciążony długami, który ma obowiązek prowadzenia restrykcyjnej polityki finansowej, a koszty jego funkcjonowania są do 30 proc. niższe niż w szpitalach publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Jarosława Kozery, prezesa stowarzyszenia menedżerów ochrony zdrowia, to, że część publicznych szpitali zostało już przekształconych w spółki prawa handlowego, świadczy o tym, że można to robić na bazie istniejącego prawa.

Czytaj także: Nowe możliwości przekształcenia szpitali w spółki kapitałowe>>

Źródła finansowania

Niezależnie od formy własności dla wszystkich tych placówek jednym ze źródeł finansowania są pieniądze pochodzące z kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia. W przypadku niepublicznych szpitali samorządowych umowa z funduszem stanowi podstawowe źródło ich finansowania. To natomiast oznacza, że pacjenci są tam leczeni bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych opłat.

REKLAMA

- Pacjentów nie powinno interesować, w jakiej formie prawnej dana placówka funkcjonuje. To są po prostu świadczeniodawcy, a ustawodawca powinien jedynie określić ich podstawowe zadania - uważa Wiktor Masłowski, prezes Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2007 roku wartości kontraktów prywatnych szpitali z funduszem ma przekroczyć 600 mln zł. Dodatkowo jednak niepubliczne placówki ochrony zdrowia mogą, w odróżnieniu do ich publicznych odpowiedników, wykonywać na rzecz pacjentów ubezpieczonych w NFZ także świadczenia odpłatnie.

Szpitale samorządowe

- Szpital w Kluczborku, który został przekształcony w niepubliczny szpital samorządowy, działa już trzy lata. Żałuję, że tak krótko - mówi Stanisław Rakoczy, starosta powiatu kluczborskiego.

Przed zmianą formy własności placówka była zadłużona, miesięcznie przynosiła 300 tys. zł strat. Dlatego też samorząd podjął decyzję o postawieniu szpitala w stan likwidacji. Następnie przejął jego długi i zobowiązał się do spłaty jego wierzycieli.

Od czerwca jako spółka prawa handlowego działa także były SP ZOZ w Malborku. Wcześniej dług szpitala wynosił 30 mln zł. Decyzja o przekształceniu szpitala została podjęta pod koniec lutego 2007 r. Wcześniej uchwałą rady powiatu utworzono spółkę Powiatowe Centrum Zdrowia, gdzie 100 proc. udziałów należy do powiatu. Spółka rozpoczęła swoją działalność w maju, a szpital jako podmiot niepubliczny rozpoczął przyjmowanie pacjentów w czerwcu.

- Przeprowadziliśmy już restrukturyzacje zatrudnienia części pracowników administracji. Część pracowników medycznych przeszła na kontrakty - mówi Barbara Kawińska, dyrektor do spraw medycznych placówki z Malborku.

Do przekształcenia szykuje się również szpital położniczy im. św. Zofii W Warszawie.

- Z SP ZOZ ma on zostać przekształcony w spółkę pracowniczą - mówi Wojciech Puzyna, dyrektor placówki.

Zgodnie z planami, szpital zostanie przejęty przez spółkę 160 pracowników (na 280 zatrudnionych), a miasto na 20 lat wydzierżawi mu nieruchomości, na których szpital jest zlokalizowany.

Czytaj także: Sejm uchwalił ustawę regulującą m.in. przekształcenia szpitali>>

- Podstawą umowy z miastem jest zapewnienie, że szpital nadal będzie realizować kontrakt z NFZ na dotychczasowym poziomie i rozpocznie rozbudowę - podkreśla Wojciech Puzyna.

Renata Jażdż- Zaleska, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Niepublicznych Szpitali Samorządowych (OSNSS) podkreśla, że szpitale, które zmieniły formę prawną w niepubliczne placówki samorządowe, wciąż należą do podmiotu publicznego.

- Dlatego ja nie nazywam tego prywatyzacją. W ponad 82 proc. właścicielami szpitali są wciąż powiaty, w 11,6 proc. miasto (np. prezydent), a tylko w 9,6 proc. udziałowcami są również podmioty prywatne - dodaje szefowa OSNSS.

Niepubliczne szpitale działają na podstawie kodeksu spółek handlowych, który w bardzo restrykcyjny sposób określa poziom odpowiedzialności zarządzających spółkami za ich wynik finansowy.

- Ta odpowiedzialność w przypadku szpitali funkcjonujących jako SP ZOZ jest fikcyjna. Dyrektor nie musi dbać o finanse placówki, bo nie obawia się żadnych restrykcji, jeżeli go zadłuży. W końcu dług i tak przechodzi na organ założycielski szpitala, czyli w ostatecznym rozrachunku na Skarb Państwa - mówi Krzysztof Tuczapski, dyrektor niepublicznego szpitala w Zamościu.

Zadłużenie na dzień zakończenia działalności szpitala przed przekształceniem, tj. 31 grudnia 2004 r., wynosiło ponad 25 mln zł - przypomina Krzysztof Tuczapski.

Miasto Zamość wypuściło obligacje, które wykupiły banki, i przejęło całe zadłużenie, spłacając do końca września 2005 r. wszystkich wierzycieli. Najpierw uregulowano zobowiązania pracownicze. Cały proces likwidacji zakończył się 31 grudnia 2006 r.

Zamojski Szpital Niepubliczny rozpoczął działalność statutową. Zysk netto w pierwszym roku - ok. 1 600 000 zł w drugim roku ok. 1 100 000 zł. Jednocześnie dokonano licznych inwestycji, zakupów sprzętu, a premie i nagrody dla pracowników dały im dwie dodatkowe pensje za 2006 rok - mówi Krzysztof Tuczapski.

Czytaj także: Zadłużenie szpitali - podsumowanie>>

Siła prywatnych

Zgodnie z danymi resortu zdrowia szpitale niepubliczne stanowią 21 proc. ogólnej liczby tego typu placówek. Posiadają ponad 8 tys. łóżek. Spośród wszystkich szpitali niepublicznych 26,7 proc. posiada certyfikaty jakości ISO (publiczne - 15,7 proc.).

Dzięki przejrzystej polityce finansowej oraz dodatkowym pieniądzom na inwestycje prywatne szpitale mogą przyjmować więcej pacjentów i zmniejszać wydatki ponoszone w związku z ich niepotrzebnie przedłużanym pobytem.

- Rocznie szpital przeprowadza ponad 5 tys. hospitalizacji. Postawiliśmy m.in. na rozwój oddziału hematologicznego. Działamy na podstawie kontraktu z NFZ, którego wartość w tym roku przekroczy 20 mln zł - mówi Krzysztof Tuczapski.

Szpitale niepubliczne przyjmują również pacjentów z zagrożeniem zdrowia i życia. Prywatny szpital nie ma również prawa w takiej sytuacji uzależniać pomocy od wniesienia przez pacjenta jakichkolwiek opłat.

STRUKTURA WŁAŚCICIELSKA NIEPUBLICZNYCH SZPITALI SAMORZĄDOWYCH

• Powiaty - 82,17 proc.

• Miasto- 11,65 proc.

• Gmina - 9,6 proc.

• Pracownicy - 0,7 proc.

• Sektor prywatny -0,4 proc.

SZPITALE PRYWATNE I NIEPUBLICZNE SAMORZĄDOWE W 2006 ROKU

• Kontrakt z NFZ (leczenie szpitalne) - 549 mln zł

• Liczba zabiegów operacyjnych - 50,3 tys.

• Liczba porad ambulatoryjnych - 77,7 tys.

Dominika Sikora

dominika.sikora@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA