REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O przekształceniu szpitala decyduje samorząd lokalny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Sikora
Dominika Sikora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przekształcanie publicznych szpitali w spółki prawa handlowego trwa już od co najmniej kilku lat. Obecnie liczbę niepublicznych szpitali samorządowych szacuje się na ponad 50. Dzięki zmianie formy własności placówki pozbyły się zadłużenia, prowadzą restrykcyjną politykę finansową i kontrolują koszty swojego działania.

W kraju na ponad 700 publicznych szpitali przypada ponad 170 prywatnych. W tym ponad 50 to niepubliczne szpitale samorządowe. Placówki te, które wcześniej działały w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (SP ZOZ), obecnie mają statut spółek prawa handlowego. Warto podkreślić, że jest różnica między szpitalami prywatnymi a niepublicznymi samorządowymi. Udziały w tych pierwszych należą przede wszystkim do prywatnych inwestorów, natomiast w szpitalach samorządowych najczęściej udziałowcem większościowym jest w dalszym ciągu podmiot publiczny, czyli jednostka samorządu terytorialnego (np. powiat, gmina). To samorząd podejmuje decyzje o przekształceniu SP ZOZ w niepubliczny szpital samorządowy. Wynika to z tego, że to on odpowiada za pokrycie ewentualnych zobowiązań finansowych danej placówki. Dlatego też część samorządów obawia się przekształcania szpitali. Natomiast te, które to zrobiły podkreślają, że dzięki temu zyskały szpital nieobciążony długami, który ma obowiązek prowadzenia restrykcyjnej polityki finansowej, a koszty jego funkcjonowania są do 30 proc. niższe niż w szpitalach publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Jarosława Kozery, prezesa stowarzyszenia menedżerów ochrony zdrowia, to, że część publicznych szpitali zostało już przekształconych w spółki prawa handlowego, świadczy o tym, że można to robić na bazie istniejącego prawa.

Czytaj także: Nowe możliwości przekształcenia szpitali w spółki kapitałowe>>

Źródła finansowania

Niezależnie od formy własności dla wszystkich tych placówek jednym ze źródeł finansowania są pieniądze pochodzące z kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia. W przypadku niepublicznych szpitali samorządowych umowa z funduszem stanowi podstawowe źródło ich finansowania. To natomiast oznacza, że pacjenci są tam leczeni bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych opłat.

REKLAMA

- Pacjentów nie powinno interesować, w jakiej formie prawnej dana placówka funkcjonuje. To są po prostu świadczeniodawcy, a ustawodawca powinien jedynie określić ich podstawowe zadania - uważa Wiktor Masłowski, prezes Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2007 roku wartości kontraktów prywatnych szpitali z funduszem ma przekroczyć 600 mln zł. Dodatkowo jednak niepubliczne placówki ochrony zdrowia mogą, w odróżnieniu do ich publicznych odpowiedników, wykonywać na rzecz pacjentów ubezpieczonych w NFZ także świadczenia odpłatnie.

Szpitale samorządowe

- Szpital w Kluczborku, który został przekształcony w niepubliczny szpital samorządowy, działa już trzy lata. Żałuję, że tak krótko - mówi Stanisław Rakoczy, starosta powiatu kluczborskiego.

Przed zmianą formy własności placówka była zadłużona, miesięcznie przynosiła 300 tys. zł strat. Dlatego też samorząd podjął decyzję o postawieniu szpitala w stan likwidacji. Następnie przejął jego długi i zobowiązał się do spłaty jego wierzycieli.

Od czerwca jako spółka prawa handlowego działa także były SP ZOZ w Malborku. Wcześniej dług szpitala wynosił 30 mln zł. Decyzja o przekształceniu szpitala została podjęta pod koniec lutego 2007 r. Wcześniej uchwałą rady powiatu utworzono spółkę Powiatowe Centrum Zdrowia, gdzie 100 proc. udziałów należy do powiatu. Spółka rozpoczęła swoją działalność w maju, a szpital jako podmiot niepubliczny rozpoczął przyjmowanie pacjentów w czerwcu.

- Przeprowadziliśmy już restrukturyzacje zatrudnienia części pracowników administracji. Część pracowników medycznych przeszła na kontrakty - mówi Barbara Kawińska, dyrektor do spraw medycznych placówki z Malborku.

Do przekształcenia szykuje się również szpital położniczy im. św. Zofii W Warszawie.

- Z SP ZOZ ma on zostać przekształcony w spółkę pracowniczą - mówi Wojciech Puzyna, dyrektor placówki.

Zgodnie z planami, szpital zostanie przejęty przez spółkę 160 pracowników (na 280 zatrudnionych), a miasto na 20 lat wydzierżawi mu nieruchomości, na których szpital jest zlokalizowany.

Czytaj także: Sejm uchwalił ustawę regulującą m.in. przekształcenia szpitali>>

- Podstawą umowy z miastem jest zapewnienie, że szpital nadal będzie realizować kontrakt z NFZ na dotychczasowym poziomie i rozpocznie rozbudowę - podkreśla Wojciech Puzyna.

Renata Jażdż- Zaleska, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Niepublicznych Szpitali Samorządowych (OSNSS) podkreśla, że szpitale, które zmieniły formę prawną w niepubliczne placówki samorządowe, wciąż należą do podmiotu publicznego.

- Dlatego ja nie nazywam tego prywatyzacją. W ponad 82 proc. właścicielami szpitali są wciąż powiaty, w 11,6 proc. miasto (np. prezydent), a tylko w 9,6 proc. udziałowcami są również podmioty prywatne - dodaje szefowa OSNSS.

Niepubliczne szpitale działają na podstawie kodeksu spółek handlowych, który w bardzo restrykcyjny sposób określa poziom odpowiedzialności zarządzających spółkami za ich wynik finansowy.

- Ta odpowiedzialność w przypadku szpitali funkcjonujących jako SP ZOZ jest fikcyjna. Dyrektor nie musi dbać o finanse placówki, bo nie obawia się żadnych restrykcji, jeżeli go zadłuży. W końcu dług i tak przechodzi na organ założycielski szpitala, czyli w ostatecznym rozrachunku na Skarb Państwa - mówi Krzysztof Tuczapski, dyrektor niepublicznego szpitala w Zamościu.

Zadłużenie na dzień zakończenia działalności szpitala przed przekształceniem, tj. 31 grudnia 2004 r., wynosiło ponad 25 mln zł - przypomina Krzysztof Tuczapski.

Miasto Zamość wypuściło obligacje, które wykupiły banki, i przejęło całe zadłużenie, spłacając do końca września 2005 r. wszystkich wierzycieli. Najpierw uregulowano zobowiązania pracownicze. Cały proces likwidacji zakończył się 31 grudnia 2006 r.

Zamojski Szpital Niepubliczny rozpoczął działalność statutową. Zysk netto w pierwszym roku - ok. 1 600 000 zł w drugim roku ok. 1 100 000 zł. Jednocześnie dokonano licznych inwestycji, zakupów sprzętu, a premie i nagrody dla pracowników dały im dwie dodatkowe pensje za 2006 rok - mówi Krzysztof Tuczapski.

Czytaj także: Zadłużenie szpitali - podsumowanie>>

Siła prywatnych

Zgodnie z danymi resortu zdrowia szpitale niepubliczne stanowią 21 proc. ogólnej liczby tego typu placówek. Posiadają ponad 8 tys. łóżek. Spośród wszystkich szpitali niepublicznych 26,7 proc. posiada certyfikaty jakości ISO (publiczne - 15,7 proc.).

Dzięki przejrzystej polityce finansowej oraz dodatkowym pieniądzom na inwestycje prywatne szpitale mogą przyjmować więcej pacjentów i zmniejszać wydatki ponoszone w związku z ich niepotrzebnie przedłużanym pobytem.

- Rocznie szpital przeprowadza ponad 5 tys. hospitalizacji. Postawiliśmy m.in. na rozwój oddziału hematologicznego. Działamy na podstawie kontraktu z NFZ, którego wartość w tym roku przekroczy 20 mln zł - mówi Krzysztof Tuczapski.

Szpitale niepubliczne przyjmują również pacjentów z zagrożeniem zdrowia i życia. Prywatny szpital nie ma również prawa w takiej sytuacji uzależniać pomocy od wniesienia przez pacjenta jakichkolwiek opłat.

STRUKTURA WŁAŚCICIELSKA NIEPUBLICZNYCH SZPITALI SAMORZĄDOWYCH

• Powiaty - 82,17 proc.

• Miasto- 11,65 proc.

• Gmina - 9,6 proc.

• Pracownicy - 0,7 proc.

• Sektor prywatny -0,4 proc.

SZPITALE PRYWATNE I NIEPUBLICZNE SAMORZĄDOWE W 2006 ROKU

• Kontrakt z NFZ (leczenie szpitalne) - 549 mln zł

• Liczba zabiegów operacyjnych - 50,3 tys.

• Liczba porad ambulatoryjnych - 77,7 tys.

Dominika Sikora

dominika.sikora@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA