REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O przekształceniu szpitala decyduje samorząd lokalny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Sikora
Dominika Sikora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przekształcanie publicznych szpitali w spółki prawa handlowego trwa już od co najmniej kilku lat. Obecnie liczbę niepublicznych szpitali samorządowych szacuje się na ponad 50. Dzięki zmianie formy własności placówki pozbyły się zadłużenia, prowadzą restrykcyjną politykę finansową i kontrolują koszty swojego działania.

W kraju na ponad 700 publicznych szpitali przypada ponad 170 prywatnych. W tym ponad 50 to niepubliczne szpitale samorządowe. Placówki te, które wcześniej działały w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (SP ZOZ), obecnie mają statut spółek prawa handlowego. Warto podkreślić, że jest różnica między szpitalami prywatnymi a niepublicznymi samorządowymi. Udziały w tych pierwszych należą przede wszystkim do prywatnych inwestorów, natomiast w szpitalach samorządowych najczęściej udziałowcem większościowym jest w dalszym ciągu podmiot publiczny, czyli jednostka samorządu terytorialnego (np. powiat, gmina). To samorząd podejmuje decyzje o przekształceniu SP ZOZ w niepubliczny szpital samorządowy. Wynika to z tego, że to on odpowiada za pokrycie ewentualnych zobowiązań finansowych danej placówki. Dlatego też część samorządów obawia się przekształcania szpitali. Natomiast te, które to zrobiły podkreślają, że dzięki temu zyskały szpital nieobciążony długami, który ma obowiązek prowadzenia restrykcyjnej polityki finansowej, a koszty jego funkcjonowania są do 30 proc. niższe niż w szpitalach publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Jarosława Kozery, prezesa stowarzyszenia menedżerów ochrony zdrowia, to, że część publicznych szpitali zostało już przekształconych w spółki prawa handlowego, świadczy o tym, że można to robić na bazie istniejącego prawa.

Czytaj także: Nowe możliwości przekształcenia szpitali w spółki kapitałowe>>

Źródła finansowania

Niezależnie od formy własności dla wszystkich tych placówek jednym ze źródeł finansowania są pieniądze pochodzące z kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia. W przypadku niepublicznych szpitali samorządowych umowa z funduszem stanowi podstawowe źródło ich finansowania. To natomiast oznacza, że pacjenci są tam leczeni bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych opłat.

REKLAMA

- Pacjentów nie powinno interesować, w jakiej formie prawnej dana placówka funkcjonuje. To są po prostu świadczeniodawcy, a ustawodawca powinien jedynie określić ich podstawowe zadania - uważa Wiktor Masłowski, prezes Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2007 roku wartości kontraktów prywatnych szpitali z funduszem ma przekroczyć 600 mln zł. Dodatkowo jednak niepubliczne placówki ochrony zdrowia mogą, w odróżnieniu do ich publicznych odpowiedników, wykonywać na rzecz pacjentów ubezpieczonych w NFZ także świadczenia odpłatnie.

Szpitale samorządowe

- Szpital w Kluczborku, który został przekształcony w niepubliczny szpital samorządowy, działa już trzy lata. Żałuję, że tak krótko - mówi Stanisław Rakoczy, starosta powiatu kluczborskiego.

Przed zmianą formy własności placówka była zadłużona, miesięcznie przynosiła 300 tys. zł strat. Dlatego też samorząd podjął decyzję o postawieniu szpitala w stan likwidacji. Następnie przejął jego długi i zobowiązał się do spłaty jego wierzycieli.

Od czerwca jako spółka prawa handlowego działa także były SP ZOZ w Malborku. Wcześniej dług szpitala wynosił 30 mln zł. Decyzja o przekształceniu szpitala została podjęta pod koniec lutego 2007 r. Wcześniej uchwałą rady powiatu utworzono spółkę Powiatowe Centrum Zdrowia, gdzie 100 proc. udziałów należy do powiatu. Spółka rozpoczęła swoją działalność w maju, a szpital jako podmiot niepubliczny rozpoczął przyjmowanie pacjentów w czerwcu.

- Przeprowadziliśmy już restrukturyzacje zatrudnienia części pracowników administracji. Część pracowników medycznych przeszła na kontrakty - mówi Barbara Kawińska, dyrektor do spraw medycznych placówki z Malborku.

Do przekształcenia szykuje się również szpital położniczy im. św. Zofii W Warszawie.

- Z SP ZOZ ma on zostać przekształcony w spółkę pracowniczą - mówi Wojciech Puzyna, dyrektor placówki.

Zgodnie z planami, szpital zostanie przejęty przez spółkę 160 pracowników (na 280 zatrudnionych), a miasto na 20 lat wydzierżawi mu nieruchomości, na których szpital jest zlokalizowany.

Czytaj także: Sejm uchwalił ustawę regulującą m.in. przekształcenia szpitali>>

- Podstawą umowy z miastem jest zapewnienie, że szpital nadal będzie realizować kontrakt z NFZ na dotychczasowym poziomie i rozpocznie rozbudowę - podkreśla Wojciech Puzyna.

Renata Jażdż- Zaleska, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Niepublicznych Szpitali Samorządowych (OSNSS) podkreśla, że szpitale, które zmieniły formę prawną w niepubliczne placówki samorządowe, wciąż należą do podmiotu publicznego.

- Dlatego ja nie nazywam tego prywatyzacją. W ponad 82 proc. właścicielami szpitali są wciąż powiaty, w 11,6 proc. miasto (np. prezydent), a tylko w 9,6 proc. udziałowcami są również podmioty prywatne - dodaje szefowa OSNSS.

Niepubliczne szpitale działają na podstawie kodeksu spółek handlowych, który w bardzo restrykcyjny sposób określa poziom odpowiedzialności zarządzających spółkami za ich wynik finansowy.

- Ta odpowiedzialność w przypadku szpitali funkcjonujących jako SP ZOZ jest fikcyjna. Dyrektor nie musi dbać o finanse placówki, bo nie obawia się żadnych restrykcji, jeżeli go zadłuży. W końcu dług i tak przechodzi na organ założycielski szpitala, czyli w ostatecznym rozrachunku na Skarb Państwa - mówi Krzysztof Tuczapski, dyrektor niepublicznego szpitala w Zamościu.

Zadłużenie na dzień zakończenia działalności szpitala przed przekształceniem, tj. 31 grudnia 2004 r., wynosiło ponad 25 mln zł - przypomina Krzysztof Tuczapski.

Miasto Zamość wypuściło obligacje, które wykupiły banki, i przejęło całe zadłużenie, spłacając do końca września 2005 r. wszystkich wierzycieli. Najpierw uregulowano zobowiązania pracownicze. Cały proces likwidacji zakończył się 31 grudnia 2006 r.

Zamojski Szpital Niepubliczny rozpoczął działalność statutową. Zysk netto w pierwszym roku - ok. 1 600 000 zł w drugim roku ok. 1 100 000 zł. Jednocześnie dokonano licznych inwestycji, zakupów sprzętu, a premie i nagrody dla pracowników dały im dwie dodatkowe pensje za 2006 rok - mówi Krzysztof Tuczapski.

Czytaj także: Zadłużenie szpitali - podsumowanie>>

Siła prywatnych

Zgodnie z danymi resortu zdrowia szpitale niepubliczne stanowią 21 proc. ogólnej liczby tego typu placówek. Posiadają ponad 8 tys. łóżek. Spośród wszystkich szpitali niepublicznych 26,7 proc. posiada certyfikaty jakości ISO (publiczne - 15,7 proc.).

Dzięki przejrzystej polityce finansowej oraz dodatkowym pieniądzom na inwestycje prywatne szpitale mogą przyjmować więcej pacjentów i zmniejszać wydatki ponoszone w związku z ich niepotrzebnie przedłużanym pobytem.

- Rocznie szpital przeprowadza ponad 5 tys. hospitalizacji. Postawiliśmy m.in. na rozwój oddziału hematologicznego. Działamy na podstawie kontraktu z NFZ, którego wartość w tym roku przekroczy 20 mln zł - mówi Krzysztof Tuczapski.

Szpitale niepubliczne przyjmują również pacjentów z zagrożeniem zdrowia i życia. Prywatny szpital nie ma również prawa w takiej sytuacji uzależniać pomocy od wniesienia przez pacjenta jakichkolwiek opłat.

STRUKTURA WŁAŚCICIELSKA NIEPUBLICZNYCH SZPITALI SAMORZĄDOWYCH

• Powiaty - 82,17 proc.

• Miasto- 11,65 proc.

• Gmina - 9,6 proc.

• Pracownicy - 0,7 proc.

• Sektor prywatny -0,4 proc.

SZPITALE PRYWATNE I NIEPUBLICZNE SAMORZĄDOWE W 2006 ROKU

• Kontrakt z NFZ (leczenie szpitalne) - 549 mln zł

• Liczba zabiegów operacyjnych - 50,3 tys.

• Liczba porad ambulatoryjnych - 77,7 tys.

Dominika Sikora

dominika.sikora@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA