| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Wsparcie gminnych inwestycji proekologicznych

Wsparcie gminnych inwestycji proekologicznych

Na Budowę i rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej, oczyszczalni ścieków, wysypiska odpadów i stacji uzdatniania wody można otrzymać dofinansowanie z kilku źródeł unijnych.

 

Pomoc na tego typu inwestycje może pochodzić również ze środków krajowych. Na dofinansowanie takie mogą liczyć zarówno wielkie projekty, jak i te mniejsze, realizowane w gminach wiejskich. Wsparcie na mniejsze projekty o budżecie do kilku mln zł może pochodzić z RPO. Wysokość dofinansowania w większości z nich może sięgać nawet do 85 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Miejscem, gdzie gminy mogą poszukiwać środków pomocowych wspierających projekty środowiskowe, jest przede wszystkim 16 RPO przygotowanych w każdym z województw.

 

Największym źródłem dofinansowania inwestycyji proekologicznych jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Łącznie na sfinansowanie projektów z zakresu budowy, rozbudowy i modernizacji sieci wodno-kanalizacyjnej, stacji uzdatniania wody oraz wysypisk odpadów w ramach tego programu przeznaczone jest około 4,7 mld euro. Preferowane będą przedsięwzięcia wysoko budżetowe o kosztach kwalifikowanych na poziomie kilku milionów złotych i o zasięgu ponadlokalnym.

Jeżeli gmina chce np. zbudować sieć wodno-kanalizacyjną lub zrealizować inną inwestycję proekologiczną o małych kosztach, to funduszy na ten cel powinna szukać w regionalnych programach operacyjnych (RPO). Każdy z tych 16 RPO posiada priorytet i działanie, w ramach których będą wspierane projekty z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej i gospodarki odpadami. W niektórych z tych programów pomocowych rozpoczęło się już przyjmowanie wniosków o dofinansowanie.

Gminy wiejskie i miejsko-wiejskie będą mogły otrzymać pomoc w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). Wsparcie w formie pożyczek preferencyjnych i dotacji oraz pożyczek można otrzymać z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz z funduszy wojewódzkich, powiatowych i niekiedy gminnych.

Przygotowanie projektu

- Proces projektowania wodociągów jest najbardziej pracochłonny, zajmuje dużo czasu. Co najmniej pół roku trwa opracowanie dokumentacji geodezyjnej, później rozpoczyna się tworzenie projektu technicznego, opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia a na koniec ogłaszany jest przetarg. Korzystać należy tylko i wyłącznie z usług firm projektowych wybranych w drodze przetargu. Można te zadania łączyć i zlecać w drodze przetargu na wykonanie zarówno dokumentacji geodezyjnej, jak i projektowej przez jedną firmę. W taki sposób eliminuje się niebezpieczeństwo niedotrzymania terminów. Z reguły projektant ma pretensje za nieprzekazanie w terminie przez geodetę map geodezyjnych - twierdzi Artur Szewczyk, wójt gminy Ciepielów.

Zawsze przed przystąpieniem do budowy trzeba spotkać się z mieszkańcami i przekonać ich, żeby nawet wówczas, gdy nie chcą się włączyć do budowy wodociągu, zgodzili się na zaprojektowanie i przejście sieci wodociągowej przez ich działki. Ten problem dotyczy szczególnie gmin małych oraz terenów, gdzie większość działek należy do właścicieli prywatnych.

Wodociąg buduje się dla ludzi, nigdy przeciwko mieszkańcom. Najgorsza sytuacja jest taka, gdy mieszkaniec nie wyrazi zgody na objęcie go projektem sieci, a później przychodzi, żeby go jednak włączyć, bo inni mają wodociąg. Wówczas trzeba zrobić dodatkową dokumentację. A to się wiąże z dodatkowymi wydatkami. Takich sytuacji, niestety, nie da się całkowicie wyeliminować, głównie w gminach wiejskich. Z doświadczenia wójtów, którzy już zwodociągowali gminę, wynika, że wymaga to czasu. Bez względu na to, jak daleko mieszkają ludzie, wszyscy mieszkańcy powinni być traktowani równo - uważa Artur Szewczyk.

Wsparcie dla gmin wiejskich

Udzielanie wsparcia na proekologiczne projekty komunalne w ramach PROW będzie się odbywać w ramach tzw. osi priorytetowej III - Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej. W szczególności ważne jest w tym przypadku działanie o nazwie - Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.

Gminy wiejskie i miejsko-wiejskie mogą otrzymać wsparcie na realizację projektów w zakresie:

• gospodarki wodno-ściekowej, w tym w szczególności zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz budowy systemów kanalizacji sieciowej lub kanalizacji zagrodowej,

• tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych.

Projekty ze wsparciem z tego programu mogą być realizowane tylko w miejscowościach liczących nie więcej niż 5 tys. mieszkańców. Pomoc ma formę refundacji poniesionych kosztów. To oznacza, że beneficjent najpierw sam ponosi koszty, a następnie z PROW zostaje mu zwrócona część kosztów, zgodnie z zawartą umową o refundację.

Maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej gminie do 2013 roku wynosi 4 mln zł na projekty w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Natomiast na inwestycje z zakresu tworzenia systemu zbioru, segregacji oraz wywozu odpadów komunalnych można otrzymać dotacje do wysokości 2 mln zł. Poziom pomocy w obu przypadkach nie może być większy niż 75 proc. kosztów kwalifikowanych. Wymagany wkład własny to 25 proc. Łącznie wysokość dofinansowania na tego typu przedsięwzięcia w ramach PROW wynosi blisko 1,5 mld euro. Program nie przewiduje wprowadzania zasady wypłacania zaliczek w poczet ponoszonych kosztów inwestycyjnych.

Mniejsze dotacje

Wsparcie na mniejsze projekty o budżecie do kilku milionów zł można otrzymać w ramach RPO. Wysokość dofinansowania w większości z nich może sięgać nawet do 85 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.

Podobnie jak w PROW albo w PO IiŚ jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać dotacje na rozbudowę i modernizację oraz budowę nowych sieci wodno-ściekowych i stacji uzdatniania wody. Natomiast wszelkiego rodzaju inwestycje dotyczące gospodarki odpadami powinny być połączone z segregacją tych odpadów.

Większość z RPO przewiduje możliwość otrzymania zaliczek w poczet poniesionych kosztów inwestycyjnych. Przed zawarciem umowy o dofinansowanie należy sprawdzić, czy w danym programie, priorytecie i w konkretnym działaniu jest przewidziana taka forma dofinansowania. Forma płatności w formie zaliczki jest bardzo korzystna, bo beneficjent ponosi małe koszty własne, a inwestycja jest w większości finansowana z programu unijnego.

Środki z RPO

Miejscem, gdzie gminy mogą poszukiwać środków pomocowych wspierających projekty środowiskowe, jest przede wszystkim 16 RPO przygotowanych w każdym z województw. Na przykład w wielkopolski RPO, podobnie jak w pozostałych 15 programach, znaczące środki wspierać będą projekty związane z poprawą lokalnej infrastruktury i ochroną środowiska - informuje Jarogniew Podeszwa, dyrektor ds. kontraktowania, departament projektów europejskich w firmie doradczej F5 Konsulting.

Wśród priorytetów i działań wymienionych w tym WRPO najważniejsze z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego, a w szczególności gmin, są działania w Priorytecie III:

• Działanie 3.1. Racjonalizacja gospodarki odpadami i ochrona powierzchni ziemi,

• Działanie 3.2. Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku,

• Działanie 3.4. Gospodarka wodno-ściekowa,

• Działanie 3.7. Zwiększenie wykorzystania odnawialnych zasobów energii.

W przedsięwzięciach dotyczących jednostek samorządu terytorialnego, w tym gmin, maksymalny poziom wsparcia wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Tak jest w zasadzie we wszystkich RPO - mówi Jarogniew Podeszwa.

Instytucją zarządzającą RPO jest zarząd województwa, który wykonuje swoje zadania poprzez odpowiednie wydziały urzędu marszałkowskiego. I tak np. dla Priorytetu III Wielkopolskiego WRPO Środowisko przyrodnicze instytucją pośredniczącą jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. Podobnie jest w innych województwach.

W ramach RPO realizowane będą trzy typy projektów.

Pierwszy to projekty kluczowe, które umieszczone zostały w Indykatywnym Planie Inwestycyjnym danego programu. Znalazły się w nim kluczowe dla regionu przedsięwzięcia o niepowtarzalnym i innowacyjnym charakterze.

Drugi typ to projekty pomocy technicznej przeznaczone dla instytucji zaangażowanych w realizację RPO.

Trzecim typem projektów są projekty konkursowe, najistotniejsze dla beneficjentów, których przedsięwzięcia nie są na liście projektów kluczowych - informuje ekspert z F5 Konsulting.

Procedura aplikacyjna na podstawie konkursu wyglądać będzie następująco:

• ogłoszenie konkursu,

• preselekcja. Beneficjenci składają uproszczony wniosek, który podlega ocenie formalnej. Wnioski, które przeszły pozytywnie ocenę formalną, podlegają ocenie strategicznej. W wyniku tej oceny powstaje lista rankingowa wniosków, na podstawie której przyznawane są promesy na dofinansowanie,

• beneficjenci uzyskujący promesę w wyznaczonym czasie uzupełniają niezbędną dokumentację projektową,

• kolejnym etapem jest ocena formalna i merytoryczno-techniczna kompletnych wniosków. Ocena formalna sprawdza kompletność wniosków oraz ich zgodność z informacjami zawartymi we wnioskach uproszczonych. Wyniki oceny merytoryczno-technicznej stanowią kryterium brzegowe dla podjęcia decyzji o dofinansowaniu,

• decyzję o przyznaniu dofinansowania podejmuje zarząd województwa.

Dla niektórych typów wniosków procedura wstępnego wyboru może nie mieć zastosowania. Szczegółowe zasady aplikowania określać będą każdorazowo założenia konkursu.

- Terminy składania wniosków są różne w każdym z województw, a informacje można uzyskać analizując harmonogramy ogłaszania konkursów dostępne na stronach internetowych urzędów marszałkowskich - przypomina Jarogniew Podeszwa z F5 Konsulting.

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Alimenty. Jak szybko dostać pieniądze na dziecko14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Daniela Wybrańczyk

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »