REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Rafał Wdowicz

REKLAMA

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Służba przygotowawcza jest kolejnym przykładem systemowego podejścia do doskonalenia potencjału administracji publicznej. Za budujące należy uznać kontynuowanie transferu dobrych praktyk zarządczych z sektora prywatnego do publicznego. Ustawowa ranga przygotowania pracownika do należytego wykonywania obowiązków służbowych jest dobrym kierunkiem budowania profesjonalnej i służebnej administracji publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Polska nadrabia długoletnie zaniedbania w zakresie budowania profesjonalnej administracji i etosu pracy urzędnika. Tej ocenie nie służą też czasami zbyt jednostronne oceny czy tendencyjne opinie mass mediów na temat pracy urzędnika.

Obowiązek przygotowania

Za istotny krok w zakresie wdrożenia systemowych rozwiązań zarządzania zasobami ludzkimi administracji należy uznać przyjęte zapisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, która to po raz pierwszy od 18 lat wprowadziła obowiązek przeprowadzania służby przygotowawczej. Z punktu widzenia społecznej roli organizacji jednym z celów służby przygotowawczej jest adaptacja zawodowa pracownika. W ten sposób jeden ze znaczących podmiotów rynku pracy w sektorze publicznym objęty został obowiązkowym przygotowaniem do wykonywania swoich obowiązków.

Służba przygotowawcza już znacznie wcześniej stała się integralnym elementem wiązania swojej kariery ze służbą cywilną czy też innymi wyspecyfikowanymi grupami zawodowymi, np. służbami mundurowymi.

REKLAMA

Przytoczony przykład (patrz: ramka Przykład służby przygotowawczej) obrazuje rangę i odpowiedzialność z tytułu właściwego zaplanowania i przeprowadzenia służby oraz adaptacji zawodowej, pod kątem późniejszego właściwego wykonywania zadań i zajmowania odpowiednich postaw w trudnych, realnych sytuacjach, od których zależeć będzie nasze fizyczne bezpieczeństwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także w wymiarze fachowego, bezstronnego, zgodnego z prawem działania pracowników administracji publicznej, oczekują klienci w urzędach. Dlatego tak ważnego znaczenia nabiera element służby przygotowawczej, jakim jest przystosowanie do wykonywania określonych zadań, wymagające odpowiedniego przygotowania zawodowego. Temu służy właściwie określony program służby przygotowawczej. Wynikiem tego elementu jest określenie, na ile pracownik spełnia instytucjonalne wymagania stanowiska pracy i daje gwarancję należytej pracy.

Czytaj także: Czy osoba zatrudniona na zastępstwo powinna przejść służbę przygotowawczą>>

Przynależność do grupy

Drugi element służby przygotowawczej obejmuje przystosowanie do środowiska pracy, adaptację jednostki do grupy społecznej, z którą będzie współpracowała. Z punktu widzenia socjologii pracy podjęcie aktywności zawodowej rozpoczyna najdłuższy okres życia, cechujący się odpowiednią dynamiką. Dla wielu osób, np. absolwentów, którzy pracą w administracji publicznej rozpoczynają swoją karierę zawodową, jest to istotna zmiana dotychczasowego ustabilizowanego życia; zmiana, która rodzi określone obawy, niepewność, lęk.

Stawiając pierwsze kroki w urzędzie, na ścieżce rozwoju zawodowego każdy ma, z jednej strony, określone aspiracje, zapał wynikający ze zdobytej wiedzy, posiadanych umiejętności, z drugiej zaś – obawy z braku doświadczenia zawodowego, nieznajomości metod pracy w administracji publicznej. Rozpoczynając zwłaszcza pierwszą pracę, wyjątkowo odczuwa się potrzebę afiliacji, opieki i pomocy ze strony współpracowników i przełożonych.

Stąd tak istotne jest wyznaczenie opiekuna o odpowiedniej wiedzy i predyspozycjach, który będzie przewodnikiem dla adepta służby publicznej.

Opiekun powinien traktować swoją pracę poważnie i odpowiedzialnie. Bardzo często wskazana osoba na opiekuna nie nadaje się do tej funkcji z powodu braku odpowiednich kwalifikacji zawodowych, autorytetu, umiejętności pedagogicznych; albo jest tylko figurantem – jej zadania de facto wykonuje inny pracownik.

W społecznym aspekcie służby przygotowawczej należy zwrócić uwagę na następujące fakty:

1) praca zawodowa rozpoczyna niekiedy prawie czterdziestoletni okres aktywności zawodowej,

2) podjęciu pracy, zwłaszcza pierwszej, towarzyszą silne emocje,

3) podjęcie pracy jest zmianą, występują więc u pracownika naturalne opory, obawy,

4) niezbędne jest zapewnienie opieki, wsparcia,

5) właściwe dobranie opiekuna to podstawa odpowiedniego przygotowania pracownika,

6) służba przygotowawcza powinna być działaniem zaplanowanym, monitorowanym, a nie żywiołowym na zasadzie „jakoś to będzie”.

Zwieńczeniem służby przygotowawczej pracownika samorządowego jest egzamin. Choć w uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki może zwolnić pracownika ze służby przygotowawczej, to jednak egzamin jest obowiązkowy. Pozytywnie zdany egzamin stanowi podstawę do nadania uroczystego wymiaru wprowadzenia pracownika do służby administracyjnej poprzez złożenie ślubowania.

Służba przygotowawcza, która w przypadku pracowników samorządowych trwa nie dłużej niż trzy miesiące, jest etapem wprowadzającym do należytego wykonywania obowiązków. Nie powinna być traktowana jako kolejny ustawowy obowiązek, który jak najmniejszym kosztem i zaangażowaniem należy wypełnić, lecz w maksymalny sposób zwrócić uwagę na jej korzyści dla profesjonalnego działania urzędu.

Czytaj także: Awans pracownika samorządowego>>

PRZYKŁAD SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji osobę przyjętą do służby w policji mianuje się policjantem w służbie przygotowawczej na okres trzech lat. W trakcie jej trwania policjant objęty jest procesem adaptacji zawodowej, określonym stosowną decyzją komendanta głównego Policji. Określane są także ramowe zasady odbywania adaptacji zawodowej przez policjanta w oddziałach prewencji, które wskazują liczbę 37 służb przekładanych na 296 godzin, w trakcie których policjant powinien m.in.:

1) wykonywać zadania związane z prowadzeniem akcji i operacji policyjnych w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego,

2) wykonywać czynności służbowe związane z ochroną bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas legalnych zgromadzeń publicznych oraz w czasie imprez masowych i protestów społecznych.

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA