REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Wdowicz

REKLAMA

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Służba przygotowawcza jest kolejnym przykładem systemowego podejścia do doskonalenia potencjału administracji publicznej. Za budujące należy uznać kontynuowanie transferu dobrych praktyk zarządczych z sektora prywatnego do publicznego. Ustawowa ranga przygotowania pracownika do należytego wykonywania obowiązków służbowych jest dobrym kierunkiem budowania profesjonalnej i służebnej administracji publicznej.

REKLAMA

Polska nadrabia długoletnie zaniedbania w zakresie budowania profesjonalnej administracji i etosu pracy urzędnika. Tej ocenie nie służą też czasami zbyt jednostronne oceny czy tendencyjne opinie mass mediów na temat pracy urzędnika.

Obowiązek przygotowania

REKLAMA

Za istotny krok w zakresie wdrożenia systemowych rozwiązań zarządzania zasobami ludzkimi administracji należy uznać przyjęte zapisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, która to po raz pierwszy od 18 lat wprowadziła obowiązek przeprowadzania służby przygotowawczej. Z punktu widzenia społecznej roli organizacji jednym z celów służby przygotowawczej jest adaptacja zawodowa pracownika. W ten sposób jeden ze znaczących podmiotów rynku pracy w sektorze publicznym objęty został obowiązkowym przygotowaniem do wykonywania swoich obowiązków.

Służba przygotowawcza już znacznie wcześniej stała się integralnym elementem wiązania swojej kariery ze służbą cywilną czy też innymi wyspecyfikowanymi grupami zawodowymi, np. służbami mundurowymi.

Przytoczony przykład (patrz: ramka Przykład służby przygotowawczej) obrazuje rangę i odpowiedzialność z tytułu właściwego zaplanowania i przeprowadzenia służby oraz adaptacji zawodowej, pod kątem późniejszego właściwego wykonywania zadań i zajmowania odpowiednich postaw w trudnych, realnych sytuacjach, od których zależeć będzie nasze fizyczne bezpieczeństwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także w wymiarze fachowego, bezstronnego, zgodnego z prawem działania pracowników administracji publicznej, oczekują klienci w urzędach. Dlatego tak ważnego znaczenia nabiera element służby przygotowawczej, jakim jest przystosowanie do wykonywania określonych zadań, wymagające odpowiedniego przygotowania zawodowego. Temu służy właściwie określony program służby przygotowawczej. Wynikiem tego elementu jest określenie, na ile pracownik spełnia instytucjonalne wymagania stanowiska pracy i daje gwarancję należytej pracy.

Czytaj także: Czy osoba zatrudniona na zastępstwo powinna przejść służbę przygotowawczą>>

Przynależność do grupy

REKLAMA

Drugi element służby przygotowawczej obejmuje przystosowanie do środowiska pracy, adaptację jednostki do grupy społecznej, z którą będzie współpracowała. Z punktu widzenia socjologii pracy podjęcie aktywności zawodowej rozpoczyna najdłuższy okres życia, cechujący się odpowiednią dynamiką. Dla wielu osób, np. absolwentów, którzy pracą w administracji publicznej rozpoczynają swoją karierę zawodową, jest to istotna zmiana dotychczasowego ustabilizowanego życia; zmiana, która rodzi określone obawy, niepewność, lęk.

Stawiając pierwsze kroki w urzędzie, na ścieżce rozwoju zawodowego każdy ma, z jednej strony, określone aspiracje, zapał wynikający ze zdobytej wiedzy, posiadanych umiejętności, z drugiej zaś – obawy z braku doświadczenia zawodowego, nieznajomości metod pracy w administracji publicznej. Rozpoczynając zwłaszcza pierwszą pracę, wyjątkowo odczuwa się potrzebę afiliacji, opieki i pomocy ze strony współpracowników i przełożonych.

Stąd tak istotne jest wyznaczenie opiekuna o odpowiedniej wiedzy i predyspozycjach, który będzie przewodnikiem dla adepta służby publicznej.

Opiekun powinien traktować swoją pracę poważnie i odpowiedzialnie. Bardzo często wskazana osoba na opiekuna nie nadaje się do tej funkcji z powodu braku odpowiednich kwalifikacji zawodowych, autorytetu, umiejętności pedagogicznych; albo jest tylko figurantem – jej zadania de facto wykonuje inny pracownik.

W społecznym aspekcie służby przygotowawczej należy zwrócić uwagę na następujące fakty:

1) praca zawodowa rozpoczyna niekiedy prawie czterdziestoletni okres aktywności zawodowej,

2) podjęciu pracy, zwłaszcza pierwszej, towarzyszą silne emocje,

3) podjęcie pracy jest zmianą, występują więc u pracownika naturalne opory, obawy,

4) niezbędne jest zapewnienie opieki, wsparcia,

5) właściwe dobranie opiekuna to podstawa odpowiedniego przygotowania pracownika,

6) służba przygotowawcza powinna być działaniem zaplanowanym, monitorowanym, a nie żywiołowym na zasadzie „jakoś to będzie”.

Zwieńczeniem służby przygotowawczej pracownika samorządowego jest egzamin. Choć w uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki może zwolnić pracownika ze służby przygotowawczej, to jednak egzamin jest obowiązkowy. Pozytywnie zdany egzamin stanowi podstawę do nadania uroczystego wymiaru wprowadzenia pracownika do służby administracyjnej poprzez złożenie ślubowania.

Służba przygotowawcza, która w przypadku pracowników samorządowych trwa nie dłużej niż trzy miesiące, jest etapem wprowadzającym do należytego wykonywania obowiązków. Nie powinna być traktowana jako kolejny ustawowy obowiązek, który jak najmniejszym kosztem i zaangażowaniem należy wypełnić, lecz w maksymalny sposób zwrócić uwagę na jej korzyści dla profesjonalnego działania urzędu.

Czytaj także: Awans pracownika samorządowego>>

PRZYKŁAD SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji osobę przyjętą do służby w policji mianuje się policjantem w służbie przygotowawczej na okres trzech lat. W trakcie jej trwania policjant objęty jest procesem adaptacji zawodowej, określonym stosowną decyzją komendanta głównego Policji. Określane są także ramowe zasady odbywania adaptacji zawodowej przez policjanta w oddziałach prewencji, które wskazują liczbę 37 służb przekładanych na 296 godzin, w trakcie których policjant powinien m.in.:

1) wykonywać zadania związane z prowadzeniem akcji i operacji policyjnych w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego,

2) wykonywać czynności służbowe związane z ochroną bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas legalnych zgromadzeń publicznych oraz w czasie imprez masowych i protestów społecznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA