REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oddolne inicjatywy edukacyjne w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki

Barbara Matysik
Socjolog o wieloletnim doświadczeniu zawodowym w pomocy społecznej i administracji publicznej, ekspert w obszarze integracji społecznej, zatrudnienia, autor i koordynator projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych, wieloletni nauczyciel Kolegium Pracowników Służb Społecznych, wykładowca studiów podyplomowych w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej. Autor publikacji z zakresu pomocy społecznej i zabezpieczenia społecznego. Doświadczony trener i współautor programów szkoleń i specjalizacji dla kadr pomocy społecznej. Konsultantka wybranych ośrodków pomocy społecznej.

REKLAMA

W większości województw ogłoszono lub planuje się ogłosić konkursy na składanie wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 9.5 "Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich" - finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. 

Obecnie edukacja powinna być instrumentem przygotowującym mieszkańców wsi do zarabiania, ale również  do odświeżania, odkrywania lub tworzenia oraz udostępniania zasobów wiedzy i umiejętności obecnych na wsi od pokoleń. Wiejskie społeczności lokalne same powinny diagnozować swoje problemy, poszukiwać ich rozwiązań i brać udział we wdrażaniu swoich pomysłów i inicjatyw edukacyjnych. Barierą dla realizacji inicjatyw są zwykle ograniczenia finansowe. W ich pokonywaniu może pomóc Program Operacyjny Kapitał Ludzki Działanie 9.5. „Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich".

REKLAMA

W zakres potencjalnego dofinansowania wchodzą 2 typy projektów:

- projekty wspierające oddolne inicjatywy lokalne, obejmujące działania o charakterze informacyjnym, promocyjnym, szkoleniowym lub doradczym - przyczyniające się do poprawy warunków rozwoju edukacji na obszarach wiejskich

- rozwój dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz promowania edukacji na obszarach wiejskich.  

Cel działania 9.5 PO KL

Celem Działania 9.5 jest pobudzenie aktywności mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz samoorganizacji i tworzenia lokalnych inicjatyw ukierunkowanych na rozwój edukacji i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców obszarów wiejskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość dofinansowania

Dofinansowanie można uzyskać w kwocie nie większej niż 50 tysięcy złotych na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy i niejednokrotnie nie dłużej niż do 31 grudnia przyszłego roku. Co ważne - od wnioskodawców nie wymaga się żadnego wkładu własnego.  

Kto może się ubiegać o środki?   

Wnioski o dofinansowanie projektów mogą być składane przez wszystkie podmioty posiadające osobowość prawną, co oznacza m.in.: organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego, firmy szkoleniowe, instytucje oświatowe. Z kręgu uprawnionych do aplikowania wyłączone są osoby fizyczne (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie odrębnych przepisów).

Preferencyjnie są traktowane projekty realizowane w partnerstwie, za które przysługują dodatkowe punkty strategiczne.  

Kto skorzysta?

-    mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tys. mieszkańców;

-    społeczności lokalne aktywnie działające na obszarach wiejskich na rzecz rozwoju edukacji i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców tych obszarów;

-    podmioty działające na obszarach wiejskich na rzecz przeciwdziałania ich marginalizacji i zapewnienia ich odpowiedniego rozwoju.

Jakie projekty mogą zostać dofinansowane?

Dofinansowanie można otrzymać na następujące typy projektów:

REKLAMA

-   tworzenie i wsparcie działalności inicjatyw ukierunkowanych na pobudzenie świadomości środowisk lokalnych i ich zaangażowanie w działania na rzecz rozwoju edukacji na terenach wiejskich i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców obszarów wiejskich;

-   projekty przyczyniające się do podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji mieszkańców obszarów wiejskich oraz rozwoju usług edukacyjnych na tych obszarach;

-   działania informacyjno-promocyjne, szkoleniowe, doradcze podnoszące świadomość mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie korzyści płynących z kształcenia i szkolenia.

Ważne jest, by projekt był odpowiedzią na oddolną inicjatywę lokalną.


Oddolna inicjatywa lokalna

REKLAMA

Oddolną inicjatywą lokalną w POKL jest projekt o zasięgu lokalnym - ograniczony do obszaru  gminy lub kilku gmin. Adresatami działań projektowych powinni być wyłącznie mieszkańcy gmin wiejskich, wiejsko -miejskich i miast do 25 tys. mieszkańców, który jako grupa docelowa brali udział w formułowaniu założeń i/lub realizacji projektu.

Charakter inicjatywy zobowiązuje do tego, by w ramach Działania 9.5 udzielać wsparcia stosownie do rzeczywistych potrzeb społeczności lokalnej, rozpoznanych przez nią samą. Projekt ma np. służyć rozwiązaniu problemu zdiagnozowanego przez tą społeczność lub służyć aktywizacji tj. zwiększać zdolności społeczności lokalnej do diagnozowania i rozwiązywania problemów we własnym zakresie.

Oddolne inicjatywy lokalne powinny realizować zasadę empowerment (upełnomocnienia), co oznacza udział grup doświadczających zróżnicowanych problemów społecznych w rozpoznaniu i określeniu swoich potrzeb oraz zakresu oczekiwanego wsparcia w trakcie przygotowania projektu i/lub realizacji projektu.

Co oznacza pojęcie „oddolne” w typie operacji „oddolne inicjatywy edukacyjne”?

Pojęcie „oddolny” w Działaniu 9.5 POKL oznacza, że potrzeba podjęcia i  realizacji określonej  inicjatywy nie pochodzi z zewnątrz np. od firmy szkoleniowej, lecz zaczyna się od potrzeb społeczności lokalnej wyrażonych przez nią.   

Przykłady oddolnych inicjatyw edukacyjnych:

- powołanie stowarzyszenia na rzecz prowadzenia szkoły na wsi,

- wdrożenie zaplanowanych przedsięwzięć w/w stowarzyszenia np. szkolenia z prawa oświatowego,

- organizacja dodatkowych zajęć edukacyjnych dla dzieci np. kursy językowy lub inne zajęcia, których nie zapewnia system oświaty w odpowiedzi na potrzebę zgłoszoną przez mieszkańców,

- kursy komputerowe, językowe dla dorosłych organizowane przez projektodawcę wskutek potrzeby wyrażonej przez mieszkańców,

- opracowanie gminnej strategii oświatowej,

- kursy i szkolenia tematyczne na przykład: kulinarne, przedsiębiorczości, prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego,

- projekty dotyczące kultywowania lokalnych tradycji : pieczenie chleba, hafciarstwo, rękodzielnictwo,

- wyjazd studyjny np. do wioski tematycznej,

- warsztaty i imprezy promujące wieś i POKL .

W treści wniosku o dofinansowanie powinna być zamieszczona obowiązkowo, opisowa informacja, czy dana inicjatywa spełnia zasadę empowerment i jest wynikiem  społecznej identyfikacji i akceptacji oraz partycypacji.

Jak przedstawić we wniosku inicjatywę oddolną?  

Za wskazówki niech posłużą informacje o tym, że z treści wniosku musi wynikać kto, kiedy i gdzie wystąpił z inicjatywą edukacyjną i czego ona dotyczy oraz ile osób skorzysta z jej realizacji i w jaki sposób. Wobec tego warto napisać we wniosku o np.

-  odbytych spotkaniach z mieszkańcami, obywatelami, w trakcie których omawiano kwestię potrzeby społeczności lokalnej/projektu (liczba spotkań, liczba uczestników, wpływ spotkań na podjęcie decyzji o realizacji projektu);

- stanowiskach przedstawicieli jednostek pomocniczych i organizacyjnych gmin (sołectwa, dzielnice, osiedla i inne) wspierających projekt lub deklarujących udział w projekcie (nazwy organów i jednostek i rodzaj deklaracji wsparcie/uczestnictwo);

- podmiotach i instytucjach deklarujących zamiar współuczestnictwa lub współpracy w realizacji projektu (nie chodzi tu o formalne partnerstwo).

Rezultatami projektów stanowiącymi o mierze ich sukcesu mogą być:

-    liczbą osób, które podniosły swoje kwalifikacje;

-    liczbą zorganizowanych spotkań społeczności lokalnej;

-    liczbą pomiotów (przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, instytucji publicznych), które włączyły się w działania na rzecz rozwoju edukacji w danej społeczności wiejskiej.

Barbara Matysik

samorzad.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

Wenecja - od kiedy będą obowiązywać nowe zasady wjazdu, obowiązkowa rejestracja i opłata?

Aż 60 tysięcy turystów odwiedziło Wenecję w ostatnią niedzielę przed wejściem w życie nowych zasad wjazdu do historycznego centrum i rezerwacji wizyt. Ponadto w tych dniach odbyło się także Biennale Sztuki. Takich tłumów we włoskim mieście jeszcze nie było. 

Kto wygrał w drugiej turze wybory na prezydenta miasta? PKW podała wyniki

Państwowa Komisja Wyborcza podała wyniki II tury niedzielnych wyborów samorządowych. Jak wyglądają one w największych miastach?

REKLAMA

Będzie eksplozja w Polsce? 15 000 zachorowań w Chinach. Wzrost o 1500%. Źle w Bułgarii, Czechach. I Chorwacji

Czy ta choroba eksploduje w Polsce tak jak w innych krajach. Krztusiec atakuje coraz więcej krajów.

Min. edukacji B. Nowacka: W najbliższym roku szkolnym nie będzie HIT, WOS i edukacji obywatelskiej

Min. B. Nowacka Nowacka odrzuciła pomysł ZNP co do przywrócenia WOS na rok szkolny 2024/2025. Krótko stwierdziła: To byłby chaos.

REKLAMA