REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oddolne inicjatywy edukacyjne w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Matysik
Socjolog o wieloletnim doświadczeniu zawodowym w pomocy społecznej i administracji publicznej, ekspert w obszarze integracji społecznej, zatrudnienia, autor i koordynator projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych, wieloletni nauczyciel Kolegium Pracowników Służb Społecznych, wykładowca studiów podyplomowych w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej. Autor publikacji z zakresu pomocy społecznej i zabezpieczenia społecznego. Doświadczony trener i współautor programów szkoleń i specjalizacji dla kadr pomocy społecznej. Konsultantka wybranych ośrodków pomocy społecznej.

REKLAMA

W większości województw ogłoszono lub planuje się ogłosić konkursy na składanie wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 9.5 "Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich" - finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. 

Obecnie edukacja powinna być instrumentem przygotowującym mieszkańców wsi do zarabiania, ale również  do odświeżania, odkrywania lub tworzenia oraz udostępniania zasobów wiedzy i umiejętności obecnych na wsi od pokoleń. Wiejskie społeczności lokalne same powinny diagnozować swoje problemy, poszukiwać ich rozwiązań i brać udział we wdrażaniu swoich pomysłów i inicjatyw edukacyjnych. Barierą dla realizacji inicjatyw są zwykle ograniczenia finansowe. W ich pokonywaniu może pomóc Program Operacyjny Kapitał Ludzki Działanie 9.5. „Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich".

REKLAMA

REKLAMA

W zakres potencjalnego dofinansowania wchodzą 2 typy projektów:

- projekty wspierające oddolne inicjatywy lokalne, obejmujące działania o charakterze informacyjnym, promocyjnym, szkoleniowym lub doradczym - przyczyniające się do poprawy warunków rozwoju edukacji na obszarach wiejskich

- rozwój dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz promowania edukacji na obszarach wiejskich.  

REKLAMA

Cel działania 9.5 PO KL

Celem Działania 9.5 jest pobudzenie aktywności mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz samoorganizacji i tworzenia lokalnych inicjatyw ukierunkowanych na rozwój edukacji i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców obszarów wiejskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość dofinansowania

Dofinansowanie można uzyskać w kwocie nie większej niż 50 tysięcy złotych na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy i niejednokrotnie nie dłużej niż do 31 grudnia przyszłego roku. Co ważne - od wnioskodawców nie wymaga się żadnego wkładu własnego.  

Kto może się ubiegać o środki?   

Wnioski o dofinansowanie projektów mogą być składane przez wszystkie podmioty posiadające osobowość prawną, co oznacza m.in.: organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego, firmy szkoleniowe, instytucje oświatowe. Z kręgu uprawnionych do aplikowania wyłączone są osoby fizyczne (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie odrębnych przepisów).

Preferencyjnie są traktowane projekty realizowane w partnerstwie, za które przysługują dodatkowe punkty strategiczne.  

Kto skorzysta?

-    mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tys. mieszkańców;

-    społeczności lokalne aktywnie działające na obszarach wiejskich na rzecz rozwoju edukacji i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców tych obszarów;

-    podmioty działające na obszarach wiejskich na rzecz przeciwdziałania ich marginalizacji i zapewnienia ich odpowiedniego rozwoju.

Jakie projekty mogą zostać dofinansowane?

Dofinansowanie można otrzymać na następujące typy projektów:

-   tworzenie i wsparcie działalności inicjatyw ukierunkowanych na pobudzenie świadomości środowisk lokalnych i ich zaangażowanie w działania na rzecz rozwoju edukacji na terenach wiejskich i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców obszarów wiejskich;

-   projekty przyczyniające się do podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji mieszkańców obszarów wiejskich oraz rozwoju usług edukacyjnych na tych obszarach;

-   działania informacyjno-promocyjne, szkoleniowe, doradcze podnoszące świadomość mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie korzyści płynących z kształcenia i szkolenia.

Ważne jest, by projekt był odpowiedzią na oddolną inicjatywę lokalną.


Oddolna inicjatywa lokalna

Oddolną inicjatywą lokalną w POKL jest projekt o zasięgu lokalnym - ograniczony do obszaru  gminy lub kilku gmin. Adresatami działań projektowych powinni być wyłącznie mieszkańcy gmin wiejskich, wiejsko -miejskich i miast do 25 tys. mieszkańców, który jako grupa docelowa brali udział w formułowaniu założeń i/lub realizacji projektu.

Charakter inicjatywy zobowiązuje do tego, by w ramach Działania 9.5 udzielać wsparcia stosownie do rzeczywistych potrzeb społeczności lokalnej, rozpoznanych przez nią samą. Projekt ma np. służyć rozwiązaniu problemu zdiagnozowanego przez tą społeczność lub służyć aktywizacji tj. zwiększać zdolności społeczności lokalnej do diagnozowania i rozwiązywania problemów we własnym zakresie.

Oddolne inicjatywy lokalne powinny realizować zasadę empowerment (upełnomocnienia), co oznacza udział grup doświadczających zróżnicowanych problemów społecznych w rozpoznaniu i określeniu swoich potrzeb oraz zakresu oczekiwanego wsparcia w trakcie przygotowania projektu i/lub realizacji projektu.

Co oznacza pojęcie „oddolne” w typie operacji „oddolne inicjatywy edukacyjne”?

Pojęcie „oddolny” w Działaniu 9.5 POKL oznacza, że potrzeba podjęcia i  realizacji określonej  inicjatywy nie pochodzi z zewnątrz np. od firmy szkoleniowej, lecz zaczyna się od potrzeb społeczności lokalnej wyrażonych przez nią.   

Przykłady oddolnych inicjatyw edukacyjnych:

- powołanie stowarzyszenia na rzecz prowadzenia szkoły na wsi,

- wdrożenie zaplanowanych przedsięwzięć w/w stowarzyszenia np. szkolenia z prawa oświatowego,

- organizacja dodatkowych zajęć edukacyjnych dla dzieci np. kursy językowy lub inne zajęcia, których nie zapewnia system oświaty w odpowiedzi na potrzebę zgłoszoną przez mieszkańców,

- kursy komputerowe, językowe dla dorosłych organizowane przez projektodawcę wskutek potrzeby wyrażonej przez mieszkańców,

- opracowanie gminnej strategii oświatowej,

- kursy i szkolenia tematyczne na przykład: kulinarne, przedsiębiorczości, prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego,

- projekty dotyczące kultywowania lokalnych tradycji : pieczenie chleba, hafciarstwo, rękodzielnictwo,

- wyjazd studyjny np. do wioski tematycznej,

- warsztaty i imprezy promujące wieś i POKL .

W treści wniosku o dofinansowanie powinna być zamieszczona obowiązkowo, opisowa informacja, czy dana inicjatywa spełnia zasadę empowerment i jest wynikiem  społecznej identyfikacji i akceptacji oraz partycypacji.

Jak przedstawić we wniosku inicjatywę oddolną?  

Za wskazówki niech posłużą informacje o tym, że z treści wniosku musi wynikać kto, kiedy i gdzie wystąpił z inicjatywą edukacyjną i czego ona dotyczy oraz ile osób skorzysta z jej realizacji i w jaki sposób. Wobec tego warto napisać we wniosku o np.

-  odbytych spotkaniach z mieszkańcami, obywatelami, w trakcie których omawiano kwestię potrzeby społeczności lokalnej/projektu (liczba spotkań, liczba uczestników, wpływ spotkań na podjęcie decyzji o realizacji projektu);

- stanowiskach przedstawicieli jednostek pomocniczych i organizacyjnych gmin (sołectwa, dzielnice, osiedla i inne) wspierających projekt lub deklarujących udział w projekcie (nazwy organów i jednostek i rodzaj deklaracji wsparcie/uczestnictwo);

- podmiotach i instytucjach deklarujących zamiar współuczestnictwa lub współpracy w realizacji projektu (nie chodzi tu o formalne partnerstwo).

Rezultatami projektów stanowiącymi o mierze ich sukcesu mogą być:

-    liczbą osób, które podniosły swoje kwalifikacje;

-    liczbą zorganizowanych spotkań społeczności lokalnej;

-    liczbą pomiotów (przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, instytucji publicznych), które włączyły się w działania na rzecz rozwoju edukacji w danej społeczności wiejskiej.

Barbara Matysik

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA