Organizacja wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół
10 cze 2010
Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?
Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej
31 mar 2010
Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?
Nowe regulacje w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej
10 mar 2010
Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują zmienione przepisy w zakresie
funkcjonowania audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jednostkach
sektora finansów publicznych, wynikające z nowej ustawy o finansach
publicznych. W artykule wskazano obowiązujące regulacje w tym zakresie.
Harmonogram realizacji budżetu i układ wykonawczy
25 lut 2010
Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie 11 stycznia 2010 r.
wystosowała pismo do przewodniczących rad, starostów, prezydentów
miast, burmistrzów, wójtów i skarbników w sprawie zmian w przepisach
wynikających z nowej ustawy o finansach publicznych. Zmiany te dotyczą
m.in. harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu
terytorialnego i wprowadzania układu wykonawczego do uchwały
budżetowej.
Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym - pytania i odpowiedzi
10 lis 2009
Zakład budżetowy zobowiązany jest do składania sprawozdania Rb-WS. Czy remont pomieszczeń lokali komunalnych jest wydatkiem strukturalnym? Jak traktować badania wody dokonywane przez sanepid? Oto odpowiedzi, które ułatwią klasyfikowanie wydatków strukturalnych.
Ewidencja należności i zobowiązań
01 wrz 2009
W jednostkach sektora finansów publicznych powstają różnego rodzaju należności i zobowiązania. Oto analiza problematyki związanej z ich rejestracją, oraz ewidencjonowaniem operacji towarzyszących ich powstawaniu oraz spłacie.
Zaliczki wypłacane przez jednostkę budżetową
19 sie 2009
Czy jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, zamawiając towary lub usługi, może wpłacić dostawcy zaliczkę na poczet zamówionego towaru czy usługi?
Ewidencjonowanie majątku Skarbu Państwa
06 lip 2009
Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są do przekazywania danych niezbędnych do prowadzenia ewidencji majątku Skarbu Państwa. W artykule wskazujemy – jakie są to dane, tryb i terminy ich przekazywania.
Podatki i opłaty lokalne
22 maja 2009
Jak wiadomo część podatków ma charakter lokalny. Oprócz nich jednak, w pewnych sytuacjach jesteśmy zobowiązani do ponoszenia innych świadczeń o takim charakterze. Przyjrzyjmy się głównym podatkom i opłatom lokalnym.
Wydatki i koszty w jednostkach sektora finansów publicznych
19 lis 2008
W szczególnych zasadach rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych dominującym pojęciem jest „wydatek”.
Zasady finansowania jednostek budżetowych z dochodów własnych
13 paź 2008
Samorządowe jednostki budżetowe dokonują wpłaty na rachunek dochodów budżetu jednostek samorządu terytorialnego w postaci nadwyżki środków obrotowych dochodów własnych. Nadwyżka ustalona jest na dzień 31 grudnia w wysokości wynikającej z przyjętej w tej sprawie uchwały.
Gospodarka finansowa w trakcie wykonywania budżetu samorządu terytorialnego
05 wrz 2008
Przy wykonywaniu budżetu zarząd jednostki samorządowej może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków polegających np. na zmianach planu dochodów i wydatków, związanych z uzyskaniem dotacji celowych.
Jak prawidłowo rozliczyć delegacje służbowe
11 cze 2008
Odbywając podróż służbową, podatnikowi przysługują diety. Dotyczy to zarówno podróży służbowych krajowych, jak i zagranicznych. Właściwe udokumentowanie wydatków na takie podróże pozwala uwzględnić je w kosztach uzyskania przychodów.
Zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
13 maja 2008
Jednostki sektora finansów publicznych mają obowiązek stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, aby rzetelnie i jasno przedstawić sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
Odraczanie i rozkładanie na raty należności samorządu
07 maja 2008
W przypadku należności realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa uprawnienia do dokonywania umorzeń (rozkładania na raty, odraczania) posiada zarząd jednostki samorządowej. Uprawnienie to przysługuje tylko do kwoty 40 tys. zł. Po przekroczeniu tej kwoty właściwym dysponentem (np. do umorzenia) części budżetowej jest np. wojewoda.
Jaka jest procedura udzielania absolutorium
16 kwi 2008
Jakie niezbędne czynności musi podjąć rada, aby uchwała w sprawie absolutorium nie naruszała przepisów prawa? Jakie elementy powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, aby komisja rewizyjna mogła w sposób rzetelny i obiektywny dokonać oceny wykonania budżetu?
System audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych
08 lut 2008
Audyt wewnętrzny prowadzi się m.in. w jednostkach podsektora samorządowego, jeżeli jednostki te gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków.
Jak przebiega ewidencja księgowa funduszy z Unii Europejskiej
11 wrz 2007
Dotacje w księgach rachunkowych można ujmować dwoma metodami. Metodą kapitałową, co oznacza, że otrzymane środki ujmuje się jako zwiększenie kapitału (funduszu) własnego, lub metodą wynikową jako przychody.Ewidencję za pomocą drugiego sposobu powinny stosować jednostki podlegające ustawie o rachunkowości, co do których przepisy systemowe nie zawierają odmiennych uregulowań.