Kategorie

Audyt i kontrola

10 kwi 2021
7 maja 2021
Zakres dat:

Jakie zasady obowiązują przy przeprowadzaniu spisu z natury w jednostkach budżetowych

Jakie są podstawowe czynności i zasady poprzedzające inwentaryzację polegającą na spisie z natury? Jak należy powołać komisję inwentaryzacyjną?

Kontrola dokumentów oraz instrukcja kasowa


Instrukcja inwentaryzacyjna, to jeden z nieobowiązkowych elementów przyjętych zasad rachunkowości w jednostce budżetowej. Powinna ona dawać informację o organizacji dokumentacji inwentaryzacji oraz o podziale kompetencji między kierownikiem jednostki budżetowej a głównym księgowym.

Zasady przeprowadzania kontroli przetargów

Dwa podstawowe narzędzia kontrolne prezesa Urzędu Zamówień Publicznych to kontrola uprzednia prowadzona przed zawarciem umowy oraz kontrola następcza, dokonywana już po udzieleniu zamówienia. Podstawowym dokumentem, w którym są utrwalane czynności zamawiającego, to protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Kontrola dokumentów oraz instrukcja kasowa



Nieobligatoryjna część polityki rachunkowości w jednostce budżetowej to m.in. instrukcja obiegu i kontroli dokumentów oraz instrukcja kasowa. Ta część polityki rachunkowości wynika z tzw. praktyki rachunkowości i z faktu, że mimo iż konkretne przepisy nie określają wprost obowiązku opracowania takich dokumentów, to jednak pewne rozwiązania muszą zostać uregulowane pisemnie.

Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

Przepisami ustawy o finansach publicznych w 2001 r. ustanowiono obowiązek i zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W czerwcu i lipcu 2006 r. na podstawie nowelizacji ustawy o finansach publicznych ogłoszono szereg nowych rozporządzeń i komunikatów regulujących funkcjonowanie audytu wewnętrznego w tych jednostkach

Informacja z wykonania budżetu jednostki samorządu za pierwsze półrocze

31 sierpnia 2007 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. organowi stanowiącemu jednostki oraz regionalnej izbie obrachunkowej.

Ewidencja środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych

Jak przygotowywać okresowe sprawozdania z pomocy publicznej

Jak należy sporządzać i przekazywać sprawozdania o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, w tym okresowe sprawozdania o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie?

Doręczenia zarządzeń gminy wojewódzkim organom nadzorczym

Określony w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 tej ustawy, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał.

Niezłożenie oświadczenia nie może być podstawą do odwołania wójta przez premiera

Naruszenie przez wójta gminy przepisu art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym wójt jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, nie jest tożsame i nie stanowi naruszenia prawa przez gminę, uzasadniającego skorzystanie przez premiera z uprawnień do odwołania wójta na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy.

Wojewoda nie może zabraniać gminie zaskarżania jego decyzji

Akty nadzoru nie mogą wkraczać w prawo gminy do ich zaskarżania, wobec czego nadzór nie może swoimi działaniami niweczyć prawa gminy do dostępu do sądu - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.

Przychody, wydatki budżetowe i sprawozdania

Jak interpretować art. 183 ustawy o finansach publicznych? Jaka jest szczegółowość planu przychodów i wydatków? Jak prawidłowo sporządzać kwartalne sprawozdanie Rb-NDS?

Zmiany w audycie wewnętrznym

Na rok 2009 zaplanowano wiele zmian w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W artykule sygnalizujemy wprowadzone, a także planowane zmiany w tym zakresie.

Czynności sprawdzające w audycie wewnętrznym

Czynności sprawdzające przeprowadzane przez audytora wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych mają zapewnić właściwą realizację rekomendacji.

Kontrola nad samorządami w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Nie rzadziej niż raz na trzy lata kontrolowana będzie realizacja zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W tym czasie samorządy mogą także zostać skontrolowane doraźnie jeśli pojawią się przypuszczenia iż nie wywiązują się z ustawowych zadań.