reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Zamówienia publiczne > Wspólna obsługa w zakresie zamówień publicznych niedopuszczalna

Wspólna obsługa w zakresie zamówień publicznych niedopuszczalna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że prowadzenie wspólnej obsługi w zakresie zamówień publicznych na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych regulujących organizację i funkcjonowanie CUW jest niedopuszczalne.

Podsumowując, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, mając na uwadze zasadę racjonalności ustawodawcy podkreślił, że skoro szczególne przepisy Prawa zamówień publicznych wprowadzają i znają konkretne regulacje w zakresie wyznaczania innego podmiotu do wykonania zadań z zamówień publicznych niż zamawiający, brak jest możliwości na podstawie ogólnych norm kompetencyjnych (art. 10b ustawy o samorządzie gminnym) przekazania tego zadania innej jednostce organizacyjnej gminy.

Wyrok jest nieprawomocny.

W odniesieniu do powyższego orzeczenia nie sposób zgodzić się z WSA w Gliwicach w zakresie, w jakim Sąd wskazał, że nieprawidłowe jest podjęcie przez radę gminy uchwały na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych regulujących w sposób ogólny organizację i funkcjonowanie samorządowych centrów usług wspólnych. Powołanie w podstawie prawnej błędnego przepisu, przy spełnieniu wszystkich wymagań stawianych przez prawidłowy przepis może zostać uznane co najwyżej za nieistotne naruszenie prawa i nie powinno skutkować nieważnością całej uchwały. Istotne jest bowiem to, czy akt prawny, w którym wadliwie wskazano podstawę prawną, zawiera w swojej treści wszystkie elementy zawarte przez ustawodawcę we właściwym przepisie.

Przekładając powyższe na występujący w analizowanym orzeczeniu stan faktyczny i prawny wskazać należy, że rolą organu nadzoru przy ustaleniu, że w podstawie prawnej uchwały został wskazany błędny przepis (art. 10a-10d ustawy o samorządzie gminnym), powinna być ocena, czy pomimo tej wady uchwała zawiera wszystkie elementy określone przez ustawodawcę w przepisie art. 15c Prawa zamówień publicznych. Dopiero uznanie, że taka uchwała nie wypełnia delegacji określonej w tym właściwym przepisie umożliwia organowi nadzoru stwierdzenie nieważności całej uchwały. Jeszcze raz bowiem podkreślić należy, że badając legalność konkretnej uchwały w pierwszej kolejności należy brać pod uwagę jej treść, a nie podstawę prawną, której wadliwe określenie (przy braku innych nieprawidłowości) może zostać uznane co najwyżej za nieistotne naruszenie prawa, niepowodujące nieważności całego takiego aktu prawnego.

Mateusz Karciarz

prawnik, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Żurawska-Wojcieszek

Auditor, konsultant, trener w zakresie systemów zarządznia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama