REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Baza PESEL w pytaniach i odpowiedziach

Prawo-internet/ Fot. Fotolia
Prawo-internet/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dostęp do bazy PESEL mają tylko uprawnione podmioty. Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych?

Baza PESEL - pytania i odpowiedzi

Oto najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi dotyczące bezpieczeństwa naszych danych w bazie PESEL.

REKLAMA

Polecamy produkt: Gazeta Samorządu i Administracji

Kto ma dostęp do danych bazy PESEL?

Dostęp do tych danych mają TYLKO podmioty uprawnione, to znaczy:

  • organy administracji publicznej,
  • sądy,
  • prokuratura,
  • Policja,
  • Straż Graniczna,
  • Służba Więzienna,
  • Służba Kontrwywiadu Wojskowego,
  • Służba Wywiadu Wojskowego,
  • Służba Celna,
  • Żandarmeria Wojskowa,
  • Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
  • Agencja Wywiadu,
  • Biuro Ochrony Rządu,
  • Centralne Biuro Antykorupcyjne,
  • Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych,
  • organy wyborcze,
  • straże gminne /miejskie/,
  • komornicy sądowi – w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego,
  • organy kontroli skarbowej i wywiadu skarbowego,
  • państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz inne podmioty – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach,
  • Polski Czerwony Krzyż – w zakresie danych osób poszukiwanych.

Udostępnianie danych na rzecz ww. podmiotów następuje nieodpłatnie.

  • Podmioty, które:

- wykażą w tym interes prawny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy doszło do „wycieku” danych z bazy PESEL?

Nie. Ministerstwo Cyfryzacji stwierdziło jedynie, że o dane PESEL wnioskuje kilka podmiotów, które składają zapytania o nie w bardzo dużych ilościach i w np. porze nocnej. To zwróciło uwagę specjalistów MC. Urzędnicy na podstawie tych anomalii zawiadomili organy ścigania i dopiero te ustalą, czy doszło do przestępstwa. Komornicy mają bowiem, z mocy przepisów, dostęp do bazy PESEL. Jest jednak kilka warunków, które muszą spełnić, by w sposób bezpieczny z tego dostępu korzystać. Są to m.in.: specjalnie przystosowany komputer bez dostępu do internetu. Dostęp do bazy PESEL odbywa się za pomocą łączy dedykowanych, zaś ona sama NIE JEST PODŁĄCZONA do sieci internet.

Czy każdy może sprawdzić kto i o jakie jego dane z bazy PESEL wnioskował?

Tak.

Każdy obywatel dwa razy w roku może bezpłatnie sprawdzić jakie dane na jego temat znajdują się w bazie PESEL oraz czy i w jakim celu zwracały się o nie konkretne instytucje.

Taką informację można uzyskać na jeden z dwóch sposobów:

  1. Przesłać na adres Ministerstwa Cyfryzacji wypełniony i podpisany Profilem Zaufanym wniosek.
  2. Przesłać wypełniony i podpisany wniosek na adres:

Ministerstwo Cyfryzacji,

Departament Ewidencji Państwowych,

ul. Królewska 27,

00-060 Warszawa,

z dopiskiem SRP.

WAŻNE!

  • We wniosku należy  zaznaczyć jakiego numeru PESEL dotyczy zapytanie oraz określić o jaki przedział czasu pytamy

Co dalej?

Jeśli informacje uzyskane z bazy PESEL potwierdzą, że o nasze dane wnioskowała kancelaria lub inny podmiot, który nie miał do tego podstaw prawnych (tzn. wobec nas nie toczy się żadne postępowanie egzekucyjne) wówczas możesz zgłosić ten fakt do prokuratury z prośbą o nadanie statusu pokrzywdzonego w toczącym się śledztwie.

Jeśli nadal masz pytania…

Zadzwoń na specjalny numer telefonu:

22 245 59 05

Czy baza PESEL jest bezpieczna?

Tak. Pracuje ona w sieci wydzielonej, a komputery do niej podłączone NIE MAJĄ PRAWA być podłączone do internetu.

Czy działania podmiotów, które mają dostęp do bazy PESEL są w jakikolwiek sposób analizowane?

Tak. Właśnie dlatego wykryto tę anomalię. Do wykrycia takich działań konieczny jest określony przedział czasowy.

Co zrobi Państwo, by chronić obywateli przed skutkami „wycieku”?

Na tym etapie postępowania prowadzonego przez prokuraturę i ABW nie można jeszcze mówić o jakichkolwiek działaniach przestępczych oraz o „wycieku” danych. Na razie nie ma dowodów na to, że pobrane dane zostały użyte niezgodnie z ich przeznaczeniem. Dane wszystkich osób, o które wnioskowały sprawdzane kancelarie zostały zidentyfikowane przez administratorów systemu PESEL. Ministerstwo posiada pełna wiedzę kim są te osoby.

Czy osoby te zostaną poinformowane o fakcie pobrania ich danych?

Nie na tym etapie postępowania, ponieważ jak dotąd nie stwierdzono żadnego przestępstwa. Jeśli prokuratura stwierdzi, że doszło do naruszenia prawa i dane tych osób zostały wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem, wówczas osoby te zostaną o tym fakcie poinformowane, jako osoby pokrzywdzone.

Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych (jeśli takowa zostanie potwierdzona)?

Tylko i wyłącznie osoby, które umożliwiły (np. poprzez nienależyte zabezpieczenie komputerów dostępowych) dostęp do bazy osobom nieuprawnionym lub świadomie zezwoliły na taki dostęp, bądź same pobierały te dane w sposób nieuprawniony (to znaczy nie związany z prowadzonymi postępowaniami).

Czy osoby trzecie mają dostęp do bazy PESEL?

Nie. Taki dostęp przysługuje TYLKO podmiotom uprawnionym i to one odpowiadają za zabezpieczenie komputerów, które taki dostęp mają. Dostęp ten reguluje art. 46 Ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (z późn. zmianami).

Jaka instytucja jest odpowiedzialna za ochronę danych osobowych w bazie PESEL?

Ministerstwo Cyfryzacji jest administratorem bazy PESEL, a to znaczy, że odpowiada za bezpieczeństwo zgromadzonych w niej danych.

Czy warto rejestrować się w BIK, by sprawdzić co się dzieje na naszym koncie?

Tak. Trzeba jednak DOKŁADNIE zapoznać się z regulaminem świadczenia usług przez Biuro Informacji Kredytowej. Każda forma sprawdzenia, czy nasze dane nie posłużyły do np. zaciągnięcia kredytu przez osoby do tego nieuprawnione jest dobra.

Czy Ministerstwo Cyfryzacji zamierza wymienić dowody osobiste tym, których dane zostały pobrane przez kancelarie, w których dochodziło do zwiększonych pobrań danych?

Nie. Na tym etapie postępowania nie ma żadnych dowodów, że dane te zostały użyte niezgodnie z ich przeznaczeniem.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Polecamy serwis: Klienci

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. edukacji B. Nowacka zgadza się na nagrodę jubileuszową dla nauczycieli. Będzie 28 886,2 zł brutto i 350%? [Obliczenia]

W MEN plenarne posiedzenie Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. I szereg propozycji realizacji niektórych propozycji nauczycieli. Jednym z nich jest nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy. 

Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

REKLAMA

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

REKLAMA