REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Swoboda wójta przy wyborze na stanowisko urzędnicze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Swoboda wójta przy wyborze na stanowisko urzędnicze /Fot. Shutterstock
Swoboda wójta przy wyborze na stanowisko urzędnicze /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Fakt zdobycia przez kandydata na stanowisko urzędnicze największej liczby punktów w postępowaniu konkursowym nie oznacza obowiązku jego zatrudnienia. Organ może dokonać oceny przedstawionych mu kandydatur, w tym zatrudnić osobę, która nie uzyskała najwyższej liczby punktów, a nawet nie zatrudnić żadnego z kandydatów.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu[1] [dalej także: WSA] orzekł, że wójt nie jest zobowiązany do zatrudnienia na samorządowym stanowisku urzędniczym kandydata, który uzyskał największą liczbę punktów w postępowaniu konkursowym, a dysponuje w tym zakresie określoną swobodą.

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Wójt Gminy (…) [dalej także: Wójt, organ] ogłosił zarządzeniem konkurs na stanowisko Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej [dalej także: kierownik GOPS], powołując jednocześnie komisję do przeprowadzenia naboru.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

REKLAMA

Z pięciu kandydatów, komisja w toku rekrutacji wyłoniła najlepszą dwójkę – M.O. [dalej także: skarżąca], która to uzyskała wyższą sumę punktów oraz M.W. Następnie Wójt zadecydował o zatrudnieniu na stanowisku M.W. tj. kandydata, który uzyskał niższą od skarżącej ilość punktów. Swoją decyzję organ uzasadnił faktem, że spełniał on wszystkie wymagania formalne, miał bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe a także uzyskał wysoką liczbę punktów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skargę na powyższe rozstrzygnięcie wniosła skarżąca, zarzucając Wójtowi, że naruszył przepisy ustawy o pracownikach samorządowych[2] [dalej także: u.p.s.] poprzez m.in. przeprowadzenie ostatniego etapu konkursu w sposób pozornie otwarty i konkurencyjny. Co więcej, zdaniem skarżącej, organ wskazał w informacji o wynikach naboru osobę, która faktycznie konkursu nie wygrała. W jej ocenie Wójt miał obowiązek zatrudnienia kandydata, który osiągnął najlepszy wynik podczas oceny merytorycznej. Zdaniem skarżącej, z uwagi na fakt, że organ nie brał udziału w pracach komisji konkursowej, nie można uznać aby posiadał kompetencję do powtórnej oceny wyłonionych kandydatów. Skarżąca zarzuciła także, że Wójt nie uzasadnił dokonanego wyboru. W konsekwencji wniosła ona o stwierdzenie bezskuteczności zaskarżonej czynności w całości.

W odpowiedzi na skargę, organ wskazał, że nabór na stanowisko spowodowany był złożeniem przez skarżącą, która dotychczas pełniła funkcję kierownika GOPS, wniosku o rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron. Wójt podniósł także, że wymagania dla wszystkich kandydatów były jednakowe. Co więcej w jego ocenie nie był on zobowiązany do wyboru kandydata, który uzyskał największą ilość punktów w postępowaniu konkursowym, ponieważ pozbawiałoby to możliwości dokonania przez kierownika jednostki faktycznego wyboru. Rolą komisji jest bowiem zdaniem organu jedynie wyłonienie najlepszych kandydatów, a ostateczne prawo wyboru przynależy do kompetencji Wójta. W konsekwencji organ wniósł o oddalenie skargi.

Rozpoznając rzeczoną sprawę, WSA rozpoczął od wskazania, że skarga dotycząca informacji o wynikach naboru na wolne stanowisko urzędnicze podlega kognicji sądów administracyjnych.

Następnie przytaczając regulacje u.p.s. skład orzekający zauważył, że ustawa nie reguluje szczegółowego trybu postępowania konkursowego, a tym samym pozostawia w tym zakresie swobodę działania komisji konkursowej. Ustawa ogranicza się jedynie do wskazania, że komisja winna kierować się przyjętymi w ogłoszeniu wymaganiami, stosując odpowiednio dobrane metody i techniki naboru (art. 14 ust. 1 pkt 3 u.p.s.).

Po przedstawieniu pokrótce toku postępowania konkursowego (art. 11 – 15 u.p.s.) skład orzekający stwierdził, że czynność dokonana przez Wójta w opisanej sprawie pozostawała w zgodzie z przepisami prawa, a jednocześnie mieściła się w granicach dopuszczalnej swobody działania organu w obsadzaniu stanowisk urzędniczych. Ani z przepisów prawa, ani z wewnętrznych regulacji przyjętych do przeprowadzenia przedmiotowego naboru, nie wynikał w ocenie sądu obowiązek zatrudnienia przez Wójta kandydata, który zdobył największą liczbę punktów. Zwracając uwagę na art. 13a ust. 1 u.p.s. WSA wskazał, że z przepisu tego wynika konieczność przedstawienia kierownikowi jednostki nie więcej niż 5 najlepszych kandydatów, a nie tego, który winien zostać zatrudniony na danym stanowisku.

Sąd wprost wskazał przy tym, że: „organ dysponuje (…) możliwością zweryfikowania przedstawionych mu kandydatur i wybrania spośród nich tej, która w jego ocenie będzie stanowiła gwarancję prawidłowego wykonywania powierzonych zadań. Może on również podjąć decyzję o niezatrudnieniu żadnej z przedstawionych mu osób”.  Wybór ten nie może mieć jednakże charakteru arbitralnego, a winien zostać należycie uzasadniony (stanowi to obligatoryjny element informacji o wynikach naboru). Mając na uwadze, że w omawianej sprawie czynnikiem, którym kierował się Wójt była nie tylko ilość punktów, ale także spełnienie przez kandydatkę wymagań formalnych oraz bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe. Czynnikiem decydującym o wyborze danego kandydata nie jest więc jedynie ilość punktów zdobytych w procesie rekrutacyjnym.

W konsekwencji, w ocenie WSA, wybór dokonany przez Wójta nie miał cech arbitralności, nie był niemerytoryczny czy pozbawiony uzasadnienia. Organ nie naruszył zdaniem sądu zasad otwartego i konkurencyjnego naboru. Wybór dokonany przez Wójta był zatem zgodny z przepisami prawa, co w konsekwencji doprowadziło do oddalenia skargi.

Wyrok jest prawomocny.


[1] Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 03 marca 2020r., IV SA/Wr 412/19.

[2] Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1282).

Autorzy artykułu:

Urszula Szefler

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prowadzeniu sporów sądowych i bieżącej obsłudze przedsiębiorców ze szczególnym uwzględnieniem prawa pracy

Martyna Krystman

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

REKLAMA

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA