REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata stała za usługę wodną - kolejny głos w sporze z Wodami Polskimi

Opłata stała za usługę wodną - kolejny głos w sporze z Wodami Polskimi./ Fot. Fotolia
Opłata stała za usługę wodną - kolejny głos w sporze z Wodami Polskimi./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyrokiem z 14 marca 2019r. (II SA/Ke 88/19) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, uchylił decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego w Kielcach nakładającą na Gminę Pińczów opłatę stałą za usługi wodne.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

REKLAMA

Decyzją z dnia 19 grudnia 2018r. Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Kielcach [dalej także: Organ] określił Miastu i Gminie Pińczów opłatę stałą za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do wód zastrzegając, że opłatę należy uiścić w czterech ratach płatnych w wskazanych terminach na określony rachunek.

REKLAMA

Uzasadniając powyższe, Organ powołał się na art. 273 ust.6, art. 271 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. - Prawo wodne[1], § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne[2], a także na art. 104 kodeksu postępowania administracyjnego [3].

Ponadto organ odwołał się do decyzji własnej z dnia 04 czerwca 2018r., którą udzielono Gminie Pińczów pozwolenia wodnoprawnego na usługę wodną polegającą na odprowadzaniu wód opadowych i roztopowych do odprowadzalnika wody z zalewu - starorzecza Nidy oraz obejmującego wykonanie urządzenia wodnego tj. wylotu wód odpadowych i roztopowych.

Reklamację od powyższej informacji wniosła Gmina Pińczów podnosząc, że infrastruktura kanalizacyjna odprowadzająca nie została jeszcze wybudowana, w związku z czym nie można ustalić opłaty stałej za usługi wodne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Organ nie podzielił argumentacji podniesionej w reklamacji i wydając decyzję w sprawie zaznaczył, iż opłata stała za usługi wodne jest ściśle powiązana z wydanym pozwoleniem wodnoprawnym albo pozwoleniem zintegrowanym. Oznacza to, że podmiot legitymujący się ważnym pozwoleniem wodnoprawnym albo pozwoleniem zintegrowanym zobowiązany jest do ponoszenia opłaty stałej za usługi wodne z niego wynikające.

Organ wskazał, iż opłata stała stanowi formę rekompensaty za gotowość środowiska do przyjęcia wód opadowych lub roztopowych. Okoliczność, że adresat pozwolenia wodnoprawnego zaniechał realizacji praw wynikających z pozwolenia bądź do ich realizacji jeszcze nie przystąpił, jest zdaniem Organu nieistotna dla obowiązku poniesienia przedmiotowej opłaty stałej, a wpływać może jedynie na obowiązek ponoszenia opłaty zmiennej oraz na jej wysokość.

Konstatując, organ wskazał, iż biorąc pod uwagę, że udzielone Gminie pozwolenie wodnoprawne jest aktualne, naliczenie opłaty stałej za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z terenu przyległego, jest zasadne.

Na powyższą decyzję Gmina wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. W skardze podnosiła, iż inwestycja, dla której wydano pozwolenie wodnoprawne, jest dopiero w fazie przygotowania, złożono wniosek o pozwolenie na budowę, a jej realizacja planowana jest na lata przyszłe.

Zdaniem gminy, poprzez wydanie kwestionowanej decyzji, organ ograniczył ustalanie stanu faktycznego i prawnego sprawy do istnienia pozwolenia wodnoprawnego, nie dokonując analizy okoliczności wynikających z jego treści. W konsekwencji, spowodowało to w ocenie gminy naruszenie art. 7, 77 i 80 KPA poprzez nie rozpoznanie istoty sprawy.

Co więcej Gmina podniosła, iż organ dokonał nieprawidłowej wykładni przepisów art. 268 ust. 1 pkt 3 lit. a) w związku art. 271 ust. 1 pkt 3 lit. a) i ust. 4 p.w. poprzez przyjęcie, że sam fakt posiadania przez Gminę Pińczów pozwolenia wodnoprawnego stanowi podstawę do naliczania kwestionowanej opłaty. Gmina zwróciła także uwagę na brak w ustawie Prawo wodne przepisu, który wskazywałby, że opłata za odprowadzenie wód opadowych lub roztopowych do wód winna być pobierana już za sam fakt posiadania pozwolenia wodnoprawnego. Skarżąca zaznaczyła, iż przepisy tej ustawy ściśle wiążą obowiązek tej opłaty z rzeczywistym korzystaniem z usługi przez dany podmiot.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach uznał, że skarga gminy zasługiwała na uwzględnienie.

Sąd zauważył, iż istotą sporu jest ocena zasadności naliczenia opłaty stałej z tytułu odprowadzania wód opadowych i roztopowych do wód, w sytuacji gdy inwestycja, której dotyczy pozwolenie wodnoprawne jest dopiero w fazie przygotowania, a jej realizacja planowana jest na lata przyszłe. WSA wskazał, iż zagadnienie powyższe było przedmiotem szeregu orzeczeń sądów administracyjnych, które, co do zasady, jednolicie opowiedziały się za stanowiskiem, w świetle którego organy uprawione do ustalenia opłaty za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych – do wód, nie mogą abstrahować od okoliczności faktycznych sprawy i poprzestawać wyłącznie na fakcie uzyskania przez podmiot ostatecznego pozwolenia wodnoprawnego. Sądy te wskazywały, iż rzeczywista możliwość korzystania z takiej usługi aktualizuje się dopiero wówczas, gdy istnieją urządzenia wodne, które mogą posłużyć do przechwytywania i odprowadzania opadów atmosferycznych do wód. Opłatę stałą należy zatem pobierać wyłącznie w przypadku faktycznego realizowania usługi wodnej, nie zaś za samą możliwość realizowania tej usługi wynikającą z zapisów pozwolenia wodnoprawnego. Ostateczne więc, tylko faktyczne odprowadzanie wód opadowych rodzi obowiązek ponoszenia opłaty stałej.

Sąd wskazał, iż z brzmienia art. 35 ust. 3 pkt 7 p.w. jasno wynika, że usługa w postaci odprowadzania do wód - wód opadowych lub roztopowych jest nierozerwalnie związana z istnieniem otwartych lub zamkniętych systemów kanalizacji deszczowej służących do odprowadzania opadów atmosferycznych albo istnieniem systemów kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych.

Konsekwencją powyższego jest regulacja art. 268 ust. 1 pkt 3 lit. a) p.w. stanowiącego, iż obowiązek poniesienia opłat za usługi wodne wiąże się z odprowadzaniem do wód - wód opadowych lub roztopowych uprzednio ujętych w oznaczone rodzaje urządzeń wodnych, tzn. w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej. W przypadku braku tego rodzaju urządzeń ujmujących wody opadowe lub roztopowe, brak jest możliwości realizowania przedmiotowej usługi. W konsekwencji, zdaniem Sądu, nie można w takiej sytuacji mówić o ziszczeniu się hipotezy art. 268 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, obligującego podmiot do uiszczenia naliczonej przez organ opłaty.

Konstatując Sąd wskazał, iż sam fakt udzielenia pozwolenia wodnoprawnego, bez realizacji robót umożliwiających korzystanie przez stronę z uprawnień, wynikających z tego pozwolenia, nie stwarza podstawy prawnej do określenia opłaty stałej.

WSA nie podzielił stanowiska organu, który powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych stwierdził, iż opłata stała już ze swej nazwy ma charakter opłaty niezmiennej, ryczałtowej, czyli kwoty o ustalonej z góry wysokości i nie jest związana z rzeczywistą ilością pobranej wody, a taki charakter ma tylko opłata zmienna. Jak wskazał Sąd, wyroki te zapadły na tle innych stanów faktycznych, gdzie nie była kwestionowana sama zasada ponoszenia opłaty stałej, ale jej wysokość. Czym innym jest zdaniem Sądu ustalenie zasady ponoszenia opłaty, a czym innym ustalenie wysokości tej opłaty (art. 271 ust. 4 p.w.) Nie można z zasady dotyczącej ustalania wysokości świadczenia wywodzić zdaniem Sądu zasady samej wymagalności tego świadczenia, tj. z zasady ustalania wysokości opłaty kreować zasadę dotyczącą powstania obowiązku uiszczenia tej opłaty.

Reasumując prezentowaną argumentację Sąd wskazał, iż organ co najmniej przedwcześnie nałożył na skarżącą opłatę stałą za odprowadzanie do wód – wód opadowych i roztopowych. Zaskarżona decyzja zapadła wskutek błędnej wykładni przepisów prawa materialnego - art. 268 ust. 1 pkt 3 lit. a) p.w. Skutkowało to tym, iż organ, z naruszeniem art. 7 i 77 § 1 kpa, zaniechał ustalenia, czy strona skarżąca wykonała odpowiednie urządzenia wodne i rzeczywiście miała możliwość korzystania z takiej usługi wodnej.

[1] Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2268 z późn. zm.) [ dalej także: p.w.].

[2] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz. U. poz. 2502).

[3] Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.) [dalej także: KPA].

Joanna Kostrzewska

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Martyna Krystman

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak stosować rozporządzenie o pracach domowych? Co jest jasne? Co budzi wątpliwości? [min B. Nowacka, 1 kwietnia 2024 r.]

    Wątpliwości dotyczą trzech definicji wykorzystanych w rozporządzeniu - nauczyciela i uczniowie nie mają wskazówek jak je rozumieć i stosować.

    Rozbijanie garnka na plecach i chłostanie rózgą. Znasz te stare kaszubskie zwyczaje wielkanocne?

    Jak kiedyś obchodzono Wielkanoc na Kaszubach? Czym był tzw. Płaczëbóg? Co jadano na świąteczne śniadanie? 

    Znasz te wielkanocne zwyczaje z Górnego Śląska? Jeden z nich jest na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego

    Jakie zwyczaje wielkanocne panują na Górnym Śląsku? Niektóre z nich znane są tylko w jednej miejscowości. Słyszeliście o paleniu żuru, kulaniu jaj czy bramie z wydmuszek? 

    Dentysta na NFZ 2024 – jakie zabiegi? Jeszcze w tym roku więcej świadczeń gwarantowanych! [projekt rozporządzenia]

    Chyba większość osób leczy w Polsce zęby prywatnie, ale trzeba wiedzieć, że można to zrobić również w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, czyli – jak to się mówi potocznie „na NFZ”. Lista takich refundowanych świadczeń stomatologicznych jest całkiem długa. Trzeba tylko znaleźć dentystę (stomatologa), który ma podpisaną umowę z NFZ na udzielanie świadczeń stomatologicznych. Przedstawiamy listę świadczeń gwarantowanych (refundowanych przez NFZ) z zakresu leczenia stomatologicznego obowiązujących teraz, a także informujemy o projekcie rozporządzenia, które ma wydłużyć listę tych świadczeń - najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

    REKLAMA

    Bilety na EURO 2024 dla kibiców z Polski - sprzedaż od 28 marca. Gdzie można kupić? Jakie ceny?

    W dniu 28 marca 2024 r. o godzinie 14.00 rozpocznie się sprzedaż biletów dla kibiców reprezentacji Polski na turniej finałowy piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2024. Sprzedaż potrwa do 8 kwietnia i prowadzona jest wyłącznie przez UEFA. Będzie dostępna na portalu euro2024.com.

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024 - informuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wnioski samorządy przygotują we współpracy ze szkołami. Program ma na celu aktywizację społeczności wokół obiektów sportowych, które były dotychczas niedostępne.

    Rząd: Dyplom MBA z Collegium Humanum nie pozwoli zasiąść w radzie nadzorczej spółki Skarbu Państwa

    Centrum Informacyjne Rządu poinformowało 27 marca 2024 r., że w procesie opiniowania kandydatów do rad nadzorczych dyplomy MBA uzyskane w Collegium Humanum nie będą uznawane przez Radę ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych.

    Prof. Szukalski: Łódź i Poznań już są na etapie demograficznego zjazdu

    Prof. Piotr Szukalski, demograf z Uniwersytetu Łódzkiego w rozmowie z PAP o kondycji polskich miast i ich przyszłości demograficznej. 

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Ile wolnego mają uczniowie na święta? Kiedy kolejne dni wolne?

    Wolne na święta. Wielkanocna przerwa w nauce zacznie się już od czwartku 28 marca. Uczniowie do zajęć wrócą 3 kwietnia. Kiedy będą następne dni wolne? 

    MEN: Powstał zespół ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad powołaniem ogólnopolskiego rzecznika praw ucznia

    W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.

    REKLAMA