REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej./ fot. Fotolia
Nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Wojewody Lubelskiego nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej nie wykracza poza zakres zwykłego zarządu, zatem jest to uprawnienie wójta gminy, gdyż do jego kompetencji należy gospodarowanie mieniem komunalnym.

Wojewoda Lubelski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 7 lutego 2017 r. (nr PN-II.4131.43.2017) na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 Ustawy o samorządzie gminnym stwierdził nieważność uchwały Rady gminy w sprawie wyrażenia zgody burmistrzowi na nabycie nieruchomości na rzecz gminy na cel publiczny.

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy przedmiotową uchwałą wyraziła zgodę na nabycie nieruchomości gruntowej od jej właścicieli w drodze darowizny z przeznaczeniem na urządzenie rowu odwadniającego.

Wojewoda Lubelski nawiązał do art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a  ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczający zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, w których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Do czasu określenia zasad wójt może dokonywać te czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.

Jak  zauważył wojewoda, powyższy artykuł uprawnia radę gminy do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu. Zwykły zarząd, co warto podkreślić, na mocy art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, należy do wójta gminy, burmistrza lub prezydenta. Tak więc, gdy sprawa należy do organu wykonawczego gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) bez konkretnej podstawy prawnej, rada gminy nie może wkraczać w kompetencje tego organu.

REKLAMA

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ nadzoru zauważył, że przytaczana uchwała mówi o czynności prawnej polegającej na nieodpłatnym nabyciu nieruchomości gruntowej (przyjęciu darowizny) co zwiększy gminny zasób nieruchomości i bezsprzecznie mieści się w pojęciu gospodarowania tym zasobem. Jednak gdyby ta czynność prawna, polegała na nieodpłatnym nabyciu nieruchomości gruntowej, to nie wykracza ona poza zakres zwykłego zarządu.

W ustawie o gospodarce nieruchomościami w art. 11a wskazane jest, że gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Zatem w świetle tego przepisu nieodpłatne nabywanie nieruchomości należy do organu wykonawczego gminy. Zatem organ nadzoru uznał, że objęcie przedmiotową uchwałą przypadku nabycia w formie darowizny nieruchomości, narusza art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym. W momencie, gdy nabycie takie nie wiąże się nie tylko z odpłatnością, ale także zaciągnięciem innych zobowiązań, to wówczas kwestia ta nie wykracza poza zakres zwykłego zarządu. Zatem, jak doszedł do wniosku wojewoda, okoliczność o której mowa, narusza także art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, bowiem mówi on, że to wójt gospodaruje mieniem komunalnym, wkraczając tym samym w kompetencje organu wykonawczego gminy.

Organ nadzoru zauważył także, że gdy nabywa się nieruchomość drodze darowizny, to nie wymaga się wskazania celu na jaki będzie ona przeznaczona – umowa darowizny określa cel, na który nieruchomość jest darowana. Ponadto, kształtowanie treści umowy cywilnoprawnej nie może należeć do rady, a jedynie darczyńca może to zrobić. Organ gminy może jedynie darowiznę przyjąć, bądź odrzucić. 

Dodatkowo, w rozstrzygnięciu przytoczono orzecznictwo, w którym zaznacza się, że podejmowanie czynności z zakresu prawa cywilnego należy do kompetencji wójta (burmistrza) jako reprezentanta gminy. Nie można mu, bez wyraźnego upoważnienia ustawowego, narzucać elementów umowy, przez co ograniczać zasadę swobody umów. Radzie gminy można tylko w drodze wyjątku przekazywać do kompetencji pewny sprawy. Wyjątek ten musi być ściśle interpretowany i nie może prowadzić do swobodnego przejmowania przez radę w drodze uchwał wszystkich spraw ważnych z punktu widzenia gospodarki gminy.

Mateusz Karciarz

prawnik, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Mateusz Marcinczak

asystent, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA