REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej./ fot. Fotolia
Nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Wojewody Lubelskiego nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej nie wykracza poza zakres zwykłego zarządu, zatem jest to uprawnienie wójta gminy, gdyż do jego kompetencji należy gospodarowanie mieniem komunalnym.

Wojewoda Lubelski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 7 lutego 2017 r. (nr PN-II.4131.43.2017) na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 Ustawy o samorządzie gminnym stwierdził nieważność uchwały Rady gminy w sprawie wyrażenia zgody burmistrzowi na nabycie nieruchomości na rzecz gminy na cel publiczny.

REKLAMA

Rada gminy przedmiotową uchwałą wyraziła zgodę na nabycie nieruchomości gruntowej od jej właścicieli w drodze darowizny z przeznaczeniem na urządzenie rowu odwadniającego.

REKLAMA

Wojewoda Lubelski nawiązał do art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a  ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczający zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, w których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Do czasu określenia zasad wójt może dokonywać te czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.

Jak  zauważył wojewoda, powyższy artykuł uprawnia radę gminy do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu. Zwykły zarząd, co warto podkreślić, na mocy art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, należy do wójta gminy, burmistrza lub prezydenta. Tak więc, gdy sprawa należy do organu wykonawczego gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) bez konkretnej podstawy prawnej, rada gminy nie może wkraczać w kompetencje tego organu.

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Organ nadzoru zauważył, że przytaczana uchwała mówi o czynności prawnej polegającej na nieodpłatnym nabyciu nieruchomości gruntowej (przyjęciu darowizny) co zwiększy gminny zasób nieruchomości i bezsprzecznie mieści się w pojęciu gospodarowania tym zasobem. Jednak gdyby ta czynność prawna, polegała na nieodpłatnym nabyciu nieruchomości gruntowej, to nie wykracza ona poza zakres zwykłego zarządu.

W ustawie o gospodarce nieruchomościami w art. 11a wskazane jest, że gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Zatem w świetle tego przepisu nieodpłatne nabywanie nieruchomości należy do organu wykonawczego gminy. Zatem organ nadzoru uznał, że objęcie przedmiotową uchwałą przypadku nabycia w formie darowizny nieruchomości, narusza art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym. W momencie, gdy nabycie takie nie wiąże się nie tylko z odpłatnością, ale także zaciągnięciem innych zobowiązań, to wówczas kwestia ta nie wykracza poza zakres zwykłego zarządu. Zatem, jak doszedł do wniosku wojewoda, okoliczność o której mowa, narusza także art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, bowiem mówi on, że to wójt gospodaruje mieniem komunalnym, wkraczając tym samym w kompetencje organu wykonawczego gminy.

Organ nadzoru zauważył także, że gdy nabywa się nieruchomość drodze darowizny, to nie wymaga się wskazania celu na jaki będzie ona przeznaczona – umowa darowizny określa cel, na który nieruchomość jest darowana. Ponadto, kształtowanie treści umowy cywilnoprawnej nie może należeć do rady, a jedynie darczyńca może to zrobić. Organ gminy może jedynie darowiznę przyjąć, bądź odrzucić. 

Dodatkowo, w rozstrzygnięciu przytoczono orzecznictwo, w którym zaznacza się, że podejmowanie czynności z zakresu prawa cywilnego należy do kompetencji wójta (burmistrza) jako reprezentanta gminy. Nie można mu, bez wyraźnego upoważnienia ustawowego, narzucać elementów umowy, przez co ograniczać zasadę swobody umów. Radzie gminy można tylko w drodze wyjątku przekazywać do kompetencji pewny sprawy. Wyjątek ten musi być ściśle interpretowany i nie może prowadzić do swobodnego przejmowania przez radę w drodze uchwał wszystkich spraw ważnych z punktu widzenia gospodarki gminy.

Mateusz Karciarz

prawnik, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Mateusz Marcinczak

asystent, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rosyjski szpieg dostał dostęp do akt śledztwa przeciwko niemu. Zgodnie z prawem? Przeglądał je w kancelarii tajnej ABW i w siedzibie prokuratury

Rosyjski szpieg Paweł Rubcow, zanim został wydany Rosji, otrzymał od prokuratury i ABW dostęp do materiałów śledztwa przeciwko niemu, także tajnych, choć prokuratura mogła mu odmówić z powodu "ochrony interesów państwa" - napisał 5 września 2024 r. dziennik "Rzeczpospolita". Zdaniem prezydenta Andrzeja Dudy obowiązujące obecnie w Polsce przepisy pozwalają, aby nie dopuścić zatrzymanego do akt; zwłaszcza, jeżeli są one ściśle tajne.

W szkołach ruszył program dobrowolnych szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepionka może uchronić przed zachorowaniem na raka

Od 1 września 2024 r. ruszył wspólny program MEN i MZ szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepienia dostępne są dla dzieci po ukończeniu 9. roku życia do ukończenia 14. roku życia. Za zgodą rodziców szczepienie może odbyć się w szkole.

mObywatel: Funkcjonalności aplikacji są stale rozwijane. Trwają prace na ePłatnościami

Mobilna aplikacja mObywatel jest stale rozwijana. Do końca 2025 r. ma być zaimplementowana usługa ePłatności. Dzięki temu za pośrednictwem mObywatela będzie można opłacać urzędowe zobowiązania np. podatek od nieruchomości.

500 plus z NFZ u dentysty. Mało kto o tym wie. Jak skorzystać? Jakie zabiegi obejmuje?

Usuwanie kamienia nazębnego to podstawowy zabieg higieniczny dostępny w ramach NFZ. Roczne, bezpłatne wizyty profilaktyczne u dentysty pozwalają zaoszczędzić nawet 500 złotych. Jakie usługi są wliczone w ten pakiet? Oto szczegóły.

REKLAMA

Godziny lekcyjne skrócone do 30 minut. Powodem wrześniowe upały. MEN zapowiada zmianę przepisów

Dyrektorzy niektórych szkół w Polsce skrócili zajęcia lekcyjne z 45 do 30 minut z powodu wysokich temperatur panujących na początku roku szkolnego 2024/2025. Ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała zmiany przepisów dot. organizacji pracy szkół w upały i duże mrozy.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc. Pod koniec sierpnia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2025.

Samorządy: Bezzwrotne dofinansowanie z KPO na modernizację budynków. Nabór wniosków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 30 września 2024 r.

Czy Polacy ulegają dezinformacji klimatycznej? Magazynowanie CO2 pod ziemią (technologie CCS) szansą na realizację celów wyznaczonych przez Komisję Europejską

Z najnowszego (sierpień 2024) badania Polsko-Norweskiej Sieci CCS* wynika, że około 2/3 (68%) Polaków interesuje się zmianami klimatu i ekologią a ponad dwie trzecie (77%) uważa, że ograniczenie emisji CO2, to nie jedynie wymóg unijny ale, przez wzgląd na środowisko i dobro naszej planety, rzeczywista potrzeba. Tyleż samo (77%) Polaków widzi zależność pomiędzy zmianami klimatu a nadmiernymi emisjami dwutlenku węgla do atmosfery. Co więcej, mimo dość niskiej znajomości technologii CCS, bo 70% Polaków nigdy o nich nie słyszało, aż 72% Polaków intuicyjnie czuje, że aby powstrzymać zmiany klimatyczne konieczne jest sięgnięcie po nowe metody redukcji emisji, w tym właśnie metody ich wychwytywania zanim trafią do atmosfery. A na tym właśnie polegają technologie CCS, które nie tylko wychwytują, ale też umożliwiają bezpieczne magazynowanie CO2. A zatem warto przyjrzeć się im bliżej, by przekonać się, że ich wdrożenie, to właściwy kierunek dla Polski.

REKLAMA

Przełomowy raport ujawnia: Europa Środkowo-Wschodnia blokuje własny potencjał w walce z kryzysem klimatycznym

Klimat nie czeka, a polityka klimatyczna Europy Środkowo-Wschodniej stoi na rozdrożu. Nowy raport ujawnia, że region marnuje swoje szanse na dekarbonizację i zrównoważony rozwój. Choć konkurencyjne rynki energii mogą redukować emisje szybciej, prywatny sektor wciąż napotyka na liczne bariery, które hamują tempo zmian. Czas na pilną rewizję polityki klimatycznej!

Cyfrowe usługi publiczne: Popularna aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności

Aplikację mObywatel łącznie pobrano 19 mln razy. Najczęściej wykorzystywanymi funkcjonalnościami w mObywatelu jest zastrzeganie numeru PESEL. W przyszłym roku planowane jest rozszerzenie płatności o cyfrowe portfele Apple Pay i Google Pay.

REKLAMA