REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprostować błąd w akcie prawa miejscowego wydanym przez gminę

Anna Kujaszewska

REKLAMA

Błędy zdarzają się w wielu dokumentach czy pismach. Nie omija to także uchwał i decyzji administracyjnych. Są jednak jasne zasady, kiedy i jak można je poprawić.

Akty prawa miejscowego stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa (art. 87 ust. 2 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r.). Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na jej obszarze.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki zapisom ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

● wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

● organizacji urzędów i instytucji gminnych,

REKLAMA

● zasad zarządu mieniem gminy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Gminy wydają akty prawa miejscowego także na podstawie innych ustaw. Na przykład ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Aktami prawa miejscowego są:

● studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

● miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Rada gminy może również wydawać przepisy porządkowe w zakresie nieuregulowanym w ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

Wydawanie aktu

W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać wójt w formie zarządzenia. Zarządzenie powinno być zatwierdzone przez radę gminy na najbliższej sesji rady gminy. Jeżeli nie zostanie zatwierdzone, traci moc.

Wejście w życie aktu prawa miejscowego musi być poprzedzone ogłoszeniem. Sposób ogłaszania aktów prawnych reguluje ustawa z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (dalej: ustawa o ogłaszaniu aktów).

Przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego przekazu. Podstawą do ogłoszenia aktu prawa miejscowego jest jego oryginał podpisany przez upoważniony do wydania tego aktu organ. Oryginał wraz z trzema kopiami przekazywany jest z wnioskiem o ogłoszenie w dzienniku urzędowym organowi wydającemu dziennik.

Czytaj także: Błędy w dokumentach ubezpieczeniowych>>

Sprostowanie błędu

W sytuacji gdy tekst aktu prawnego zostanie ogłoszony w wojewódzkim dzienniku urzędowym nieprawidłowo, należy dokonać jego sprostowania.

Kwestia prostowania błędów jest uregulowana w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów oraz w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „zasad techniki prawodawczej”.

Przy prostowaniu błędów obowiązują następujące zasady:

● prostuje się je w formie obwieszczenia,

● sprostowanie nie może prowadzić do merytorycznej zmiany tekstu aktu prawnego,

● sprostowanie błędu ogłasza się w tym samym dzienniku urzędowym, w którym ogłoszono prostowany akt,

● sprostowania dokonuje organ wydający dziennik.

Sprostowanie, o którym mowa w zasadach techniki prawodawczej, dotyczy zasadniczo sytuacji, gdy istnieje rozbieżność między tekstem skierowanym do publikacji a tekstem opublikowanym. W przypadku potrzeby zmiany merytorycznej tekstu konieczne jest znowelizowanie aktu prawnego. Sprostowanie przez obwieszczenie nie może być wykorzystywane do merytorycznej zmiany prawa.

W praktyce może się pojawić problem oceny, czy sprostowanie prowadzi do merytorycznej zmiany tekstu aktu prawnego i czy dopuszczalne jest poprawienie błędu poprzez sprostowanie. Sprostowaniu podlegają błędy pisarskie – oczywiste omyłki, a nie błędy o charakterze merytorycznym.

Definicja błędu pisarskiego

Instytucja sprostowania błędu, gdy przedmiotem uchwały jest akt prawa miejscowego (publikowanego w stosownym organie promulgacyjnym), musi mieć charakter wyjątkowy i dotyczyć może jedynie szczególnie uzasadnionych przypadków, gdy nie można mieć wątpliwości, że pomiędzy treścią przyjętego aktu a wolą prawodawcy wystąpiła oczywista różnica, np. istnieją dokumenty wskazujące, iż intencja prawodawcy była odmienna niż ostatecznie uzewnętrzniona w podjętej uchwale lub błąd ma charakter rażący, oczywisty – np. oczywiście wadliwe oznaczenie numeru nieruchomości, błędna nazwa, nieadekwatna jednostka miary itp. (wyrok WSA w Warszawie z 31 marca 2008 r., sygn. akt IV SA/Wa 73/08).

Treść obwieszczenia o sprostowaniu

Obwieszczenie o sprostowaniu błędu zawiera:

● tytuł obwieszczenia, a w nim nazwę organu prostującego błąd oraz datę wydania obwieszczenia i jego przedmiot,

● podstawę prawną sprostowania błędu,

● tytuł aktu normatywnego, w którym prostuje się błąd, a także oznaczenie dziennika urzędowego, w którym został ogłoszony ten akt,

● przepis prawny aktu normatywnego podlegający sprostowaniu,

● przytoczenie błędu, który jest przedmiotem sprostowania,

● fragment tekstu aktu normatywnego w brzmieniu uwzględniającym sprostowanie błędu.

Tytułowi obwieszczenia o sprostowaniu błędu w akcie prawa miejscowego nadaje się brzmienie: „Obwieszczenie Wojewody ..... z dnia ... o sprostowaniu błędu”.

W jednym obwieszczeniu o sprostowaniu można sprostować więcej niż jeden błąd w tym samym akcie normatywnym, a także błędy w różnych aktach normatywnych.

Czytaj także: Błędy w decyzji administracyjnej>>

Wydawanie decyzji na podstawie błędu

Sprostowanie błędu w akcie prawa miejscowego nie może wywoływać skutków prawnych z mocą wsteczną. Do momentu sprostowania aktu prawa miejscowego obowiązuje akt błędnie ogłoszony.

Strona ma prawo oczekiwać rozstrzygnięcia indywidualnej sprawy na podstawie aktu prawnego w brzmieniu ogłoszonym we właściwym organie promulgacyjnym. Późniejsze sprostowanie błędu, nawet oczywistego, nie może wywierać negatywnych skutków z mocą wsteczną dla obywatela i odnosić się do stanów faktycznych sprzed ogłoszenia sprostowania (wyrok NSA z 6 lipca 1994 r., sygn. akt SA/Łd 1024/09).

Obwieszczenie o sprostowaniu błędów wywołuje skutki od chwili jego ogłoszenia.

Obywatele nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji błędów popełnianych w procesie tworzenia prawa. Zgodnie z zasadą legalności tekst ogłoszony zawiera normy obowiązujące.

PRZYKŁAD

W uchwale rady gminy błędnie opisano rysunek stanowiący załącznik do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, co spowodowało brak powiązania części opisowej z częścią graficzną planu zagospodarowania przestrzennego. Czy taki błąd może zostać naprawiony poprzez sprostowanie?

W tej sprawie zachodzi sytuacja, kiedy „sprostowanie uchwały” spowoduje zmiany w ustaleniach planu, ponieważ wymaga ingerencji w ustalenia części graficznej planu, stanowiącej integralną część uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wada uchwalonego planu może rodzić wątpliwości w zakresie interpretacji ustaleń planu, niemających logicznego powiązania. Przedmiotowa omyłka jest błędem merytorycznym i wobec tego tak uchwalony i opublikowany plan nie może zostać zmieniony w drodze sprostowania (wyrok WSA w Opolu z 14 stycznia 2010 r., sygn. akt II SA/Op 422/09).

Podstawy prawne

•  Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 114, poz. 946)

•  Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 149, poz. 956)

•  Ustawa z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 17, poz. 96)

•  Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

•  Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. nr 100, poz. 908)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA