Kategorie

Faktury

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy faktury wystawiane naszym odbiorcom na media według szczegółowego rozliczenia na podstawie faktur źródłowych (np. z wodociągów czy za energię elektryczną) można księgować jako zmniejszenie wydatków, czy raczej jako dochód?
Otrzymałam fakturę o wartości kilku tysięcy. Po sprawdzeniu kontrahenta okazało się, że nie figuruje on na białej liście podatników. Czy jednostka może bez konsekwencji opłacić i rozliczyć taki dokument?
W praktyce obowiązek przyjmowania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych dotyczy instytucji publicznych. Od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający nie ma prawa odmówić przyjęcia od wykonawcy ustrukturyzowanej faktury elektronicznej wystawianej w ramach realizacji zamówienia publicznego. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania podcastu.
Jesteśmy instytucją kultury. Jedna z naszych grup tanecznych wyjeżdża poza granicę UE. W ramach międzynarodowego projektu będzie prezentowała nasz dorobek kulturalny. Przewoźnik wystawia dla nas fakturę na grupowy bilet lotniczy (przyjmijmy, że cena biletu za osobę to 1000 zł). Bilety opłacamy, księgujemy w koszty i do rejestru VAT ze stawką 0%. Rodzice częściowo pokrywają koszty przelotu (np. w wysokości 800 zł od osoby). Jak należy rozliczyć na gruncie VAT wpłaty od rodziców? Czy należy je wykazywać w rejestrze VAT?
Jednostka oświatowa otrzymała od dostawcy energii elektrycznej fakturę korygującą in minus, w związku z nieprawidłowym odczytem licznika. Zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości, otrzymane faktury korygujące dotyczące kosztów roku bieżącego pomniejszają koszty i wydatki tego roku. Kolejny przelew zostanie pomniejszony o kwotę z faktury korygującej. Nastąpi to w następnym miesiącu, wobec czego na 30 września jednostka ma od tego kontrahenta należność. Na dzień 30 września jednostka budżetowa ma jednak nadpłatę na tym kontrahencie, w sprawozdaniu Rb-28S pokaże wszystkie zobowiązania, niepomniejszone o otrzymaną fakturę korygującą. Czy jeżeli faktura korygująca ma być zaksięgowana na pomniejszenie kosztów, powinna na 30 września być wykazana w sprawozdaniu Rb-N, pomimo że należność nie wynika ani ze sprawozdania Rb-27S, ani Rb-34S? Czy prawidłowe jest niepomniejszenie zobowiązań na 30 września o wartość faktury korygującej w sprawozdaniu Rb-28S w danym paragrafie?
Samorządowa jednostka budżetowa stosunkowo często udziela swoim pracownikom zaliczek na zakup materiałów i towarów na potrzeby bieżącego funkcjonowania jednostki. Zaliczki pobierane są w formie gotówki z kasy jednostki uprzednio wypłaconej z banku, a następnie są rozliczane. Procedura ta ewidencjonowana jest na wielu kontach księgowych. Kiedy stosowany powinien być techniczny zapis ujemny w przypadku rozliczania zaliczek? Czy przedstawiony sposób ewidencji w samorządowej jednostce budżetowej jest prawidłowy?
Po centralizacji faktura powinna być wystawiana na jednostkę samorządu terytorialnego, a nie na wewnętrzną jednostkę organizacyjną.
Samorządowcy, ale również partie polityczne czy organizacje społeczne, spotykają się coraz częściej z wnioskami o udostępnienie informacji publicznej w zakresie wydatkowania środków publicznych, zwłaszcza w zakresie dokumentacji ich wydatkowania. Obok treści zawartych umów przedmiotem zainteresowania wnioskodawców są przede wszystkim faktury.
W placówce jednostki sektora finansów publicznych dokonywane są zakupy za gotówkę. Zbiera się faktury gotówkowe, po czym wystawia czek na taką kwotę, na jaką dokonano zakupów. Następnie czek ten realizowany jest w banku. Czy jest to prawidłowa forma rozliczania zakupów gotówkowych? Czy najpierw należy wypłacić zaliczkę na poczet planowanych zakupów i dopiero potem ją rozliczyć? Jednostka niekiedy nie ma pieniędzy na koncie, by móc wypłacić taką zaliczkę.
Ogólnoeuropejski standard faktury elektronicznej ma zacząć obowiązywać od 2017 r. Parlament Europejski przegłosował dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.
Faktura korygująca wystawiana jest w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Gdy zmniejsza się podstawa opodatkowania, to skutki tego zmniejszenia należy ująć w deklaracji VAT, składanej za okres, w którym to zmniejszenie miało miejsce.
Fakturą pro-forma nie jest dowodem księgowym. Po wejściu w życie od 1 stycznia 2013 r. zmian przepisów w zakresie fakturowania pojawiło się wiele wątpliwości, dotyczących skutków w podatku VAT wystawienia dokumentów określanych mianem faktur pro-forma.