REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jest kara za błędnie złożoną deklarację CEEB? Czy strażnik miejski może wejść do domu i sprawdzić dane z CEEB [Wywiad]

Krzysztof Bałękowski
Krzysztof Bałękowski
Dziennikarz działu Samorząd i Administracja „Dziennika Gazety Prawnej”
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Czy jest kara za błędnie złożoną deklarację CEEB? Czy strażnik miejski może wejść do domu i sprawdzić dane z CEEB [Wywiad]
Czy jest kara za błędnie złożoną deklarację CEEB? Czy strażnik miejski może wejść do domu i sprawdzić dane z CEEB [Wywiad]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Weryfikacja deklaracji CEEB będzie następowała w drugim etapie, przez osoby do tego uprawnione. Będzie mógł to zrobić kominiarz w trakcie przeglądu kominiarskiego, ale również strażnik miejski bądź pracownik gminy. Pierwszym etapem jest zebranie deklaracji do CEEB, a w drugim zostaną uruchomione funkcjonalności dla podmiotów uprawnionych, które będą weryfikowały i aktualizowały te dane.

Krzysztof Bałękowski

REKLAMA

REKLAMA

Niedopełnienie obowiązku złożenia deklaracji może skutkować karą grzywny do 500 zł, a jeżeli sprawa trafi do sądu – nawet do 5 tys. zł. Zdecydowanie rozsądniej jest złożyć deklarację w terminie. Tym bardziej że za błędy nie grożą żadne sankcje - mówi w rozmowie z DGP Dorota Cabańska, p.o. głównego inspektora nadzoru budowlanego.

30 czerwca mija termin na złożenie deklaracji dotyczącej źródeł ciepła i spalania do CEEB. Został więc tylko miesiąc. Jak wyglądają statystyki i jak ocenia pani tempo spływania deklaracji?

Na 31 maja do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków złożono 3 929 678 deklaracji. To ok. 78,5 proc. z szacowanych 5 mln, które powinny się znaleźć w bazie. Od nowego roku obserwujemy systematyczny i dynamiczny wzrost liczby składanych deklaracji. Przy założeniu, że zostanie utrzymane obecne tempo dzienne na poziomie 20-25 tys. deklaracji, i przy dużej intensywności w czerwcu, szczególnie w drugiej połowie miesiąca, powinniśmy osiągnąć zakładaną liczbę.

Kto i jakie źródła ciepła ma obowiązek zgłosić?

Ustawowy obowiązek złożenia deklaracji spoczywa przede wszystkim na właścicielu lub zarządcy budynku. Informacje o źródłach są enumeratywnie wymienione w naszym formularzu deklaracji. Wystarczy wybrać jedną z pozycji - np. kocioł gazowy, kocioł na paliwo stałe albo pompę ciepła czy ogrzewanie elektryczne.

REKLAMA

Kto na ten moment lepiej wywiązuje się z tego obowiązku - indywidualni właściciele czy zarządcy nieruchomości?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znakomita większość, bo 3 461 624, to deklaracje złożone przez właścicieli budynków lub lokali.

Co grozi zapominalskim - tym, którzy nie złożą deklaracji do 30 czerwca?

Niedopełnienie obowiązku złożenia deklaracji w wyznaczonym ustawowo terminie może skutkować karą grzywny do 500 zł. Jeżeli sprawa trafi do sądu, grzywna może wzrosnąć nawet do 5 tys. zł. Nie warto więc sprawdzać, czy kara zostanie rzeczywiście nałożona, zdecydowanie rozsądniej jest złożyć deklarację w terminie.

Do 30 czerwca należy zgłosić źródła ciepła uruchomione przed 1 lipca 2021 r. Na zgłoszenie nowych mamy tylko 14 dni.

Na chwilę obecną nie planujemy zmiany tego terminu. Mamy 3 709 866 deklaracji złożonych dla źródeł ciepła uruchomionych przed 1 lipca 2021 r., a więc z okresem rocznym, i 219 812 dla nowych. Czternastodniowy termin obowiązuje również tych właścicieli, którzy złożyli już deklarację dotyczącą źródła ciepła, ale następnie dokonali jego wymiany.

Czy za błędnie wypełnioną deklarację również grozi kara?

Za to nie ma żadnych konsekwencji. Pomyłka zawsze może się przydarzyć, szczególnie na formularzu papierowym. Aplikacja internetowa podpowiada i prowadzi, więc tutaj pomyłka jest znacznie mniej prawdopodobna. Za błędy nie grożą żadne sankcje. Oczywiście jeśli sobie uświadomimy, że pomyliliśmy się w złożonym już formularzu papierowym, wtedy warto złożyć do urzędu korektę w tej samej formie lub przez internet.

Czy urzędnik po weryfikacji deklaracji zwróci się do nas o skorygowanie ewentualnych błędów?

Weryfikacja deklaracji będzie następowała w drugim etapie, przez osoby do tego uprawnione. Będzie mógł to zrobić kominiarz w trakcie przeglądu kominiarskiego, ale również strażnik miejski bądź pracownik gminy. Pierwszym etapem jest zebranie deklaracji do CEEB, a w drugim zostaną uruchomione funkcjonalności dla podmiotów uprawnionych, które będą weryfikowały i aktualizowały te dane.

Gdzie można zgłosić się w przypadku problemów z wypełnieniem deklaracji?

Z informacji, które posiadamy, wynika, że większość gmin pomaga w wypełnieniu deklaracji, jeśli nie możemy skorzystać z elektronicznej wersji formularza albo chcemy złożyć deklarację papierową. Dodatkowo na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego można znaleźć kilka uzupełnionych wzorów deklaracji, stworzyliśmy również rejestr najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi. Obywatele piszą do nas na dedykowaną skrzynkę, odpowiadamy na te pytania i sukcesywnie je publikujemy.

Jakie problemy najczęściej zgłaszają właściciele lub zarządcy nieruchomości?

Mieliśmy bardzo dużo zgłoszeń od obywateli, którzy nie byli pewni, jaki jest status złożonej przez nich deklaracji w formie papierowej - czy została już wprowadzona do systemu, czy jeszcze nie i czy na pewno dopełnili ciążącego na nich obowiązku. Wyjaśnialiśmy w takich sytuacjach, że samo złożenie deklaracji w urzędzie i otrzymane potwierdzenie świadczy o spełnieniu tego obowiązku. Nie należy martwić się o to, kiedy dane zostaną przeniesione przez urzędnika do systemu. Pojawiały się również problemy typowo techniczne - np. czy można dodać do ewidencji budynek bez nadanego numeru albo czy złożoną deklarację można edytować w przypadku wątpliwości lub popełnionego błędu. Na wszystkie pytania odpowiadamy na bieżąco, monitorujemy skalę danego problemu i staramy się przygotowywać rozwiązania, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obywateli - tak żeby proces składania deklaracji przez właścicieli i zarządców był jak najbardziej przyjazny. Pytania można przesyłać na adres info-ceeb@gunb.gov.pl. Zachęcam również do odwiedzenia zakładki CEEB na naszej stronie internetowej www.gunb.gov.pl, na której można znaleźć bardzo dużo materiałów przydatnych przy wypełnianiu deklaracji - najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami, instrukcje i poradniki.

Właściciele chętniej wybierają formularz online czy jednak wersję papierową?

Utrzymuje się niestety trend papierowy. Mamy więcej deklaracji papierowych, wprowadzonych przez urzędników do systemu. Z naszego monitoringu wynika też, że dużo deklaracji papierowych czeka jeszcze na wprowadzenie. Urzędnicy robią to w miarę możliwości - mają na to ustawowo pół roku. W związku z tym dopiero pod koniec roku będziemy mogli w pełni podsumować pierwszy etap.

Ostatnio zostały wprowadzone zmiany w systemie elektronicznym. Czy rozwiązują one m.in. wspomniane problemy?

Dla obywateli, którzy składają papierowe deklaracje, będziemy uruchamiać z początkiem czerwca e-usługę „Sprawdź swoją deklarację”. Jak wspomniałam, mieliśmy wiele zgłoszeń od zaniepokojonych obywateli, którzy złożyli deklarację, ale nie wiedzieli, czy została ona już wprowadzona do ewidencji. Dzięki tej usłudze, podając odpowiednie dane, będziemy mogli uzyskać informację o statusie deklaracji - czy jest już wprowadzona, czy oczekuje na przeniesienie do systemu przez urzędnika. Jeżeli deklaracja została złożona elektronicznie, to mamy dostępny cały panel użytkownika, w którym te informacje są dostępne. Dodaliśmy również możliwość edycji złożonych już deklaracji. W przypadku błędów popełnionych przy wypełnianiu deklaracji elektronicznie można poprawić ją w panelu użytkownika. W przypadku wersji papierowych zrobi to urzędnik. Poza tym w formularzu elektronicznym dodaliśmy np. filtry wyszukiwania w zakładkach „Budynki” i „Deklaracje” - zarówno w panelu użytkownika, jak i urzędnika. Dużo zmian dotyczyło właśnie panelu związanego z częścią dla urzędników. Dodaliśmy m.in. możliwość zarządzania punktami adresowymi - tak żeby ułatwić wprowadzanie deklaracji. Co ważne, dołączyliśmy również do deklaracji oświadczenie, które mówi o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. W związku z uruchomieniem dodatku osłonowego odnotowaliśmy składanie deklaracji przez osoby niebędące właścicielami nieruchomości, w celu wyłudzenia świadczenia.

Czy coś jeszcze wymaga zmian?

Staramy się odpowiadać na wszelkie potrzeby na bieżąco. Przez cały czas rozwijamy system elektroniczny, wprowadzamy nowe usługi i wydaje się, że na ten moment mamy zidentyfikowane wszystkie najważniejsze problemy i ich rozwiązania przełożone na system. Oczywiście jest to pierwszy etap, po którego zakończeniu system będzie rozbudowywany o kolejne elementy, funkcjonalności dla urzędników, kominiarzy, strażników miejskich, inspektorów ochrony środowiska, instytucji rządowych, w postaci różnego rodzaju danych, raportów, ale również dla obywateli. Wprowadzimy w systemie możliwość zamówienia przeglądu kominiarskiego, a później zajrzenia do protokołu. Będziemy mogli zamówić inwentaryzację i zweryfikować na jej podstawie efektywność energetyczną naszego budynku. Dowiemy się również, co należy zmienić, żeby ją podnieść - czy trzeba np. wymienić okna. System będzie przekierowywał do odpowiednich programów termomodernizacyjnych, w ramach których można skorzystać z dofinansowania na konkretne działania. Będzie również podkład mapowy, na którym mieszkańcy będą mogli zobaczyć, jak wygląda ich gmina w zakresie inwentaryzacji.

Wszystkie nowe funkcjonalności będą dostępne na stronie, na której dziś można składać deklaracje?

Adres dostępowy będzie taki sam: www.ceeb.gov.pl. Strona oczywiście zmieni swój wygląd wraz z wprowadzanymi nowymi funkcjonalnościami. Naszym celem jest to, aby działało jedno okno dostępowe, w którym będę np. deklarować, że jestem właścicielem mieszkania i tam znajdę dla siebie panel wszystkich niezbędnych informacji. Budujemy ten portal i zapewne w przyszłym roku będzie on już dostępny.

Rozmawiał Krzysztof Bałękowski

Dane w CEEB - rekordziści i maruderzy

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków to system informacji o źródłach ogrzewania budynków w Polsce. CEEB ma wspierać działania dotyczące wymiany pieców, a tym samym - walkę ze smogiem. Za budowę CEEB odpowiada Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.

Gminy z najwyższym poziomem złożonych deklaracji:

1. Zawidów (woj. dolnośląskie) - 90 proc.

2. Siennica Różana (woj. lubelskie) - 79 proc.

3. Skomlin (woj. łódzkie) - 74 proc.

4. Słopnice (woj. małopolskie) - 71 proc.

5. Kolno (woj. podlaskie) - 71 proc.

6. Rytro (woj. małopolskie) - 71 proc.

7. Brzeźnica (woj. lubuskie) - 71 proc.

8. Pawłów (woj. świętokrzyskie) - 70 proc.

9. Kamień Krajeński (woj. kujawsko-pomorskie) - 70 proc.

10. Piwniczna-Zdrój (woj. małopolskie) - 69 proc.

Gminy z najniższym poziomem złożonych deklaracji:

1. Prochowice (woj. dolnośląskie) - 3 proc.

2. Mikołajki (woj. warmińsko-mazurskie) - 6 proc.

3. Rzezawa (woj. małopolskie) - 10 proc.

4. Zwierzyniec (woj. lubelskie) - 12 proc.

5. Olszanica (woj. podkarpackie) - 13 proc.

6. Włoszczowa (woj. świętokrzyskie) - 13 proc.

7. Zwoleń (woj. mazowieckie) - 13 proc.

8. Trzcińsko-Zdrój (woj. zachodniopomorskie) - 14 proc.

9. Moszczenica (woj. małopolskie) - 14 proc.

10. Świdnik (woj. lubelskie) - 14 proc.

* Stan na 30 maja 2022 r.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA