REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozporządzenie w sprawie eiDAS - 1 lipca 2016 r.

Identyfikacja elektroniczna/ Fot. Fotolia
Identyfikacja elektroniczna/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS) wejdzie w życie 1 lipca 2016 r. Nowa regulacja wprowadza jednolite w całej Unii Europejskiej podejście do świadczenia usług zaufania.

1 lipca nowe Rozporządzenie w sprawie eiDAS

28 sierpnia 2014 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS), które wraz z systemem aktów delegowanych i implementujących zastąpi z dniem 1 lipca 2016 r. dyrektywę 1999/93/WE w sprawie wspólnotowych ram prawnych dla podpisów elektronicznych oraz krajowe przepisy wszystkich państw członkowskich, które wykonują wymienioną dyrektywę.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa regulacja wprowadza jednolite w całej Unii Europejskiej podejście do świadczenia usług zaufania, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa transakcji elektronicznych realizowanych w Internecie. Rozporządzenie wprowadza także powszechnie rozpoznawalne mechanizmy identyfikacji elektronicznej (eID), umożliwiające jednoznaczną weryfikację tożsamości użytkownika usługi on-line.

Polecamy produkt: Budżety obywatelskie. Szansa i wyzwanie dla samorządowców (PDF)

Usługi zaufania odgrywają istotną rolę w upowszechnieniu wykorzystania kanałów elektronicznych do realizacji spraw administracyjnych i cywilnych, ponieważ pozwalają na to, aby dokumenty były wytwarzane i dostarczane z zasady w postaci elektronicznej (digital by default). Unijne rozporządzenie znacznie poszerza katalog takich usług - oprócz podpisów elektronicznych i znakowania czasem znanych z obecnej Ustawy o podpisie elektronicznym, obejmie ono także e-pieczęci, e-doręczenia, zabezpieczenia stron WWW, konserwację pieczęci i podpisu oraz usługi walidacji zarówno podpisów jak i pieczęci elektronicznych. Rozporządzenie nie ogranicza możliwości powstawania nowych, innowacyjnych usług zaufania, które będą wykorzystywane w obrocie gospodarczym, a także przez administrację publiczną.

REKLAMA

Ustawa o usługach zaufania, identyfikacji elektronicznej

Rozporządzenie elDAS nakłada na Polskę konieczność uchylenia lub zmiany wielu aktów prawnych, gdyż terminologia oraz merytoryka obowiązujących uregulowań będzie wymagać dostosowania do nadrzędnych przepisów unijnego rozporządzenia oraz unijnych aktów delegowanych i implementujących. W celu zapewnienia porządku całego systemu funkcjonowania usług zaufania i identyfikacji elektronicznej Ministerstwo Rozwoju wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, która uchyli obowiązującą ustawę o podpisie elektronicznym, wprowadzi również niezbędne dostosowania terminologiczne oraz ureguluje niektóre kwestie dopuszczone do regulacji prawem krajowym (np. przeniesienie nadzoru nad usługami zaufania z Ministerstwa Rozwoju do Ministerstwa Cyfryzacji, rozszerzy nadzór nad usługami zaufania, zapewni ciągłość usługom znakowania czasem, wprowadzi mechanizm zgłaszania incydentów do nadzoru usług zaufania itp.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczne będzie także dostosowanie przez właściwe organy krajowych rozporządzeń i aktów prawnych niższego rzędu oraz przygotowanie instytucji i rynku do obsługi podpisów elektronicznych i pieczęci z innych państw członkowskich. Wszystkie ministerstwa, które przygotowywały w przeszłości akty prawne, zawierające uregulowania w zakresie podpisu elektronicznego oraz identyfikacji elektronicznej, powinny niezwłocznie dokonać ich przeglądu i nowelizacji.

Z uwagi na brak możliwości zmiany nową ustawą krajowych rozporządzeń lub innych aktów niższego rzędu, konieczne jest ich dostosowanie do rozporządzenia eIDAS bezpośrednio przez urzędy właściwe do ich ustanowienia. W odniesieniu do aktów tej rangi urzędy administracji publicznej obowiązane są dostosować przepisy we własnym zakresie w terminie do dnia 1 lipca 2016.     

W przypadku nowych uregulowań prawnych zalecamy od razu ich dostosowanie do zapisów Rozporządzenia eIDAS oraz odpowiednich aktów wykonawczych. Zwracamy uwagę na to, że rozpoczęcia prac nad dostosowaniem regulacji nie należy uzależniać od wejścia w życie krajowych przepisów, takich jak np. Ustawa o usługach zaufania, identyfikacji elektronicznej, ponieważ one będą dotyczyć głównie nadzoru nad usługami zaufania. Jeżeli nie uda się na czas dostosować przepisów prawa to przypominamy o zasadzie prymatu prawa wspólnotowego, która nakazuje udzielić pierwszeństwa bezpośrednio obowiązującym przepisom prawa UE.

Dostosowanie systemów informatycznych 

Oprócz nowelizacji przepisów, konieczne będzie również dostosowanie systemów informatycznych. Szczególną uwagę należy zwrócić na przepisy zobowiązujące do uznawania kwalifikowanego podpisu elektronicznego (art. 25.3), kwalifikowanej pieczęci elektronicznej (art. 35 ust. 3) oraz kwalifikowanych znaczników czasu (art. 41 ust. 3). Te trzy narzędzia wymagają uznawania, o ile pochodzą z UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego kliknięcie spowoduje opuszczenie tej strony i przeniesienie do zewnętrznego serwisu z dniem 1 lipca 2016 roku.

Przedsiębiorcy i urzędy rozwijający własne aplikacje do składania i weryfikacji podpisu elektronicznego powinni dostosować je do aktów wykonawczych rozporządzenia eIDAS oraz nowych ram standaryzacyjnych (tzw. mandat M460). Konsorcjum działające na zlecenie Komisji Europejskiej  udostępniło do testów darmowe rozwiązanie SD DSS kliknięcie spowoduje opuszczenie tej strony i przeniesienie do zewnętrznego serwisu oparte na licencji open source i pozwalające na zbudowanie własnego środowiska weryfikacji podpisów z innych państw członkowskich. Można skorzystać również z komercyjnych narzędzi, tak jak w przypadku oprogramowania, do którego dostęp zapewniony jest  np. za pośrednictwem strony Elektronicznego Punktu Kontaktowego kliknięcie spowoduje opuszczenie tej strony i przeniesienie do zewnętrznego serwisu (zakładka na dole strony Sprawdź e-podpis).


Rozporządzenie eIDAS wprowadziło możliwość korzystania z usługi zaufania walidacji podpisu elektronicznego. Podmioty, które nie są w stanie samodzielnie dostosować własnych systemów do weryfikacji podpisów i pieczęci elektronicznych mogą korzystać z usługi zaufania świadczonej przez kwalifikowanego dostawcę usługi zaufania. Kwalifikowany dostawca usługi walidacji zobowiązany jest z zachowaniem bezpieczeństwa zapewnić prawidłową walidację podpisów i pieczęci elektronicznych.

Wejście nowego unijnego systemu będzie mieć wpływ na aplikacje podpisujące i weryfikujące. Jest kwestią indywidualnej oceny urzędów, czy i w jakim charakterze udostępniane przez nie systemy będą funkcjonować pod rządami rozporządzenia eIDAS.

Podpis i identyfikacja elektroniczna w usługach publicznych 

Unijne rozporządzenie stanowi też ważny impuls do rozwoju usług sektora publicznego. Regulacje dotyczące stosowanie podpisów elektronicznych w usługach publicznych (art. 27) zobowiązują państwa do wprowadzenia możliwości weryfikacji  podpisów zaawansowanych z innych państw, przynajmniej w formatach, które przewidziane zostały w unijnym akcie wykonawczym do Rozporządzenia eIDAS kliknięcie spowoduje opuszczenie tej strony i przeniesienie do zewnętrznego serwisu.

Do uznawania unijnych podpisów kwalifikowanych stosowane będą listy zaufania, które przekazują systemom informatycznym informacje o statusie usługodawców oraz usług. Takie listy powinny być wykorzystywane przy weryfikacji podpisów do ustalenia czy dane centrum certyfikacji świadczy usługi kwalifikowane. Ministerstwa i urzędy, które posiadają w swoich systemach mechanizmy weryfikacji podpisów elektronicznych powinny zapewnić, aby były one w stanie obsłużyć tzw. listy TSL  - Trusted Services Status List kliknięcie spowoduje opuszczenie tej strony i przeniesienie do zewnętrznego serwisu(czyli także z innych krajów członkowskich).

Kwalifikowany podpis elektroniczny oparty na kwalifikowanym certyfikacie (wydanym w jednym państwie członkowskim) jest uznawany za kwalifikowany podpis elektroniczny we wszystkich pozostałych państwach (art. 25 ust. 3). Z tego względu w polskich systemach informatycznych i aplikacjach weryfikujących konieczne będzie dodanie obsługi unijnego systemu wspomnianych list kliknięcie spowoduje opuszczenie tej strony i przeniesienie do zewnętrznego serwisu.

Wykorzystanie certyfikatów kwalifikowanych pochodzących z innych krajów Unii będzie wzrastało sukcesywnie. W związku z czym dostosowanie systemów urzędów do pełnej i automatycznej akceptacji kwalifikowanych certyfikatów wydanych przez zagraniczne centra certyfikacji powinno być adekwatne do ich wykorzystania.

Krajowy broker identyfikacji elektronicznej

Zapewnienie możliwości identyfikacji w usługach on-line dostępnych przez Internet polskim obywatelom i przedsiębiorcom, a także innym podmiotom wymaga zarówno zbudowania mechanizmów identyfikacji jak i udostępnienia usług, które mechanizmy identyfikacji będą rozpoznawały. Realizując cel jakim jest rozwój usług administracji publicznej i usług cyfrowych w Polsce, z uwzględnieniem także usług prywatnych przyjęto, że mechanizmy identyfikacji elektronicznej będą równolegle oparte o istniejące systemy identyfikacji takie jak Profil Zaufany ePUAP, systemy identyfikacji pochodzące z banków, a także innych podmiotów posiadających zidentyfikowanych użytkowników na poziomie krajowym. Taki model zapewni zrównoważony rozwój i synergię pomiędzy systemami administracji oraz komercyjnymi.

Aby móc zintegrować ze sobą różne systemy identyfikacji elektronicznej Ministerstwo Cyfryzacji przygotowuje rozwiązanie oparte o broker identyfikacji elektronicznej, którego celem będzie zapewnienie jednolitego, ustandaryzowanego punktu dostępu do usługi identyfikacji elektronicznej.  Uruchomienie tego mechanizmu umożliwi podmiotom administracji publicznej łatwą integrację z wieloma systemami identyfikacji elektronicznej i weryfikację funkcjonowania takiego rozwiązania na rynku krajowym, a docelowo realizację wymagań nałożonych prawem UE od września 2018, czyli  wykorzystanie brokera celem akceptacji notyfikowanych środków identyfikacji elektronicznej z innych krajów członkowskich.

Dzięki uruchomieniu krajowego brokera identyfikacji elektronicznej i wykorzystaniu go przez administrację publiczną do dostępu do środków identyfikacji elektronicznej, zmiany technologiczne w zakresie funkcjonowania elektronicznej identyfikacji, wprowadzanie nowych usług identyfikacji elektronicznej, a także nowe narzędzia w zakresie identyfikacji elektronicznej, nie będą wymagały zmian i dostosowania po stronie systemów administracji publicznej. Udostępnienie brokera identyfikacji elektronicznej zapewni bezpieczeństwo systemów korzystających z identyfikacji, udostępniając w jednolity sposób środki identyfikacji na różnych poziomach bezpieczeństwa (wiarygodności).

Działania państwa w obszarze eiD nastawione są na synergię z komercyjnymi systemami elektronicznej identyfikacji i wzajemnego wykorzystania potencjału i innowacyjności, nie zamkną drogi dla tworzenia komercyjnych środków eID oraz komercyjnych brokerów tożsamości.

Rozporządzenie eIDAS wprowadza określone zobowiązania dla podmiotów objętych jego zakresem, ale stanowi jednocześnie szansę dla rozwoju obszaru identyfikacji elektronicznej oraz usług zaufania. Niezbędne jest w związku z tym podjęcie dalszych działań zapewniających pełne wykorzystanie możliwości z tym związanych i wdrażanie rozwiązanych spójnych z przedmiotową regulacją, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia poziomu wykorzystania środków komunikacji elektronicznej. Takie działania będą podejmowane przez Ministerstwo Cyfryzacji już w drugiej połowie 2016 roku.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Polecamy serwis: Organizacja

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA