REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynny udział stron w postępowaniu administracyjnym po 1 czerwca 2017 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Czynny udział stron w postępowaniu administracyjnym po 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia
Czynny udział stron w postępowaniu administracyjnym po 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) poskutkowała licznymi zmianami w m.in. zasadach ogólnych postępowania administracyjnego. Jedną ze zmian jest rozszerzenie zasady czynnego udziału stron w postępowaniu administracyjnym.

Najnowsze zmiany w k.p.a. mają na celu poprawę zaufania obywatela do organów władzy publicznej a także przyspieszenie postępowania administracyjnego. Strona w postępowaniu administracyjnym może liczyć na to, że w toku postępowania będą przysługiwały jej pewne uprawnienia. Uprawnienia, o których mowa w zdaniu poprzednim pomogą stronie podjąć działania zgodne z jej interesem prawnym. Obowiązkiem organów jest zapewnić stronie możliwość skorzystania z przysługujących jej praw.

REKLAMA

Jednym z takich uprawnień jest możliwość wzięcia czynnego udziału w postępowaniu. Niezagwarantowanie stronie możliwości skorzystania z tego prawa, może skutkować nawet wznowieniem postępowania, w myśl art. 145§ 1 pkt. 3 k.p.a.

Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym

REKLAMA

Prawo strony do czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym zostało wyrażone w art. 10§1 k.p.a.  Obowiązkiem organów administracji publicznej jest zapewnienie stronom czynnego udziału w każdym stadium postępowania. Obejmuje to m.in. prawo stron do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, zawiadomienie strony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu ze świadków, biegłych lub oględzin, czy też zapewnienie stronie czynnego udziału w przeprowadzaniu dowodu.

Należy zaznaczyć, że stronie przysługuje prawo a nie obowiązek czynnego udziału w postępowaniu. Oznacza to, że strona wcale nie musi z niego korzystać. Organ administracji publicznej musi jednak zapewnić stronie możliwość skorzystania z tego uprawnienia

Ten obowiązek ma co do zasady charakter bezwzględny. Niezapewnienie stronom możliwości czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym stanowi naruszenie prawa oraz przesłankę do wznowienia postępowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pewnych wypadkach organ administracji publicznej może odstąpić od opisywanego obowiązku. Może to nastąpić jedynie w przypadku gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.

W sytuacji, w której organ z w/w przyczyn odstąpi od zapewnienia stronie prawa do czynnego udziału w postępowaniu, jest on zobowiązany do utrwalenia w aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia.

Zobacz również: Prawo administracyjne

Zmiany w postępowaniu dowodowym

Nowelizacja, wprowadziła zmiany dotyczące czynnego udziału strony w przeprowadzaniu dowodów. Przed nowelizacją obowiązkiem organu było poinformowanie strony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu ze świadków, biegłych lub oględzin przynajmniej na siedem dni przed terminem.

Stronie przysługiwało ponadto prawo do wzięcia udziału w przeprowadzeniu dowodu, zadawania pytań świadkom, biegłym i stronom oraz składania wyjaśnień.

Ustawodawca w dalszym ciągu nakłada na organ w/w obowiązki, oraz przyznaje stronie wymienione uprawnienia, ale w nowelizacji rozszerza je, dodając art. 79a § 1 i 2.

REKLAMA

Nowe przepisy zakładają, że w postępowaniu wszczętym na żądanie strony, informując o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, organ administracji publicznej jest obowiązany do wskazania przesłanek zależnych od strony, które nie zostały na dzień wysłania informacji spełnione lub wykazane, co może skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony. Do tego obowiązku stosuje się  także art. 10 § 2 i 3 (wyżej opisywana możliwość odstąpienia od obowiązku w przypadku wystąpienia konkretnych przesłanek).

W terminie wyznaczonym na wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, strona może przedłożyć dodatkowe dowody celem wykazania spełnienia przesłanek, o których mowa w § 1.

Przepis ten, w założeniu ma mobilizować organ do bardziej wnikliwego i szczegółowego rozpoznania treści żądań strony, na wszystkich etapach postępowania wszczynanego przez stronę.

Zasada czynnego udziału a tryb uproszczony

Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu uległa pewnej modyfikacji, w zakresie stosowania jej w nowej procedurze jaką jest postępowanie uproszczone. W skrócie, ustawodawca wprowadził procedurę, w której mają być rozstrzygane niezwłocznie (ale w ciągu 1 miesiąca) sprawy nieskomplikowane, gdzie zazwyczaj występuje tylko jedna strona.  Ten tryb może zostać zastosowany tylko, jeżeli przepis szczególny tak stanowi.

Z uwagi na to, że celem tego trybu jest przyspieszenie postępowania, uproszczeniu podlega cała procedura. To uproszczenie polega m.in. wykorzystaniu urzędowych formularzy, uproszczeniu uzasadnienia faktycznego i prawnego, ograniczeniu postępowania dowodowego czy ograniczeniu zasady czynnego udziału strony w postępowaniu. To ograniczenie polega na tym, że strona nie musi wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 23; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2138)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA