REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy oświadczenie o tanim prądzie składam emailem czy przez ePUAP?

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Czy oświadczenie o tanim prądzie składam emailem czy przez ePuap?
Czy oświadczenie o tanim prądzie składam emailem czy przez ePuap?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Czy oświadczenie odbiorcy uprawnionego wysyłam przez ePuap?

Oświadczenie odbiorcy uprawnionego można wysłać zwykłym emailem jako załącznik do niego.

REKLAMA

REKLAMA

Oświadczenie w formacie PDF albo Word musisz jednak podpisać e-podpisem. Można to zrobić podpisując dokument podpisem zaufanym przez mObywatela (czytaj poniżej).

UWAGA! Nie wolno wysłać oświadczenia jako skan z kopią Twojego odręcznego podpisu.

Możliwość składania oświadczeń przez ePUAP oferuje PGE.

REKLAMA

20 pytań o „tani prąd” [Kompendium, oświadczenie, 79 groszy/kWh]

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najemcy wyrzuceni z systemu "taniego prądu". Wraz z wynajętymi mieszkaniami, biurami i sklepami

Wzór: Luka w przepisach o tanim prądzie. Przedsiębiorcy boją się kar za błędy w oświadczeniu dla sprzedawcy prądu

Tani prąd: Zawiesiłem firmę. Czy składam oświadczenie o tanim prądzie do 30 listopada 2022 r.? [prąd 79 groszy/kWh]

UZASADNIENIE

Jak składa się oświadczenie o tanim prądzie 79 groszy/kWh?

Oświadczenie, składa się na piśmie w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie do dnia 30 listopada 2022 r.

Jak złożyć oświadczenie o tanim prądzie przez Internet?

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym i składa za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).

Jak podpisać oświadczenie o tanim prądzie podpisem zaufanym?

Do złożenia podpisu można wykorzystać narzędzie mObywatel.

Infor.pl

Co musisz zrobić, aby podpisać podpisem zaufanym dokument PDF, który nie ma podpisu

Dokument elektroniczny w formacie PDF możesz teraz podpisać podpisem zaufanym w formacie dedykowanym dla plików pdf. 

mObywatel:

  1. Przygotuj dokument PDF (plik), który chcesz podpisać. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
  2. Kliknij przycisk Podpisz lub sprawdź dokument PDF.
  3. Dodaj z dysku lokalnego dokument PDF (plik) – kliknij Wybierz dokument z dysku albo przeciągnij plik myszką.
  4. Po poprawnym dodaniu dokumentu, kliknij przycisk Podpisz.
  5. Gdy otworzy się strona profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto (jeżeli twój profil zaufany był założony przez bankowość elektroniczną, przy logowaniu wybierz logotyp swojego banku).
  6. Kliknij Podpisz podpisem zaufanym i postępuj zgodnie z komunikatami na ekranie.
  7. Wskaż miejsce, w którym chcesz przystawić stempel (to jest graficzne odwzorowanie twojego podpisu).
  8. System wygeneruje nowy plik PDF, w którym zawarty będzie twój podpis.
  9. Kliknij Pobierz, aby zapisać podpisany dokument PDF na dysku lokalnym.

Możesz podpisać tylko jeden plik za jednym razem. Jeśli chcesz podpisać kolejny dokument, kliknij przycisk Wróć do początku.

Gdzie składa się oświadczenie w PGE?

Oświadczenie można złożyć:

  • osobiście, we wszystkich stacjonarnych Biurach Obsługi Klienta PGE Obrót, lista placówek dostępna jest tutaj
  • poprzez ePUAP;
  • mailowo, na adres serwis@gkpge.pl;
  • w formie przesyłki w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego na adres PGE Obrót S.A.
  • poprzez e-formularz.

Klienci PGE Obrót mogą składać oświadczenia w ramach tarczy solidarnościowej poprzez ePUAP. Jak poinformowało nas PGE jest to często wybierana ścieżka przez klientów tej firmy. Aby złożyć oświadczenie do PGE Obrót przez platformę ePUAP należy:

  1. Po zalogowaniu na platformę (https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/sprawy-ogolne/ogolne-sprawy-urzedowe-2/pismo-ogolne-do-podmiotu-publicznego-nowe) wybrać podmiot, do którego kierowane jest pismo - PGE OBRÓT SPÓŁKA AKCYJNA (35-959 RZESZÓW, WOJ. PODKARPACKIE).
  2. Następnie wybrać rodzaj pisma i wpisać jego tytuł (np. Oświadczenie MŚP/JST/G).
  3. Jako załącznik należy dodać oświadczenie podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym potwierdzonym dowodem osobistym z warstwą elektroniczną.
  4. Na koniec należy sprawdzić poprawność danych i przejść dalej w celu dokończenia procesu wysyłania pisma.

Źródło: informacje przekazane przez PGE/Biuro Prasowe PGE

Składanie elektronicznie oświadczenia w Tauronie

Klienci Taurona muszą złożyć Oświadczenie.

Oświadczenie mogą wysłać:

Na adres ceny@tauron.pl – pod warunkiem, że będzie ono opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (certyfikat z e-Dowodu). Przed podpisaniem dokumentu w pierwszej kolejności trzeba zapisać go w formacie pdf, a następnie złożyć podpis elektroniczny i przesłać na wskazany adres e-mail.

Zgodnie z Ustawą nie można złożyć Oświadczenia w formie skanu ani zdjęcia.

Składanie elektronicznie oświadczenia w ENEA

Komunikat ze strony internetowej ENEA

Odbiorca uprawniony może złożyć Oświadczenie w następującej formie:

  • papierowej:
    - osobiście w BOK (nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja wizyty) albo,
    - drogą pocztową z dopiskiem na kopercie "Oświadczenie" na adres korespondencyjny: Enea S.A., ul. Górecka 1, 60-201 Poznań albo,
    - drogą pocztową z dopiskiem na kopercie "Oświadczenie" na adres korespondencyjny zawarty w umowie,
  • elektronicznej:
    Najprostszym sposobem jest przesłanie wypełnionego i podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym (z wykorzystaniem podpisywarki dostępnej na stronie https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany) Oświadczenia na adres mailowy: ustawa@enea.pl lub przez eBOK - Zaloguj się do eBOK

Skan Oświadczenia podpisanego własnoręcznie nie będzie honorowany.

Zalecamy skorzystanie z wzoru Oświadczenia, który jest dostępny na stronie enea.pl zgodny z rozporządzeniem ministra właściwego do spraw energii.

Do kiedy składa się oświadczenie o maksymalnej cenie prądu w 2023 r.?

Oświadczenie trzeba złożyć do 30 listopada 2022 r. Nie opłaca się spóźnić. Przedsiębiorstwo energetyczne stosuje cenę maksymalną 785 zł/MWh w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi już od dnia 1 grudnia 2022 r.

Nie dotrzymałem terminu 30 listopada 2022 r. Co wtedy?

Nie traci się prawa do prądu za 785 zł/MW po przekroczeniu tego terminu. Ważne, aby oświadczenie wogóle ma sankcji za spóźnienie w postaci utraty prawa do niższej ceny prądu niż rynkowa.

Jeżeli złożysz oświadczenie po 30 listopada 2022 r., cenę maksymalną zakład energetyczny zastosuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono oświadczenie.

 

Wynika to z dwóch poniższych zasad:

1) Niezłożenie przez odbiorcę uprawnionego oświadczenia w terminie do 30 listopada 2022 r., uprawnia podmiot uprawniony do niestosowania wobec tego odbiorcy ceny maksymalnej.

2) Złożenie przez odbiorcę uprawnionego oświadczenia po upływie ww. terminu, zobowiązuje podmiot uprawniony do stosowania wobec tego odbiorcy ceny maksymalnej ze skutkiem od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono oświadczenie.

Czy można oświadczenie o tanim prądzie 79 groszy/kWh wysłać pocztą?

Oświadczenie złożone w postaci papierowej opatruje się własnoręcznym podpisem i:

  1.  składa osobiście w siedzibie podmiotu uprawnionego lub innych miejscach wykonywania działalności podmiotu uprawnionego przez niego wskazanych albo
  2. w formie przesyłki w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042) lub
  3. w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, co jest równoznaczne ze złożeniem go podmiotowi uprawnionemu.

Więcej o cenie maksymalnej za prąd:

Więcej o zamrożeniu cen prądu:

Jak wypełnić tabelę w oświadczeniu odbiorcy uprawnionego?

Część wzoru to tabela. Można w niej wpisać maksymalnie 25 PPE według następującego schematu:

Kolumna 1. numer punktu poboru energii elektrycznej (PPE). Numer ten znajduje się na każdej fakturze, jaką wystawia np. Tauron, PGE, Enea.

Kolumna 2. wskazanie kategorii odbiorcy uprawnionego – następuje poprzez wpisanie cyfry 1,2,3 albo 4. Np. mikroprzedsiębiorca zarejestrowany w CEIDG i nie zatrudniający nikogo z obrotem/aktywami poniżej 2 mln euro, to cyfra 1.

Kolumna 3. Data zawarcia umowy sprzedaży energii albo umowy kompleksowej dla każdego PPE (dotyczy umów z art. 5 ust. 2 pkt 1 art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne).

Kolumna 4. Wielkość zużycia energii elektrycznej (dane służące określeniu szacunkowej części energii elektrycznej, która będzie zużywana na potrzeby wskazane w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy

Fragment wzoru jest nieprecyzyjny dla kolumny 4, gdyż nie zawiera informacji za jaki okres ma być podane zużycie.

Czy chodzi o średnie zużycie energii w przeszłości np. za cały 2021 r.? A może raczej przewidywania składającego oświadczenia, ile energii zużyje w okresie 1 grudnia 2022 r. – 31 grudnia 2023 r.?

Ponieważ - zarówno opis we formularzu jak i ustawa, posługują się zwrotem „energia, która będzie zużywana” - autor artykułu przychyla się do interpretacji, że w kolumnie 4 wpisuje się planowane zużycie energii w okresie 1 grudnia 2022 r. – 31 grudnia 2023 r. bazując na tym, ile zużyto prądu w 2021 r. i 2022 r. Przedsiębiorcy z tym problemem radzą sobie np. tak, że biorą zużycie prądu z 2021 r. albo 2022 r., zwiększają otrzymaną wartość o 20%. I wpisują do rubryki 4.

Infor.pl zwrócił się w tej sprawie z zapytaniem do ministerstwa o wydanie odpowiedniej interpretacji.

Wyjaśnienia Ministerstwa Klimatu i Środowiska o wypełnianiu oświadczenia

Artykuł powstał 13 listopada 2022 r. 16 listopada Ministerstwo przekazało Infor.pl wyjaśnienia jak wypełniać kolumny 4, 5 i 6 w tabeli we wzorze. Poniżej pismo z wyjaśnieniami, jakie otrzymaliśmy:

"Wzór oświadczenia, zawarty w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 listopada 2022 r. w sprawie wzoru oświadczenia odbiorcy uprawnionego obejmuje elementy określone w przepisach ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku.

Wprowadzenie kolumny 4, zawartej w oświadczeniu w części: 4. Informacja o punktach poboru energii elektrycznej (PPE)*, wynika bezpośrednio z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Pola zawarte w kolumnie 4 powinny być uzupełnione danymi liczbowymi o szacowanym wolumenie energii elektrycznej, który zużywany będzie w danym PPE w okresie 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.

Dane te dotyczą planowanego zużycia energii, niemniej należy zauważyć, że większość odbiorców uprawnionych, którzy posiadają dane historyczne powinni wpisać w rubrykę dane o historycznym zużyciu (o ile wnioskodawca nie planuje np. instalacji nowych urządzeń, czy zwiększenia lub zmniejszenia produkcji). Kolumny 5 i 6 odpowiadają wymaganiom zawartym w art. 5 ust. 1 pkt. 3 i 4 odnośnie wskazania części energii (podanej uprzednio w kolumnie 4) jaka, zgodnie z przepisami ustawy objęta będzie ceną gwarantowaną oraz tej części, która nie będzie objęta gwarancją ceny.

Wartości procentowe objęte i nieobjęte ceną maksymalną dla jednego PPE muszą się sumować do 100%."

Jak zastosować wyjaśnienia Ministerstwa wypełniając oświadczenie?

Z wyjaśnień wynika, że:

1) w kolumnie 4 tabeli wpisujesz historyczne zużycie prądu np. z 2021 r. albo 2022 r. i przekształcasz te dane na prognozę dla okresu 1 grudnia 2022 r. - 31 grudnia 2023 r. Jeżeli planujesz zwiększenie zużycia prądu, to nie wpisujesz danych historycznych, a te planowane na 2023 r.

2) w kolumnie 5 i 6. wpisujesz dane procentowe pokazujące, ile prądu dla danego PPE (według prognozy z kolumny 4), zużyjesz na cele objęte ceną maksymalną i nieobjęte tą ceną.

Przykład

Burgerownia całość energii zużywa na potrzeby podstawowej działalności. Dlatego właściciel wpisze w kolumnie 5: 100% a w kolumnie 6 - 0%.

Obie kolumny muszą się sumować do 100%.

Czy w kolumnie 4 wpisuje się kWh czy MWh?

To kolejne pytanie, które otrzymujemy od czytelników. Jakie jednostki wpisuje się w oświadczenie - kWh czy MWh? I znów ustawa jest tu nieprecyzyjna. I tego po prostu nie reguluje. Więc obie jednostki są prawidłowe. Trzeba je tylko wpisać wraz z liczbą, aby przedsiębiorstwo energetyczne wiedziało, jakie zużycie prądu deklarujemy.

Zamieszczamy poniżej w PDF przykład wypełnionego oświadczenia. Przykład opracowała ENEA przyjmując jako jednostkę kWh.

Instrukcja, przykład Enea

Jak wypełniać kolumny 5 i 6 informuje także PGE

Pytanie o to przekazaliśmy PGE i poniżej odpowiedź:

"Informacja, którą należy podać w kolumnie 5 dotyczy szacunkowej części energii zużywanej na potrzeby działalności objętej ceną maksymalną.

Mogą pojawić się sytuacje, gdy na jednym punkcie poboru zużywana jest energia zarówno na potrzeby działalność objętej ochroną, jak i innej. Przykład: stroną umowy z PGE jest właściciel centrum handlowego, a w centrum są zarówno lokale służące prowadzeniu działalności objętej ochroną (np. ochrona zdrowia), jak i te, które nie są objęte ceną maksymalną.

W kolumnie 6 należy zatem umieścić informacje dot. tej części energii elektrycznej, która będzie zużywana na potrzeby działalności nieobjętej ceną maksymalną."

Źródło: PGE/Biuro Prasowe PGE

Co z najemcami?

Tu także mamy podpowiedzi od PGE:

Czy PGE przyjmuje, że warunkiem skorzystania z prądu z ceną do 785 zł/MWh jest podpisanie z PGE bezpośrednio przez najemcę umowy na PPE np. w sklepie albo biurze? Czy w takim sklepie można zainstalować podlicznik i podpisać na niego umowę z PGE?

„Najemcy, którzy nie mają zawartych umów sprzedaży i świadczenia usług, w rozumieniu ustawy Prawo Energetyczne, nie są odbiorcami. Wynika z tego, że aby skorzystać z bonifikaty trzeba mieć zawartą ważną umowę.

Jednak, jeśli odbiorca będący stroną umowy (w tym przypadku właściciel biurowca), złoży poprawne oświadczenie, to z uprawnienia dot. ceny maksymalnej będą mogli także korzystać najemcy w rozliczeniu ze stroną umowy (czyli przykładowym właścicielem biurowca).”

Wynika z tego, że refakturowanie ceny prądy 79 groszy/1 kWh jest możliwe jeżeli właściciel biurowca może skorzystać z tej ceny jako mikroprzedsiębiorca, mały albo średni przedsiębiorca (tu limit 250 pracowników i 43 miliony aktywów/obrotu).

Źródło: PGE/Biuro Prasowe PGE

Wykaz podmiotów uprawnionych do taniego prądu do 785 zł/MWh

Wykaz podmiotów uprawnionych do 79 groszy za 1 kWh: Wykaz firm i instytucji z ceną prądu do 79 groszy za 1 kWh w 2023 r.

Skorzysta z tańszego prądu:

mikroprzedsiębiorca, to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz

b) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.

Te warunki spełnia większość firm (JDG) zarejestrowanych w CEIDG.

Mały przedsiębiorca - przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz

b) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro

- i który nie jest mikroprzedsiębiorcą;

Średni przedsiębiorca - przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz

b) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro

- i który nie jest mikroprzedsiębiorcą ani małym przedsiębiorcą.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA