REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzór: Luka w przepisach o tanim prądzie. Przedsiębiorcy boją się kar za błędy w oświadczeniu dla sprzedawcy prądu

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Wzór: Luka w przepisach o tanim prądzie. Przedsiębiorcy boją się kar za błąd w oświadczeniu
Wzór: Luka w przepisach o tanim prądzie. Przedsiębiorcy boją się kar za błąd w oświadczeniu
Media

REKLAMA

REKLAMA

Definicja „podstawowej działalności”, to mina w ustawie o tanim prądzie. Do 30 listopada 2022 r. przedsiębiorcy mają oszacować, ile zużyją prądu na „działalność podstawą” w roku 2022/2023, a ile na "nie-podstawową". Tylko ta pierwsza może korzystać z prądu z ceną netto 79 groszy/kWh.

Odpowiedzialność karna

Jakie są konsekwencje pomyłki w kwalifikacji „podstawowej działalności”? Przedsiębiorca będzie korzystał z „taniego prądu” dla części swojej działalności bez podstawy prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Oświadczenie o tanim prądzie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny." Potencjalna kara, to pozbawienie wolności od 6 miesięcy do 8 lat. I trzeba się zastanowić, czy błąd w kwalifikacji działalności firmy w zakresie podstawowej działalności, podlega pod tą odpowiedzialność (zob. niżej).

Co to jest „podstawowa działalność?

Odbiorca uprawniony oznacza:

fragment art. 2 pkt 2 lit. b ustawy o tanim prądzie z 27 października 2022 r. (link do ustawy na końcu artykułu)

Infor.pl

REKLAMA

Nie wiadomo, czym jest „podstawową działalność” firmy. Nie ma jej definicji ustawowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dominuje interpretacja, że jest to przeważająca działalność przedsiębiorcy. Wynika z odwołania się do przepisów o PKD  i definicji „działalności przeważającej”. W tym kierunku interpretacyjnym idzie Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Pismo Ministerstwa z 18 listopada 2022 r., z taką interpretacją na końcu artykułu.

Firma ma kilka źródeł przychodu i ... kłopot z tanim prądem

Problem przedsiębiorców polega na tym, czy mają jako „podstawową działalność” rozumieć przeważającą działalność:

  1. według kodu PKD (głównego dla danej firmy);
  2. jako faktyczną działalność (niezależnie od kodu PKD), która przynosi najwięcej przychodu.

Jak już wybiorą interpretację, to mogą wykorzystać subsydiowany prąd w kilku obszarach działalności ich firm, czy tylko jednym, tym "przeważającym"?

Np. trzy różne spółki: A, B, i C osiągają od 8 lat przychody w takiej proporcji:

Przedsiębiorca A: prace budowlane (75%) i hurtownia kosmetyczna (25% przychodów);

Przedsiębiorca B: usługi logistyczne (75%) i hotel (25%);

Przedsiębiorca C: eksport drewna (75%) i pieczarkarnia (25%).

W oświadczeniu o tanim prądzie kluczowa jest tabela. Przedsiębiorcy wypełnią ją następująco:

Infor.pl

Zakładamy, że każda firma zużyje 100 000 kWh, z czego na usługi budowlane, usługi logistyczne i eksport drewna 75%. I ten prąd jest wyceniany jako "tani prąd". Natomiast prąd dla hurtowni, hotelu i pieczarkarni, to 25% z 100 000 kWh. Nie jest objęty ceną netto 79 groszy/kWh przy restrykcyjne wykładni pojęcia "podstawowa działalność".

I firmy pytają: „Dlaczego nie wolno 25% do swojej działalności, używać subsydiowanego prądu?

Zwłaszcza, że żaden przepis ustawy nie nakazuje tej restrykcyjnej wykładni.

Jaki zresztą miałaby sens? Dawałaby korzyść firmie hotelarskiej, która 100% przychodów osiąga z hoteli wobec przedsiębiorcy, który ma działalność mieszaną. Pierwsza firma uzyskuje przewagę konkurencyjną nad drugą.

Odpowiedzialność karna

Kara za świadome podanie nieprawdy w oświadczeniu o tanim prądzie, to pozbawienie wolności od 6 miesięcy do 8 lat.

Czy ta kara grozi przedstawicielom przedsiębiorców, którzy oświadczyli, że ww. 25% przychody z hotelu, pieczarkarni i hurtowni, to "podstawowa działalność". A finalnie okazało się, że pomylili się?

W praktyce ryzyko kary jest niewielkie (poza ewidentnymi wyłudzeniami prądu np. na rzecz innych firm niż składający oświadczenia). Prokurator nie udowodni zamiaru złożenia fałszywego oświadczenia przy braku jasnej definicji "podstawowej działalności" w ustawie. Osoba oskarżona krótko zezna, że tak właśnie rozumiała w 2022 r. tą definicję jak przyjęła w oświadczeniu. Biorąc pod uwagę stopień skomplikowania ustawy o "tanim prądzie", sędzia z wysokim prawdopodobieństwem wyda wyrok uniewinniający.

Na dziś nic nie wiadomo o planach kontrolowania oświadczeń o "tanim prądzie" pod kątem prawidłowego opisania procentu energii zużywanej przez firmę na "działalność podstawową". W praktyce setki tysięcy wniosków, które wpływają do przedsiębiorstw energetycznych są niemożliwe do skontrolowania. Nie ma też dla takich kontroli odpowiednich narzędzi prawnych.

W przyszłości ewentualne postępowania karne będą raczej efektem indywidualnego zawiadomienia organów ścigania, a nie kontroli państwa.

Przykład

W 2024 r. były wspólnik spółki z o.o. złożył do prokuratury zawiadomienie, że spółka zużyła w 2023 r. prąd elektryczny o wartości 350 000 zł niezgodnie z przepisami "o tanim prądzie", a prezes spółki złożył fałszywe oświadczenie odbiorcy uprawnionego. Jako podstawową działalność prezes ujął hotel, który w ocenie byłego wspólnika nie spełniał kryteriów "podstawowej działalności" spółki, a działalności "pobocznej".

Wyjaśnienia Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Infor.pl zwrócił się do Ministerstwa z prośbą o wyjaśnienie, co oznacza pojęcie  „podstawowa działalność przedsiębiorcy" w oświadczeniu o tanim prądzie.

W piśmie z 18 listopada 2022 r. czytamy:

Pojęcie działalności podstawowej, o której mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku, powinna pokrywać się z zakresem pojęciowym przeważającej działalności gospodarczej w rozumieniu PKD. Zgodnie z Zasadami budowy klasyfikacji, stanowiącymi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (pkt 7): „Przeważającą działalnością jednostki statystycznej jest działalność posiadająca największy udział wskaźnika (np. wartość dodana, produkcja brutto, wartość sprzedaży, wielkość zatrudnienia lub wynagrodzeń) charakteryzującego działalność jednostki. W badaniach statystycznych zalecanym wskaźnikiem służącym do określenia przeważającej działalności jest wartość dodana”.

Stąd zgodnie z ww. ustawą cenę maksymalna powinno się stosować w zakresie, w jakim przedsiębiorca zużywa energię elektryczną na potrzeby podstawowej (w rozumieniu PKD przeważającej) działalności.”

Ministerstwo zaznaczyło, że:

1) Minister Klimatu i Środowiska nie jest organem uprawnionym do dokonywania wiążącej wykładni prawa powszechnie obowiązującego. W indywidualnych sprawach może to uczynić jedynie sąd powszechny.

2) Brak jest ustawowej definicji podstawowej działalności gospodarczej.

Zasady dla maksymalnej ceny prądu (ustawa z 27 października)

  • 785 zł/MWh (79 groszy/1 kWh) dla firm i instytucji (od 1 grudnia 2022 r. do końca 2023 r.) oraz
  • 693 zł/MWh (69 groszy/1 kWh) dla gospodarstw domowych (po wyczerpaniu w 2023 r. limitu 2000 kWh, 2600 kWh i 3000 kWh).

Do maksymalnej ceny 79 groszy i 69 groszy trzeba doliczyć podatek VAT i akcyzowy oraz opłaty dystrybucyjne.

Firmy składają oświadczenie dostawcom prądu, że spełniają przesłanki do skorzystania z "taniego prądu". Najlepiej do 30 listopada 2022 r. Opóźnienie powoduje późniejszy dostęp do prądu w cenie do 785 zł/MWh.

Osoby fizyczne nie składają żadnych oświadczeń.

ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku

Więcej o cenie maksymalnej za prąd:

20 pytań o „tani prąd” [Kompendium, oświadczenie, 79 groszy/kWh]

Więcej o zamrożeniu ceny prądu:

Wzór oświadczenia o tanim prądzie

Wzór oświadczenia wprowadziło rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 listopada 2022 r. w sprawie wzoru oświadczenia odbiorcy uprawnionego – Dziennik Ustaw 2022 r. poz. 2299

Poniżej wzór oświadczenia w formacie PDF do ściągnięcia:

Wzór: maksymalna cena prądu 785 zł / 1 MWh

Wzór oświadczenia wprowadziło rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 listopada 2022 r. w sprawie wzoru oświadczenia odbiorcy uprawnionego – Dziennik Ustaw 2022 r. poz. 2299

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA