Jak uzyskać dodatek do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju, prądu [aktywny wzór wniosku, wskazówki, jak wypełnić, ePUAP]
REKLAMA
REKLAMA
Gminy naruszają przepisy o kilku dodatkach węglowych na jeden adres? Spory będą rozstrzygać sądy.
REKLAMA
Gminy nie przeprowadzają wywiadów środowiskowych [kilka dodatków węglowych na jeden adres]
Wzór wniosku o wypłatę dodatku do pelletu, LPG, oleju, drewna [Word]
Dodatek węglowy nie będzie obniżony z 3000 zł. Sejm dał dodatkowe 2 mld zł
Gdzie znajdę w ePUAP „Pismo ogólne do podmiotu publicznego”?
Szukaj opcji: "Inne sprawy urzędowe/ korespondencja z urzędem/pismo ogólne do podmiotu publicznego."
Złożenie wniosku o dodatek do pelletu, drewna, gazu, oleju, prądu przez ePUAP
Masz kilka mieszkań. Jedno wynajmujesz. Co z zamrożeniem cen prądu? [2600 kWh 3000 kWh]
Czy oświadczenie o tanim prądzie składam przez ePuap? Na jaki adres?
Poradnik Ministerstwa Klimatu o obowiązku oszczędzania prądu. Kalkulator
REKLAMA
Wniosek elektroniczny o dodatek, to załącznik do listu online w ePUAP podpisanego profilem zaufanym. Przygotuj wniosek na swoim komputerze. Zaloguj się do swojego konta na ePUAP, a potem dołącz do pisma ogólnego do gminy (do MOPS albo GOPS) załącznik z wnioskiem o dodatek.
Krok 1. Sprawdź na stronach internetowych urzędu gminy, która z instytucji w Twoim miejscu zamieszkania, zajmuje się obsługą przyznawania i wypłatą dodatku. Zazwyczaj będzie to MOPS albo GOPS.
Krok 2. Wypełnij na komputerze wniosek o dodatek w Wordzie albo PDFe. Podpisz go profilem zaufanym (chyba, że masz płatny podpis kwalifikowany). Postępuj według wskazówek, które znajdziesz tu: Co musisz zrobić, aby podpisać podpisem zaufanym dokument PDF, który nie ma podpisu (gov.pl):
- Przygotuj dokument PDF (plik), który chcesz podpisać.
- Kliknij przycisk Podpisz lub sprawdź dokument PDF.
- Dodaj z dysku lokalnego dokument PDF (plik) – kliknij Wybierz dokument z dysku albo przeciągnij plik myszką.
- Po poprawnym dodaniu dokumentu, kliknij przycisk Podpisz.
- Gdy otworzy się strona profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto (jeżeli twój profil zaufany był założony przez bankowość elektroniczną, przy logowaniu wybierz logotyp swojego banku).
- Kliknij Podpisz podpisem zaufanym i postępuj zgodnie z komunikatami na ekranie.
- Wskaż miejsce, w którym chcesz przystawić stempel (to jest graficzne odwzorowanie twojego podpisu).
- System wygeneruje nowy plik PDF, w którym zawarty będzie twój podpis.
- Kliknij Pobierz, aby zapisać podpisany dokument PDF na dysku lokalnym.
Te same zasady dotyczą plików Word.
Dlaczego musisz podpisać PDFa profilem zaufanym? A nie tylko sam list do MOPS i GOPS? Wynika to z uchwały NSA z 6 grudnia 2021 r. (sygn. akt I FPS 2/21). Sędziowie orzekli:
Zgodnie z art. 57 § 1 w zw. z art. 46 § 1 pkt 4 oraz art. 12b § 1 i art. 46 § 2a i 2b ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.), skargę stanowiącą załącznik do formularza pisma ogólnego, podpisanego podpisem zaufanym, przesłanego przez platformę ePUAP, należy uznać za podpisaną jedynie wówczas, gdy została ona odrębnie podpisana podpisem kwalifikowanym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
NSA odpowiedział na pytanie:
"Czy przepis art. 46 § 2b ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.), zgodnie z którym zasady podpisywania przewidziane w § 2a dotyczą także załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego, należy rozumieć w ten sposób, że chodzi w nim o zasady przyjęte dla określonych trybów składania podpisu elektronicznego określonych w § 2a, co oznacza, że załączniki złożone w ramach podpisanego podpisem zaufanym (kwalifikowanym) dokumentu przesłanego przez platformę ePUAP należy uznać za podpisane w rozumieniu art. 46 § 2a i 2b ww. ustawy, jako spełniające zasady zastosowanego trybu składania tego podpisu elektronicznego, zgodnie z którymi podpis zaufany (kwalifikowany) złożony przez profil zaufany ePUAP odnosi się do całej treści formularza wraz z załączonymi do niego plikami, a więc obejmuje także zawarte w nim załączniki?"
Gminy dostosowały swoje postępowanie do uchwały NSA. Składając wniosek przez ePUAP trzeba podpisać profilem zaufanym pismo ogólne i załącznik, który zawiera wniosek o:
- dodatek węglowy,
- dodatek do pelletu, drewna, oleju, gazu,
- dodatek elektryczny (do prądu).
Brak dwóch e-podpisów spowoduje, że otrzymasz wezwanie z urzędu do:
- stawienia się w MOPS/GOPS i uzupełnienia wniosku złożonego przez Internet o podpis odręczny albo
- złożenia wniosku ponownie przez internet z usunięciem wskazanej przez urząd wady (zniechęceni internauci często składają wniosek w wersji papierowej).
UWAGA! Gminy niekiedy akceptują skan podpisu odręcznego na wniosku o dodatek w Word albo PDF. Trzeba więc wniosek wydrukować, podpisać i zeskanować. Ta praktyka wynika z tego, że w ww. uchwale NSA sędziowie wskazali, że załącznik do listu wysyłanego przez ePUAP musi być odrębnie podpisany podpisem kwalifikowanym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. W większości gmin wymagane jest jednak podpisanie profilem zaufanym zarówno pisma ogólnego jak i załącznika w PDF/Word.
Krok 3. Zaloguj się do portalu ePUAP, znajdź MOPS albo OPS, który rozpatrzy Twój wniosek. Następnie wybierz z katalogu spraw: „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” i tam wyślij pismo:
1) dołączając do niego załącznik podpisany jak w kroku 2
2) opatrując profilem zaufanym cały list do MOPS i GOSP.
Krok 4. Odbierz Urzędowe Potwierdzenie Złożenia.
Jeżeli urząd odmówi przyznania dodatku, to wyda negatywną decyzję administracyjną. Wtedy możesz odwołać się od niej w terminach ustawowych. Jeżeli Twój wniosek zostanie zaakceptowany, to nie zostanie wydana decyzja - otrzymasz przelew i emaila z informacją o przyznaniu dodatku (jeżeli go podałeś we wniosku).
Wniosek o dodatek przez ePuap - instrukcja video
Obowiązuje te same zasady wysyłki dla dodatku osłonowego, węglowego, do pelletu (peletu), gazu LPG, drewna, oleju.
Ile wynosi dodatek do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju?
Dodatek dla gospodarstwa domowego wynosi:
- 3000 zł – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe zasilany peletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego;
- 1000 zł – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy, zasilane drewnem kawałkowym;
- 500 zł – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG;
- 2000 zł – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł olejowy.
Dopłata wynosi więc:
- 3000 zł do pelletu
- 1000 zł do drewna kawałkowego
- 500 zł do gazu LPG
- 2000 zł do oleju opałowego.
Gdzie składa się wniosek o dopłaty do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju?
Wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.
Kto może otrzymać dodatek do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju?
Dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ciepła gospodarstwa domowego jest:
- kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane peletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo
- kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG, albo
- kocioł olejowy
– zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576 i …), do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
Co to znaczy gospodarstwo domowe?
Przez gospodarstwo domowe, o którym mowa w ust. 1, rozumie się:
- osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
- osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Kto otrzyma dodatek do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju??
Dodatek dla gospodarstw domowych wypłaca się na wniosek osoby reprezentującej gospodarstwo domowe.
Dodatek do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju a kilka gospodarstw domowych
W przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem.
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.
Kilka wniosków spod jednego adresu
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożyła więcej niż jedna osoba z danego gospodarstwa domowego wieloosobowego, dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Czy można złożyć wniosek o dopłatę do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju elektronicznie, online przez ePAUP?
Tak, można złożyć wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Możliwe jest więc złożenie wniosku zarówno po opatrzeniu go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym (w przypadku wniosku wysłanego np. listem poleconym).
Jak gmina weryfikuje wniosek?
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ciepła do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Dokonując weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych, wójt, burmistrz albo prezydent miasta bierze pod uwagę w szczególności:
- informacje wynikające z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1297, 1549 i 1768);
- informacje uzyskane w związku z postępowaniem o przyznanie:
- świadczeń rodzinnych oraz dodatków do zasiłku rodzinnego, o których mowa odpowiednio w art. 2 i art. 8 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 615 i 1265),
- świadczenia wychowawczego, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1577),
- dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1, 202 i 1692),
- dodatku mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2021 oraz z 2022 r. poz. 1561);
- dane zgromadzone w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców, o których mowa odpowiednio w art. 6 ust. 1 i art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191).
Jeżeli podczas weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych wystąpią wątpliwości dotyczące gospodarstwa domowego wnioskodawcy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta może przeprowadzić wywiad środowiskowy, który ma na celu ustalenie faktycznego stanu danego gospodarstwa domowego, odnośnie samotnego zamieszkiwania w przypadku jednoosobowych gospodarstw domowych oraz wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą w przypadku gospodarstw domowych wieloosobowych..
Wywiad środowiskowy
Wywiad środowiskowy przeprowadza się w miejscu zamieszkania wnioskodawcy.
W toku wywiadu środowiskowego ustala się czy stan faktyczny danego gospodarstwa domowego jest zgodny z informacjami podanymi we wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych.
Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku dla gospodarstw domowych.
Dodatek bez decyzji
Przyznanie przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta dodatku dla gospodarstw domowych nie wymaga wydania decyzji. Odmowa przyznania dodatku dla gospodarstw domowych, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku wymagają wydania decyzji.
Skąd się dowiem, że otrzymałem dodatek do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju?
Otrzymasz emaila.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku dla gospodarstw domowych na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku, wójt, burmistrz albo prezydent miasta, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości bezpośredniego odebrania od tego organu informacji o przyznaniu dodatku.
WAŻNE! Nieodebranie informacji o przyznaniu dodatku dla gospodarstw domowych nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.
Gdzie znajdę wzór wniosku do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju?
Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o dodatek dla gospodarstw domowych, mając na uwadze zapewnienie przejrzystości i komunikatywności tego wniosku.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.