REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
ST

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego będące organem prowadzącym dla szkół i przedszkoli powierzają kierowanie placówką dyrektorom, którzy wygrali konkurs. Jest jednak kilka warunków koniecznych do spełnienia, aby szkołą zarządzała osoba odpowiednio do tego przygotowana.

Kandydata na dyrektora wyłania się w konkursie. Może nim zostać nauczyciel mianowany lub dyplomowany, lecz również osoba nim niebędąca, jeżeli zgodzi się na to kuratorium oświaty (art. 36a ust. 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dalej: ustawa o systemie oświaty).

REKLAMA

REKLAMA

Aby zostać dyrektorem, należy posiadać odpowiednie przygotowanie. Szczegóły określa wydane 27 października 2009 r. przez Ministra Edukacji Narodowej rozporządzenie w sprawie wymagań kwalifikacyjnych, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko kierownicze w poszczególnych typach szkół publicznych i rodzajach publicznych placówek (dalej: rozporządzenie w sprawie kwalifikacji dyrektora).

Wymogu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora szkoły nie stosuje się do szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

Komisja konkursowa

Wyłonienie osoby na stanowisko dyrektora szkoły rozpoczyna się od powołania do życia komisji konkursowej. W jej skład wchodzi:

REKLAMA

• 3 przedstawicieli organu prowadzącego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• 2 przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz

• po jednym przedstawicielu rady pedagogicznej, rady rodziców i zakładowej organizacji związkowej.

Ostatni z wymienionych członków komisji nie może być jednak zatrudniony w szkole, której konkurs dotyczy.

Czytaj także: Wpływ organu prowadzącego na decyzje kadrowe dyrektora szkoły>>

Niezbędne kwalifikacje

Stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, szkoły i placówki może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ukończył studia magisterskie i ma przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole lub placówce (§ 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji dyrektora).

W rozporządzeniu w sprawie kwalifikacji dyrektora poszerzono listę jednostek organizacyjnych systemu oświaty (§ 2), w których stanowisko dyrektora mogą zajmować nauczyciele, którzy nie mają wykształcenia wyższego magisterskiego. Dotychczas możliwe to było w przypadku nauczyciela zajmującego stanowisko dyrektora w publicznym przedszkolu i szkole podstawowej (z wyjątkiem przedszkola specjalnego i szkoły podstawowej specjalnej), w publicznym domu wczasów dziecięcych, w publicznym gimnazjum (z wyjątkiem gimnazjum specjalnego) oraz w publicznej zasadniczej szkole zawodowej.

W nowym rozporządzeniu w sprawie kwalifikacji dyrektora możliwość taką przewidziano również w przypadku nauczyciela zajmującego stanowisko dyrektora w:

• publicznej placówce oświatowo-wychowawczej,

• publicznej placówce kształcenia praktycznego,

• publicznym ośrodku dokształcania i doskonalenia zawodowego,

• publicznym młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii i placówce zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, a także

• publicznym: liceum profilowanym, technikum, technikum uzupełniającym i szkole policealnej.

Wprowadzenie tej regulacji stwarza możliwość ubiegania się o stanowisko dyrektora przez nauczycieli, którzy mogą zajmować stanowisko nauczyciela w tym przedszkolu, szkole lub placówce.

Niekoniecznie pedagog

O stanowisko dyrektora w szkole może się ubiegać również osoba, która nie jest nauczycielem, ale ma odpowiednie kwalifikacje. Należą do nich osoby:

• mające obywatelstwo polskie,

• które ukończyły studia magisterskie,

• mające co najmniej 5-letni staż pracy, w tym co najmniej 2-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym,

• które mają pełną zdolność do czynności prawnych i korzystają z praw publicznych,

• przeciwko którym nie toczy się postępowanie karne, dyscyplinarne lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie

– § 5 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji dyrektora.

Czytaj także: Komu i na jakich zasadach można powierzyć stanowisko dyrektora szkoły>>

Wspólne kryteria

Każdy kandydat, niezależnie od tego, czy jest nauczycielem czy też nie, musi spełniać 4 kryteria, które można określić jako wspólne.

1. Odpowiednie wykształcenie. Aby zostać dyrektorem, nie wystarczy ukończyć studiów wyższych (nauczycielskich lub innych), dodatkowo trzeba się legitymować dyplomem ukończenia studiów wyższych z zakresu zarządzania.

Dopuszcza się również jako kandydatów osoby, które ukończyły studia podyplomowe z zakresu zarządzania, a także te, które ukończyły kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli.

2. Stan zdrowia kandydata pozwala na wykonywanie pracy na stanowisku kierowniczym.

3. Osoba ubiegająca się o stanowisko dyrektora jest niekarana (§ 1 ust. 7 rozporządzenia mówi bowiem, że kandydatem nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe). Kandydat nie może być również karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

4. Wobec kandydata nie toczy się postępowanie o ubezwłasnowolnienie.

Czytaj także: Powierzenie stanowiska dyrektora zespołu szkół>>

W rozporządzeniu w sprawie kwalifikacji dyrektora wprowadzono przepisy przejściowe (§ 11 ust. 1). Osoby zajmujące stanowisko dyrektora w publicznym przedszkolu, szkole lub placówce, które nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu, będą mogły pozostać na dotychczasowym stanowisku nie dłużej niż do końca okresu, na jaki powierzono im to stanowisko lub na jaki zostały powołane. Natomiast osoby zajmujące w dniu wejścia w życie tego rozporządzenia (tj. 11 listopada 2009 r.) inne stanowiska kierownicze, które nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu, będą mogły zajmować te stanowiska do końca okresu, na który nastąpiło powierzenie.

W przypadku powierzenia tym osobom stanowiska na czas nieokreślony lub na czas określony dłuższy niż 5 lat, będą one mogły pełnić swoją funkcję tylko przez okres 5 lat od wejścia w życie rozporządzenia.

Renata Maciejczak

Podstawy prawne:

• Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 14, poz. 114; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 219, poz. 1705)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 października 2009 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz.U. nr 184, poz. 1436)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

REKLAMA

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA