REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ponaglenie - nowelizacja Kpa

Ponaglenie jest nowym środkiem prawnym przysługującym stronie w sytuacji gdy w jej sprawie organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania. Od 1 czerwca ponaglenie zastąpi zażalenie na bezczynność/przewlekłe prowadzenie postępowania oraz wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Milczące załatwienie sprawy - nowelizacja Kpa

Dnia 1 czerwca 2017 roku wchodzą w życie zmiany wprowadzone w nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego.  Jedną ze zmian, które wprowadza owa nowelizacja jest nowa forma rozstrzygania w sprawach administracyjnych. Jest to tzw. milczące załatwienie sprawy.

Mediacja - nowelizacja Kpa

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadza instytucję mediacji. Ustawodawca zachęca w ten sposób do polubownego rozwiązywania kwestii spornych.

Wspólna obsługa w zakresie zamówień publicznych niedopuszczalna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że prowadzenie wspólnej obsługi w zakresie zamówień publicznych na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych regulujących organizację i funkcjonowanie CUW jest niedopuszczalne.

REKLAMA

Reforma systemu metrologii instytucjonalnej 2017 r.

Reforma administracji metrologicznej to wielkie zmiany dla pracowników urzędów miar. Zmiany dotyczą także katalogu zadań Prezesa Głównego Urzędu Miar, który poprowadzi chociażby badania naukowe. Prezydent podpisał ustawę Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Co się zmieni?

Konferencja „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”

Zapraszamy do udziału w XVI edycji ogólnopolskiej konferencji „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”, która odbędzie się 9 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Stabilizacja finansowa miast - projekty ustaw

Co może poprawić i ustabilizować sytuację finansową samorządów? Czy zmiany w obowiązujących przepisach okażą się wystarczające? Jakie plany ma Związek Miast Polskich i co się zmieni w prawie?

Właściwość organów administracji publicznej

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) nakłada na organy administracji publicznej obowiązek działania zgodnego ze swoją właściwością. Wyróżniamy właściwość miejscową, rzeczową oraz instancyjną. 

REKLAMA

Ustawa o związku metropolitalnym w województwie śląskim podpisana

Ustawa metropolitalna dla woj. śląskiego podpisana. Zgodnie z jej zapisami długo wyczekiwana metropolia powstanie 1 lipca 2017 r., a działać zacznie 1 stycznia 2018 r.

Instytucja ponaglenia - zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego 2017 r.

W aktualnym stanie prawnym brak jest definicji pojęć - bezczynność organu oraz przewlekłość postępowania. Strona, na niezałatwienie sprawy w terminach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego, może złożyć zażalenie do organu wyższego stopnia. Postępowania administracyjne często się przeciągają, dlatego też ma zostać wprowadzona instytucja ponaglenia.

JST nie muszą sporządzać i przekazywać rocznych informacji PIT-8C

Zmiana przepisów dot. poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów z tytułu umorzenia należności pieniężnych związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego spowodowała brak obowiązku sporządzania przez jednostki samorządu terytorialnego rocznych informacji PIT-8C.

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Wyłączenie członka organu kolegialnego

Organy administracji publicznej mają działać w sposób budzący zaufanie obywateli. Z uwagi na to, w pewnych sytuacjach, nie jest właściwe aby członek organu kolegialnego brał udział w postępowaniu. Przesłanki do wyłączenia członka organu kolegialnego opisane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA).

Samorządowcy wycofali wniosek z TK

Samorządowcy bardzo długo czekali na rozprawę przed TK dotyczącą dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Rozprawa nie odbyła się jednak - z powodu wycofania wniosku przez samorządowców.

E-dowód już w 2019 r.

Elektroniczne dowody osobiste mają być wydawane już w 2019 r. Dowód ten ma w sposób jednoznaczny i niezaprzeczalny potwierdzać tożsamość danej osoby.

Kiedy urzędnik ma się przygotować do zmian w Kpa?

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego mają wejść w czerwcu 2017 roku. Urzędnicy mają więc bardzo mało czasu na przygotowanie się.

Które sprawozdania administrator bezpieczeństwa informacji ma obowiązek przesyłać do GIODO?

Administratorzy bezpieczeństwa informacji powinni przesyłać do GIODO wyłącznie sprawozdania ze sprawdzeń realizowanych na jego wniosek.

Zmiany w prawie administracyjnym od 1 czerwca 2017 r.

Usprawnienie postępowań administracyjnych, szybsze procedury, wprowadzenie instytucji ponaglenia, mają być efektami zmian w prawie administracyjnym, jakie przygotował resort rozwoju i finansów. Planuje się, że ustawa wejdzie w życie 1 czerwca 2017 r.

Baza PESEL w pytaniach i odpowiedziach

Dostęp do bazy PESEL mają tylko uprawnione podmioty. Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych?

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"odbędzie się 31 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Jednostki pomocy społecznej w 2016 r. - czy będą zmiany?

Nie wszystkie jednostki organizacyjne pomocy społecznej i systemu wspierania rodziny powinny posiadać wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną. Takie założenie przyświeca proponowanym zmianom w ustawie o pomocy społecznej. Posłowie chcą, by nowe przepisy weszły w życie jeszcze w 2016 r.

Cyfryzacja usług publicznych

Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Cyfryzacji pracują nad programem "Od papierowej do cyfrowej Polski". Dokument przewiduje m.in. cyfryzacją kluczowych usług publicznych.

Szkolenie "eIDAS - Obowiązek dla administracji i szansa rozwoju usług elektronicznych"

Szkolenie "eIDAS - OBOWIAZEK DLA ADMINISTRACJI I SZANSA ROZWOJU USŁUG ELEKTRONICZNYCH Zapewnienie bezpieczeństwa transakcji, zapewnienie zgodności z wymaganiami PSD2" odbędzie się 28 kwietnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Jednostki pomocnicze gminy

Co do zasady, gmina odpowiada za realizację powierzonych jej zadań. Ustawodawca nie wyklucza jednak, żeby jakaś ich część była realizowana przez specjalnie powołane do tego jednostki pomocnicze.

XXV Forum Informatyki w Administracji

Zapraszamy do Fabryki Wełny Hotel & SPA do miejsca, w którym historia spotyka się z nowoczesnym designem, relaks ze sztuką, a surowy industrialny klimat z eleganckim komfortem. Obiekt mieści się w budynku dawnej fabryki rodziny Baruchów w samym centrum Pabianic, w niedalekiej odległości od Łodzi.

Jaki organ rozpatruje skargę na przewodniczącego rady

Jedna z członkiń rady gminy złożyła do rady i na ręce wójta skargę na przewodniczącego. Czy takie postępowanie jest prawidłowe? Do jakiego organu należy się zgłosić w pierwszej kolejności?

Ułatwienia dla łączenia się samorządów

Sejm przyjął senackie poprawki do noweli zachęcającej samorządy do łączenia się. Zgodnie z propozycją połączone gminy o niższych dochodach będą mogły (w okresie 5 lat po połączeniu) uzyskać wzrost udziału w PIT nawet o 10 punktów procentowych.

Symbole jednostek samorządu terytorialnego

Co warto wiedzieć o tworzeniu symboli jednostek samorządu terytorialnego w Polsce? Co powinien zawierać wniosek o opinię o projekcie symbolu?

Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

1 marca 2015 r. samorządy stanęły przed nowym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i prawnym dotyczącym sposobu realizacji zadań związanych z utworzeniem nowego systemu rejestrów państwowych. Urzędom oddano do użytku system Źródło, za pomocą którego przetwarzane są dane w systemie rejestrów państwowych. Realizacja przedsięwzięcia od samego początku budziła wiele kontrowersji, mimo niewątpliwie ważnego celu wdrożenia tego projektu – utworzenia referencyjnego rejestru PESEL. Niestety, nadal wiele urzędów nie realizuje zadań z wykorzystaniem systemu Źródło.

Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”

Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Postępowanie nieważnościowe w Kodeksie postępowania administracyjnego

Jednym z postępowań uwzględnionych w Kodeksie postępowania administracyjnego jest tryb nieważnościowy. Obok postępowania wznowieniowego służy usunięciu z obiegu prawnego wadliwej decyzji, kiedy drogi odwoławcze są już dla stron zamknięte.

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Nabór w instytucjach publicznych - problemy, rozwiązania

Nabór pracownika na wolne stanowisko pracy jest ważny z wielu powodów. Jest to moment zatrudnienia w administracji publicznej nowej osoby, która najprawdopodobniej zostanie z nami na długo i to nawet wtedy, kiedy nie do końca sprawdzi się w pracy. Istnieje istotny wpływ przebiegu każdego z naborów na wizerunek zarówno przeprowadzającej go instytucji, jak i całej administracji publicznej.

Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych

Zmiany w przepisach prawa zmierzają do elektronizacji procedur realizowanych przez organy administracji publicznej i organy podatkowe. Ich celem jest głównie umożliwienie klientom urzędów realizacji spraw drogą elektroniczną. Równie istotne jest postępowanie z dokumentacją w urzędach, które muszą uwzględnić coraz większy procent dokumentów elektronicznych w sprawach często prowadzonych tradycyjnie – papierowo. Rola koordynatora jest tu istotna z punktu widzenia zapewnienia nadzoru nad właściwym prowadzeniem akt spraw.

Elektroniczne odpisy w USC od 2015 r.

Od 2015 r. w Urzędach Stanu Cywilnego będzie można skorzystać z wielu udogodnień. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt zakłada udostępnienie obywatelom odpisów aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej oraz szybsze i prostsze załatwianie spraw w urzędach stanu cywilnego.

Nauczyć się uczyć

Uczenie się prowadzi do sukcesu. Wspiera podejmowanie lepszych decyzji, pozwala efektywniej odpowiadać na wyzwania, umożliwia stały rozwój. Nie mamy co do tego wątpliwości kiedy chodzi o nas samych. Czy bierzemy to pod uwagę w odniesieniu do administracji publicznej?

Dotacje na zadania bieżące - wydatki samorządów

Najwięcej wydatków samorządy terytorialne przeznaczają na zadania kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oświatę oraz transport. Dotacje udzielane w tych obszarach stanowią blisko 75 procent ogólnej kwoty przekazywanych dotacji na zadania bieżące.

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

Zobowiązania wyłączone z limitu zadłużania

Samorządy w swoich dokumentach planistycznych muszą uwzględniać wyłączenia z limitu zadłużenia wydatków związanych z projektami dofinansowanymi ze środków unijnych. Bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że finansowanie takiego projektu nie zagraża przekroczeniem dopuszczalnego poziomu długu.

O funkcjonowaniu administracji publicznej naukowo na Politechnice Warszawskiej

24 marca 2014 roku w siedzibie Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa „Funkcjonowanie administracji publicznej – uwarunkowania prawne, organizacyjne i społeczne”. Do udziału w tym wydarzeniu zaproszeni zostali przedstawicieli środowisk intelektualnych zainteresowanych funkcjonowaniem administracji publicznej oraz praktyków zarówno administracji państwowej jak i samorządowej, przedstawicieli organizacji samorządowych, organizacji pożytku publicznego oraz studentów.

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.

Wezwanie na rozprawę

W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.

The Sustainable Innovation Forum – Konferencja przy COP19

Sustainable Innovation Forum jest stałą częścią szczytu i miejscem spotkań liderów biznesowych, administracji publicznej i trzeciego sektora służącym wymianie idei i dzieleniu się najlepszymi praktykami z całego świata, które mogą pomóc kształtować agendę klimatyczną po roku 2015. Tegoroczne Forum będzie poświęcone roli mądrego przywództwa w kształtowaniu rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

E-zmiany w postępowaniu administracyjnym

Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Projekt ustawy o działach do komisji - MAC chce pilnego uchwalenia

Sejmowa podkomisja skończyła prace nad projektem ustawy o działach, który sankcjonuje podział MSWiA na dwa resorty. W czwartek zajmie się nim komisja administracji i SW. MAC chce pilnego uchwalenia ustawy. Według Marka Wójcika z PO będzie większość do jej przyjęcia.

Skutki prawne korupcji i płatnej protekcji

Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie jest oskarżenie o przyjęcie łapówki lub płatną protekcję. Poza sankcjami karnymi, np. karą pozbawienia wolności czy praw publicznych i zakazem zajmowania stanowisk w urzędach, prawomocne skazanie za te przestępstwa wiąże się także z utratą mandatu.

Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu

Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?

Projekt nowelizacji ustawy o działach administracji - do komisji

Sejm skierował projekt nowelizacji ustawy o działach w administracji rządowej do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Projekt przewiduje, że minister administracji i cyfryzacji ma odpowiadać za przeciwdziałanie klęskom żywiołowym.

MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2 mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.

REKLAMA