REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka, Prezydent

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zaniechanie przeprowadzenia audytu wewnętrznego i odpowiedzialność z tego tytułu

Niezatrudnienie audytora lub niezawarcie umowy z podmiotem świadczącym usługi audytu w jednostce, stanowi od początku bieżącego roku naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Sprawozdawczość za I półrocze 2010 r. w JST

Zbliża się okres sprawozdawczy za I półrocze 2010 r. dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które mają obowiązek sporządzenia sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Wskazujemy podstawy prawne sporządzania sprawozdań, podmioty zobowiązane do ich sporządzania oraz praktyczny przykład dotyczący sprawozdania Rb-N.

Stan klęski żywiołowej - definicja, konsekwencje wprowadzenia

Wprowadzenie stanu nadzwyczajnego ma wpływ na zasady działania organów władzy publicznej, na zakres stosowanych wolności i praw jednostki. Nie są to kwestie zależne od organów, lecz zostały określone w Konstytucji, a także w ustawach dotyczących poszczególnych stanów nadzwyczajnych

REKLAMA

Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Dyrektor departamentu spoza sektora finansów publicznych?

Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, ministrowie proponują poszerzenie kręgu osób uprawnionych do ubiegania się o wyższe stanowiska w służbie cywilnej.

Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych po zmianach

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmiany w strukturze jednostek sektora finansów publicznych. Do 31 grudnia 2010 r. powinna nastąpić likwidacja wszystkich gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz państwowych zakładów budżetowych. Od 1 stycznia 2010 r. nie mogą funkcjonować powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ponadto zniesiono możliwość gromadzenia przez jednostki budżetowe dochodów na tzw. rachunku dochodów własnych (z pewnymi wyjątkami). Wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne.

REKLAMA

Przekształcanie zakładów budżetowych

Jakie zapisy zawrzeć w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o 100% własności gminy, która została utworzona z likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego?

Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Jak odwołać ze stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta

Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mogą być odwołani przed upływem kadencji w drodze referendum. Z taką inicjatywą ma prawo wystąpić rada gminy (miejska) lub mieszkańcy. Sprawdź, jak właściwie przeprowadzić ten proces.

Zaliczki wypłacane przez jednostkę budżetową

Czy jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, zamawiając towary lub usługi, może wpłacić dostawcy zaliczkę na poczet zamówionego towaru czy usługi?

Jakie są relacje między prezydentem a radą miasta

W jaki sposób prezydent miasta powinien współpracować z radnymi? Jak prezydent powinien przekonywać radnych do realizacji swojej wizji rozwoju miasta? Jak radni mogą przyczyniać się do rozwoju miasta?

Czy powództwo należy wytoczyć przeciwko prezydentowi miasta

Prezydent miasta rozwiązał z kierownikiem miejskiego ośrodka kultury umowę o pracę. Ośrodek jest w całości finansowany przez miasto i nie ma osobowości prawnej. Czy w pozwie o przywrócenie do pracy pracownik powinien wskazać jako stronę pozwaną prezydenta miasta?

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego

Inwestycje celu publicznego prowadzone są na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji lokalizacyjnych. Decyzje wydawane są przez organy wykonawcze gminy. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie wyda decyzji w ciągu dwóch miesięcy, to wydawana jest ona przez wojewodę na koszt gminy.

Likwidacja zakładów i gospodarstw pomocniczych

Przygotowywana reforma finansów publicznych zakłada włączenie do systemu nadzoru budżetowego zadań realizowanych przez ponad 3 tys. zakładów budżetowych i prawie 1 tys. gospodarstw pomocniczych.

Imprezy masowe: organizacja i wydawanie zezwoleń

Wójt, burmistrz i prezydent miasta mają obowiązek kontrolowania zgodności przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu na imprezę masową. W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora imprezy warunków, uprawniony przedstawiciel wójta, może przerwać imprezę masową.

Jakie konsekwencje dla samorządowców może mieć postępowanie sądowe

Czy sąd może zawiesić w pełnieniu obowiązków wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Czy w związku z tymczasowym aresztowaniem szef gminy może stracić swój mandat?

Mandat musi wyegzekwować prezydent miasta

W dużym mieście organem kompetentnym do wyegzekwowania grzywny nałożonej mandatem straży miejskiej jest prezydent miasta, a nie naczelnik urzędu skarbowego - uznał NSA.

Prawo łaski należy do prezydenta, a nie do sądu

O stosowaniu prawa łaski decyduje prezydent i dlatego każda prośba o ułaskawienie powinna do niego dotrzeć. Sąd nie może pozostawiać jej bez dalszego biegu.

Jeżeli mandat, to nie urząd

Marszałek Sejmu zapowiada przedstawienie projektu nowelizacji ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora. Niejednoznaczne regulacje o zakazie łączenia funkcji wymagają doprecyzowania przepisów ustawy. Eksperci twierdzą, że Trybunał Konstytucyjny nie powinien wyjaśniać wątpliwości interpretacyjnych.

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.

Podawanie przynależności partyjnej kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast jest obowiązkowe

W wyborach samorządowych w zgłoszeniu kandydata na wójta należy obowiązkowo podać jego przynależność partyjną, nawet jeżeli kandydata nie zgłasza komitet wyborczy tej partii politycznej. Obowiązku takiego nie mają kandydaci komitetu na radnych do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

REKLAMA