Kategorie

Odpady

Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokiem z dnia 6 marca 2019 roku, (sygn. akt II OSK 978/17), oddalił skargę kasacyjną Głównego Inspektora Ochrony Środowiska i tym samym podtrzymał orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt IV SA/Wa 885/16) uznając, iż kara pieniężna nałożona w trybie przepisów ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów ulega przedawnieniu na podstawie przepisów Działu III Ordynacji podatkowej.
Czy  zarządca  nieruchomości  powinien  odpowiadać  za  każde,  choćby  incydentalne  naruszenie  obowiązki  segregacji odpadów i czy powinna na  nim ciążyć odpowiedzialność (wyrażająca się w kalkulacji opłaty śmieciowej  według wyższej stawki) za działania  innych osób?
Kolejne zmiany w elektronicznej ewidencji odpadów. Od 1 stycznia 2020 r. prowadzenie ewidencji odpadów odbywać się będzie wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO.
Spółka cywilna nie jest stroną postępowania w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Status strony mają jej wspólnicy. Na spółce cywilnej nie ciążą obowiązki, o których mowa w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Miesiąc temu jednostka podpisała umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Jednak wskutek omyłki w umowie nie umieszczono zapisów dotyczących instalacji, do których będą przekazywane odpady przez wykonawców. Wymogu tego nie umieszczono także w SIWZ. Czy działaniem takim naruszono przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych, pomimo zasady swobody zawierania umów wynikającej z Kodeksu cywilnego?
Rząd przyjął ustawę o odpadach. Jedną ze zmian będzie prowadzenie ewidencji odpadów wyłącznie elektronicznie. Co jeszcze się zmieni?
Rada gminy - podejmując uchwałę w sprawie opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - powinna w pierwszej kolejności ustalić stawkę za odbiór odpadów zbieranych selektywnie. Dopiero w następnej kolejności ustalona powinna być wyższa stawka za odbiór odpadów zmieszanych.
Jedną z sztandarowych zmian przewidzianych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw[1] jest wyeliminowanie tzw. zamówień kompleksowych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Wejście w życie planowanej zmiany wymusi na gminach, które dotychczas udzielały zamówienia łącznego, dostosowanie praktyk zamówieniowych, jak również zmierzenia się z problemami swoistymi dla zamówień obejmujących wyłącznie odbiór albo zagospodarowanie odpadów komunalnych. Niezbędne będzie m.in. podjęcie działań odpowiednio koordynujących realizację zamówienia na odbiór odpadów komunalnych oraz ich zagospodarowanie, jak również właściwe rozlokowanie obowiązków i odpowiedzialności kontraktowej pomiędzy poszczególnymi uczestnikami gminnego rynku gospodarki odpadami.
12 lutego br. weszło w życie, od dawna wyczekiwane, rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 7 lutego 2019 r. w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń (Dz. U. z 2019 r., poz. 256). Pierwsze propozycje zapisów tego aktu prawnego pojawiły się na stronie Rządowego Centrum Legislacji jeszcze w sierpniu ubiegłego roku.
Już 1 stycznia 2019 r. zmieniły się przepisy dotyczące szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Sprawdź zmiany!
Coraz częściej padają pytania o opłaty na PSZOKach. W interpelacji poselskiej w lipcu 2018 roku poseł Marek Kwitek (KP PiS) pytał o nieodpłatne przyjmowanie przez PSZOK odpadów zielonych i innych odpadów powstających na terenach zielonych, z których nie została złożona deklaracja (interpelacja nr 24936).
PROBLEM: Gmina poniosła koszty usunięcia z prywatnej działki odpadów. Chciałaby obciążyć nimi właściciela nieruchomości. Czy będzie się to wiązało z koniecznością opodatkowania VAT? Czy należy wystawić z tego tytułu fakturę?
Niektóre spółki komunalne mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zawieraniu umowy spółki lub jej zmianie powodującej podwyższenie kapitału zakładowego. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków.
Skrócenie okresu magazynowania odpadów, obowiązek wizyjnego systemu kontroli miejsc magazynowania lub składowania odpadów, zmiana zasad wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności związanej z odbieraniem i gospodarowaniem odpadami - to najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwalona 20 lipca 2018 r. nowelizacja ustawy o odpadach.
Projekt ustawy o odpadach w senackiej komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Rewolucyjne zmiany w ustawie o odpadach. Wprowadzenie kaucji finansowych ma zabezpieczyć samorządy przed porzucaniem śmieci. Sejm znowelizował ustawę o odpadach.
Sejm przyjął pakiet odpadowy. Obowiązkowy monitoring na wysypiskach, kaucja dla firm zajmujących się gospodarką odpadową to tylko niektóre zmiany.
Nowelizacja ustawy o odpadach przewiduje nie tylko skrócenie czasu magazynowania odpadów, ale również wprowadzi obowiązkowy monitoring na składowiskach. Co jeszcze się zmieni?
W dniu 7 czerwca 2018 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, autorstwa Ministra Środowiska 1. Jak uzasadnia resort, proponowane zmiany stanowić mają realizację postulatów samorządów województw o rozwiązanie problemu porzucania odpadów w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych, jak również w miejscach, w których zakończono działalność w zakresie gospodarki odpadami niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Problemem wymagającym uregulowania są także nasilające się w ostatnim czasie zjawiska pożarów nagromadzonych odpadów. Z oceny skutków regulacji wynika, że projektowane zmiany dotknąć mogą ponad 15 tysięcy podmiotów prowadzących działalność w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów (źródło danych: Centralnym System Odpadowy, stan na rok 2016).
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prowadzi szósty z kolei nabór na dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu rozwoju gospodarki odpadami komunalnymi. Z unijnego Funduszu Spójności zarezerwowano na ten cel 200 mln zł, w tym 100 mln zł dla inwestycji dotyczących wyłącznie budowy punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Czas na przygotowanie i wysłanie dokumentów upływa 27 lipca 2018 r.
Zmiany w Ustawie o odpadach mają pomóc samorządom w eliminowaniu uciążliwych zapachów, generowanych przez zakłady przemysłowe czy punkty zagospodarowania odpadów.
Nowe rozwiązania ws. odpadów - przedstawiamy propozycję Ministerstwa Środowiska. Większa liczba inspektorów ochrony środowiska z większymi uprawnieniami i nowymi środkami technicznymi kontroli postępowania z odpadami, zaostrzone procedury administracyjne, wyższe kary za łamanie prawa. Za niezgodne z zezwoleniem postępowanie z odpadami grozić będzie kara administracyjna w wysokości od 1 tys. do 1 mln zł. Natomiast minimalna kara za brak zezwolenia na gospodarowanie odpadami wyniesie 10 tys. zł, przy maksymalnej wysokości 1 mln zł.
Prowadzenie zbiórki odpadów i ich przetwarzania wymaga uzyskania zezwolenia. Organem właściwym do jego wydania jest najczęściej starosta. W wielu sprawach właściwym organem jest jednak marszałek województwa. Spory w tym zakresie rozstrzyga sąd administracyjny.
Czy obowiązek ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami jest uzależniony od zamiaru stałego pobytu osoby w danej miejscowości?
Przepisy dotyczące nowej ewidencji odpadów mają obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2020 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach przyjęty przez rząd. Ewidencja odpadów za pośrednictwem BDO już niedługo.
Składowanie oraz magazynowanie odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych będzie karane. Jakie uprawnienia zyskają organy ochrony środowiska?
Inspektor środowiska otrzyma nowe narzędzie do pracy. BDO, czyli elektroniczna baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarki odpadami rusza 1 stycznia 2019 r.
Gmina planuje realizację podziemnych zbiorników na odpady komunalne na terenie cmentarza komunalnego ujętego w wojewódzkiej ewidencji zabytków (gmina nie posiada gminnej ewidencji zabytków). W zbiornikach gromadzone będą nie tylko odpady pochodzące z terenu cmentarnego, ale również inne odpady komunalne. Czy w powyższych okolicznościach realizacja zbiorników stanowi „inny cel” użytkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych?
Kontrole RIO dotyczą przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Czy gminy działają zgodnie z przepisami?
Gminy muszą dostosować się do nowych wymogów rozporządzenia dot. segregacji odpadów. Czy wzrosną ceny opłat za wywóz śmieci? Co się zmieni? Ile czasu ma gmina na dostosowanie się do nowych przepisów?
Rozporządzenie ministra środowiska z 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów wchodzi w życie już 1 lipca 2017 r. Gminy mają liczne problemy interpretacyjne. Nie wiadomo chociażby co robić jak jedna gmina zawarła kilka umów z firmami wywozowymi.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył 1,2 mld zł m.in. na projekty PSZOK i RIPOK.
Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami dla województwa mazowieckiego bez wymaganych opinii. Zdaniem Wojewody Mazowieckiego doszło do istotnego naruszenia prawa.
To gmina ma pełną swobodę przy określaniu zróżnicowanych stawek opłat za gospodarowanie odpadami. Podkreślić należy, że rada gminy może ale nie musi różnicować stawek opłat za gospodarowanie odpadami - takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny
Ministerstwo Środowiska w szczegółowy sposób opisało segregację odpadów na nowych zasadach. Nowe zasady segregacji wchodzą w życie od 1 lipca 2017 r.
Zgodnie z wymogami UE Polska w 2020 r. musi uzyskać 50 % poziom recyklingu. Poziom ten może jeszcze wzrosnąć. Jeżeli Polska nie spełni wymogów UE, może stracić ok. 1,3 mld funduszy przeznaczonych na gospodarkę odpadami.
Od lipca 2017 r. odpady będą zbierane z podziałem na następujące frakcje: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne oraz odpady ulegające biodegradacji.
Firma Green Office Ecologic Sp. z o.o. rozpoczyna od 1 września 2016 r. II edycję Akcji Ekologicznej i Edukacyjnej poświęconej tematyce zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Patronat nad tą Akcją objął Infor.pl oraz Patron Honorowy – Mazowiecki Kurator Oświaty. Zapraszamy wszystkie placówki oświatowe do udziału w tym wydarzeniu!
Zaproponowane przez ustawodawcę zasady udzielania zamówień in house mogą skutecznie zablokować na trzy lata możliwość zlecania spółkom komunalnym zadań z zakresu gospodarki odpadami z wolnej ręki. Utrudnieniem dla gmin chcących zlecać zadania odpadowe swoim podmiotom będzie też rozbudowany system kontroli.
Wybór firmy odbierającej odpady ma odbywać się w przetargu, nie zaś w formie tzw. in-house. Sejm zaakceptował senacką poprawkę nowelizacji Prawa zamówień publicznych.
Uchwały, dotyczące opłat za gospodarowania odpadami komunalnymi podjęte przed dniem 1 lutego 2015 r. stracą moc 31 lipca 2016 r. RIO w Lublinie przypomina o konieczności pojęcia odpowiednich uchwał.
Krajowa Izba Gospodarki Odpadami - organizacja samorządu gospodarczego zrzeszająca 125 krajowych – rdzennie polskich przedsiębiorstw gospodarki odpadami głównie o kapitale samorządowym – w związku z pojawiającymi się w toku prac legislacyjnych negatywnymi opiniami niektórych środowisk na temat niekorzystnych skutków ujmowania w ramach powyższej ustawy regulacji dotyczącej tzw. zamówień in-house, informuje, że nie zgadza się z tymi opiniami i uważa je za całkowicie bezpodstawne.
Czy możliwe jest wprowadzenie zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla rodzin wielodzietnych? W jaki sposób zrobić to zgodnie z prawem?
Gmina otrzymuje trzy rodzaje faktur za wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Spółka z o.o. wystawia fakturę na: „odbiór odpadów selektywnych” oraz „odpady komunalne”, spółdzielnia mieszkaniowa: „śmieci – gospodarstwo wieloosobowe”. Natomiast jednostka budżetowa należąca do tej samej gminy pozycję na fakturze opisuje: „odebranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych”. Jaka jest klasyfikacja wydatków odprowadzania ścieków od 1 stycznia 2015 r., czy dalej § 430? Jak od 1 stycznia 2015 r. należy klasyfikować wydatki w zakresie wywozu odpadów? Czy nadal obowiązuje w tym zakresie § 430 „Zakup usług pozostałych”?
Obowiązująca od 2012 r. znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach spowodowała, że to gminy stały się właścicielem odpadów komunalnych. Żaden z celów znowelizowanej ustawy nie został zrealizowany w pełni, a nowy system gospodarowania odpadami nie funkcjonuje właściwie - wykazała kontrola NIK.
Oczywiście przede wszystkim ze względów ekologicznych. Za kilka lat po prostu nie poradzimy sobie z górą odpadów na składowiskach. Zgodnie z dyrektywą Rady Unii Europejskiej – musimy obniżyć wielkość składowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji do 35%.
Termin ważności decyzji z zakresu gospodarowania odpadami został przesunięty o rok. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o odpadach, obowiązują one przez okres, na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do 22 stycznia 2016 r.
Rok po pełnym wprowadzeniu ustawy śmieciowej resort środowiska jest zadowolony z efektów. Przekazanie gospodarowania odpadami komunalnymi do samorządów nastąpiło w całym kraju 1 lipca 2013 r. Tylko w Warszawie okres przejściowy zakończył się 1 lutego 2014 r.
Otwarto Zakład Zagospodarowania Odpadów w Marszowie (gmina Żary). Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii możliwy będzie odzysk surowców najwyższej jakości.