REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odpady

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

BDO dla Urzędu Gminy?

Regulacje prawne dotyczące rejestru podmiotów gospodarujących odpadami, stanowiącego integralną część Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami [dalej: BDO], są dość obszerne i skomplikowane. Mało tego, ich częste nowelizacje powodują, że w praktyce stosowania tych przepisów co rusz pojawiają się nowe wątpliwości i pytania. Często zasadniczą kwestią okazuje się konieczność ustalania, kto ma obowiązek złożyć wniosek i wpisać się do BDO. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia realizacji celów prowadzenia tej bazy, ale także jeśli brać pod uwagę potencjalne sankcje dla podmiotu za brak wymaganego wpisu.

Specyfika rozliczenia tonażowego

Obowiązek tonażowego rozliczania się gmin z operatorem świadczącym, na podstawie umowy w sprawie zamówienia publicznego, usługę odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub zagospodarowania odpadów komunalnych, stanowi jedną ze zmian jakie wprowadziła ustawa nowelizująca u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. (art. 6f ust. 3 i 4 u.c.p.g.). Względem tonażowej formuły rozliczania realizacji wskazanej kategorii usług i problemów jakie mogą powstać w przypadku jej stosowania, wypowiedział się Sąd Okręgowy w Płocku w wyroku z dnia 15 kwietnia 2019 r., I C 2715/17.

Wizyjny system kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów na terenie gminnego PSZOK-u 2019 i 2020 r.

Od 6 września 2019 r. w gminach, w których Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (dalej: PSZOK), na którym składowane są odpady palne, prowadzą spółki komunalne lub inne podmioty nie będące gminami lub zakładami i jednostkami budżetowymi gmin obowiązuje wizyjny monitoring on-line.

Formuła wynagradzania operatora PSZOK

Zniesienie możliwości ryczałtowego rozliczania się gminy z operatorem odbierającym lub zagospodarowującym odpady komunalne, stanowi jedną z kluczowych zmian, jaką w obszarze zamówień publicznych w sektorze gospodarki odpadami wprowadziła ustawa nowelizująca u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. Kwestią wątpliwą pozostaje czy w zmienionej rzeczywistości prawnej, gminy mogą rozliczać się w formule ryczałtowej z podmiotami, którym powierzają prowadzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

REKLAMA

Czy gmina może dopłacać do systemu gospodarowania odpadami?

Zdaniem Ministerstwa Środowiska brak jest przepisów zakazujących gminom dopłacania do systemu gospodarowania odpadami. Jednocześnie w ocenie Ministerstwa przepisy regulujące gospodarkę odpadami są jednoznaczne i w sposób precyzyjny określają role, obowiązki ale i prerogatywy poszczególnych uczestników systemu.

Kryteria oceny ofert w zamówieniach na zagospodarowanie odpadów komunalnych

Wraz z wejściem w życie nowelizacji u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. nastąpiła deregionalizacja rynku gospodarki odpadami, w zakresie w jakim uprzednio istniał obowiązek zagospodarowywania odpadów w instalacjach o statusie RIPOK. Powyższe nie tylko skutkuje zmianą charakterystyki ekonomicznej wskazanego fragmentu rynku ale również może stanowić podstawę zmian zachowań nabywczych gmin, a w konsekwencji przełożyć się na rozwiązania stosowane przez nie przy udzielaniu zamówień publicznych.

Monitoring wizyjny odpadów on-line

W dniu 6 września 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019, poz. 1579), wprowadzająca m. in. zmiany w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Nowa ustawa śmieciowa już obowiązuje

Odpłatność za wszystkie plastikowe torby, zakaz ryczałtowego rozliczania się z firmami odbierającymi śmieci to tylko niektóre zmiany w ustawie śmieciowej. Co jeszcze się zmieni?

REKLAMA

Jak w gminie zorganizować punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

Na gminach ciąży obowiązek stworzenia przyjaznych dla mieszkańców punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. W punktach tych ma być możliwość oddania wszystkiego tego, czego nie można wyrzucić do zwykłych pojemników na odpady.

Kiedy wchodzi w życie nowelizacja ustawy śmieciowej?

Dla wszystkich interesariuszy gminnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi kluczowe znaczenie ma precyzyjne określenie daty wejścia w życie ostatniej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Awaryjne zapewnienie odbioru odpadów komunalnych w trybie z wolnej ręki

Zapewnienie ciągłości odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest kluczowym argumentem przemawiającym za dozwoleniem, w sytuacjach awaryjnych, na udzielanie przedmiotowych zamówień w trybie zamówienia z wolnej ręki. Niemniej jednak gminy powinny pamiętać, iż jest to tryb wyjątkowy a jego nadużycie stanowi naruszenie obowiązujących regulacji. Powyższe potwierdza zarówno Prezes UZP jak i KIO.

Zmiany w przepisach dotyczących sprawozdawczości i ewidencji odpadów już od 1 stycznia 2020 r.

W dniu 24 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Zmiany w przepisach dotyczących sprawozdawczości i ewidencji odpadów wchodzą w życie 1 stycznia 2020 r. Z kolei z dniem 1 stycznia 2021 r. wejdą w życie przepisy umożliwiające przekazywanie i gromadzenie dokumentów potwierdzających zbieranie, odzysk i recykling odpadów produktowych.

Odpowiedzialność za brak selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

Czy zarządca nieruchomości powinien odpowiadać za każde, choćby incydentalne naruszenie obowiązki segregacji odpadów i czy powinna na nim ciążyć odpowiedzialność (wyrażająca się w kalkulacji opłaty śmieciowej według wyższej stawki) za działania innych osób?

300 mln zł na usuwanie i zagospodarowanie niewłaściwie składowanych odpadów do 2026 r.

Program "Usuwanie porzuconych odpadów" kierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków. Umowy o dofinansowanie można podpisywać do 2023 r.

Przedawnienie kary pieniężnej za nielegalne międzynarodowe przemieszczanie odpadów

Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokiem z dnia 6 marca 2019 roku, (sygn. akt II OSK 978/17), oddalił skargę kasacyjną Głównego Inspektora Ochrony Środowiska i tym samym podtrzymał orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt IV SA/Wa 885/16) uznając, iż kara pieniężna nałożona w trybie przepisów ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów ulega przedawnieniu na podstawie przepisów Działu III Ordynacji podatkowej.

Odpowiedzialność za brak selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

Czy  zarządca  nieruchomości  powinien  odpowiadać  za  każde,  choćby  incydentalne  naruszenie  obowiązki  segregacji odpadów i czy powinna na  nim ciążyć odpowiedzialność (wyrażająca się w kalkulacji opłaty śmieciowej  według wyższej stawki) za działania  innych osób?

Odpady on-line już od 1 stycznia 2020 r.

Kolejne zmiany w elektronicznej ewidencji odpadów. Od 1 stycznia 2020 r. prowadzenie ewidencji odpadów odbywać się będzie wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO.

Spółka cywilna nie jest stroną w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Spółka cywilna nie jest stroną postępowania w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Status strony mają jej wspólnicy. Na spółce cywilnej nie ciążą obowiązki, o których mowa w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Zamówienia dotyczące odpadów komunalnych - zaostrzone wymogi w SIWZ

Miesiąc temu jednostka podpisała umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Jednak wskutek omyłki w umowie nie umieszczono zapisów dotyczących instalacji, do których będą przekazywane odpady przez wykonawców. Wymogu tego nie umieszczono także w SIWZ. Czy działaniem takim naruszono przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych, pomimo zasady swobody zawierania umów wynikającej z Kodeksu cywilnego?

Ewidencja odpadów drogą elektroniczną od 1 stycznia 2020 r.

Rząd przyjął ustawę o odpadach. Jedną ze zmian będzie prowadzenie ewidencji odpadów wyłącznie elektronicznie. Co jeszcze się zmieni?

Kto nie segreguje śmieci - płaci więcej

Rada gminy - podejmując uchwałę w sprawie opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - powinna w pierwszej kolejności ustalić stawkę za odbiór odpadów zbieranych selektywnie. Dopiero w następnej kolejności ustalona powinna być wyższa stawka za odbiór odpadów zmieszanych.

Wskazanie instalacji do zagospodarowania odpadów przez zamawiającego

Jedną z sztandarowych zmian przewidzianych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw[1] jest wyeliminowanie tzw. zamówień kompleksowych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Wejście w życie planowanej zmiany wymusi na gminach, które dotychczas udzielały zamówienia łącznego, dostosowanie praktyk zamówieniowych, jak również zmierzenia się z problemami swoistymi dla zamówień obejmujących wyłącznie odbiór albo zagospodarowanie odpadów komunalnych. Niezbędne będzie m.in. podjęcie działań odpowiednio koordynujących realizację zamówienia na odbiór odpadów komunalnych oraz ich zagospodarowanie, jak również właściwe rozlokowanie obowiązków i odpowiedzialności kontraktowej pomiędzy poszczególnymi uczestnikami gminnego rynku gospodarki odpadami.

Stawki zabezpieczenia roszczeń dla magazynujących odpady

12 lutego br. weszło w życie, od dawna wyczekiwane, rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 7 lutego 2019 r. w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń (Dz. U. z 2019 r., poz. 256). Pierwsze propozycje zapisów tego aktu prawnego pojawiły się na stronie Rządowego Centrum Legislacji jeszcze w sierpniu ubiegłego roku.

Postępowanie o udzielenie zamówienia a selektywne zbieranie odpadów 2019 r.

Już 1 stycznia 2019 r. zmieniły się przepisy dotyczące szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Sprawdź zmiany!

Opłaty na PSZOKach 2018 i 2019 r.

Coraz częściej padają pytania o opłaty na PSZOKach. W interpelacji poselskiej w lipcu 2018 roku poseł Marek Kwitek (KP PiS) pytał o nieodpłatne przyjmowanie przez PSZOK odpadów zielonych i innych odpadów powstających na terenach zielonych, z których nie została złożona deklaracja (interpelacja nr 24936).

Usunięcie odpadów z prywatnej działki a VAT

PROBLEM: Gmina poniosła koszty usunięcia z prywatnej działki odpadów. Chciałaby obciążyć nimi właściciela nieruchomości. Czy będzie się to wiązało z koniecznością opodatkowania VAT? Czy należy wystawić z tego tytułu fakturę?

PCC w spółkach komunalnych

Niektóre spółki komunalne mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zawieraniu umowy spółki lub jej zmianie powodującej podwyższenie kapitału zakładowego. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków.

Rewolucyjne zmiany w gospodarowaniu odpadami komunalnymi 2018 i 2019 r.

Skrócenie okresu magazynowania odpadów, obowiązek wizyjnego systemu kontroli miejsc magazynowania lub składowania odpadów, zmiana zasad wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności związanej z odbieraniem i gospodarowaniem odpadami - to najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwalona 20 lipca 2018 r. nowelizacja ustawy o odpadach.

W ustawie o odpadach konieczne są zmiany

Projekt ustawy o odpadach w senackiej komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Nowelizacja ustawy o odpadach 2018 r.

Rewolucyjne zmiany w ustawie o odpadach. Wprowadzenie kaucji finansowych ma zabezpieczyć samorządy przed porzucaniem śmieci. Sejm znowelizował ustawę o odpadach.

Rewolucyjne zmiany w gospodarce odpadowej

Sejm przyjął pakiet odpadowy. Obowiązkowy monitoring na wysypiskach, kaucja dla firm zajmujących się gospodarką odpadową to tylko niektóre zmiany.

Skrócenie czasu magazynowania odpadów - nowelizacja ustawy o odpadach

Nowelizacja ustawy o odpadach przewiduje nie tylko skrócenie czasu magazynowania odpadów, ale również wprowadzi obowiązkowy monitoring na składowiskach. Co jeszcze się zmieni?

Ustawa o odpadach - szykują się zmiany

W dniu 7 czerwca 2018 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, autorstwa Ministra Środowiska 1. Jak uzasadnia resort, proponowane zmiany stanowić mają realizację postulatów samorządów województw o rozwiązanie problemu porzucania odpadów w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych, jak również w miejscach, w których zakończono działalność w zakresie gospodarki odpadami niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Problemem wymagającym uregulowania są także nasilające się w ostatnim czasie zjawiska pożarów nagromadzonych odpadów. Z oceny skutków regulacji wynika, że projektowane zmiany dotknąć mogą ponad 15 tysięcy podmiotów prowadzących działalność w zakresie przetwarzania i zbierania odpadów (źródło danych: Centralnym System Odpadowy, stan na rok 2016).

Punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prowadzi szósty z kolei nabór na dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu rozwoju gospodarki odpadami komunalnymi. Z unijnego Funduszu Spójności zarezerwowano na ten cel 200 mln zł, w tym 100 mln zł dla inwestycji dotyczących wyłącznie budowy punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Czas na przygotowanie i wysłanie dokumentów upływa 27 lipca 2018 r.

Ustawa antyodorowa wyeliminuje uciążliwe zapachy

Zmiany w Ustawie o odpadach mają pomóc samorządom w eliminowaniu uciążliwych zapachów, generowanych przez zakłady przemysłowe czy punkty zagospodarowania odpadów.

Nowe rozwiązania ws. odpadów

Nowe rozwiązania ws. odpadów - przedstawiamy propozycję Ministerstwa Środowiska. Większa liczba inspektorów ochrony środowiska z większymi uprawnieniami i nowymi środkami technicznymi kontroli postępowania z odpadami, zaostrzone procedury administracyjne, wyższe kary za łamanie prawa. Za niezgodne z zezwoleniem postępowanie z odpadami grozić będzie kara administracyjna w wysokości od 1 tys. do 1 mln zł. Natomiast minimalna kara za brak zezwolenia na gospodarowanie odpadami wyniesie 10 tys. zł, przy maksymalnej wysokości 1 mln zł.

Spory o właściwość między marszałkiem województwa a starostą

Prowadzenie zbiórki odpadów i ich przetwarzania wymaga uzyskania zezwolenia. Organem właściwym do jego wydania jest najczęściej starosta. W wielu sprawach właściwym organem jest jednak marszałek województwa. Spory w tym zakresie rozstrzyga sąd administracyjny.

Opłata za gospodarowanie odpadami

Czy obowiązek ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami jest uzależniony od zamiaru stałego pobytu osoby w danej miejscowości?

Elektroniczna baza odpadów dopiero od 1 stycznia 2020 r.

Przepisy dotyczące nowej ewidencji odpadów mają obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2020 r.

Przepisy dot. bazy danych o produktach i odpadach przyjęte przez rząd

Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach przyjęty przez rząd. Ewidencja odpadów za pośrednictwem BDO już niedługo.

Nielegalne odpady - będą zmiany w prawie

Składowanie oraz magazynowanie odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych będzie karane. Jakie uprawnienia zyskają organy ochrony środowiska?

Elektroniczna baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarki odpadami już od 1 stycznia 2019 roku

Inspektor środowiska otrzyma nowe narzędzie do pracy. BDO, czyli elektroniczna baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarki odpadami rusza 1 stycznia 2019 r.

Czy teren zabytkowego cmentarza komunalnego może zostać przeznaczony pod inwestycję?

Gmina planuje realizację podziemnych zbiorników na odpady komunalne na terenie cmentarza komunalnego ujętego w wojewódzkiej ewidencji zabytków (gmina nie posiada gminnej ewidencji zabytków). W zbiornikach gromadzone będą nie tylko odpady pochodzące z terenu cmentarnego, ale również inne odpady komunalne. Czy w powyższych okolicznościach realizacja zbiorników stanowi „inny cel” użytkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych?

System gospodarowania odpadami komunalnymi ma się samofinansować - RIO kontroluje gminy

Kontrole RIO dotyczą przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Czy gminy działają zgodnie z przepisami?

Opłaty za śmieci 2017 r.

Gminy muszą dostosować się do nowych wymogów rozporządzenia dot. segregacji odpadów. Czy wzrosną ceny opłat za wywóz śmieci? Co się zmieni? Ile czasu ma gmina na dostosowanie się do nowych przepisów?

Selektywna zbiórka odpadów - za co gmina może dostać karę?

Rozporządzenie ministra środowiska z 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów wchodzi w życie już 1 lipca 2017 r. Gminy mają liczne problemy interpretacyjne. Nie wiadomo chociażby co robić jak jedna gmina zawarła kilka umów z firmami wywozowymi.

Racjonalna Gospodarka odpadami zasilona kwotą 1,2 mld zł

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył 1,2 mld zł m.in. na projekty PSZOK i RIPOK.

WPGO - w województwie mazowieckim doszło do istotnego naruszenia prawa

Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami dla województwa mazowieckiego bez wymaganych opinii. Zdaniem Wojewody Mazowieckiego doszło do istotnego naruszenia prawa.

Stawki opłat za gospodarowanie odpadami 2017 r.

To gmina ma pełną swobodę przy określaniu zróżnicowanych stawek opłat za gospodarowanie odpadami. Podkreślić należy, że rada gminy może ale nie musi różnicować stawek opłat za gospodarowanie odpadami - takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny

Jak segregować odpady od lipca 2017 r.?

Ministerstwo Środowiska w szczegółowy sposób opisało segregację odpadów na nowych zasadach. Nowe zasady segregacji wchodzą w życie od 1 lipca 2017 r.

REKLAMA