Kategorie

Reforma oświaty

Minister Edukacji Anna Zalewska podpisała rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Od 1 września 2017 r. młodzież będzie mogła kształcić się w aż 213 zawodach. Wprowadzono nowe zawody jak na przykład magazynier - logistyk.
Samorządy są bardzo dobrze przygotowane do reformy oświaty. Minister Edukacji Anna Zalewska poinformowała, że aż 98 proc. rad powiatów i 95 proc. rad gmin przesłało do kuratorów oświaty uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkolnych do nowego ustroju szkolnego.
W Dzienniku Ustaw RP opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników. W rozporządzeniu określono m.in.  jakie warunki muszą spełniać podręczniki, z których będą uczyć się dzieci.
Skłaniam się ku temu, że jest to powrót do szkoły lat 70, czyli szkoły, w której wszystko było odgórnie ustalone, w której nauczyciel miał robić to, co zostało określone przez Ministra – rozmowa z Burmistrzem Krzysztofem Skolimowskim
Łączne koszty „dobrej zmiany” w oświacie na Pradze-Południe przekroczą kwotę 5 mln zł. Do tego, oczywiście, dojdą inne, nawet chyba ważniejsze koszty ludzkie (nauczyciele) oraz jakościowe (poziom nauczania zakłócony bałaganem i nowa wykładnia nauczanych treści) - Jerzy Gierszewski, Rzecznik prasowy Urzędu m.st. Warszawy Dzielnica Praga-Południe
Podstawa programowa została podpisana. Do końca czerwca 2017 r. należy przeszkolić nauczycieli z nowej podstawy. Podpisana podstawa programowa nie dotyczy kształcenia ogólnego w liceach ogólnokształcących i technikach.
Podstawa programowa uległa modyfikacjom. Do listy lektur szkoły podstawowej dodano kilka pozycji. W nauczaniu początkowym pojawiła się "Zaczarowana zagroda" Czesława Centkiewicza, w klasach IV-VI pieśni i piosenki patriotyczne. Najwięcej zmian w liście lektur jest dla klas VII i VIII. Uczniowie pod koniec szkoły podstawowej przeczytają "Przekroczyć próg nadziei" Jana Pawła II, fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
Mimo licznych uwag m.in. środowisk naukowych nowa podstawa programowa została podpisana. Podstawie programowej zarzucano chociażby brak właściwej korelacji międzyprzedmiotowej, obszerność, brak spójności oraz liczne błędy. Podnosi się także, że jest ona zbyt przestarzała jak na dzisiejsze czasy.
Sieć szkół w Warszawie dostosowana do nowej struktury oświaty. Jakie zmiany czekają szkoły w poszczególnych dzielnicach Warszawy?
Nowa sieć szkół w stolicy ma objąć 252 szkoły podstawowe, w tym 38 szkół specjalnych i 3 dla dorosłych. Aż 115 szkół podstawowych będzie miało zmieniony obwód.
Znane są podstawy programowe, które będą obowiązywały od roku szkolnego 2017/2018. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano już część opinii do projektu rozporządzenia w sprawie podstawy programowej. Oceniany jest on jako obszerny treściowo, wręcz nie dający się zrealizować. Nowej podstawie programowej zarzuca się także brak właściwej korelacji międzyprzedmiotowej.
Opublikowane zostały pierwsze opinie dotyczące projektu rozporządzenia ministra edukacji w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Okazuje się, że proponowana przez MEN podstawa programowa jest zbyt obszerna treściowo. Brak także korelacji we wszystkich grupach przedmiotu.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli budzi poważne wątpliwości. Chodzi o to, że dyrektorzy szkół i przedszkoli, jak również samorządy muszą stosować przepisy, które mają obowiązek wykonać wcześniej, niż te w ogóle zaczną obowiązywać.
Czy dyrektorzy szkół oraz jednostki samorządu terytorialnego mogą stosować nowe przepisy oświatowe przed dniem 1 września 2017 r.? Na to pytanie odpowiedziało Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Zgodnie z nowymi zasadami przy rekrutacji wyżej premiowane mają być przede wszystkim oceny na świadectwie oraz aktywność społeczna ucznia.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego skierowany do konsultacji. Jak będzie wyglądała edukacja sportowa od 2017 r.?
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego na lata szkolne 2017/2018–2019/2020 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum.
W szkołach ogólnodostępnych będą mogły powstać oddziały mistrzostwa sportowego już od 1 września 2017 r. Tak wynika z z projektu rozporządzenia o działaniu szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego.
Lekcje z języka obcego już od I klasy szkoły podstawowej. Geografia oraz biologia zostaną wprowadzone dopiero w V klasie. Chemii oraz fizyki dzieci będą uczyły się dwa razy w tygodniu w VII i VIII klasie.
Przygotowany został projekt rozporządzenia w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe. MEN opracował także nowy wzór formularzy na 2017 rok.
Prawo oświatowe i przepisy je wprowadzające weszły w życie. W roku szkolnym 2017/2018 Polska wraca do 8 - letniej szkoły podstawowej, 4 - letniego liceum oraz 5 letniego technikum.
Rodzice 6-latków realizujących w przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego zapłacą wyłącznie za wyżywienie dziecka.
Ustawa o systemie oświaty zakłada przywrócenie ośmioklasowej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum. Likwidacja gimnazjów ma rozpocząć się już w 2017 roku. Zmienić ma się także Karta nauczyciela. Dużo zmian dotyczyć będzie także sześciolatków.
Toczące się aktualnie prace legislacyjne obejmujące ustawę o systemie oświaty dotyczą w głównej mierze ustroju szkolnego a konkretnie obowiązku szkolnego, który od 1 września 2019 roku polegać ma na uczęszczaniu do szkoły podstawowej – publicznej albo niepublicznej.
Powrót do systemu ośmioletnich szkół podstawowych dla samorządów oznacza konieczność wprowadzenia zmian w sposobie zarządzania nimi. Na wprowadzenie zmian jednostki mają rok.
Podstawa programowa do wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego ma formę rozporządzenia, które określa co dziecko powinno umieć na zakończenie każdego etapu edukacji. Zmiana podstawy programowej wynika z reformy oświatowej, która zniosła obowiązek szkolny sześciolatków.
"To nieprawda, że w związku ze zniesieniem obowiązku szkolnego dla sześciolatków wielu nauczycieli straci pracę" - podkreśla minister edukacji narodowej Anna Zalewska. Minister wskazała na rolę samorządów w organizacji pracy nauczycieli.
Oświatowa "S" podziela niepokój nauczycieli w sprawie likwidacji gimnazjów. "Krajowa Sekcja nie wyrazi zgody na działania, w wyniku których nastąpiłaby utrata pracy przez nauczycieli, pracowników administracji i obsługi szkół i placówek oświatowych" - czytamy w stanowisku oświatowej "Solidarności".