Kategorie

środowisko

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gminy źle prowadzą ewidencję zbiorników bezodpływowych oraz nie badają częstotliwości opróżniania szamb.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w ramach trzeciego naboru POIiŚ 2014-2020 Działanie 2.5 „Poprawa jakości środowiska miejskiego”.
Firma Green Office Ecologic Sp. z o.o. rozpoczyna od 1 września 2016 r. II edycję Akcji Ekologicznej i Edukacyjnej poświęconej tematyce zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Patronat nad tą Akcją objął Infor.pl oraz Patron Honorowy – Mazowiecki Kurator Oświaty. Zapraszamy wszystkie placówki oświatowe do udziału w tym wydarzeniu!
1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie część zmian w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Jak wysokie kary przewidują nowe przepisy?
Nie będzie obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli wyłącznym celem przedsięwzięcia jest obronność i bezpieczeństwo państwa lub prowadzenie działań ratowniczych oraz zapewnienie bezpieczeństwa cywilnego w związku z przeciwdziałaniem lub usunięciem bezpośredniego zagrożenia dla ludności. Nowe regulacje w większości mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.
Obowiązująca od 2012 r. znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach spowodowała, że to gminy stały się właścicielem odpadów komunalnych. Żaden z celów znowelizowanej ustawy nie został zrealizowany w pełni, a nowy system gospodarowania odpadami nie funkcjonuje właściwie - wykazała kontrola NIK.
Projekt skierowany jest do największych miast Polski. Jego celem jest stworzenie planów adaptacyjnych zawierających propozycje rozwiązań zwiększających odporność na zmiany klimatu. Finansowanie tych działań będzie odbywać się poprzez Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Regionalne Fundusze Operacyjne oraz dzięki środkom z narodowego i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Termin ważności decyzji z zakresu gospodarowania odpadami został przesunięty o rok. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o odpadach, obowiązują one przez okres, na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do 22 stycznia 2016 r.
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o odpadach. Podstawowym celem ustawy jest wprowadzenie obowiązku sporządzania przez zarządy województw planów inwestycyjnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, które będą uzgadniane z ministrem środowiska.
Czy należy wskazać w protokole pokontrolnym sposób mierzenia pnia drzewa, jako podstawy nałożenia kary za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia?
W jaki sposób powinny zostać złożone sprawozdania dotyczące informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok? Odpowiedzi udzielił Departament Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska.
Nowe przepisy w zakresie gospodarki opakowaniami weszły w życie 1 stycznia 2014 r. Wprowadziły one obowiązek przeprowadzania przez marszałków województwa co najmniej raz na 3 lata kontroli przedsiębiorców. prowadzących recykling.
Ustawa śmieciowa (znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) obowiązuje od 1 lipca 2013 r. Nieprawidłowości w jej stosowaniu przez gminy wskazała Najwyższa Izba Kontroli.
Zasady pobierania tzw. opłaty śmieciowej są niekonstytucyjne. Trybunał Konstytucyjny uznał, iż gminy nie mogą mieć nieograniczonych kompetencji w zakresie ustalania wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Sustainable Innovation Forum jest stałą częścią szczytu i miejscem spotkań liderów biznesowych, administracji publicznej i trzeciego sektora służącym wymianie idei i dzieleniu się najlepszymi praktykami z całego świata, które mogą pomóc kształtować agendę klimatyczną po roku 2015. Tegoroczne Forum będzie poświęcone roli mądrego przywództwa w kształtowaniu rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Czy należy składać łączną deklarację z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od wszystkich nieruchomości jakie posiada dana osoba na terenie gminy?
Czy istnieje konieczność wydawania decyzji podatkowych ustalających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicielom nieruchomości tak jak w przypadku podatku od nieruchomości?
Nowa deklaracja "śmieciowa" powinna zostać złożona w przypadku zmiany danych właściciela czy ilości odpadów. Czy możliwa jest jej korekta?
Czy dokonując wyboru metody ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Rada może wprowadzić własną metodę nie wynikającą z ustawy tylko z warunków i potrzeb miejscowych?
Kary dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne wymienia na swoich stronach internetowych Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska. Ponadto inspektorat wskazuje, iż większość gmin nie osiągnęła wymaganych poziomów odzysku i recyklingu wybranych frakcji odpadów; a w niektórych gminach wcale nie prowadzono selektywnej zbiórki tych odpadów.
Złożenie przez gminę rocznego sprawozdania marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska rozpoczyna proces weryfikacji danych sprawozdania. Co powinno zawierać roczne sprawozdanie dotyczące zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi?
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stawia podmiotom odbierającym odpady komunalne szereg wymogów. Jakie to wymogi?
1 lipca 2013 r. weszła w życie nowa „ustawa śmieciowa” dotycząca gospodarowania odpadami komunalnymi. W przypadku przedsiębiorców regulacja ustawy jest mniej korzystna niż w stosunku do osób prywatnych. Czy oznacza to, że przedsiębiorcy zapłacą więcej za wywóz odpadów?
Miesiąc po wejściu w życie śmieciowej rewolucji można zrobić bilans plusów i minusów. część gmin nie zdążyła z przetargami i z podpisaniem umów z firmami wywozowymi. W tej grupie jest stolica.
Rada Europejska podjęła zasadnicze decyzje w kwestii budżetu unijnego na lata 2014 – 2020. Już tylko zatwierdzenie postanowień przez Parlament Europejski dzieli Polskę od otrzymania 72,9 miliarda euro na realizację polityki spójności. W pracach nad planowaniem wydatków i systemem inwestowania funduszy unijnych bierze udział Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Opłata za korzystanie ze środowiska pobierana jest od podmiotów korzystających ze środowiska, które zobowiązane są do uiszczania należnej kwoty ustalanej we własnym zakresie na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego. Wysokość opłat ustalana jest w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.
W ramach działalności statutowej fundacja prowadzi schronisko dla bezdomnych zwierząt. Ma również podpisaną umowę z gminami na odławianie psów. Za tę działalność fundacja wystawia gminom faktury VAT. Czy w tej sytuacji musimy odprowadzać VAT z tych faktur?
Resort środowiska opracował założenia do nowej ustawy o Prawie wodnym. Znajdą się w nich rozwiązania dotyczące kompleksowego zarządzania wodami w naszym kraju, a także działalności spółek wodnych - poinformował wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski.
Stopień wdrożenia przez samorządy wojewódzkie ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach jest bardzo różny, od niechęci do tych rozwiązań, po zaawansowane projekty uchwał - powiedział wiceminister środowiska Piotr Woźniak.
Fundacja Sendzimira uruchomiła dziś stronę internetową projektu „Usługi ekosystemów dla zrównoważonego rozwoju miast.” Odwiedzający ją mogą znaleźć nie tylko informacje na temat działań Fundacji, ciekawostki i materiały merytoryczne. Czekają na nich również nagrody książkowe.
Jedną z form ochrony przyrody w jest ochrona gatunkowa, która obejmuje okazy gatunków oraz ich siedliska i ostoje. Zapewnia ona trwałe zachowanie gatunków roślin, zwierząt i grzybów, występujących w przyrodzie w stanie dzikim.
Obszary Natura 2000 wprowadzono do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Wskazanie wszystkich przypadków, w który wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, może się okazać niezwykle trudne.
Dekada 2005 - 2015 r. -„Woda dla życia”Dekada 2004 - 2014 r. - Edukacji na temat zrównoważonego rozwoju
Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000, to prowadzony od 1992 roku system ochrony przyrody na terenie Unii Europejskiej. W Polsce Natura 2000 jest najmłodszą z form ochrony przyrody wprowadzoną w 2004 roku.
Zmiany klimatu, przekształcenia antropogeniczne środowiska powodują zubożenie wielu naturalnych siedlisk na całej kuli ziemskiej. Dla zachowania zagrożonych terenów podejmowane są prawne, organizacyjne i kontrolne działania ochraniające. Prace na rzecz terenów chronionych wykonują rządy, samorządy organizacje społeczne, jednostki naukowo-badawcze. 
Dekada 2005 – 2015 r – „Woda dla życia”
Brak skutecznych przepisów o odpadach powoduje, że już nie wywiązujemy się ze zobowiązań wobec Unii Europejskiej dotyczących zmniejszenia masy śmieci składowanych na wysypiskach. Nie ma również szans, aby w najbliższym czasie sytuacja się poprawiła. Oznacza to, że na Polskę zostaną nałożone ogromne kary finansowe.
Późną zimą lub wczesną wiosną prawdziwą plagę, w niektórych rejonach kraju, stanowi wypalanie łąk, pastwisk i nieużytków. Wiele osób decyduje się na podobne „zabiegi” pozostając w przekonaniu, że skoro są właścicielami gruntu, to ich rzeczą jest co z tym gruntem będą robić. Tymczasem, nawet jeśli osoba wypalająca łąkę robi to na własnym gruncie i z tego powodu nie czyni innej osobie szkody materialnej, może odpowiadać za wykroczenie.
Korekta funkcjonowania systemu zbiórki i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niezbędna i bardzo pilna. Jej brak powoduje niewydolność systemu, złe poziomy odzysku, jak również w dużym procencie pozyskiwanie nieprecyzyjnych danych, gdyż część systemu może być fikcyjna.
Dekada 2005  - 2015 r - „ Woda dla Życia”.
Uchwalony w 2002 r. przez Radę Ministrów „ Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terenie Polski” określił głównie kierunki działania w okresie 30-u lat, szacunkowe ilości wyrobów zawierających azbest w całym kraju oraz dla poszczególnych województw a przede wszystkim potrzebne środki na jego realizację.
Dekada 2005 – 2015 r – „Woda dla życia”
Stworzony w Polsce w 2005 roku system dotyczący postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym ( ZSEE) oparty jest na czterech grupach podmiotów.
Rozrastające się miasta, zacieśnianie miejskiej zabudowy, rozbudowa sieci podziemnej infrastruktury, to powody wypierania zieleni miejskiej. Zieleń jako element krajobrazu miast, staje się dla nas dobrem coraz bardziej ograniczonym, coraz bardziej niedostępnym.
Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.
Dekada 2005 – 2015 r – „Woda dla życia”.
Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.
Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło 2010 r Międzynarodowym Rokiem Różnorodności Biologicznej. Polskie obchody tego roku są pod hasłem „Bioróżnorodność wokół nas”. Wszelkie działania podejmowane są na rzecz poznania, badania, przywracania rodzimych gatunków, jak również propagowania hodowli ras które powstały w danym regionie.
Od 2005 r. , po wejściu Ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, gminy muszą  wspierać powstawanie systemu selektywnej zbiórki „elektrośmieci”.
Stworzenie przyjaznych warunków inwestowania w podsektor energetyki odnawialnej może w ciągu kilku lat doprowadzić do znacznego wzrostu udziału źródeł tejże energii w ogólnym zużyciu nośników energetycznych.