REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dane osobowe, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

RODO: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

RODO: dane osobowe a ustawa o wykonywaniu mandatu posła lub senatora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Parlamentarzyście można przekazać dane osobowe w przypadku wystąpienia na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora?

RODO: Przetwarzanie danych obywatela przez Ministerstwa 

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Parlamentarzyści kierują do Ministerstw wystąpienia, które dotyczą indywidualnych spraw obywateli. Wystąpienia takie zawierają dane osobowe tych osób. Jednocześnie nie informują czy ww. osoby wyraziły zgodę na przetwarzanie ich danych. W procesie przygotowania projektu odpowiedzi dla Parlamentarzysty korespondencja musi zostać przesłana dalej np. do wewnętrznych komórek czy też na zewnątrz, tj. np. do poszczególnych służb, w celu uzyskania stanowiska, na podstawie którego zostanie opracowana odpowiedź. Jak należy postępować w opisanym przypadku? Trzeba podkreślić, że Ministerstwo nie posiada możliwości kontaktowania się z osobą, której dotyczy wystąpienie.

RODO: transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa bez anonimizacji imion i nazwisk osób uczestniczących w posiedzeniach (w tym gości) pozostaje w pełnej zgodności z RODO?

REKLAMA

Obowiązek informacyjny a osoba wskazana do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy należy spełniać obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 14 RODO w stosunku do osoby wskazanej do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny?

Czy organ publiczny podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie:Czy organ publiczny, realizując prawa osoby, której dane dotyczą, o których mowa w art. 16 – 22 RODO, np. podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego i kończyć sprawę decyzją administracyjną, jednocześnie wykonując w trakcie tego postępowania obowiązki określone w KPA (m.in. zawiadamianie strony o przysługujących uprawnieniach, o zebraniu materiału dowodowego, o możliwości zapoznania się z aktami sprawy przed wydaniem decyzji)?

Czy monitoring, przez pracodawcę, poczty elektronicznej w jest dozwolony na gruncie RODO?

Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał do kodeksu pracy m.in. art. 223 w którym uregulował monitoring służbowej poczty elektronicznej przez pracodawcę.

RODO: Akty podstawowe źródłem obowiązku administratora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy akty podstawowe (rozporządzenia, akty prawa miejscowego) mogą stanowić źródło obowiązku administratora, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c RODO, a jeśli tak, to w jakich sytuacjach?

REKLAMA

RODO: Ważność upoważnień do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy upoważnienia do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r. zachowują ważność?

Istota ochrony danych osobowych

Rok 2018 był kluczowym rokiem dla ochrony danych osobowych. Od 25 maja 2018 r. obowiązuję RODO. O istocie wprowadzenia ochrony danych osobowych mówiła prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Ochrona danych osobowych w 2019 roku - rozmowa z Mec. Pawłem Ludwiczakiem

Publikujemy wywiad z Mec. Pawłem Ludwiczakiem o najważniejszych zmianach w ochronie danych osobowych w 2019 r.

Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego nowym centralnym organem administracji rządowej

Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim oraz niektórych innych ustaw. Ustawa tworzy nowy centralny organ administracji rządowej – Głównego Inspektora Rybołówstwa Morskiego.

Procedura nakładania administracyjnych kar pieniężnych

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.

RODO 2018: dane osobowe i ochrona prywatności

Urząd Ochrony Danych Osobowych podsumował funkcjonujące pół roku w Polsce przepisy o ochronie danych. Na co należy uważać? Co jest "absurdem" RODO?

Dyrektywa DODO - od kiedy w Polsce?

Sejm nadal pracuje nad projektem ustawy wprowadzającej przepisy unijnej dyrektywy DODO. Czy DODO zapewnia większe bezpieczeństwo danych?

RODO: Zmiany w ochronie danych osobowych 2018 i 2019 r.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniający 168 innych ustaw, dostosowując je tym samym do zapisów RODO. Proces legislacyjny trwał aż dwa lata. Czy coś zmieni się do końca roku 2018 w tym zakresie? Czy dopiero rok 2019 przyniesie zmiany w ochronie danych osobowych? Publikujemy rozmowę z Mec. Pawłem Ludwiczakiem.

RODO: projekt ustawy zmieniający 168 ustaw w zakresie ochrony danych osobowych przyjęty przez Radę Ministrów

Polska, jako jeden z pierwszych krajów, dostosuje swoje zapisy do RODO. Rząd przyjął projekt ustawy zmieniający chociażby ustawy regulujące sektor usług finansowych.

Dane osobowe a wybory samorządowe 2018 r.

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) stosowane jest w Polsce od 25 maja 2018 r. Czy i jaki wpływ ma RODO na wybory samorządowe 2018? Prezentujemy opinię Państwowej Komisji Wyborczej.

Czy RODO sparaliżuje wybory samorządowe 2018 r.?

RODO mogłoby sparaliżować wybory, gdyby w ostatniej chwili okazało się, że cały system głosowania w poważny sposób narusza przepisy o ochronie danych osobowych, a instytucjom publicznym grożą poważne sankcje. Publikujemy rozmowę z dr Pawłem Mielniczkiem, ekspertem ds. ochrony danych w firmie ODO 24.

RODO 2018 i 2019: Najważniejsze zmiany w ochronie danych osobowych

Od maja 2018 r. obowiązują przepisy RODO. W roku 2018 w ochronie danych osobowych zmieniło się bardzo dużo. Co się zmieni w roku 2019 r.? Publikujemy wywiad z Mec. Pawłem Ludwiczakiem.

Wybory samorządowe 2018 r.: ochrona danych osobowych (RODO)

RODO obowiązuje już od 25 maja 2018 r. Na wybory również ma wpływ. Do przepisów RODO muszą stosować się komitety wyborcze oraz administracja.

Koszt pracy pracownika dodatkowym kosztem udostępnienia informacji publicznej?

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej[1] [dalej: udip], dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z zastrzeżeniem art. 15. Przepis art. 15 ust. 1 udip stanowi z kolei, iż jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

Przewodnik RODO dla służby zdrowia

Na stronach Ministerstwa Zdrowia opublikowano Przewodnik po RODO dla służby zdrowia. Przewodnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim został stworzony we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji.

Jedno hasło do wszystkich portali administracji publicznej

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że do wszystkich portali administracji publicznej będziemy mogli się zalogować przy pomocy jednego hasła oraz loginu.

Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją w administracji państwowej

Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją RP jest w budowie. Aktualnie administracja samorządu terytorialnego może korzystać nieodpłatnie z systemu będącego własnością Skarbu Państwa – EZD PUW.

Wykaz rodzajów operacji przetwarzania danych osobowych wymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony

Po raz pierwszy opublikowano w Monitorze Polskim wykaz rodzajów operacji przetwarzania danych osobowych wymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony.

Zawiadamianie o dalszym pełnieniu funkcji IOD przez byłych ABl tylko do 1 września 2018 r.

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina, że zawiadamianie o dalszym pełnieniu funkcji IOD przez byłych ABl należy zgłaszać tylko do 1 września 2018 r.

RODO – przemyślenia po trzech miesiącach

Minęły prawie trzy miesiące odkąd weszło RODO w życie. Co się wydarzyło przez te parę miesięcy i wcześniej.

Współpraca inspektora ochrony danych i audytora wewnętrznego

Jednostki sektora publicznego powinny korzystać zarówno z pomocy audytorów wewnętrznych, jak i inspektorów ochrony danych. Obowiązki tych osób bywają zbieżne. Minister Finansów i Prezes UODO określili zasady współpracy dotyczące audytu wewnętrznego w obszarze ochrony danych osobowych.

Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu a RODO

Kiedy w dniu 6 kwietnia 2018 r. został opublikowany mój artykuł: „Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu od dnia 25 maja 2018 r.” wierzyłem, że przed dniem 25 maja 2018 r. wejdzie w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679.

Bezpieczeństwo danych w sieci

Wejście w życie RODO niemal zbiegło się z głośnym na cały świat wydarzeniem, jakim w kwietniu tego roku była informacja znanego portalu społecznościowego, że jedna z firm może mieć dane około 87 mln użytkowników serwisu. Przedsiębiorstwo to wykorzystywało informacje o użytkownikach serwisu do analizowania ich osobowości i wpływania na masowe zachowania wyborców. Nielegalnie pozyskano dane 50 mln klientów. To wydarzenie, na miesiąc przed datą wejścia w życie RODO, uświadomiło milionom ludzi, jak ważna jest właściwa ochrona danych osobowych.

Zmiany dotyczące egzekucji sądowej i administracyjnej z rachunku bankowego 2018 r.

Weszły w życie przepisy dotyczące skrócenia podstawowego terminu przedawnienia roszczenia z 10 do 6 lat. Nowelizacja przewiduje także zmiany dotyczące egzekucji sądowej i administracyjnej z rachunku bankowego. Co się zmienia?

Czy dostawca usług telekomunikacyjnych musi prowadzić rejestr naruszeń danych osobowych?

Co należy rozumieć przez naruszenie danych osobowych? Kto i w jakim terminie powinien powiadomić Prezesa UODO o naruszeniu danych osobowych? Czy dostawca usług telekomunikacyjnych musi prowadzić rejestr naruszeń danych osobowych? Na te pytania odpowiedział UODO.

Pierwsze 20 dni z RODO

Czego nauczyło nas pierwsze 20 dni z RODO? Pierwsze co rzuciło mi się w oczy, w te 20 dni, to niska świadomość prawna z jednej strony osób fizycznych a z drugiej strony administracji i przedsiębiorców.

RODO: Naruszenie danych osobowych w praktyce

RODO obowiązuje od 25 maja 2018 r. Na stronach internetowych Urzędu Ochrony Danych Osobowych zamieszczono przykłady naruszeń danych osobowych.

RODO: Obowiązki związane z naruszeniem danych

RODO obowiązuje we wszystkich państwach UE już od 25 maja 2018 r. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych przewiduje kilka obowiązków związanych z naruszeniem danych osobowych.

RODO: W jaki sposób powiadomić Prezesa UODO o naruszeniu?

Na stronach internetowych UODO zamieszczono informację w jaki sposób powiadomić Prezesa UODO o naruszeniu? Znaleźć można także wytyczne dotyczące ustalenia wiodącego organu nadzorczego właściwego dla administratora lub podmiotu przetwarzającego.

Zgłoszenie naruszenia zgodne z art. 33 RODO

Ogólne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych już obowiązuje. Co administrator powinien wskazać w zgłoszeniu naruszenia? Jakie informacje musi zawierać zgłoszenie o naruszeniu kierowane do Prezesa UODO?

RODO: naruszenie danych osobowych

Ogólne unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych obowiązuje już od 25 maja 2018 r. Na stronach internetowych UODO wyjaśniono co to jest naruszenie danych osobowych?

RODO: Termin załatwiania spraw i rozpatrywania skarg przed UODO

RODO obowiązuje już od 25 maja 2018 r. Powołany został nowy urząd (Urząd Ochrony Danych Osobowych), który zastąpił GIODO. W jakim trybie i terminie załatwimy sprawę?

RODO: jak złożyć skargę w formie tradycyjnej do UODO?

Jak złożyć skargę w formie tradycyjnej, w tym do protokołu w siedzibie Prezesa Urzędu Ochrony Danych? Co musi zawierać skarga?

RODO: Jak złożyć skargę w formie elektronicznej do UODO?

Na stronach internetowych Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zamieszczono informację dotyczącą składania skarg w formie elektronicznej.

RODO: Skarga do UODO

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) obowiązuje od 25 maja 2018 r. W przypadku naruszenia przepisów RODO można złożyć skargę. Gdzie i jak to zrobić?

Jak rozumieć i stosować podejście oparte na ryzyku według RODO?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych opublikował dwa poradniki. Z pierwszego poradnika można dowiedzieć się jak rozumieć podejście oparte na ryzyku według RODO. Drugi poradnik został poświęcony stosowaniu podejścia opartego na ryzyku.

RODO: Rejestr czynności przetwarzania (przykłady dla szkoły)

Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował szablony rejestru czynności przetwarzania dla szkół.

RODO: szablony rejestru czynności przetwarzania i rejestru kategorii czynności

Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował szablony rejestru czynności przetwarzania oraz rejestru kategorii czynności. Publikujemy wskazówki i wyjaśnienia dotyczące obowiązku z art. 30 ust. 1 i 2 RODO, rejestr czynności przetwarzania (przykłady dla szkoły) oraz rejestr kategorii czynności przetwarzania.

Wymagania fomalne dotyczące dokumentacji przetwarzania po 25 maja 2018 r.

RODO już obowiązuje. Samorządy, przedsiębiorcy mają wiele nowych obowiązków związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Jakie elementy powinna zawierać dokumentacja przetwarzania, aby spełniała wymagania RODO?

Zmiany w ustawie o działach administracji rządowej

Prezydent 28 maja 2018 r. podpisał ustawę z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej. Co się zmienia?

RODO - na co należy uważać?

RODO, czyli unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych obowiązuje od 25 maja 2018 r. w całej Unii Europejskiej. Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed oszustwami "na RODO".

Przetwarzanie danych dotyczących pasażera 2018 r.

W maju 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących pasażera – podpisana 11 maja 2018 r. Co się zmieniło?

REKLAMA