Kategorie

Rada gminy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto został wójtem, burmistrzem, prezydentem? Kto został wybrany do organów stanowiących samorząd terytorialny? Wybory samorządowe już w najbliższą niedzielę 21 października 2018 r. W wyborach samorządowych wybierzemy nie tylko wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ale również organy stanowiące samorząd terytorialny.
W sierpniu weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018r., poz. 1496) zwana dalej także „specustawą mieszkaniową”. Można się spodziewać, iż na podstawie przepisów tej ustawy w najbliższym czasie do urzędów miast i gmin zaczną wpływać wnioski inwestorów zainteresowanych skorzystaniem z nowego trybu realizacji inwestycji.
Ustalenie przez radę gminy maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad ich usytuowania na terenie gminy, bez uprzedniego zasięgnięcia opinii jednostki pomocniczej gminy, stanowi istotne naruszenie prawa.
Nie jest dopuszczalne, aby w tej samej sprawie Gmina występowała w podwójnej roli tj. organu i strony skarżącej. Uchwała Rady Gminy jest w istocie uchwałą tej Gminy i Gmina nie może jej skarżyć do sądu administracyjnego – uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Białymstoku, odrzucając skargę Gminy na uchwałę w sprawie budżetu (Postanowienie WSA w Białymstoku, sygn. akt I SA/Bk 213/18).
Gospodarka nieruchomościami stanowi jedno z najważniejszych zadań własnych gminy. Jej prowadzenie ustawodawca powierzył zarówno organowi wykonawczemu, jak i stanowiącemu, przypisując każdemu z nich odrębny zakres kompetencji w tym zakresie. Wójt i rada muszą tego podziału ściśle przestrzegać, aby dokonywane przez organy czynności mogły być ważne.
W świetle aktualnie obowiązujących przepisów transmisja obrad rad gmin jest bezwzględnym obowiązkiem każdej gminy. Każdy zainteresowany ma prawo uzyskania dostępu do informacji publicznej w formie odpowiednich nagrań z obrad.
Zdaniem Wojewody Lubelskiego, rada gminy nie może wprowadzić w stosunku do pomników przyrody innych zakazów niż te wskazane w ustawie o ochronie przyrody.
Zdaniem WSA w Krakowie, to rada gminy jest organem właściwym do ustalania w drodze uchwały minimalnych stawek czynszu najmu za lokale komunalne.
Zdaniem WSA w Olsztynie, nie każda ulica mająca w nazwie datę oznaczoną dniem i miesiącem, mogącą mieć pochodzenie „komunistyczne”, podlega dekomunizacji.
Wojewoda Śląski w rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że brak jest podstaw prawnych do nadawania w drodze uchwały nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu.
Zdaniem Wojewody Śląskiego uchwała w sprawie zmiany nazwy osiedla nie stanowi aktu prawa miejscowego.
Do dnia 2 grudnia 2017 r. wojewodowie mają czas na wydanie zarządzeń zastępczych w przedmiocie dekomunizacji nazw ulic i innych budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
Na takie pytanie orzecznictwo sądów administracyjnych nie udzieliło - jak do tej pory definitywnej odpowiedzi. Z istniejących wyroków jedynie pośrednio można wnioskować, że zakaz taki może wynikać jedynie z uchwalonych na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym aktów prawa miejscowego określających zasady i tryb korzystania z komunalnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
Statut gminy powinien być sformułowany w sposób jednoznaczny oraz precyzyjny. Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie modyfikowanie bądź powtarzanie przepisów ustawowych jest niedopuszczalne i może doprowadzić do uznania takiej uchwały za wadliwą.
Opisywana w niniejszym artykule zmiana nazw ulic dotyczy województwa kujawsko-pomorskiego. Wojewoda Kujawsko-Pomorski unieważnił uchwałę rady gminy w sprawie zmiany nazwy ulicy na tę samą.
Zdaniem Wojewody Lubelskiego nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej nie wykracza poza zakres zwykłego zarządu, zatem jest to uprawnienie wójta gminy, gdyż do jego kompetencji należy gospodarowanie mieniem komunalnym.
Zdaniem Wojewody Kujawsko-Pomorskiego niedopuszczalny jest odmienny sposób regulowania kwestii głosowania imiennego oraz prowadzenia wspólnych sesji rad gmin, aniżeli wskazany w ustawie o samorządzie gminnym.
Do zadań gminy należy zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej, w tym zapewnianie ich członkom tzw. mieszkań komunalnych. Szczegółowe zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, stanowiące realizację przedmiotowego zadania, określa rada gminy w drodze uchwały.
Jedna z członkiń rady gminy złożyła do rady i na ręce wójta skargę na przewodniczącego. Czy takie postępowanie jest prawidłowe? Do jakiego organu należy się zgłosić w pierwszej kolejności?