REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sektor publiczny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Składanie oświadczeń o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy złożenie oświadczenia RODO o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną jest wymagane każdorazowo czy raz złożone wystarczy? Czy na klauzulach informacyjnych powinniśmy pobierać podpisy klientów/interesantów? Czy można na dole wniosku dopisać zdanie „oświadczam, że zapoznałem się z klauzulą informacyjną i znam przysługujące mi prawa” i tam zbierać podpisy (zgodnie z zasadą rozliczalności)?

Fotorelacja z imprezy masowej a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Umieszczanie np. na stronach internetowych fotorelacji z imprezy kulturalnych i innych wydarzeń, zawierających zdjęcia uczestników, w tym też pojedynczych zdjęć laureatów podczas wręczenia nagród – czy dotychczasowa praktyka i orzecznictwo, wskazujące na to, że publikacja wizerunku nie wymaga zgody osoby, jeżeli wizerunek jest częścią większej całości (np. zdjęcie publiczności na koncercie) powinna zostać zweryfikowana? Czy można publikować zdjęcia z imprez z udziałem mieszkańców gminy i pracowników urzędu na stronach internetowych i w mediach społecznościowych?

RODO: Czy organizując imprezę masową musi być zawarta informacja, iż uczestnictwo jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku np. na stronie urzędu?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy organizując imprezę masową np. na plakacie musi być zawarta informacja, iż uczestnictwo jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku np. na stronie urzędu (czy to zakres ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych)?

RODO: Czy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej może być zgoda osoby, której dane dotyczą?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej może być zgoda osoby, której dane dotyczą (art. 6 ust. 1 lit. a RODO)? Jakie są podstawowe różnice pomiędzy przetwarzaniem danych osobowych przez organy administracji publicznej na podstawie zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), a w oparciu o inne podstawy?

REKLAMA

RODO: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

RODO: dane osobowe a ustawa o wykonywaniu mandatu posła lub senatora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Parlamentarzyście można przekazać dane osobowe w przypadku wystąpienia na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora?

RODO: Przetwarzanie danych obywatela przez Ministerstwa 

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Parlamentarzyści kierują do Ministerstw wystąpienia, które dotyczą indywidualnych spraw obywateli. Wystąpienia takie zawierają dane osobowe tych osób. Jednocześnie nie informują czy ww. osoby wyraziły zgodę na przetwarzanie ich danych. W procesie przygotowania projektu odpowiedzi dla Parlamentarzysty korespondencja musi zostać przesłana dalej np. do wewnętrznych komórek czy też na zewnątrz, tj. np. do poszczególnych służb, w celu uzyskania stanowiska, na podstawie którego zostanie opracowana odpowiedź. Jak należy postępować w opisanym przypadku? Trzeba podkreślić, że Ministerstwo nie posiada możliwości kontaktowania się z osobą, której dotyczy wystąpienie.

RODO: transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa bez anonimizacji imion i nazwisk osób uczestniczących w posiedzeniach (w tym gości) pozostaje w pełnej zgodności z RODO?

REKLAMA

Obowiązek informacyjny a osoba wskazana do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy należy spełniać obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 14 RODO w stosunku do osoby wskazanej do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny?

Wydawanie uczniom obiadów finansowanych przez GOPS

Szkoła wydaje obiady uczniom i pracownikom pedagogicznym. Za obiady wydawane uczniom, a sfinansowane przez gminny ośrodek pomocy społecznej (dalej: GOPS) podlegający tej samej jednostce samorządu terytorialnego (dalej: JST), wystawia noty księgowe i dokument wewnętrzny naliczenia opłat - jest to sprzedaż zwolniona od VAT ujmowana w ewidencji sprzedaży VAT. Za obiady wydawane uczniom, a sfinansowane przez GOPS niepodlegający tej samej JST, wystawia noty księgowe na rzecz jednostki budżetowej i dokument wewnętrzny naliczenia opłat - jest to sprzedaż zwolniona od VAT ujmowana w ewidencji sprzedaży VAT. Czy szkoła postępuje prawidłowo?

Czy organ publiczny podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie:Czy organ publiczny, realizując prawa osoby, której dane dotyczą, o których mowa w art. 16 – 22 RODO, np. podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego i kończyć sprawę decyzją administracyjną, jednocześnie wykonując w trakcie tego postępowania obowiązki określone w KPA (m.in. zawiadamianie strony o przysługujących uprawnieniach, o zebraniu materiału dowodowego, o możliwości zapoznania się z aktami sprawy przed wydaniem decyzji)?

Czy monitoring, przez pracodawcę, poczty elektronicznej w jest dozwolony na gruncie RODO?

Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał do kodeksu pracy m.in. art. 223 w którym uregulował monitoring służbowej poczty elektronicznej przez pracodawcę.

RODO: Akty podstawowe źródłem obowiązku administratora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy akty podstawowe (rozporządzenia, akty prawa miejscowego) mogą stanowić źródło obowiązku administratora, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c RODO, a jeśli tak, to w jakich sytuacjach?

RODO: Ważność upoważnień do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy upoważnienia do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r. zachowują ważność?

Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego - kluczowe problemy

Decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego to jeden z instrumentów polityki przestrzennej. Zasadniczo powinien to być instrument uzupełniający względem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W praktyce jednak w wielu gminach bywa inaczej. Taki stan należy ocenić negatywnie, ponieważ tylko plan miejscowy pozwala w pełni chronić ład przestrzenny. Ponadto posługiwanie się decyzją o ustaleniu inwestycji celu publicznego rodzi wiele problemów.

Dofinansowanie na stołówki szkolne 2019 r.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 lutego 2019 r. w sprawie realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” dotyczącego wspierania w latach 2019–2023 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków skierowany do podpisu Prezesa Rady Ministrów.

Nowego urzędnika trzeba przeszkolić i przeegzaminować

Jednostki samorządu terytorialnego zostały zobowiązane do organizowania służby przygotowawczej dla pracowników podejmujących po raz pierwszy zatrudnienie na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym. Decyzję w sprawie skierowania do służby przygotowawczej i jej zakresu podejmuje kierownik jednostki, w której pracownik  jest zatrudniony. Bierze przy tym pod uwagę poziom przygotowania pracownika  do wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska oraz opinię osoby  kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony.

Praktyczne problemy związane ze stosowaniem specustawy mieszkaniowej

Ustawa o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących obowiązuje od kilku miesięcy. Rady gmin podejmują pierwsze uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej, a także w przedmiocie lokalnych standardów urbanistycznych. Na tym tle pojawiają się nowe dylematy dotyczące sposobu stosowania przepisów specustawy mieszkaniowej, a sygnalizowane w procesie legislacyjnym wątpliwości - pogłębiają się.

Organizacja stołówek w szkołach w 2019 r.

Już 5 lutego 2019 r. rząd zajmie się projektem rozporządzenia, które ma za zadanie umożliwić wykonanie zadań przewidzianych w rządowym programie "Posiłek w szkole i w domu".

Kryteria przyjęć do przedszkola 2019/2020

Już niedługo rusza rekrutacja do przedszkoli państwowych na rok szkolny 2019/2020. Do przedszkola może dostać się już dziecko 2,5 letnie. Kto ma szansę na przedszkole państwowe?

Podwyżka wynagrodzeń dla nauczycieli 2019 r.

Publikujemy stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli.

Wywłaszczenie nieruchomości gminnych pod drogi publiczne z VAT

NSA orzekł, że wywłaszczenie nieruchomości gminnych w celu budowy dróg publicznych podlega opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej. Nie można w tym zakresie skorzystać ze zwolnienia, gdyż decyzja o realizacji inwestycji drogowej przesądziła, że był to teren budowlany.

Program „Mama 4+” - dla kogo?

Publikujemy informacje Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczące Programu „Mama 4+”. Program został przyjęty przez rząd.

Kryteria przyjęć do oddziału przedszkolnego 2019/2020

Nabór dzieci do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych już niedługo. Zasady rekrutacji, kryteria przyjęć (z wyjątkiem tzw. kryteriów ustawowych) oraz harmonogram rekrutacji do oddziałów przedszkolnych zależy od samorządu.

Likwidacja gimnazjum a sprawozdanie finansowe jednostki przejmującej

Zgodnie z uchwałą rady miasta, z dniem 1 września 2018 r. włącza się gimnazjum do szkoły podstawowej. Z dniem 31 sierpnia 2018 r. gimnazjum kończy działalność. W kolejnej uchwale rady miasta jest mowa o tym, iż z dniem włączenia majątek gimnazjum, należności i zobowiązania oraz środki z ZFŚS, należności i zobowiązania ZFŚS przejmuje szkoła podstawowa.

Regulacje prawne, które wejdą w życie w 2019 roku na rynku nieruchomości mieszkaniowych

Rok 2019 ma szansę zapisać się w historii rodzimej mieszkaniówki jako czas swoistej ustawodawczej rewolucji, wyznaczającej zupełnie nowe standardy w obszarze rynkowych ram prawnych. W bieżącym roku rozpoczną swą misję nieruchomościowe ustawy uchwalone w roku ubiegłym oraz kolejne, których proces legislacyjny dobiegnie końca w najbliższych miesiącach.

Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach wójta, burmistrza, prezydenta miasta

Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Samorządy chcą zmian.

Program "Czyste powietrze" - kto skorzysta ze wsparcia?

Wiemy już kto skorzysta ze wsparcia w programie "Czyste powietrze". Rewolucja w zasadach udzielania wsparcia już niedługo.

Niestandardowe instrumenty finansowe

Czym są instrumenty dłużne niedookreślone? Jak JST mają wyliczyć indywidualny wskaźnik zadłużenia?

Istota ochrony danych osobowych

Rok 2018 był kluczowym rokiem dla ochrony danych osobowych. Od 25 maja 2018 r. obowiązuję RODO. O istocie wprowadzenia ochrony danych osobowych mówiła prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Od 2019 r. wynagrodzenie zleceniobiorców jest chronione przed potrąceniami

Od początku 2019 r. obowiązuje ochrona przed potrąceniami wynagrodzenia otrzymywanego przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że przepisy art. 87 i art. 87(1) ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) stosuje się odpowiednio do wszystkich świadczeń powtarzających się, których celem jest zapewnienie utrzymania albo stanowiących jedyne źródło dochodu dłużnika będącego osobą fizyczną.

Ile trwa kadencja rady?

Zgodnie z art. 16 ustawy o samorządzie gminnym kadencja rady liczy się od dnia wyborów. Najbliższe wybory mają się odbyć w dniu 21 października 2018 r. A zatem w dniu 22 października jest nowa rada, a stara nie działa. Czy jest dopuszczalne aby Przewodniczący obecnej rady zwołał posiedzenie tej rady na dzień 24 października czyli po dniu wyborów, kiedy zgodnie z w/w artykułem ustawy jest już nowa rada?

Zasady waloryzowania kaucji mieszkaniowej

Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu: 18.12.1985 r. została wpłacona kaucja na lokal komunalny przez najemcę, po wykupie mieszania 7.11.2018 r. wpłynął wniosek o zwrot kaucji. Pytanie proszę o pomoc jaką kwotę jesteśmy zwrócić?

Mieszkaniowe odsetki wciąż rozliczymy w deklaracji PIT

Polski fiskus znacząco zredukował liczbę aktualnych ulg i odliczeń. Dotyczy to również wszelkiego rodzaju ulg o charakterze mieszkaniowym. Na szczęście wielu podatników dzięki wcześniej nabytym prawom, wciąż może obniżyć swój podatek przynajmniej o część wydatków mieszkaniowych. Taka sytuacja dotyczy między innymi ulgi odsetkowej, którą nadal można uwzględniać przy okazji rocznych rozliczeń z fiskusem. Ze względu na zbliżający się termin rozliczenia podatku PIT za 2018 rok, eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili przypomnieć najważniejsze aspekty ulgi odsetkowej.

Przydzielenie godzin ponadwymiarowych z innego pensum

Od września 2018 r. nauczyciel realizował zajęcia z matematyki w wymiarze 18/18. Od 7 stycznia 2019 r. dodatkowo będzie świadczył pracę jako wychowawca świetlicy w wymiarze 4/26. Czy przydzielenie dodatkowych godzin wymaga modyfikacji umowy o pracę nauczyciela?

Działania edukacyjno-wychowawcze w szkołach 2019 r.

Publikujemy informację Ministra Edukacji Narodowej dotyczącą działań edukacyjno-wychowawczych w szkołach 2019 r. Priorytetem jest bezpieczeństwo uczniów.

Krajowy plan na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030

Ministerstwo Energii opublikowało projekt Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030. Plan ten dotyczy m.in. bezpieczeństwa energetycznego oraz obniżenia emisyjności.

Bezpłatne żłobki w Warszawie od września 2019 r.

Darmowe żłobki w stolicy już we wrześniu 2019 r. Priorytetem Prezydenta Warszawy są również transport i kultura.

Czy członkom Zarządów lub Rad Nadzorczych spółek kapitałowych będzie grozić odpowiedzialność karna za brak skutecznych systemów Compliance?

W wersji projektu ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary z dnia 5 grudnia 2018 r. pojawiła się propozycja wprowadzenia odpowiedzialności karnej członków Rad Nadzorczych, jeżeli w wyniku niedopełnienia obowiązków, choćby nieumyślnie stworzyli warunki do popełnienia przestępstwa z art. 296 kk § 1-4. 

Rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego – czyli ile?

W polskiej praktyce okazało się, że podmioty publiczne wypłacają rekompensatę w nadmiernie niskiej wysokości. Ile powinna wynieść rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego?

Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne a podatek od nieruchomości 2019 r.

Kiedy spółka komunalna powinna płacić podatek od nieruchomości? Co z podatkiem od nieruchomości w przypadku spółek o statusie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego?

Postępowanie o udzielenie zamówienia a selektywne zbieranie odpadów 2019 r.

Już 1 stycznia 2019 r. zmieniły się przepisy dotyczące szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Sprawdź zmiany!

Użyczenie lokalu socjalnego bez zgody gminy - uchwała SN

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. III CZP 49/18 rozstrzygnął, jaki jest status osoby korzystającej z lokalu gminy na podstawie umowy użyczenia zawartej z najemcą lokalu bez zgody gminy jako wynajmującego.

Praktyczne problemy związane z wydawaniem decyzji o warunkach zabudowy

Decyzja o warunkach zabudowy nie jest aktem administracyjnym o charakterze związanym ani uznaniowym. Jest wydawana na podstawie i w granicach prawa, w warunkach dość szerokiego luzu decyzyjnego. Z perspektywy gmin - zmuszonych do wydawania niniejszych rozstrzygnięć - problemem jest przede wszystkim znaczna liczba dylematów związanych ze stosowaniem tego instrumentu gospodarki przestrzennej. W artykule przedstawiono najważniejsze z nich.

Termin podjęcia uchwały budżetowej

Obowiązujące przepisy wskazują, że budżet jednostki samorządu terytorialnego powinien zostać uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Ustawodawca zdecydował jednak, że ostateczny termin na podjęcie uchwały budżetowej upływa 31 stycznia roku budżetowego. Gdy w tym terminie zadanie nie zostanie wykonane, budżet gminy (powiatu, województwa samorządowego) ustala regionalna izba obrachunkowa.

Zmiany w organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej 2019 r.

Prezydent podpisał ustawę z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Sprawdź co się zmienia!

Zachowanie w tajemnicy informacji związanych z pacjentem po jego śmierci przez lekarzy 2019 r.

Kolejne zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw. Prezydent podpisał zmiany dotyczące tajemnicy informacji związanych z pacjentem po jego śmierci.

Zmiany w ustawie o Policji 2019 r.

W dniu 8 stycznia 2019 r, Prezydent podpisał kolejną zmianę w ustawie o Policji. Tym razem zmiany dotyczą finansowania kosztów zakwaterowania policjantów w kwaterze tymczasowej.

Ochrona danych osobowych w 2019 roku - rozmowa z Mec. Pawłem Ludwiczakiem

Publikujemy wywiad z Mec. Pawłem Ludwiczakiem o najważniejszych zmianach w ochronie danych osobowych w 2019 r.

Kara pieniężna do 2 000 000 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Nowe uprawnienia dla Prezesa UOKiK. Prezes nałoży na przedsiębiorcę karę pieniężną do 2 000 000 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

REKLAMA