REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wpisy do arkuszy spisowych i znaczenie podpisów składanych na nich przez osoby odpowiedzialne

Kto jest odpowiedzialny za wpisywanie poszczególnych danych do arkuszy spisu z natury i czy brakujące dane można uzupełniać, np. czy pracownik księgowości wyceniający arkusze może dopisać brakujące numery inwentarzowe przy środkach trwałych? A co z poprawkami – czy na przykład przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej albo pracownik komórki księgowości wyceniający spisy mogą dokonywać poprawek na temat ilości stwierdzonych składników majątkowych? Poza tym, czy jeśli na arkuszu jest podpis osoby materialnie odpowiedzialnej, to należy przyjąć, że zgadza się ona z wynikiem spisu, czy też potrzebne jest do tego osobne oświadczenie?

Kontrowersje wokół wykazywania danych uzupełniających w sprawozdaniu Rb-Z

W praktyce nadal wątpliwości budzi brak spójności zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego z § 10 ust. 1 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Jak zatem wykazywać dane uzupełniające w sprawozdaniu Rb-Z?

Odmowa podpisania dokumentu przez głównego księgowego

Kierownik wydziału merytorycznego nie zgadza się z odmową podpisania przez głównego księgowego faktury za roboty budowlane, ponieważ uważa, że dokument został prawidłowo opisany pod względem merytorycznym przez jego pracownika i nie wymaga już żadnych uzupełnień. Jak można odwołać się od decyzji głównego księgowego?

Opodatkowanie wspólnych inwestycji samorządowych

Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w sprawie niekorzystnego dla samorządów opodatkowania VAT wspólnych inwestycji. Jednocześnie resort zapowiedział, że być może nastąpią zmiany w tym zakresie.

REKLAMA

Rozrachunki z pracownikami – należności i zobowiązania przedawnione

Kontrola przeprowadzona w jednostce budżetowej zarzuciła głównej księgowej nieprawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji rozrachunków z pracownikami i nierzetelność ksiąg rachunkowych w tym zakresie z powodu nieustalenia i nieodpisania przedawnionych należności i zobowiązań (m.in. z tytułu pożyczek mieszkaniowych ewidencjonowanych na koncie 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”) oraz zaleciła niezwłoczne usunięcie nieprawidłowości. Jakie czynności należy przeprowadzić w księgowości, żeby księgi rachunkowe mogły zostać uznane za rzetelne?

Opodatkowanie samorządowych akcji promocyjnych

Nie ma jednoznacznych przepisów określających, kiedy samorząd ma prawo do odliczenia VAT od akcji promocyjnych, w trakcie których nie świadczy żadnych usług na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Zależy to m.in. od celu i przedmiotu prowadzonych działań.

Dowóz pracowników do pracy

Jednostka zapewnia swoim pracownikom nieodpłatne dowożenie do pracy i odwożenie z pracy na trasach od 5 do 12 kilometrów. Rozlicza się z przewoźnikiem ryczałtowo – według liczby przejechanych kilometrów. Nie prowadzi przy tym ewidencji personalnej (nie można ustalić, kto, ile razy i na jakiej trasie korzystał z przewozów). Czy w takim przypadku świadczenie to należy opodatkować po stronie pracownika?

Kryteria oceny ofert – ich znaczenie i waga

Postępowania o zamówienia publiczne przeprowadzane w trybach podstawowych wymagają zachowania konkurencyjności. Prowadzone są w celu wyboru oferty, która będzie stanowiła najkorzystniejszy w danej sytuacji bilans ceny, oraz innych kryteriów oceny ofert, wskazanych przez zamawiającego. Przygotowując postępowanie, zamawiający musi określić, co jest dla niego istotne – co będzie stanowiło o „wartościowości” danej oferty.

REKLAMA

Zerowa stawka VAT na dostawę komputerów stacjonarnych dla szkół jest niezgodna z prawem UE

Preferencyjna 0-proc. stawka VAT na dostawy do szkół komputerów stacjonarnych jest niezgodna z unijnym prawem – podkreślają eksperci. W tej sytuacji nie ma raczej co liczyć, że Ministerstwo Finansów obniży stawkę VAT na dostawę komputerów przenośnych, np. laptopów i tabletów, która w tej chwili opodatkowana jest podstawową, 23-procentowa stawką.

Stawki podatków i opłat lokalnych na 2013 r.

Znamy już górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych jakie będą obowiązywać w 2013 r. W porównaniu do obowiązujących obecnie stawki wzrosną o 4 proc.

Nieprawidłowości dotyczące wadiów oraz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Sporo miejsca w protokołach pokontrolnych zajmują m.in. nieprawidłowości z obszaru zamówień publicznych. Wśród głównych zagadnień zidentyfikowanych w trakcie kontroli najczęściej powtarzające się przypadki nieprawidłowości dotyczą wadiów, składanych ofert oraz procedur wyboru wykonawców zamówień publicznych o wartości poniżej 14 000 euro. Warto poznać, jakie zalecenia prawidłowego postępowania wskazali inspektorzy regionalnych izb obrachunkowych w tym zakresie.

Czy gmina powinna zapłacić VAT od wynajmu świetlic

Świadczone przez gminę usługi odpłatnego wynajmu świetlic wiejskich w celu organizowania imprez okolicznościowych podlegają VAT. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 17 maja 2012 r. (nr IPTPP1/443-138/12-6/MW), której fragment prezentujemy poniżej.

Jak zaokrąglać raty podatków samorządowych

Zasady zaokrąglania podatków lokalnych są takie same, jak w wypadku podatków dochodowych. Problem powstaje wówczas, gdy kwota podatku należnego za rok podatkowy jest liczbą nieparzystą.

Usługi turystyczne świadczone przez gminę

Gmina zamierza organizować wycieczki po terenie gminy (głównie dla osób dorosłych z dziećmi spoza gminy). Będą one miały na celu promocję gminy. Wysokość odpłatności za wycieczki będzie odpowiadała kwotom zakupionych przez gminę w tym celu usług (np. noclegów, gastronomii czy transportu). Jak będą opodatkowane te usługi i czy możliwe będzie odliczenie przez gminę VAT od zakupów związanych z organizacją takich wycieczek?

Zwolnienie z VAT usług świadczonych między jednostkami budżetowymi

Samorządowa jednostka budżetowa świadczy usługi na rzecz urzędu marszałkowskiego. Poza szkoleniami – zwolnionymi z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT – jednostka będzie świadczyła również usługi organizacji konferencji i inne. Czy tego typu usługi podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego?

Warunki i zakres wykonywania kontroli doraźnej w zamówieniach publicznych

Kontrola doraźna ma miejsce zwykle po zawarciu przez zamawiającego umowy z wybranym wykonawcą. Jak wynika z praktyki, większość takich kontroli dotyczy postępowań przeprowadzonych przez jednostki sektora finansów publicznych – w tym głównie przez gminy.

Budżety jednostek samorządu terytorialnego w I kwartale 2012 r.

Według danych ze sprawozdań, budżety jednostek samorządu terytorialnego w I kwartale 2012 r. zamknęły się zbiorczo nadwyżką w kwocie 6.177 mln zł, przy planowanym deficycie w wysokości 12.859 mln zł - podało ministerstwo finansów w komunikacie.

Wadium w przypadku składania ofert częściowych

Aby wykonawca uniknął zarzutu niewniesienia wadium i wykluczenia na tej podstawie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy pamiętać, że wadium musi zostać prawidłowo wniesione nie tylko w przypadku, gdy dotyczy całego zamówienia, ale też wtedy, gdy ma zabezpieczać poszczególne jego części – w sytuacji gdy zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych.

Czy opłaty pobierane przez gminę podlegają VAT

Opłaty za zajęcie pasa drogowego pobierane na mocy decyzji prezydenta miasta stanowią przychód miasta osiągany z działalności pozostającej poza zakresem VAT. Pobór opłat za zajęcie pasa drogowego jest wykonaniem obowiązków miasta stanowiącego organ władzy publicznej. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 listopada 2011 r. (sygn. I FSK 145/11), którego fragment prezentujemy poniżej.

Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym

Gminy, powiaty i województwa samorządowe przy realizacji swych zadań podlegają kontroli i nadzorowi. Czynności nadzorczo-kontrolne sprawuje głównie wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa.

Jaką stawką gmina powinna opodatkować usługi zarządzania cmentarzem

Usługi dotyczące zarządzania cmentarzem, związane z udostępnieniem miejsca do pochówku, rezerwacją miejsca na cmentarzu, przedłużeniem używalności grobu, udostępnieniem kaplicy oraz wjazdem na cmentarz, podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, gdy są sklasyfikowane pod symbolem 96.03.

Sprawozdawczość finansowa za 2011 r.

Do 31 marca kierownicy jednostek mają obowiązek złożenia sprawozdania finansowego za 2011 r. odpowiednio dysponentom środków budżetu wyższego stopnia lub zarządom jednostek samorządu terytorialnego, ci zaś na tej podstawie, dokonując stosownych wyłączeń, sporządzą sprawozdania łączne. W artykule wskazano różnice w sposobie wypełniania poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego w stosunku do roku ubiegłego.

Kasy fiskalne w gminie

W przypadku gdy gmina dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych istnieje obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jest jednak wiele czynności, w których gmina jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania.

Kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej

Do 17 lutego 2012 r. miasta na prawach powiatu, powiaty i województwa mogą składać wnioski o dofinansowanie inwestycji na drogach z tegorocznej rezerwy subwencji ogólnej.

Klasyfikacja budżetowa opłat za urzędowe kontrole żywności

W szkole prowadzona jest stołówka. W związku z przeprowadzoną kontrolą żywności lub sprawdzeniem, czy usunięto niezgodności zawarte we wcześniejszej kontroli przez przedstawiciela państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, została naliczona opłata na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 8 maja 2009 r. § 4, w skład której wchodzi opłata ryczałtowa za: przeprowadzone czynności kontrolne oraz za rozpoczętą godzinę czynności kontrolnych. Czy prawidłowe będzie ujęcie tych opłat w § 4430 „Różne opłaty i składki”, czy może właściwy będzie § 4300 lub 4510?

Budżet nie pokryje powiatom kosztów zwrotu zawyżonych opłat

Budżet państwa nie będzie rekompensować powiatom kosztów związanych z koniecznością zwrotu zawyżonych opłat za wydanie kart pojazdów - poinformowała wiceminister finansów Hanna Majszczyk w odpowiedzi na poselską interpelację.

Aukcja a zarzut rażąco niskiej ceny

Przeprowadzenie aukcji elektronicznej nie wyklucza poddania złożonych ofert ocenie pod kątem naruszenia przepisów o rażąco niskiej cenie. Takie stanowisko zajęła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 27 października 2011 r.

Konsekwencje przekroczenia planu wydatków w ciągu miesiąca

Czy przekroczenie planu wydatków w ciągu miesiąca podlega odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Faktury elektroniczne w jednostkach budżetowych

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują bardziej liberalne przepisy dotyczące faktur elektronicznych. W konsekwencji, w 2011 r. podatnicy znacznie częściej niż do końca 2010 r. zastępowali „papierowe” faktury ich elektronicznymi odpowiednikami. Z możliwości tej mogą korzystać, co do zasady, także jednostki sektora finansów publicznych. Poniżej omawiamy zasady, na jakich takie jednostki mogą wystawiać, przesyłać, otrzymywać oraz przechowywać faktury w formie elektronicznej.

Dynamiczny system zakupów w zamówieniach publicznych

Dynamiczny system zakupów jest to instytucja – wprowadzona do polskiego systemu zamówień publicznych – przenosząca regulacje z dyrektyw unijnych. Należy on do elektronicznych narzędzi dostępnych zamawiającym prowadzącym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zmierzające do wyboru oferty.

Deklaracje podatku od nieruchomości w 2012 r.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie wydało, 18 listopada 2011 r., informację dotyczącą składania deklaracji podatku od nieruchomości od 2012 r. (nr L.dz. 611/11).

Udzielanie zaliczek na drobne zakupy pracownikom samorządowych jednostek organizacyjnych

O ile w państwowych jednostkach budżetowych zaliczki mogą być udzielane wyłącznie w zakresie określonym w odrębnych przepisach, o tyle dla jednostek samorządu terytorialnego takiego ograniczenia przepisy nie zawierają. W praktyce kwestia ta budzi jednak wiele wątpliwości. Prezentujemy stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w tej sprawie.

Tajemnica przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych

Według ogólnej reguły, w „walce” o zamówienie publiczne między konkurującymi o nie przedsiębiorstwami obowiązuje zasada jawności. Przejawia się ona przede wszystkim w upublicznieniu informacji o zamiarze udzielenia zamówienia, procedurze wyboru najlepszej oferty oraz jawności całej dokumentacji prowadzonego postępowania. Naruszenie tej zasady przyczynia się do wadliwości postępowania. Przepisy przewidują jednak możliwość zastrzeżenia przez jednego z uczestników przetargu możliwości dostępu innym uczestnikom do informacji będących tajemnicą przedsiębiorstwa.

NIP dla gminy i urzędu gminy

Gmina zawiera umowy o pozyskiwanie dofinansowania unijnego. Kto w tym przypadku jest czynnym podatnikiem VAT – gmina czy urząd gminy (w imieniu gminy)? Czy faktury powinny być wystawione na gminę czy na urząd gminy? Czy gmina powinna mieć odrębny NIP do rozliczeń VAT, a urząd gminy, jako płatnik, odrębny NIP do rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych?

Wartość kredytów a zasady organizacji przetargów

Gmina zamierza przeprowadzić postępowanie przetargowe na udzielenie dwóch kredytów. Jednego na wyprzedzające finansowanie działań finansowych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, a drugiego na pokrycie własnych należności. Szacunkowa wartość zamówienia każdego z kredytów jest poniżej progu określonego w art. 11 ust. 8 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Natomiast szacunkowa wartość obydwu kredytów łącznie jest powyżej tego progu. Czy przeprowadzenie dwóch postępowań na każdy z kredytów oddzielnie w trybie procedury krajowej nie będzie stanowiło podziału zamówienia w celu pominięcia tzw. procedury europejskiej?

Środki na fundusz szkoleniowy a koszty uzyskania przychodu

Czy jednostka, posiadając własny fundusz szkoleniowy (utworzony na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), może jednocześnie stworzyć z innymi jednostkami działającymi w gminie międzyzakładowy fundusz szkoleniowy? Czy potrzebny jest odrębny rachunek bankowy, na którym przechowywane są wydzielone środki funduszu? Czy wszystkie kwoty przekazane na fundusz można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Obciążenia finansowe sektora jst

Sytuacja finansowa w sektorze publicznym jest bardzo mocno związana z sytuacją gospodarczą, polityką rządu oraz programami UE. W ostatnim roku kwoty wydatków znacznie osłabiły samorządy. Wsparcie finansowe było wysokie, niestety towarzyszy mu wzrost codziennych wydatków w każdym województwie.

Kontrole doraźne w zamówieniach publicznych

Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli doraźnej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – zarówno uprzedniej jak i następczej. W 2010 r. przeprowadzono łącznie 150 kontroli doraźnych (w tym 35 kontroli zawiadomień), a wartość poddanych im zamówień wyniosła ok. 1,6 mld zł. W 94% kontroli wykazano nieprawidłowości, z czego znaczny odsetek stanowiły naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania.

Indywidualne interpretacje prawa podatkowego - procedura wydania i obowiązywanie

Maksymalny termin na wydanie interpretacji wynosi 3 miesiące od dnia otrzymania wniosku, chociaż powinna ona zostać wydana bez zbędnej zwłoki. W przypadku, gdy organ nie dochowa 3-miesięcznego terminu, mamy do czynienia z tzw. „milczącą interpretacją”, oznaczającą akceptację stanowiska wnioskodawcy. 

Bezpłatne przejazdy przyznane uchwałą rady gminy

Jednostka wykupuje u organizatora przewozów komunikacyjnych na terenie gminy bilety „wolnej jazdy”. Upoważniają one pracowników do korzystania z usług komunikacyjnych na terenie miasta przez cały rok. Czy uprawnienie do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej, przyznane pracownikom jednostki na podstawie uchwały rady gminy, korzysta ze zwolnienia z podatku?

Rozliczenie wydatków budżetowych

Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?

Maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych 2012

W Monitorze Polskim ukazało się obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 19 października 2011 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2012 r.

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

Faktura gminy działającej jako inwestor zastępczy

Jak zafakturować wykonanie przyłącza wodnego i kanalizacyjnego wykonanego przez gminę – inwestora zastępczego ?

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Bank, który udzielił naszej jednostce kredytu, jako zabezpieczenie zażyczył sobie weksla in blanco. Czy i jeżeli tak, to jak należy wykazać w sprawozdaniu Rb-Z zobowiązania z tytułu weksli tego typu?

Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego

Przed złożeniem wniosku o wydanie interpretacji warto pamiętać o kilku warunkach, które muszą być spełnione, aby organ upoważniony mógł dokonać wykładni prawa podatkowego.

Interpretacje indywidualne prawa podatkowego - organy uprawnione

Rozporządzeniem z dnia 1 marca 2011 r. Minister Finansów upoważnił Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi do wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Zmiana ta obejmuje wnioskodawców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie lubelskim, łódzkim, opolskim oraz świętokrzyskim. W związku z powyższą zmianą warto przypomnieć zasady ustalania właściwości organów w zakresie wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Kiedy odrębny NIP dla gminy i urzędu gminy

Gmina zawiera umowy o pozyskiwanie dofinansowania unijnego. Kto w tym przypadku jest czynnym podatnikiem VAT – gmina czy urząd gminy (w imieniu gminy)? Czy faktury powinny być wystawione na gminę czy na urząd gminy? Czy gmina powinna mieć odrębny NIP do rozliczeń VAT, a urząd gminy, jako płatnik, odrębny NIP do rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych?

Kontrola nad samorządami w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Nie rzadziej niż raz na trzy lata kontrolowana będzie realizacja zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W tym czasie samorządy mogą także zostać skontrolowane doraźnie jeśli pojawią się przypuszczenia iż nie wywiązują się z ustawowych zadań.

Kolejna faktura korygująca czy dodatkowa faktura

Czy poprawną czynnością jest:1) wystawianie korekty do uprzednio wystawionej już korekty faktury?2) dodanie w dokumencie korekty towaru, którego na fakturze pierwotnej nie było?3) zamiana w dokumencie korekty towaru na inny, niż był na fakturze pierwotnej?

REKLAMA